wat is belangrijk voor een website

Wat is belangrijk voor een website?

Een website heb je binnen een paar stappen in de lucht. Toch kan het lastig zijn om deze goed te laten werken, en bezoekers te trekken. Wat zijn precies de belangrijke stappen die je kunt nemen om je website succesvol te maken?

SEO, content, ontwerp, en het technische vermogen van een website zijn belangrijke aspecten die het bezoeken van een website aantrekkelijk maken voor klanten. Hierdoor zal je website makkelijk te vinden zijn, en een professionele indruk geven.

In dit artikel lopen we de belangrijkste aspecten van een goede website met je door. 

SEO

Je kunt de beste website op het internet hebben, maar daar heb je niet veel aan als mensen hem niet kunnen vinden. Je kunt advertentieruimte kopen om je website te promoten, maar het is voordeliger en effectiever op de lange termijn om makkelijk te vinden zijn in zoekopdrachten, en zo bezoekers op je website te krijgen.

Als iemand naar informatie zoekt op het internet, zullen ze gebruikmaken van een zoekmachine. Google is hier het grootste voorbeeld van. Meestal wordt het antwoord op de eerste pagina van de zoekresultaten al gevonden. Daar wil je dus dat je website komt te staan. 

Zoekmachines zoals Google of Bing volgen een algoritme dat de volgorde van deze zoekresultaten bepaalt. Met SEO, of search engine optimization, kun je ervoor zorgen dat de zoekmachines je website makkelijk kunnen vinden. Er zijn drie manieren voor een zoekmachine om te bepalen wanneer je website relevant is in een zoekopdracht: Crawling, indexing en ranking.

Crawling

Crawling betekent dat een zoekmachine jouw website vindt door links op andere websites te volgen. Zorg dus altijd dat de link van je website op zoveel mogelijk andere platformen te vinden is.

Daarnaast kan een sitemap helpen bij het crawling proces. Dit is een bestand waar je informatie over je webpagina’s en andere content noteert, en ze met elkaar in verband brengt. Hierdoor kunnen zoekmachines op efficiënte manier je website categoriseren.

Indexing

Als je website gevonden is door de crawling bots, wordt het geïndext. Dit betekent dat de content wordt geanalyseerd. Je website zal worden beoordeeld op keywoorden, relevantie, links, en mediabestanden. 

Keywoorden zijn de zoektermen die gebruikt worden bij een zoekopdracht. Deze zorgen er dus voor dat een zoekmachine jouw website linkt met een zoekopdracht. Houd je content altijd relevant door gebruik te maken van de meest gebruikte zoektermen. 

Ranking

Ranking is hoe de zoekmachines bepalen wat de beste resultaten zijn bij een zoekopdracht. Dit is gebaseerd op relevantie en gebruik. Zorg dat je website relevant is door de beste content te plaatsen, en alle aspecten van een onderwerp te bespreken. 

Met gebruik wordt bedoeld dat de zoekmachine bepaalt hoeveel bezoekers je website krijgt, hoe groot de website is en met hoeveel externe links naar jouw website worden verwezen. Hierdoor kan de zoekmachine vaststellen dat je website legitiem is, en dat er hoogstwaarschijnlijk een antwoord op de zoekopdracht te vinden is. 

Lees onze blog over de beste SEO tips om meer te leren over het optimaliseren van je website. Wil je toegang hebben tot alle informatie wat betreft SEO? Download dan ons gratis SEO e-book.

Content

Content is de inhoud van je website, en dus precies waarom bezoekers naar je website komen. Daarom is het altijd belangrijk om de beste content mogelijk te maken.

Koppen

De koppen van een webpagina worden direct door een bezoeker gekeurd. Staat er iets tussen wat interessant is? Zo niet, zal de bezoeker je website weer verlaten. Laat ze dus niet gokken naar de inhoud van je content, maar zeg in de titel of kop van een webpagina precies wat een bezoeker kan verwachten.

Hoewel creativiteit gewaardeerd wordt, is het goed om je koppen zo helder mogelijk te houden. Kies daarom koppen die pakkend én informatief zijn.  

Grammatica

Een spelfout in je content kan een bezoeker meteen laten twijfelen over de professionaliteit van je bedrijf. Slechte grammatica en spelling zorgen ervoor dat je website er amateuristisch uitziet, waardoor het niet betrouwbaar kan lijken om gebruik te maken van je producten of diensten. Sommige bezoekers kunnen zelfs de indruk krijgen dat je geen tijd in je website hebt gestoken. 

Daarnaast kan slechte spelling en grammatica schadelijk zijn voor de SEO. Een zoekmachine zal je tekst niet kunnen begrijpen, waardoor het niet gecategoriseerd kan worden. Correct geschreven content is daarom belangrijk om bezoekers te trekken. Steek daarom altijd extra moeite in het controleren en corrigeren van je teksten.

Informatie

Bezoekers komen naar je website om iets te weten te komen. Daarom is het belangrijk om op elke webpagina relevante informatie te geven, en geen gebruik te maken van filler content. Zo krijgt de bezoeker niet het gevoel dat hun tijd wordt verspild op je website. 

Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je de juiste informatie geeft. Incorrecte informatie kan een enorme afknapper zijn, en zal net zoals slechte grammatica het idee opwekken dat een website amateuristisch is. Bezoekers moeten het gevoel krijgen dat de informatie die gegeven wordt betrouwbaar is, dus blijf altijd corrigeren of je informatie actueel en feitelijk is. 

Hulp nodig bij het schrijven van je content? Bekijk dan onze diensten.

Ontwerp

Het ontwerp van je website zal de eerste indruk zijn dat een bezoeker krijgt. Dit bepaalt de sfeer van je website, maar heeft ook andere functies.

Overzicht

Om het overzicht op je website te verbeteren geldt de gouden regel: houd het simpel. Te veel kleuren, lettertypen, en bewegende animaties kunnen afleiden van de inhoud van je webpagina’s. 

Voor het overzicht is ook de navigatie van je website erg belangrijk. Maak een overzichtelijke inhoudsopgave en menu, zodat bezoekers makkelijk van de ene naar de andere webpagina kunnen navigeren. Zorg ook dat het altijd mogelijk is om met één klik terug te keren naar de homepagina. 

Mobiel gebruik

Denk bij het ontwerp ook aan de mobiele versie van je website. Steeds meer mensen maken gebruik van hun smartphone om naar websites te gaan, dus het is van belang dat je website op een mobiele telefoon net zo goed werkt als op een desktop. 

Von Restorff effect

Het Von Restorff effect voorspelt dat een object met een ander ontwerp in een set van dezelfde ontwerpen het meest aantrekkelijk is en het beste onthouden wordt. Gebruik dit concept om delen van je website uit te laten springen. Dit kun je doen door een andere kleur toe te passen, of de content op de meest zichtbare plek op je webpagina te plaatsen.

Houd wel in gedachten dat de nadruk leggen op een deel van je content, de aandacht weg zal trekken van de rest. Balanceer het gebruik van het Von Restorff effect dus door het niet te vaak toe te passen, en alleen als het daadwerkelijk nodig is. 

Technisch vermogen

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je website goed werkt. Zo voorkom je frustraties bij je bezoekers, als je webpagina’s bijvoorbeeld niet goed laden. 

Snelheid

Een website die lekker snel laadt; wie houdt er niet van. Je kunt er met een snelle website voor zorgen dat bezoekers meer webpagina’s zullen bekijken, aangezien het ze geen moeite of tijd kost om deze te laden.

Voor de snelheid van je website heb je een goede webhost nodig, die ervoor zorgt dat je website nog steeds makkelijk laadt als je veel bezoekers hebt. Ook hier is het belangrijk dat het ontwerp van je website simpel is, want te veel afbeeldingen of andere soorten media op een webpagina kunnen het laden verlangzamen. 

Beveiliging

Wat je absoluut niet wilt met je website, is er verantwoordelijk voor zijn dat de persoonlijke gegevens van je klanten worden gelekt. Zorg er daarom altijd voor dat je website goed beveiligd is. Het is van belang om een SSL-certificaat te hebben, wat ervoor zorgt dat de data van de bezoekers beschermd is.

Dit is misschien een cliché, maar kies voor een ingewikkeld wachtwoord dat niet te kraken is met een bot! Zo voorkom je voor jezelf dat je website niet toegankelijk is voor anderen, en ze niet bij jouw persoonlijke gegevens kunnen komen.

Conclusie

SEO zorgt ervoor dat je website makkelijk te vinden is, waarna de content en het ontwerp bezoekers kunnen overhalen om er gebruik van te maken. Het technische vermogen van je website geeft je website een gebruiksvriendelijke ervaring. 

Elk aspect van een website heeft invloed op elkaar, en samen vormen ze de indruk die een klant of bezoeker zal krijgen van je bedrijf. Let dus op al deze aspecten bij het bouwen van je website, en je zult de positieve resultaten ervaren.

Vergelijkbare berichten