Wat kost content marketing? Lees hier alles wat jij moet weten!

Wat kost content marketing? Lees hier alles wat jij moet weten!

Wat kost content marketing? Wat kost marketing? En wat zijn de kosten van een marketingbureau? Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die ondernemers stellen. Veel ondernemers willen met hun bedrijf groeien, maar hebben hier niet altijd de expertise voor in huis. Logisch ook; je kunt niet in alles goed zijn.

Mocht je geen kaas van marketing hebben gegeten, kun je dit het beste uitbesteden. Eén van de beste opties die je hierbij hebt, is om je pijlen op content marketing te richten. In dit artikel vertellen wij je meer over content marketing, over onszelf en over wat content marketing kost.

Wat is content marketing precies?

Content marketing is een vorm van marketing waarbij alles draait om het creëren en verspreiden van waardevolle content. Hoe je deze content precies verspreidt, is volledig aan jezelf om te bepalen. Het is in ieder geval voor de hand liggend om hier je website voor te gebruiken.

Maar, content marketing valt niet in één passage te omschrijven. Wat content marketing kost is niet het belangrijkste. Deze vorm van marketing kent namelijk nog veel meer belangrijke kenmerken:

  • Gericht op een specifieke doelgroep: bij content marketing richt je je niet op het grote geheel, maar juist op een specifieke doelgroep. Zo kun je je met je content richten op vrouwen tussen de 20 en 40. Of op mannen die minstens 50 jaar oud zijn. De content die je vervolgens creëert en verspreidt, moet volledig op deze doelgroep afgestemd zijn.
  • Geen directe vorm van reclame: content marketing is géén directe vorm van reclame. Je kunt het dus niet zien als een advertentie die je even snel online zet. Nee, bij content marketing gaat het om het leveren van waardevolle content. Nu en ook in de toekomst. Om dit voor elkaar te krijgen, zou je goed op de hoogte van je doelgroep moeten zijn. Wat willen ze precies lezen? En op welke vragen willen ze graag een antwoord hebben?
  • Content marketing is een lange termijn project: even snel successen met content marketing behalen? Dat kun je wel vergeten. Bij content marketing gaat het altijd om de lange termijn. Op de korte termijn kun je bepaalde resultaten behalen, maar die wegen niet op tegen de lange termijn. Richt je pijlen daarom altijd op content marketing.

Onze ervaringen met content marketing

Het contentbureau Writgo is enkele jaren geleden door Mike Schonewille opgericht. Hij had een grote liefde voor onder meer affiliate marketing, voor content en voor groei. Om deze drie facetten met elkaar te combineren, kwam hij al snel op zijn eigen contentbureau uit. Een contentbureau waarmee hij voor zijn eigen affiliate websites de perfecte content creëerde, maar óók voor klanten.

In de afgelopen jaren is Writgo uitgegroeid tot één van de grotere contentbureaus in ons land. Mike heeft inmiddels een team van schrijvers om zich heen verzameld, waardoor talloze klanten blij worden gemaakt. Blij worden gemaakt met content van het hoogste niveau.

Wat kost content marketing?

Gaat één van de content schrijvers van Writgo voor jou aan de slag? Dan weet je op voorhand één ding zeker: bovenstaande punten worden in de teksten meegenomen. Zo zal Mike je het advies geven om je pijlen op de lange termijn te richten. En zal het team van Writgo onderzoek doen naar hetgeen je doelgroep graag wilt weten/lezen. Zo kun je gebruik maken van verschillende diensten.

Heb je nu al interesse in de diensten van Writgo? Neem dit artikel op je gemakje even door. Je komt er dan namelijk óók achter dat Writgo niet het duurste contentbureau is. Mocht je benieuwd naar de kosten voor een marketing campagne zijn, lees je sowieso het beste dit artikel even door!

Wat heb je aan content marketing?

Is het per sé aan te raden om met content marketing aan de slag te gaan? Ja, zonder enige twijfel. Op het moment dat je op het online vlak wilt groeien, móet je met content marketing aan de slag gaan. Deze vorm van online marketing mag/kan in geen enkel marketingplan meer ontbreken.

Maar, wat zijn nou specifiek de voordelen van content marketing? Er zijn talloze voordelen! De belangrijkste voordelen zetten we hieronder voor je op een rijtje:

  • Perfect voor de naamsbekendheid van je onderneming. Als je serieus met content marketing aan de slag gaat, werk je serieus aan de naamsbekendheid van je onderneming. Meer en meer mensen komen met je onderneming in aanraking, waardoor je ondernemer steeds populairder wordt. Zeker als je op de lange termijn met content marketing aan de slag gaat, komt dit je naamsbekendheid ten goede.
  • Je bespaart kosten. Voor dit voordeel zou een vergelijk moeten worden getrokken tussen content marketing en adverteren. Als je bijvoorbeeld op landelijke TV en radio adverteert, betaal je hier een godsvermogen voor. Richt je je pijlen alleen op content marketing? Dan vallen de kosten relatief gezien heel erg mee. Op de vraag ‘Wat kost content marketing?’ geven we verderop in dit artikel een uitgebreid antwoord.
  • Sluit naadloos aan op de behoefte. Bij content marketing slinger je niet zomaar content de wereld in. Nee, deze content is volledig afgestemd op de behoeften van je doelgroep. Om met deze vorm van marketing aan de slag te gaan, moet je daarom goed naar je doelgroep kijken. En nóg beter naar de behoeften van je doelgroep. Op basis van deze behoeften plaats je de perfecte content.
  • Content marketing is van positieve invloed op Google. Niet alleen bij Writgo zijn we dol op content marketing, maar ook bij Google. Het algoritme van Google heeft al snel genoeg door als je serieus met content marketing bezig bent. Dit komt de rankings van je website in Google ten goede, waardoor je op termijn veel winst kunt behalen.
  • Je geniet van de kracht van mondtot-mond reclame. Met content marketing geniet je van de ultieme kracht van mond-tot-mond reclame. Binnen content marketing hoort namelijk ook het delen van reviews. Als veel van je klanten reviews op internet achterlaten, is dit voor jou in principe gratis reclame. Op deze manier weet je de marketing kosten dus ook nog te drukken.
  • Er is heel veel mogelijk. In de wereld van content marketing is heel veel mogelijk. Je kunt namelijk uit tekstuele uitingen en uit visuele uitingen kiezen. Daarnaast bepaal je volledig zelf wát je online zet, waar je dit doet, wanneer je dit doet en hoe je dit doet. Dat is volledig anders bij adverteren; daarbij heb je toch met heel veel regeltjes te maken.
  • Content marketing creëert een sneeuwbaleffect. Wij zijn van mening dat je met content marketing een sneeuwbaleffect creëert. Op het moment dat je met content marketing succesvol bezig bent, slaat dit ook over op bijvoorbeeld de ranking van je website. Je website krijgt meer en meer websitebezoekers, waardoor je klantenbase waarschijnlijk ook groeit. Ondertussen geniet je ook nog van een betere naamsbekendheid van je onderneming. Al deze zaken tezamen leiden tot een geweldig sneeuwbaleffect.

Wat kost content marketing?

Het is tijd om de hoofdvraag van dit artikel te beantwoorden. Wat kost nou precies content marketing? Het lastige van deze vraag is dat er geen eenduidig antwoord op de vraag gegeven kan worden.

Waarom niet? Dit heeft te maken met de vele factoren die van invloed op de prijs zijn. Wat deze factoren zijn, zetten we graag voor je uiteen.

Je wensen

Ten eerste spelen je wensen een cruciale rol. Wat is precies voor jou de reden dat je met content marketing aan de slag gaat? Op welke manier wil je dit doen? En welke doelen wil je graag met deze vorm van marketing behalen? Dit zijn enkele vragen waar je goed over na moet denken.

De antwoorden op deze vragen zijn van grote invloed. Van grote invloed op de invulling van de marketing campagne én op de totale kosten.

Wat wil je zelf gaan doen? En wat wil je uitbesteden?

Ten tweede moet je nadenken over alle werkzaamheden. Wil je alle werkzaamheden behorende bij content uitbesteden? Of wil je bepaalde werkzaamheden in eigen beheer houden? Door bepaalde werkzaamheden in eigen beheer te houden, geniet je van twee voordelen:

  • Je bespaart kosten. De medewerker die al in dienst bij je is, betaal je toch al. Hetgeen dat hij/zij voor content marketing doet, is dus perfect meegenomen. En daarvoor hoef je geen duur marketingbureau meer in te schakelen.
  • Je houdt toezicht. Door bepaalde werkzaamheden zelf uit te voeren, hou je toezicht. Je zit precies toe op hetgeen dat er gebeurt en welke content online gezet wordt. Deze extra ‘controle’ is voor veel ondernemers mogelijk erg prettig.

Het is echter óók aan te raden om bepaalde zaken uit te besteden. Voor content marketing heb je bijvoorbeeld de perfecte content nodig. Deze content kun je zelf schrijven, maar je kunt de content het beste uitbesteden. Dit doe je bijvoorbeeld aan het gespecialiseerde team van Writgo.

Of je zelf ook bepaalde taken uit kunt voeren, hangt af van de aanwezige kennis. Wil je graag op het gebied van online marketing meer kennis op doen? Dan kun je eens kijken naar de dienst IMU+. Met deze dienst krijg je toegang tot allerlei cursussen, waarmee je veel leert over content- en online marketing.

Wat kost content marketing?

Marketingbureau

Ten derde speelt het marketingbureau een cruciale rol. Zoals je je ongetwijfeld voor kunt stellen, hanteert elk marketingbureau haar eigen tarieven. Door tussen meerdere bureaus een goede vergelijking te maken, kun je uiteindelijk voor de meest voordelige optie gaan.

Maar, let niet alleen op het tarief. Wil je bijvoorbeeld goede content laten schrijven? Je kunt hiervoor terecht bij ons of bij een goedkoper contentbureau. Een goedkoper contentbureau kost minder, maar levert mindere resultaten op. Die stelling durven wij wel aan te gaan. Voor kwaliteit moet je nu eenmaal altijd betalen.

Ga voor jezelf op zoek naar een goed marketingbureau. Bepaal hierbij ook goed wat je precies uit wilt besteden:

  • De volledige online marketing. In dit geval zou je voor een groot bureau moeten kiezen. De grotere bureaus hebben veel werknemers in dienst die allemaal hun eigen expertise hebben. Dat heb je uiteindelijk nodig om op het gebied van online marketing hard te (kunnen) groeien.
  • De content. Je kunt er ook voor kiezen om alleen het schrijven van de content uit te besteden. In veel situaties is dit de meest wijze keuze, zéker met het oog op het kostenplaatje. Het uitbesteden van de complete online marketing is echt een heel grote kostenpost. Als je gebruik van onze diensten voor de content maakt, vallen de totale kosten reuze mee.

Termijn

Ten vierde speelt de termijn een cruciale rol. Hoe lang wil je precies met content marketing aan de slag gaan? En met welke frequentie wil je bijvoorbeeld bepaalde artikelen op je website plaatsen? Des te hoger deze frequentie is, des te meer de content schrijvers van Writgo voor je moeten werken. Dat uit zich uiteraard ook in een hogere kostenpost.

Maar, dat is wél de juiste manier om gericht met content marketing aan de slag te gaan. Bij deze vorm van marketing komt het namelijk ook op consistentie aan. Als Google doorheeft dat je dagelijks waardevolle content online zet, beloont Google je hiervoor. Dit doet men door je website meer waarde te geven; je website komt hierdoor hoger in Google te staan!

Soort tarief

Ten vijfde moet je goed naar het soort tarief kijken. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen een regulier marketingbureau en een contentbureau:

  • Regulier marketingbureau: bij de meeste marketingbureaus wordt een standaard uurtarief gerekend. Dit uurtarief ligt in de meeste gevallen tussen de 75 en 100 euro. Op het moment dat het marketingbureau per dag vier uur voor je werkt, ben je dus al snel 400 euro per dag kwijt. Dit loopt op tot een totale investering van ruim 8000 euro per maand.
  • Contentbureau: bij de meeste contentbureaus wordt met vaste tarieven óf met een tarief per woord gerekend. Als je gebruik van Writgo maakt, kun je gelukkig voor speciale abonnementen kiezen. Deze abonnementen zijn voordelig en je bent hierdoor in staat om je kosten te budgetteren. Dit is wel zo prettig bij het maken van een financiële begroting en dergelijke.

Naar wat voor soort tarief gaat je voorkeur uit? Ben je bereid om flink in de buidel te tasten voor een marketingbureau? Of geef je liever de voorkeur aan de budgetteerbaarheid en interessante tarieven van Writgo?

Overigens is Writgo niet het goedkoopste contentbureau. Daar zijn we ons bewust van en dit is een bewuste keuze. Doordat wij hogere tarieven rekenen, hebben wij het beste team van schrijvers om ons heen verzameld. Dit is duidelijk terug te zien in de kwaliteit die door Writgo geleverd wordt.

Soort content

Ten zesde speelt het soort content een cruciale rol. Bij Writgo ben je aan het juiste adres voor tekstuele content, maar je kunt uiteraard ook voor visuele content kiezen. In dat geval heb je bijvoorbeeld een fotograaf en een editor nodig; zij kunnen voor jou een prachtige bedrijfsvideo maken.

De kosten voor dat soort content zijn weer volledig anders. Wil je bijvoorbeeld een bedrijfsfilmpje van een paar minuten maken? Dan betaal je hier een bedrag van 3500 euro tot 15.000 euro voor. Ja, dit is een hoop geld, maar ook hierbij geldt dat je voor kwaliteit moet betalen.

Wil je het liefste simpele animaties laten maken? Met deze animaties kun je bijvoorbeeld uitleggen hoe je diensten of producten precies werken. Voor het maken van een animatie van één minuut betaal je al snel een bedrag van 1000 euro.

Heb je voor je content marketing een goede fotograaf nodig? Dan kun je uitgaan van een uurtarief van 80 tot 100 euro. Hierbij is wel het niveau van de fotograaf heel erg bepalend. Besef hierbij bovendien dat een fotograaf méér doet dan alleen een foto schieten. In de voorbereidingen en het bewerken van de foto’s gaat namelijk ook heel veel tijd zitten.

Met andere woorden: de tarieven voor het maken van content lopen behoorlijk uiteen. Daarnaast moet je goed nadenken over het soort content dat je online gaat zetten. Deze content moet bij je onderneming passen én moet op de behoeften van je doelgroep aansluiten.

Hoe kun je de kosten voor content marketing beperken?

Ben je enigszins geschrokken van de kosten voor content marketing? Dan is het goed om te weten dat je zelf veel invloed op de exacte kosten uit kunt oefenen. Dit doe je bijvoorbeeld door bepaalde werkzaamheden zelf uit te voeren.

Ben jij van plan om je content te laten schrijven? Dan kun je ervoor kiezen om de content óók door Writgo te laten schrijven. Dit bespaart je een hoop tijd, maar kost uiteraard wel geld. Mocht je dit extra bedrag willen besparen, kun je de content zelf online plaatsen. Maar, hier moet je wel bepaalde kennis voor hebben. Neem dit zeker niet te licht op.

Wat kost content marketing?

Daarnaast is het belangrijk om een goede vergelijking te maken. Wil je bijvoorbeeld goede content door een contentbureau laten schrijven? Check dan bij meerdere goed aangeschreven contentbureaus de tarieven. Je merkt dan al snel dat Writgo qua tarieven in de middenmoot zit. Qua kwaliteit stijgen wij echter boven de rest uit.

Tot slot is het vooral van belang om content marketing als een investering te zien. De kosten die je aan content marketing uitgeeft, verdien je op termijn ongetwijfeld weer terug. Dit is te danken aan het hierboven genoemde sneeuwbaleffect:

  • Meer mensen komen met je bedrijf/producten/diensten in aanraking
  • De naamsbekendheid van je onderneming wordt verbeterd
  • Je website krijgt een hogere ranking in Google
  • Je trekt meer en meer klanten aan
  • Je omzet stijgt, waardoor je de content marketing kosten alweer terugverdiend hebt

Met content marketing aan de slag; waar moet je op letten?

Het is de hoogste tijd om dit artikel over de kosten van content marketing af te ronden. Dat doen we door je nog enkele handige tips mee te geven. Met deze tips ga je op de juiste manier met content marketing aan de slag gaan.

Goedkoop is duurkoop

Ben je op zoek naar een goede content schrijver? En ben je uitgekomen bij een schrijver die een tarief van 1 cent per woord rekent? Dan mag je hier op voorhand niet al te veel van verwachten. Het gezegde ‘goedkoop is duurkoop’ bestaat niet zomaar. Nee, dit gezegde is écht van toepassing op goedkopere content schrijvers. Durf daarom te investeren in de beste content schrijver. Wat content marketing kost doet er wel degelijk toe.

Laat je goed informeren

Is dit de eerste keer dat je serieus met content marketing aan de slag wilt gaan? Dan is deze wereld waarschijnlijk helemaal nieuw en onduidelijk voor je. Alleen al daarom raden wij je aan om je goed te laten informeren.

Hoe je je goed kunt laten informeren en wil jij weten wat content marketing kost? Neem bijvoorbeeld contact met Mike Schonewille op. De eigenaar van Writgo heeft veel ervaring met content marketing en helpt je maar al te graag. Hij voorziet je dan ook graag van de juiste informatie, de juiste adviezen en de gewenste hulp. Uiteraard kun je bij hem ook terecht voor de beste tekstuele content.

Onderbuikgevoel

Tot slot adviseren wij je om rekening te houden met je onderbuikgevoel. Heb je na het lezen van dit artikel een goed gevoel bij Writgo? Danis het een goed idee om naar dit gevoel moeten luisteren. Je onderbuikgevoel klopt niet altijd, maar in 99% van de gevallen wel. Volg daarom je onderbuikgevoel en intuïtie als je belangrijke keuzes op het gebied van content marketing moet maken.

Gebruikmaken van de diensten van Writgo

Zo, je hebt een uitgebreid antwoord op de vraag ‘Wat kost content marketing?’ gekregen. Wat denk je nu van deze tarieven? Grote kans dat je geschrokken bent van de tarieven van een regulier marketingbureau.

Heb je daarom interesse in het contentbureau Writgo? Check direct onze website en diensten voor alle abonnementen waar je tussen kunt kiezen. Nadat je een abonnement bij ons afgesloten hebt, zorgen wij ervoor dat je op tijd de perfecte content geleverd krijgt. Deze content voldoet aan de hoogste eisen die wij aan onze content stellen.

Heb je nog vragen? Of wil je van goed advies voorzien worden? Mike Schonewille van Writgo staat graag voor je klaar. Neem daarom gerust contact met ons op!

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.