Val nooit in herhaling bij webteksten schrijven! Dit zijn de beste tips & trucs

Val nooit in herhaling bij webteksten schrijven! Dit zijn de beste tips & trucs

Variatie doet leven, en dat geldt niet anders voor het schrijven van webteksten. En nog belangrijker: voor het lezen van webteksten. Niemand houdt ervan om alles alleen maar hetzelfde te houden, en dit geldt ook zeker bij het lezen van teksten. Wanneer je tijdens het lezen van een tekst constant dezelfde woorden of zinnen leest, begint het verhaal al snel te vervelen en je aandacht weg te trekken. Dat is natuurlijk het laatste wat je wil. Maar hoe voorkom je dit soort herhaling?

Synoniemen

Een van de belangrijkste en makkelijkste manier om herhaling te voorkomen, is door synoniemen te gebruiken. Stel, je schrijft een productomschrijving en er wordt steeds gezegd hoe handig alles aan dit product is. Hierdoor wordt het woord ‘handig’ al snel achterhaald en niet meer serieus genomen. Door synoniemen te gebruiken, zoals ‘praktisch’, of woorden te gebruiken die iets anders betekenen, maar nog wel ongeveer hetzelfde zeggen, zoals ‘eenvoudig in gebruik’, maak je de tekst al een stuk verfrissender.

Kan je zo niet op synoniemen komen? Op internet zijn er meerdere websites waar je synoniemen kan vinden voor het woord dat je constant gebruikt. En weet zelfs het internet geen alternatieven, misschien is het dan een idee om de zin te schrappen en even iets anders te schrijven.

Woordvolgorde en verwijswoorden

Wat ook erg veel invloed kan hebben op de eentonigheid van de tekst, is een bepaalde woordvolgorde die steeds terugkomt. Neem bijvoorbeeld het volgende:

“Deze hond houdt van aandacht, maar deze hond houdt ook van rust. Wanneer geef je aandacht? Wanneer geef je rust? Dit zijn moeilijke vragen, maar dit zijn onze antwoorden:”

Je merkt al direct dat het erg hakkelig leest. Dit kan je veranderen door niet alleen synoniemen te gebruiken, maar ook verwijswoorden toe te passen en met de zinsvolgorde te spelen. Lees eens wat je bijvoorbeeld met deze tekst zou kunnen doen:

“Deze hond houdt niet alleen van aandacht, maar ook van rust. Wanneer geef je hem deze aandacht, of laat je hem juist alleen? De vragen kunnen lastig zijn, maar onze antwoorden zijn dat niet:”

In de eerste zin zie je al dat we de woordvolgorde veranderd hebben, en zelfs woorden hebben weggelaten. Vervolgens hebben we het verwijswoord “hem” gebruikt om aan te geven dat we het nog steeds over “deze hond” hebben, zonder dat weer volledig uit te schrijven. Bij de laatste zin kan je zien dat door twee keer achter elkaar “dit zijn …” te gebruiken, de tekst een stuk statischer wordt. Echter, je hoeft helemaal niet per se twee keer “dit zijn” te schrijven; hier en daar een klein beetje schudden met de woorden en de zin leest al geheel anders.

Let op keywords

Menig schrijver van webteksten zal wel weten dat keywords onmisbaar zijn. Echter, door steeds dezelfde keywords te gebruiken, kan een tekst overkomen alsof het door een computer gegenereerd is. Dit kan je voorkomen door de keywords te verdelen over verschillende alinea’s en kopjes, waardoor je niet steeds hetzelfde woord leest. Maak daarnaast ook wat vaker gebruik van alternatieve keywords. Of, als alle keywords écht bijna hetzelfde zijn, zorg dan op zijn minst dat de zinnen gevarieerd zijn. Is je keyword bijvoorbeeld “witte orchidee”, probeer dan te voorkomen dat je tekst er als volgt eruit komt te zien:

“Dat zijn de kwaliteiten van de witte orchidee. Ben jij zelf geïnteresseerd in een witte orchidee? In onze webshop vind je de beste witte orchideeën!”

Maar, met de tips die we eerder hebben gegeven, schrijf je tekst dan meer op deze manier:

“Dat zijn de kwaliteiten van de witte orchidee. Heb jij zelf ook interesse in een witte orchidee op je vensterbank? Deze prachtige plant vind je onze webshop!”

Zie je dat “witte orchidee” in de eerste zin achteraan staat, en in de tweede zin midden in de zin is geplaatst? Dat leest al een stuk natuurlijk dan dat elke zin met hetzelfde woord eindigt.

Conclusie: herhaling voorkomen in je webtekst

Als het goed is, weet jij nu hoe je kan voorkomen dat jouw lezers afhaken door te veel herhaling in je tekst. Weten is echter niet genoeg; zorg ook dat je goed in de gaten houdt dat je dit consequent aan blijft pakken. Lees je je tekst terug en zie je te vaak “prachtig” staan? Verander gelijk zoveel mogelijk woorden naar alternatieven als “fantastisch”, “adembenemend” of “oogverblindend mooi”. Want de enige herhaling die we willen zien, is dat je constant herhaling aan het voorkomen bent.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]