Inhoud is goud! Wat is Content Marketing en hoe kan ik het gebruiken?

Inhoud is goud! Wat is Content Marketing en hoe kan ik het gebruiken?

Om te verkopen, heb je klanten nodig. Deze bereik je natuurlijk door ze te aan te spreken via een medium en ze te prikkelen met wat jij te bieden hebt. Marketing helpt hier enorm goed bij. Ben je zelf ook een ondernemer, of denk je eraan om er eentje te worden, dan is de kans groot dat je wel eens op diverse marketingstrategieën bent gestuit – met name content marketing. Maar wat is content marketing precies?

Content marketing – de betekenis

In het kort gezegd is content marketing een marketingtechniek waarbij er relevante en waardevolle inhoud (content) wordt geboden aan potentiële klanten. Oftewel, er wordt meer focus gelegd op wat er voor inhoud geleverd wordt. Deze inhoud dient namelijk niet alleen in verband te staan met het product, maar ook met dat waar de mogelijke koper naar op zoek is; bijvoorbeeld een handleiding of een antwoord op een vraag.

Dus stel dat je een stofzuiger verkoopt. In plaats van enkel reclame te maken voor de stofzuiger, schrijf je bijvoorbeeld een blog over huisvuil of stof, waarin je uitlegt hoe belangrijk het is om regelmatig te stofzuigen. Echter, naast deze informatie geef je (meestal aan het einde) in de tekst ook een link naar jouw artikel; want nadat je jouw koper geïnformeerd heeft, wil deze jouw kennis vaak graag gelijk toepassen en dus een stofzuiger aanschaffen – en welke zien ze dan als eerst? Precies.

Wat is content?

‘Content’ is een letterlijke Engelse vertaling voor het woord ‘inhoud’. Vaak hoor je mensen over content praten als ze bijvoorbeeld veel op social media posten, maar eigenlijk kan alles ‘content’ zijn. Bij content marketing is het echter vooral belangrijk dat de content als een soort link fungeert tussen waar de potentiële klant naar zoekt, en naar wat jij te bieden hebt. Maar dat houdt dus ook in dat je veel verschillende content moet bieden, wil je interessant blijven voor de kopers. En dat kan lastig zijn.

Telkens nieuwe content bedenken en maken, vraagt nogal wat tijd van je. Ga je blogs bijhouden, (nieuws)artikelen schrijven, video’s maken, of misschien zelfs wel handleidingen in elkaar zetten? Om gevonden te kunnen worden op zoekmachines, is het bieden van ruim voldoende content een vereiste. Heb je moeite om dit zelf te bedenken of maken, dan kan je dit uitbesteden aan bijvoorbeeld contentmarketeer. “Wat is een content marketeer?”, hoor ik je al vragen; maar het antwoord is vrij eenvoudig: een content marketeer is iemand die erop gespecialiseerd is om content voor content marketing te bedenken en/of te ontwerpen.

Conclusie: wat is content marketing?

Dus: wat is contentmarketing? Waarschijnlijk kan je het al met ons meezeggen: een marketingtechniek waarbij je de potentiële koper inhoud geeft die relevant is aan wat ze nodig hebben, met als uiteindelijke doel natuurlijk om iets te verkopen.

Continu nieuwe content maken kan echter lastig en tijdrovend zijn. Veel ondernemers besteden hun content marketing dan ook uit aan content marketeers. Ook als je niet goed weet wat een populaire content strategie is, kan hulp inschakelen van een content marketeer. Klinkt content marketing je als muziek in de oren, en zou je er graag hulp mee willen krijgen? Tussen de diverse diensten van Writgo kan je vast iets vinden wat bij je past! Dat lijkt me inhoud om over na te denken.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]