Webteksten schrijven – het verschil tussen een tekst en een verhaal

Webteksten schrijven – het verschil tussen een tekst en een verhaal

Je wil webteksten schrijven; maar hoe houd je een lezer geïnteresseerd in jouw tekst? Met cijfers en feiten? Een goed onderbouwde mening? Misschien wel met een nieuw product?

Fout. Je houdt een lezer geïnteresseerd in een tekst door ze een verhaal te vertellen. Want hoe ga je met iemand een gesprek aan? Maak je enkel statements en som je op wat je weet? Of vertel je je gesprekspartner iets? Vertel je ze iets waardoor ze aan je lippen hangen? Als je een webtekst schrijft, is dat namelijk precies wat je moet doen.

Geen gedreun

Ik ga je nu iets vertellen wat ik zelf ontzettend interessant vind, en ik hoop dat ik jullie in dit verhaal kan meetrekken. Maar toch weet ik al stiekem dat dit me niet gaat lukken. Waarom? Weet je wat, ik ga dat niet uitleggen. Ik ga het je laten zien! Dus, als je nog iets leuks wil opsteken over de blauwe vinvis, lees dan vooral even mee!

De blauwe vinvis is een zoogdier. Het grootste zoogdier, zelfs. De blauwe vinvis is zelfs het grootste dier dat er bestaat. De blauwe vinvis is zelfs het grootste dier als je alle dieren meetelt die ooit geleefd hebben. Hij kan 30 meter lang worden. Zijn tong weegt 2 ton. Een pasgeboren jong is 8 meter lang.

Nou, wees eens eerlijk: vond je dat niet ongelooflijk droog? Je kan nog zo van dierenweetjes houden, maar niemand wil de rest van deze tekst lezen. Dat komt doordat iemand die op deze manier schrijft, geen verhaal wil delen, geen mensen wil bereiken, en geen indruk achter wil laten. Dit is hoe je schrijft als je dat wat je op Google gevonden hebt, moet samenvatten en op papier kwakt omdat je dit moet leren voor je proefwerk. Bovendien lijkt het met de vele korte zinnen en herhaling van woorden meer op gedreun dan op tekst.

Maar nu ga ik proberen te zorgen dat je juist door wil blijven lezen, en ik ga níks veranderen aan de gegeven informatie. Hoewel je net waarschijnlijk al bent afgehaakt, hoop ik dat je me toch nog even de kans wil geven om dit te lezen:

Het is moeilijk voor te stellen: zes olifanten die achter elkaar staan, twee lijnbussen perfect tegen elkaar geparkeerd, of een complete tennisbaan met daaraan vastgeplakt nog de breedte van een tweede tennisbaan – en dat dan als levend wezen, dat hier vandaag de dag nog gewoon op aarde rondzwerft. En toch is het zo; laat ons zo vriendelijk zijn je voor te stellen aan het grootste dier aller tijden: de blauwe vinvis.

‘Het grootste dier aller tijden?’, hoor ik je denken. En ja, dat is het zeker. Ondanks alle titanen die deze aarde heeft gekend, steekt de blauwe vinvis met zijn 30 meter lengte nog steeds met kop en staart boven al deze concurrenten uit – letterlijk en figuurlijk.

Het idee alleen al is onwerkelijk: aderen zo groot dat een volwassen man erdoorheen kan zwemmen, een tong die met zijn 2 ton zo zwaar is als een olifant, en een pasgeboren baby die al langer is dan een volwassen man én olifant bij elkaar opgeteld! Het zal je dan waarschijnlijk ook totaal niet verbazen dat deze kanjer ook nog eens gezegend is met –

Stop. Meer ga ik niet vertellen. Want ik had beloofd om niet meer informatie te geven. Of wilde je toch weten wat er nog meer te leren was over dit enorme dier?

Los van het feit of je überhaupt iets geeft over blauwe vinvissen (ik had dit net zo goed kunnen doen met een tekst over bijvoorbeeld een sport, een gadget, eten of een land) – het kan niet zo zijn dat je niet het verschil tussen de twee teksten opmerkt. Sterker nog, juist als je geen ene moer geeft om de afmetingen van een walvis, dan durf ik te garanderen dat áls je er een tekst over moet lezen, de tweede je een beter beeld schept over het dier. Hoe komt dit?

Ja: webteksten schrijven. Nee: al het overige

We hadden al gezegd dat je ‘gedreun’ in een tekst moet voorkomen. Maar moeten alle verhalen dan zodanig geschreven zijn alsof je je aan een epische thriller begint? Nee, dat ook zeker niet. Sterker nog, in het tweede stukje tekst uit ons voorbeeld, zou je kunnen stellen dat de schrijfstijl iets té verhalend is. Wanneer je bijvoorbeeld een productomschrijving wil schrijven, zal je het je lezers niet bepaald duidelijker maken wanneer je schrijft over hoe “stof, pluis, haar en vuil een noodlottig einde tegemoet gaan met de orkaan die vrijkomt wanneer jij het strijdveld opgaat met stofzuiger X”. Nee, ze willen gewoon weten wat het product kan en of het deugt.

Daarom luidt de tweede gouden tip: blijf bij je leest. Schrijf geen streekromans, maar ook geen notulen. Houd je webtekst informeel, maar luchtig. En bovenal: weet op wie je richt. Wil je een nieuwe app bekendmaken voor jongeren? Schrijf dan niet op dezelfde manier als wanneer je een nieuwsartikel opstelt over de aandelenbeurs.

Elk woord telt

We hebben het al gehad over het negatieve effect van een dreunende zinsopbouw, maar minstens zo belangrijk als je zinsopbouw, is je woordkeuze. Gebruik bijvoorbeeld veel verschillende bijvoeglijke naamwoorden, of hanteer diverse synoniemen om herhaling te voorkomen. Ook de aanspreekstijl en natuurlijke termen (schrijf gewoon ‘graag’; geen ‘gaarne’), zoals je in een gesprek ook gebruikt, zullen veel verschil uitmaken.

Vind je dit toch lastig? Of ben je bang dat dit niet in je natuur zit? Oefen dan door alledaagse, simpele anekdotes of feitjes zodanig te beschrijven dat jij de tekst zelf ook zou willen lezen. En daarover gesproken; lees ook eens wat vaker de webteksten van anderen, en kijk hoe zij met hun woorden en zinnen spelen. Want uiteindelijk gaat het niet om jou of waarover je wil schrijven, maar om de lezer. Want zonder lezer, heb je niet veel aan een tekst.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]