Zoekwoorden onderzoek; Alles wat je moet weten!

Zoekwoorden onderzoek; Alles wat je moet weten!

Zoekwoorden onderzoek; Heb je een website? Dan heb je daarvoor met regelmatig nieuwe webteksten voor nodig. Deze teksten schrijf je op basis van wat gebruikers van Google zoeken in de zoekmachines. Wat deze internetgebruikers precies zoeken, kun je vinden door zoekwoorden onderzoek te doen. In dit blogbericht gaan het uitgebreid hebben over hoe dat werkt.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn woorden of termen die je gebruikt om gevonden te worden in de zoekmachines zoals Google. Deze woorden of combinatie van woorden worden ingetypt door mensen in de zoekmachines.

Als jij er dan voor zorgt dat de pagina’s en blogs die je schrijft worden geoptimaliseerd door zoekwoorden te verwerken, heb je daarmee een grotere kans dat je gevonden wordt in de zoekmachines.

Het maakt daarbij niet uit hoe veel zoekwoorden je verwerkt in je teksten. Wel is het belangrijk dat de teksten die je schrijft goed leesbaar blijven en geschreven zijn voor je bezoekers en niet voor Google.

Zoekwoorden onderzoek voor je website

Als je goed gevonden wilt worden in de zoekmachines moet je daarvoor op zoek naar zoekwoorden. Er zijn veel verschillende manieren om dat te doen. Je hebt hierbij de keuze uit betaalde manieren om zoekwoorden te vinden, maar er zijn ook meer dan genoeg gratis manieren.

Als je kiest voor een betaalde manier van zoekwoorden vinden helpt dat je vooral bij het gemak van het zoeken. Er zijn namelijk betaalde tools die je een goed inzicht geven waardoor je makkelijker en sneller de juiste zoekwoorden kunt vinden voor je website.

Maar als je net begint met affiliate marketing, kun je rustig beginnen met de gratis manieren. Om gratis op zoek te gaan naar zoekwoorden kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de Google Keyword planner. Hier kun je dan het onderwerp van je website intypen.

Vervolgens krijg je naast het onderwerp dat je hebt ingetypt een hele lijst met zoekwoord suggesties. Deze suggesties kun je dan gebruiken om te verwerken in je content.

Naast de Google Keyword planner kun je ook nog kiezen voor Keywordtool.IO of een Chrome extensie genaamd: Keywords Everywhere. Deze extensie zorgt ervoor dat telkens als jij een zoekwoord intypt in Google, Er automatisch aan de rechterkant in je scherm suggesties worden getoond en het daarbij behorende zoekvolume en concurrentie.

Wij gebruiken SEMrush om zoekwoorden onderzoek te doen voor onze klanten. Wil jij ook je zoekwoorden onderzoek uitbesteden? Ga dan naar onze contentplan pagina

Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?

Het is vooral belangrijk om zoekwoorden te verwerken in je teksten omdat je hierdoor sneller gevonden wordt in de zoekmachines. Als je namelijk weet waar je ideale bezoekers naar zoeken kun je op basis hiervan teksten schrijven.

Door zo goed mogelijk de vraag achter het zoekwoord of zoekwoorden te achterhalen is de kans groot dat jij precies vertelt waar je bezoeker naar op zoek gaat.

Een goede methode om zoekwoorden onderzoek te doen voor je website is door te beginnen met het intypen van het onderwerp van je website.

Je krijgt dan voor dit onderwerp direct al heel veel suggesties. De zoekwoorden die je dan gevonden hebt sla je op als conceptberichten in je WordPress website.

Nadat je voldoende zoekwoorden hebt gevonden voor je onderwerp kun je dieper op het onderwerp ingaan.

Voorbeeld Onderwerp: Affiliate marketing 

  1. Suggesties zoeken voor affiliate marketing
  2. Daarna geld verdienen op het internet
  3. Vervolgens zoeken naar SEO
  4. Suggesties zoeken voor Email marketing
  5. Suggesties zoeken voor E-commerce etc.

Door steeds dieper op het onderwerp in te gaan heb je uiteindelijk genoeg zoekwoorden om voor een jaar je content te schrijven.

Zelf vind ik het prettig om ervoor te zorgen dat ik 1 keer per maand op zoek ga naar nieuwe zoekwoorden zodat ik mijn schrijf onderwerpen blijf aanvullen.

Dat scheelt me veel tijd omdat ik dan niet telkens voordat ik een tekst wil gaan schrijven eerst nog op zoek moet naar zoekwoorden.

Tips bij het vinden van de juiste zoekwoorden

Om je direct op weg te helpen met het vinden van de juiste zoekwoorden geef ik je nog een aantal tips die je direct mee kan nemen in de praktijk. Deze tips hebben mij ook geholpen in het begin. Doe er je voordeel mee.

Bedenk een content strategie

Bedenk wat jij wilt vertellen aan je bezoekers en hoe je dat invult. Zelf heb het als volgt aangepakt:

  • Begonnen met Keywords die meer dan 4 woorden in een term hebben (Longtail Keywords) Weinig concurrentie en niet heel veel volume
  • Daarna zoekwoorden met 3 woorden in een term (lage concurrentie en iets meer zoekvolume
  • Daarna zoektermen met 2 woorden in de term (middelmatige concurrentie en veel zoekvolume)
  • Hierna ben ik door blijven zoeken naar zoekwoorden met 2 of 3 woorden in een term, maar dan voor met middel tot hoge concurrentie en veel volume.

Als je net begint met je website is het belangrijk dat je eerst gaat voor weinig concurrentie omdat je hiermee sneller een goede positie behaald in de zoekmachines.

Als je dan al wat bezoekers naar je website krijgt, kun je testen hoe een zoekterm met bijvoorbeeld 3 woorden in een term het doet in de zoekmachines. Dit kun je bijvoorbeeld zien aan op welke pagina je geïndexeerd wordt.

Met logisch nadenken kom je al een heel eind

Als je een beetje ervaring hebt met het onderwerp van je website, is het vrij makkelijk om jezelf af te vragen waar jij naar zou zoeken als je meer informatie zou willen over het onderwerp.

Door jezelf dit af te vragen kom je automatisch al met wat vragen. Deze vragen kunnen prima gebruikt worden als zoekterm.

Het voordeel van vragen gebruiken als zoekwoord is dat ze ook geschikt zijn voor bijvoorbeeld SIRI of Google Assistent.

Verwerk de zoekwoorden op een natuurlijke manier

Als ik kijk naar sommige beginners zie ik vaak dat ze zoektermen als affiliate marketing geld verdienen als volgt verwerken.

“Wil jij ook affiliate marketing geld verdienen?” Dat klinkt natuurlijk nergens naar. Daarom is het goed om te weten dat het niet uit maakt hoe je de term verwerkt op je website.

Van de bovenste term kun je bijvoorbeeld het volgende maken:

” Wil jij ook geld verdienen met affiliate marketing?” 

Op deze manier is het een correcte zin en dat is precies wat de bedoeling is. Je hoeft de termen niet zo te verwerken als dat je ze gevonden hebt en je kunt best wat schuiven met de woorden of er een ander woord bij plaatsen.

Verwerk meerdere zoekwoorden in je content

Als je gebruikmaakt van Yoast SEO kun je één focus zoekwoord invullen om je teksten voor te optimaliseren. Maar dat betekent niet dat je maar één zoekwoord kunt verwerken in de teksten.

Meestal zoek ik een aantal zoekwoorden die bij elkaar passen en verwerk ik ze natuurlijk in de tekst. Hoe veel zoekwoorden je gebruikt maakt niet zo veel uit. Het is daarbij wel belangrijk dat de tekst goed leesbaar blijft en geen robot tekst wordt.

Om extra zoektermen te vinden bij je focus zoekterm, kun je gebruikmaken van de Google Suggesties in de zoekmachine. Zo kun je binnen no-time de juiste zoekwoorden vinden voor je website.

Het zoekvolume dat je erachter ziet staan is het resultaat van Keywords Everywhere. Deze extensie kun je gratis toevoegen aan Google Chrome.

Keyword density

Het woord keyword density betekent vrij vertaald ‘zoekwoorden dichtheid’. De keyword density geeft dan ook aan hoe vaak een specifiek zoekwoord in een tekst naar voren komt.  

Heb je bijvoorbeeld een tekst van 2000 woorden geschreven? Was in deze tekst het hoofd zoekwoord ‘Facebook zakelijk? Heb je het zoekwoord ‘Facebook zakelijk’ in deze tekst 20 keer gebruikt?

Dan is er sprake van een keyword density van 1%.   Wat dit percentage aangeeft?

Nou, behoorlijk veel. Het belang van keyword density is in de afgelopen jaren in ieder geval steeds belangrijker geworden. Daarover lees je in het restant van dit artikel meer!

Wat is het belang van de zoekwoorden dichtheid?

Zo, je weet nu precies wat de keyword density aangeeft. Voordat we bespreken wat de ideale zoekwoorden dichtheid is, kijken we eerst naar het belang van dit fenomeen.

Want, waarom letten nou alle SEO-schrijvers en eigenaren van websites op de zoekwoorden dichtheid? Dit heeft puur met de zoekmachine optimalisatie te maken.

Wil je veel bezoekers naar jouw website trekken? Dan is een hoge ranking binnen Google zeer welkom. Deze hoge ranking kun je maar op één manier verkrijgen: door jouw website blijvend te optimaliseren.

Zo moet je jouw website snel houden, moet jouw website technisch perfect in orde zijn en moet je perfecte content op jouw website plaatsen.  

Wat er verstaan wordt onder ‘perfecte content’? Dat is unieke en waardevolle content die volledig geoptimaliseerd is. Binnen de optimalisatie van de content speelt de zoekwoorden dichtheid een belangrijke rol:  

  • Komt het zoekwoord té weinig in de tekst naar voren? Dan is het voor Google niet duidelijk dat dít het hoofd zoekwoord van de tekst is.
  • Komt het zoekwoord té vaak in de tekst naar voren? Dan is het voor Google duidelijk dat er sprake van is keyword stuffing. Dit betekent dat je het zoekwoord té vaak gebruikt, puur om een hoge ranking binnen de zoekmachine te verkrijgen. Dit wordt genadeloos afgestraft door Google.

Te vaak het keyword gebruiken niet goed?

Waarom het te vaak gebruiken van een zoekwoord door Google afgestraft wordt? Omdat Google aangeeft dat de content ook voor bezoekers geoptimaliseerd moet zijn.

Indien jij 100 keer een specifiek woord gebruikt, wordt de tekst niet per definitie duidelijker voor mensen. Nee, volgens Google is het ook verstandig dat je in een dergelijk geval bijvoorbeeld synoniemen gaat gebruiken.  

Als je met jouw website wilt scoren, is een perfecte keyword density dus van groot belang. Is het dan ook aan te raden om al jouw pijlen op de zoekwoorden dichtheid te richten?

Nee, dat is niet het geval. Keyword density maakt namelijk onderdeel uit van een groter geheel. Een groter geheel waar alle SEO-tekstschrijvers zich nadrukkelijk mee bezig houden!  

Hoe kun je de keyword density berekenen? Ben je benieuwd wat de zoekwoorden dichtheid in jouw teksten is? Dan heb je hier twee dingen voor nodig:  

  • Een hoofd zoekwoord
  • De hoeveelheid woorden van de tekst

  Heb je bijvoorbeeld een tekst van 1000 woorden geschreven? En gebruik je het betreffende zoekwoord in deze tekst 10 keer?

Dan kun je de keyword density als volgt berekenen:   [aantal keer zoekwoord gebruikt] / [totaal aantal woorden] * 100%. In dit voorbeeld zou het dus als volgt zijn:   [10] / [1000] * 100% = 1%.  

De tekst bestaat dus voor 1% uit het hoofd zoekwoord. Wat zegt dit nou precies? Nou, graag kijken we hieronder naar het ideale percentage van de keyword density.

Wat zou de keyword density moeten zijn?

Vind je het leuk om zelf teksten te schrijven? Dan is het zeker aan te raden om goed naar het gebruik van het hoofd zoekwoord te kijken.

Laat je jouw teksten door bijvoorbeeld een SEO-tekstschrijver schrijven? Dan kan het geen kwaad om af en toe de keyword density van de teksten te checken.  

Maar, welk percentage is dan acceptabel? En bij welk percentage moet je echt aan de bel trekken? Hier bestaat helaas enige discussie over, waarover we je later in dit artikel meer vertellen.  

Over het algemeen kan het volgende aangehouden worden: een percentage tussen de 1% en 2,5% is prima te noemen. In een tekst van 1000 woorden betekent dit dus dat je 15 tot 25 keer het woord kunt gebruiken.  

Gebruik je het woord te weinig, bijvoorbeeld slechts 10 keer? Dan is het voor Google niet helemaal duidelijk wat nou precies het onderwerp van de tekst is.

Het gevolg daarvan is dat de tekst een stuk minder goed beoordeeld wordt door de zoekmachine.   Gebruik je het woord bijvoorbeeld 50 keer in een tekst van 1000 woorden?

Dan is er volgens Google sprake van spam/keyword stuffing. Dit wordt nóg harder door Google afgestraft, dus voorkom echt dat je te vaak het hoofd zoekwoord gebruikt.  

Discussie over de zoekwoorden dichtheid

Is de richtlijn van 1% tot 2,5% een vast gegeven? Nou, daar bestaat enige discussie over. Meer en meer experts geven aan dat je de zoekwoorden dichtheid eigenlijk links zou moeten laten liggen.

Waarom? Omdat meer en meer experts aangeven dat het van belang is dat de teksten perfect zijn voor jouw bezoekers.

De teksten hoeven een stuk minder perfect te zijn voor Google; uiteindelijk draait alles om de manier waarop jouw bezoekers jouw website beoordelen.  

Wij willen je daarom het volgende aanraden: schrijf de teksten zoals jij deze graag wilt schrijven. Voorkom dat je hierbij het hoofd zoekwoord in elke zin gebruikt, maar staar je ook niet blind op het uiteindelijke percentage.

Dit percentage is namelijk slechts een getal en geeft niet weer wat de meerwaarde van jouw tekst is.  

Tips om perfecte content te schrijven

Zo, je weet nu precies wat de term keyword density inhoudt. Bovendien hebben wij je hierboven al een goede tip gegeven voor het schrijven van waardevolle content. Graag sluiten we dit artikel af met nog enkele andere interessante tips:  

  • Schrijf de teksten vanuit het perspectief van jouw bezoeker. Als een bezoeker op jouw website terechtkomt; wat komt hij of zij dan doen? Het is voor jouw zaak om het antwoord op die vraag te vinden. Als je dit antwoord eenmaal gevonden hebt, kun je jouw content hier op gaan afstemmen. Uiteindelijk schrijf je alle teksten voor jouw bezoekers, dus je moet deze teksten ook vanuit hun perspectief schrijven. Dat is althans een tip die wij je graag mee willen geven.
  • Zorg voor een pakkende titel. Als een bezoeker één van jouw artikelen tegenkomt, kijkt hij of zij in veel situaties direct naar de titel van het artikel. Als je voor een pakkende titel gekozen hebt, weet je de bezoeker direct nieuwsgierig te maken. De kans dat de bezoeker uiteindelijk op jouw website terechtkomt, is daardoor weer een stuk(je) groter!
  • Maak gebruik van illustraties. Op het internet zit geen enkele bezoeker te wachten op lange stukken tekst. Nee, om de tekst af en toe te kunnen doorbreken, is het aan te raden om illustraties te gebruiken. Voeg bijvoorbeeld afbeeldingen aan de tekst toe of voeg een YouTube video toe.
  • Zorg voor een duidelijke opbouw. Elk artikel moet een duidelijke opbouw hebben. Dit begint bij een inleiding, waarna je meerdere korte artikelen schrijft. Uiteindelijk sluit je het artikel af met een conclusie of een slotwoord. Zorg er hoe dan ook voor dat je de alinea’s relatief kort weet te houden. Als de alinea’s véél te lang worden, leest de bezoeker niet meer alle tekst door.
  • Laat je teksten door andere mensen lezen. Schrijf je de teksten voor je eigen website zelf? Dan is het goed mogelijk dat kleine foutjes in jouw tekst sluipen; het maken van foutjes is namelijk menselijk. Wij willen je daarom graag aanraden om jouw teksten door andere mensen te laten lezen. Zie dit als een finale check voordat je de tekst daadwerkelijk online plaatst.

Slotwoord

In principe weet je nu alles over het fenomeen ‘keyword density’. De hoogste tijd dus om bij jouw teksten rekening te gaan houden met dit percentage.

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, is hierbij geen vast percentage van toepassing.   Nog wel leuk om te weten: in dit artikel is het hoofd zoekwoord ‘keyword density’.

Dit woord hebben wij precies 20 keer gebruikt, terwijl de tekst uit 1500 woorden bestaat. Dit komt dus neer op een zoekwoorden dichtheid van 1,33%. Kijk, dat is nog eens prima te noemen! Ben je op zoek naar goede onderwerpen voor je website? Laat je zoekwoordonderzoek dan doen door Writgo.nl

Wil je graag nieuwe content op je website, maar ben je zelf geen schrijver? Laat je teksten dan schrijven door het team van Writgo.nl

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]