Hoe maak je een YouTube kanaal?

Hoe maak je een YouTube kanaal?

Geniet je van je favoriete Youtubers, en zou je het zelf ook willen proberen? YouTube biedt iedereen de kans om makkelijk en simpel een succes te worden op hun platform. 

Binnen een paar klikken kun je een YouTube kanaal maken. Vervolgens zul je ervoor moeten zorgen dat je zoveel mogelijk publiek krijgt. Dit kun je bereiken door gerichte content te maken, dat makkelijk te vinden is op YouTube. Blijf werken aan je content tot je een goede formule hebt gevonden.

Hier zetten we de belangrijkste tips voor je op een rijtje.

Maak een account aan

Heb je al een account bij Google? Dan kun je bij YouTube simpelweg inloggen bij YouTube en je profiel beginnen te bouwen. Als je liever niet je privé-account gebruikt voor je YouTube kanaal, kun je ervoor kiezen om een nieuw account aan te maken bij Google. 

Als je bent ingelogd bij YouTube, zul je gevraagd worden je gegevens in te vullen.

Profielnaam

Een goede profielnaam kiezen is belangrijk voor het succes van je YouTube kanaal. Het moet pakkend zijn en eventueel kort beschrijven waar je kanaal over gaat. Zorg daarom dat je een naam kiest die ook in de toekomst nog relevant is voor je content. Je profielnaam veranderen kan namelijk voor verwarring zorgen bij je kijkers.

Profielfoto

Ook je profielfoto is een manier om kijkers te laten zien wat voor content je kanaal heeft. Kies een afbeelding die relevant is bij je content en er verwelkomend uitziet. Zorg ervoor dat deze de aandacht trekt van bezoekers.

Beschrijving

YouTube zal je vragen een beschrijving te maken van je kanaal, waarin je informatie geeft over je content. Dit is de plek waar je je verhaal kunt doen over het belang van je content, en je kijkers informeren over jezelf. Ook is het mogelijk om je kijkers te voorzien van je zakelijke gegevens en social media.

Doe research

Voordat je begint met het plaatsen van video’s op je kanaal, is het goed om te begrijpen wie je doelgroep is. Bekijk daarom andere kanalen met vergelijkbare content, om te zien welke demografie zij bereiken. YouTube geeft je namelijk toegang tot deze informatie, met betrekking tot geslacht, locatie en leeftijd. 

Ook kun je van je website of je social media informatie vinden over je doelgroep. Wie bezoekt je website, en met welk doel? Als dit overeenkomt met je content op YouTube, is het makkelijk om bezoekers van je website of volgers op je social media door te verwijzen naar je kanaal. Jij weet dan wat de voorkeur is van je publiek, en zij weten wat ze kunnen verwachten.

Plaats video’s

Als je een succesvol YouTube kanaal wilt hebben, is het goed om je video’s te plannen voordat je het upload. Zo heb je bij elke video een concrete boodschap, en zal de kijker niet verward raken door je boodschap. 

Met behulp van een kalender kun je video’s inplannen, zodat je bijvoorbeeld wekelijks nieuwe content op je kanaal hebt. Dit is aantrekkelijk voor kijkers, en werkt als motivatie om zich te abonneren op je kanaal. 

Zorg nogmaals dat je content goed bij je doelgroep past. Natuurlijk kun je hiermee experimenteren, maar te veel uitlopende onderwerpen maakt het moeilijk om kijkers tot je te binden. 

Optimaliseer je kanaal

YouTube is naast een platform om video’s te delen ook een zoekmachine. Mensen zoeken naar specifieke content op YouTube, dus zorg ervoor dat jouw kanaal er makkelijk uitspringt.

Door het gebruik van SEO kun je ervoor zorgen dat YouTube jouw kanaal snel aanbeveelt aan bezoekers. Maak gebruik van woorden, waarvan je weet dat er veel naar gezocht wordt. Zo kom je hoger in de aanbevelingen van YouTube te staan.

Vergeet ook niet deze zelfde techniek toe te passen in je content, de titels van je video’s en de beschrijvingen. Houd de titels bijvoorbeeld kort en simpel, maar maak duidelijk waar je content over gaat. In de beschrijvingen kun je dieper ingaan op de inhoud van je video, waardoor je meerdere zoekwoorden kunt toepassen.

Analyseer je kanaal

YouTube heeft een ingebouwde Analytics tool die je informatie geeft over je kanaal en je video’s. Hiermee kun je bekijken welke video’s succesvol waren, en welke niet goed scoorden. 

Daarnaast kan deze tool je verdere inzicht geven in je publiek, en hun interesses. De Analytics laten zien welke zoekwoorden het meest gebruikt zijn door je kijkers, waardoor je hier in de toekomst rekening mee kunt houden. 

Conclusie

Iedereen kan een YouTube kanaal maken. Het is binnen een paar klikken gedaan, waarna je kunt beginnen met het uploaden van video’s. 

Let bij je content op dat het goed bij je doelgroep past. Doe onderzoek naar de interesses van je publiek, en speel daar op in. Door middel van SEO kun je er vervolgens voor zorgen dat je content makkelijk te vinden is op YouTube.

Blijf altijd in de gaten houden wat werkt en wat niet. Zo kun je je content aanpassen en een groter publiek aantrekken.

Wil je meer informatie over het maken van een succesvol YouTube kanaal? Ga dan naar Cash Cow Academy. Daar vind je alle tips en trucs om geld te verdienen met YouTube.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]