arrow_drop_up arrow_drop_down
25 februari 2019 

Wat is Email marketing? Een Gouden marketing methode?

Wil jij meer uit je website bezoekers halen? Dan heb je vast al eens gehoord dat je met E-mail marketing nog meer geld kunt verdienen via je website. Om te kunnen beginnen met E-mail Marketing is het natuurlijk wel belangrijk dat je weet wat het precies is en hoe het werkt.

E-mail Marketing is een vorm van marketing waarbij je gerichte e-mails stuurt naar mensen die zich aan hebben gemeld voor je email lijst. Door een e-mail lijst te maken voor een specifieke doelgroep, weet je dat de mensen die zich hebben aangemeld voor jouw e-mail lijst ook geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt. De kans is daardoor groot dat jouw mails geopend zullen worden nadat jij ze hebt verstuurd.

Toen ik zelf begon met mijn eigen website was ik nog niet direct begonnen met e-mail marketing. Nu ik zelf met regelmaat e-mail marketing toepas, besef ik pas hoe effectief dat eigenlijk is. Als jij een website hebt, is het daarom zeker aan te raden om ook met e-mail marketing te starten en zo snel mogelijk je eerste e-mail adressen te verzamelen.

Wat is E-mail Marketing?

E-mail marketing is een vorm van marketing die al een behoorlijke tijd bestaat. Daarnaast is het ook een vrij eenvoudige manier van marketing. Je gaat aan de slag om e-mail adressen te verzamelen, stuurt vervolgens gerichte e-mails en zorgt er zo voor dat de mensen op je e-mail lijst meer van je kopen.

affiliate marketing via bol

Als je dit goed doet kan het inzetten van e-mail marketing je veel extra inkomsten opleveren. Daarnaast kun je e-mail marketing natuurlijk ook gebruiken om je abonnees te voorzien van premium content. Zij krijgen dan informatie die mensen op je website niet krijgen. Zo bouw je een via e-mail marketing een following op.

Wat zijn de voordelen van E-mail Marketing?

Als je aan de slag gaat met e-mail marketing heeft dat veel voordelen. Zelf ben ik begonnen met affiliate marketing, waarbij ik producten promoot van andere mensen. Door bezoekers naar mijn website te krijgen, heb ik 1 kans dat een van die bezoekers op mijn unieke links zullen klikken, maar als ik naast het schrijven van content ook nog eens aan de slag ga met e-mail marketing, kan ik aan de mensen die zich inschrijven op mijn e-mail lijst, zoveel promoties doen als ik wil.

Voordelen in het kort:

  • Betere connectie met je website bezoekers
  • Meer verkopen via E-mail Marketing
  • Meer kansen om je producten en diensten aan te bieden

Daarnaast is uit veel onderzoeken gebleken dat vrijwel niemand bij een eerste website bezoek overgaat tot aanschaf van producten. Dat is waar e-mail marketing zo krachtig is, omdat je met e-mail marketing 1 bezoeker vaker kunt benaderen. Hiermee bouw je aan een vertrouwensband, waardoor de bezoeker eerder overgaat tot aanschaf van de producten of diensten die jij wilt verkopen.

Wat zijn de Nadelen van E-mail Marketing?

Om e-mail marketing op de juiste manier toe te passen heb je wel een werkende strategie nodig. Het is in de meeste gevallen niet zo dat als je gewoon maar wat doet, dat je super succesvol zal worden met affiliate marketing.

Nadelen in het kort:

  • Een goede strategie leren kan lastig zijn
  • De juiste doelgroep bereiken gaat niet altijd goed
  • E-mail marketing kost geld

Het is vooral belangrijk dat je precies de juiste doelgroep ook de juiste berichten stuurt. Dat kan het soms lastig maken. Daarnaast zit ook niet iedereen te wachten op dat jij telkens nieuwe e-mails stuurt waardoor de kans groot is dat je bezoekers zich snel weer uitschrijven.

Het is daarom belangrijk om zo relevant mogelijk te blijven met het sturen van e-mails zodat de mensen op je e-mail lijst geïnteresseerd blijven.

Wat is het doel van E-mail Marketing?

Als je aan de slag gaat met e-mail marketing kun je daarvoor verschillende doelen hebben. Het kan zijn dat jij aan de slag gaat met e-mail marketing om je bezoekers puur te informeren. Dit doe je door het maken van specifieke content die je via je e-mail marketing provider verstuurd.

Doelen van e-mail marketing in het kort:

  • Informeren
  • verkopen
  • Band opbouwen met je websitebezoekers

Ook kan het zijn dat je meer wilt verkopen door e-mail marketing in te zetten. Je kunt dan zorgen dat bezoekers van je website een e-mail adres achter laten. Vervolgens kun je deze bezoekers meerdere malen een aanbieding doen voor de producten of diensten die jij verkoopt.

Daarnaast kun je e-mail marketing ook inzetten om een band op te bouwen met je website bezoekers. Zo creer je via e-mail marketing een following.

Hoe begin je met E-mail Marketing?

Om te kunnen beginnen met e-mail marketing zijn er een aantal dingen die je nodig hebt. Om e-mail marketing namelijk te kunnen uitvoeren heb je e-mail adressen nodig. In de onderstaande stappen leg ik in het kort uit hoe je snel kunt beginnen met e-mail marketing.

1. Aanmelden bij een Email marketing Provider

Voordat je aan de slag kunt met het versturen van gerichte e-mails voor je e-mail marketing campagne, heb je een e-mail marketing provider nodig.

Dit is een platform die het voor je mogelijk maakt om e-mail adressen te versturen naar een geselecteerde lijst van e-mail subscribers.

Zelf gebruik ik Getresponse als e-mail marketing provider, omdat je hier veel verschillende mogelijkheden hebt om e-mail marketing toe te passen.

Als je makkelijk wilt beginnen met e-mail marketing raad ik je aan om eens te kijken naar Enormail. Dit is een e-mail marketing provider die in mijn ogen vooral voor beginners makkelijk is te gebruiken.

2. E-mail Lijst aanmaken

Als je eenmaal een e-mail marketing provider hebt gekozen, kun je aan de slag gaan met het maken van je eerste e-mail lijst.

Deze lijst kun je maken voor een bepaalde categorie die je behandelt op je website. Zo heb ik meerdere e-mail lijsten voor verschillende onderwerpen.

Als je eenmaal je e-mail lijst hebt aangemaakt, kun je een opt-in formulier maken waarmee je op je websites leads kunt verzamelen.

3. Leads verzamelen

Nu je een e-mail lijst hebt gemaakt, en een opt-in formulier op je website hebt geintegreerd, is het tijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan met het verzamelen van e-mail adressen.

wat doet een affiliate marketeer

De makkelijkste manier om e-mail adressen te verzamelen is door er iets voor terug te geven.

Deze dingen kun je weggeven in ruil voor een e-mail adres:

  • Een gratis E-book
  • Een Gratis Checklist
  • Een video series waarin jij je subscibers iets leert
  • Een gratis cursus
  • Een serie van Tips over een bepaald onderwerp

Door iets gratis weg te geven is de kans veel groter dat bezoekers van je website het e-mail adres achterlaten, dan wanneer je dat niet doet.

4. Autoresponder opzetten

Je hebt nu een Opt-in formulier op je website staan en je hebt iets gemaakt dat je gratis kunt weggeven in ruil voor het e-mail adres. Als je dit op de juiste manier doet, zullen langzaam de e-mail adressen worden toegevoegd aan je e-maillijst.

Om ervoor te zorgen dat je e-mail inschrijvingen geinteresseerd blijven is het belangrijk dat je ze regelmatig voorziet van nieuwe content. Dit kun je doen met een autoresponder.

Een autoresponder is een tool voor e-mail marketing die ervoor zorgt dat jij een reeks e-mails op een gewenste tijd en datum naar je bezoekers kunt sturen.

Voorbeeld:

  • Dag 0 – Iemand schrijft zich in voor je e-mail lijst en krijg direct het cadeau dat je hebt beloofd.
  • Dag 1 – Een welkoms e-mail waarin je iets verteld over jezelf
  • Dag 3 – Uitleg over een bepaald onderwerp binnen je niche
  • Dag 6 – Uitleg over een bepaald onderwerp binnen je niche
  • Dag 10 – Een promotie voor een product dat past bij de mails die je vooraf verstuurd hebt.

Op deze manier worden er telkens automatische e-mails verstuurd. Het grote voordeel van een autoresponder is dat je het maar eenmalig hoeft op te zetten en dat dezelfde reeks naar iedereen wordt verstuurd die zich aanmeld voor je e-mail lijst.

5. Mailings versturen

Naast het instellen van een autoresponder, kun je er ook voor kiezen om extra mailings te versturen naar een gehele lijst. Stel dat jij een e-mail lijst hebt over een bepaald onderwerp binnen je niche, kun je in één keer je gehele lijst op de hoogte brengen van mooie acties en kortingen.

De kans is groot dat als jij al bezig bent met het opbouwen van een band met je e-maillijst, dat een percentage van de mensen op je e-mail lijst actie zullen ondernemen en gebruik zullen maken van de actie.

Zo zie je maar dat e-mail marketing eigenlijk onmisbaar is als je een website hebt. Vrijwel alle grote bedrijven maken gebruik van e-mail marketing, omdat ze beseffen hoe effectief het is.

Als jij geen e-mail marketing toepast, is de kans groot dat je geld laat liggen.

Aan de slag met E-mail Marketing?

Ben je enthousiast geworden over e-mail marketing en wil je ermee beginnen? Dan raad ik je aan om vandaag nog aan de slag te gaan met e-mail marketing. Hoe eerder je begint met het opbouwen van een e-mail lijst hoe beter.

In het begin zal het allemaal wat traag gaan, maar na mate je langer bezig bent met het verzamelen van e-mailadressen, zal e-mail marketing steeds effectiever worden.

Als je serieus bent om te starten met e-mail marketing, raad ik je aan om direct voor Getresponse te kiezen en te leren hoe het werkt. Je kunt Getresponse 30-dagen gratis uitproberen.

Over de schrijver
Mijn naam is Mike Schonewille en ben eigenaar van Writgo.nl. Al een lange tijd ben ik bezig met affiliate marketing. Ook leef ik 100% van het internet en heb ik tegenwoordig geen baan meer. Omdat ik dankzij Online geld verdienen zo een fijn leven heb gekregen, wil ik jou helpen dat ook te bereiken. Met Writgo richten we ons voornamelijk op affiliate marketeers, maar ook als jij een webshop hebt of een andere soort website hebt, helpen we je natuurlijk graag! Toen ik begon met Affiliate Marketing heb ik de Affiliate Marketing Revolutie gevolgd. Dit was een van de beste beslissingen in mijn leven. Sindsdien is mijn leven veranderd. Wil je ook met affiliate marketing beginnen? Dan raad ik de Affiliate Marketing Revolutie Absoluut aan!
Reactie plaatsen