Wat is een email marketing funnel?


Wat is een email marketing funnel en waarom is het zo belangrijk? Als je net begint met affiliate marketing ben je waarschijnlijk nog niet bezig met het opbouwen van een mailinglijst. Maar als je meer succes wilt in je affiliate marketing business komt er een punt dat een mailinglijst noodzakelijk is. Alle grote affiliates bouwen een mailinglijst op en dat is maar om één reden. Meer commissies.

In dit blogbericht ga ik je vertellen wat een email marketing funnel is, waarom het zo belangrijk is om ook een email marketing funnel te bouwen en geef ik je een aantal tips om er succesvol mee te zijn. Ook vertel ik je wat mijn ervaring met een funnel zijn. Lees verder.

Wat is een email marketing funnel?

Een email marketing funnel is een geautomatiseerde email marketing campagne waarmee je je mailinglijst op bepaalde dagen en tijden strategisch e-mails stuurt met als doel om meer te verkopen.

Om een email marketing funnel te bouwen heb je een email marketing provider nodig. Dit stelt je in staat om gebruik te maken van autoresponders (automatisch versturen van vooraf geschreven e-mails).

Deze e-mails kunnen dan bestaan uit waardevolle informatie waaraan de contacten op je email lijst wat hebben, maar kunnen ook bestaan uit promotie e-mails.

Hier probeer je dan een product te promoten aan je mailinglijst.

Met een goede email marketing strategie maak je gebruik van een mix tussen content en promotie e-mails.

Als je dit goed doet (je kunt gebruik maken van bewezen strategieën), is de kans groot dat je veel meer commissies gaat scoren.

Toch is gebleken dat de meeste beginners niet direct beginnen met het opbouwen van een mailinglijst omdat ze er het nut niet van inzien.

Maar als je voorsprong wilt creeren op je mede beginners raad ik je aan dat wel al direct vanaf het begin te doen.

Bekijk hier hoe je een email marketing funnel maakt:

Waarom is een email marketing funnel belangrijk?

Een email marketing funnel is vooral belangrijk omdat het ervoor zorgt dat je meer controle krijgt over je inkomsten en bezoekersaantallen op je website.

Niet alleen zorgt een email marketing funnel ervoor dat je meer commissies scoort en hier zelf controle over hebt, je kunt er met een email marketing funnel ook voor zorgen dat bezoekers nog eens terug komen naar je website. Simpelweg door ze een email te sturen.

Een andere belangrijke reden om te beginnen met email marketing is omdat bezoekers op je website vrijwel nooit het product kopen dat jij promoot bij het eerste bezoek. Over het algemeen zijn er +/- 3 interacties nodig voordat het vertrouwen groot genoeg is.

Als je niet begint met email marketing kom je nooit aan deze 3 interacties omdat je de bezoekers verliest als hij of zij eenmaal je website verlaten heeft.

Met een mailinglijst bouw je dus aan een relatie met je bezoekers. Dit is belangrijk als je wilt verkopen.

Meer inkomsten met een email marketing funnel

Als je er ook voor kiest om te beginnen met email marketing kun je erop rekenen dat na mate je mailinglijst groeit, je automatisch ook meer commissies gaat scoren. Niet alleen worden de commissies meer, je krijgt er zelfs voor een groot deel de controle over.

Een tijdje geleden had een van de affiliate campagnes die ik promoot een kortingsactie. Hierop heb ik een email gestuurd naar mijn mailinglijst met informatie over de korting en hoe ze er gebruik van konden maken.

Nog geen uur nadat ik de kortingsactie had medegedeeld aan mijn email lijst had ik al 3 commissies te pakken. Nu was mijn email lijst voor die campagne nog niet zo groot maar het hadden ook zo maar 30 commissies kunnen zijn.

Zo zie je dat je met een email marketing funnel meer controle hebt over de commissies die je verdient. Je bent dan niet alleen maar afhankelijk van bezoekers die op je website op affiliate links klikken.

10 tips voor meer commissies

Om je direct op weg te helpen met je email marketing funnel geven we je een aantal tips die je direct in de praktijk kan toepassen bij het maken van je funnel. Deze tips hebben mij ook geholpen en daarom deel ik ze graag met je.

1. Kies voor een bestaande email marketing strategie

Een van de beste dingen die je kunt doen als je nog maar net begint met email marketing is ervoor kiezen om een bestaande email marketing strategie te gebruiken.

Als je net begint heb je namelijk nog geen idee wat wel en niet werkt en kun je beter inzetten op een strategie die al succesvol gebruikt wordt.

Vanuit daar kun je als je meer verstand hebt van email marketing altijd nog een eigen strategie bedenken.

2. Schrijf korte onderwerpen voor je e-mails

Als je e-mails gaat maken voor je email marketing funnel is het belangrijk dat je het onderwerp van de e-mails zo kort en bondig mogelijk houdt.

Hoe beter jij je best doet voor het onderwerp van je e-mails, hoe groter de kans is dat je contact de email opent en hem leest.

Als je slechte onderwerpen schrijft is de kans groot dat je email ongelezen in de prullenbak beland. Zorg dus altijd dat je wat extra tijd neemt voor de onderwerpen.

3. Vertel je belangrijkste boodschap eerst

Lang niet iedereen leest je hele email en daarom is het belangrijk dat je direct in het begin van de email je punt maakt en vertelt wat het belangrijkste is aan de email.

Het zou zonde zijn als jij een product probeert te promoten en daar pas onder aan de email over begint.

Als je email dan niet helemaal gelezen wordt, krijgt je contact je promotie niet te zien en zal je daaruit ook geen commissies scoren.

4. Durf te investeren in een goede email marketing provider

Toen ik net begon met email marketing wilde ik geen geld uitgeven aan email marketing. Ik wist ten slotte nog niet of het ging werken.

Maar nu ik weet hoe krachtig email marketing is heb ik spijt dat ik niet direct heb betaald voor een goede email marketing provider. Zelf maak ik nu gebruik van Getresponse en biedt dit mij heel veel mogelijkheden.

5. Schrijf je e-mails persoonlijk

Contact via email is persoonlijk contact. Zorg er dan ook voor dat je e-mails persoonlijk zijn. De beste manier op persoonlijke e-mails te sturen is door je mails te schrijven alsof je met een vriend praat.

Veel beginners schrijven vooral statische e-mails waarin ze niets van zichzelf laten zien. Toch werkt het veel beter om een persoonlijk contact aan te gaan.

6. Maak een herkenbare lay-out voor je e-mails

Om ervoor te zorgen dat je contacten je beter leren kennen is het een goed idee om een soort van huisstijl te ontwikkelen.

Dit is dan een lay-out die je voor al je e-mails gebruikt zodat je mails herkenbaar worden. Dit helpt je om sneller een vertrouwensband op te bouwen met je contacten.

Vertrouwen draagt ook direct bij aan het scoren van meer commissies.

7. Zoek uit op welke tijd je het beste mails kunt versturen

In het begin kun je natuurlijk nog niet zo goed weten welke tijd voor jou het beste is om een email te sturen naar je mailinglijst. Maar door te experimenteren met verschillende tijden kun je er snel achter komen op welke dagen en op welk tijdstip de meeste van je contacten je e-mails lezen.

Probeer daarom vooral in het begin een beetje te variëren in tijden en kijk dan na een maand op welke dag en welk tijdstip je de meeste interactie hebt gehad.

8. Stuur altijd eerst een test email naar jezelf

Voordat je je email daadwerkelijk gaat versturen naar je mailinglijst is het een goed idee om eerst een test email te sturen naar je zelf. Bij de meeste email marketing providers is dat mogelijk.

Je kunt hem dan nog eens goed nalezen en controleren of alles werkt en klopt. Het zou jammer zijn als je een mailing verstuurt naar 1000 mensen en je call – to action button blijkt niet te werken. Dat is een gemiste kans.

9. Blijf je email marketing funnel altijd verbeteren

Eerder gaf ik aan dat je als beginner het beste gebruik kunt maken van een bewezen email marketing strategie. Maar als je al een tijdje bezig bent is het een goed idee om die strategie eigen te maken.

Je hebt in tussentijd al best wat geleerd over je contacten en daar wil je natuurlijk wat mee doen. Dat doe je door je email marketing funnel te verbeteren en uit te bereiden. Je kunt er dan voor kiezen om een andere volgorde van je autoresponder toe te passen, of proberen om ook andere producten te promoten of upsellen.

10. Zorg voor een goede balans tussen content en promotie

Een van de belangrijkste dingen bij email marketing is dat je naast het doen van promoties ook goede waardevolle content blijft delen. Hoe meer waarde jij biedt aan je contacten hoe meer vertrouwen je daarmee creëert.

Als je mailinglijst namelijk veel waarde heeft aan de content die jij deelt via je email marketing, is de kans ook groter dat ze via jou een product zullen kopen.

Mijn ervaringen

Toen ik net begon met affiliate marketing had ik totaal geen aandacht voor email marketing. Ondanks dat ik in de affiliate marketing revolutie wel had geleerd dat het belangrijk is om een mailinglijst op te bouwen, was ik eigenwijs en deed ik dat niet.

Daarmee ben ik niet de enige. Ik zie namelijk heel veel beginners geen email lijst opbouwen. Net als veel andere beginners stuurde ik mijn bezoekers direct door naar het affiliate product in de hoop dat ze het zouden kopen.

Maar sinds ik ben begonnen met email marketing groeit mijn mailinglijst dagelijks en zijn mijn commissies een stuk regelmatiger geworden. Dat komt omdat ik nu zelf in de hand heb wanneer mijn bezoekers en inmiddels contacten een promotie te zien krijgen en wanneer niet.

Daarnaast kan ik nu ik een mailinglijst heb ook bezoekers van mijn website aan mij binden en ze regelmatig vragen nog eens terug te gaan naar mijn website.

Hierdoor groeit de relatie tussen mij en mijn bezoekers elke dag en zal ik hierdoor elke dag, week en maand meer commissies hebben.

Daarom raad ik iedere beginner aan om zo snel mogelijk ook een mailinglijst op te bouwen. Je krijgt er zeker geen spijt van.

Conclusie

In dit blogbericht heb ik je verteld wat een email marketing funnel is, waarom het zo belangrijk is en heb ik je een aantal tips gegeven die je helpen om succesvol te worden met email marketing.

Voor iedere affiliate marketeer is het belangrijk om te starten met email marketing omdat je hierdoor een relatie opbouwt met je bezoekers.

Daarnaast geeft het hebben van een email lijst veel meer controle over wat je bezoekers doen. Je kunt ze een affiliate product aanbieden, waardevolle content aanbieden of nog eens vragen terug te gaan naar je website om een blog te lezen.

Wanneer je een email lijst opbouwt heb jij de touwtjes in handen en dat is de kracht van email marketing. In de Affiliate Marketing Revolutie leer je ook hoe e-mail marketing werkt. Wil jij beginnen met affiliate marketing? Bekijk dan zeker de affiliate marketing revolutie

Over de Affiliate Marketing Revolutie heb ik een uitgebreide Review geschreven. Op deze pagina lees je precies wat je kunt verwachten van de cursus. Zo kun je voor jezelf bepalen of het iets voor je is of niet.

GetResponse E-mail Marketing

Starten met E-mail marketing? Dan ben je het beste af bij GetResponse. Lees mijn uitgebreide review!

Lees mijn Review

Recent Content