Wat is een autoresponder?

Wat is een autoresponder?

Heb jij online iets gekocht? Dan krijg je meestal van het bedrijf een berichtje dat je betaling is gelukt, en dat je product onderweg is. In deze e-mail staat vermeldt dat het gaat om een automatisch bericht, waar niet op gereageerd kan worden. Zo kun je zien dat de mail door een autoresponder is verstuurd.

Een autoresponder is een simpele, maar effectieve manier om via e-mail in contact te blijven met klanten. Het is een marketing tool dat je kunt gebruiken om automatisch ingeplande e-mails te versturen. 

Als een klant iets heeft gekocht op je webshop, kun je hem of haar bijvoorbeeld met een autoresponder laten weten dat de betaling is gelukt en bedanken voor de aankoop. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een week na de aankoop een vervolgmail sturen via een autoresponder om te vragen of het product bevalt, en of er interesse is in andere producten uit je webshop.

Een autoresponder is dus niet hetzelfde als een online weekbrief of een aanbieding die je via de mail verstuurt. Deze hebben namelijk bij elk bericht een andere inhoud. Autoresponders zijn daarentegen elke keer hetzelfde, tot je zelf bepaalt ze aan te passen. Ze worden automatisch verzonden bij een actie die ondernomen wordt op de website.

Waarom zijn autoresponders belangrijk?

Als je op een slimme manier gebruikmaakt van autoresponders, ontvangen klanten en bezoekers op de juiste momenten een bericht van je bedrijf. Je hoeft je dus zelf geen zorgen te maken over het handmatige versturen van deze berichten. Dat bespaart je dus veel tijd. 

Daarnaast zijn autoresponders belangrijk omdat je je klanten en bezoekers van de gepaste informatie kunt voorzien. Laten we dat even doornemen.

Laten we als voorbeeld nemen dat een klant een product heeft gekocht op je website. Door de autoresponder ontvangt ze daarom een e-mail waarin staat dat de betaling gelukt is. In dezelfde e-mail wordt bijvoorbeeld vermeld dat er enkele producten op de website in de uitverkoop zijn. 

Als ze op de link in de e-mail klikt, zal de autoresponder begrijpen dat de klant interesse heeft in de kortingsproducten. Hierdoor komt ze automatisch in een andere communicatiegroep van de autoresponder, die op andere geautomatiseerde acties reageert. Bij een nieuwe kortingsactie in je webshop zal de klant dus opnieuw een geautomatiseerde e-mail ontvangen.

Hierdoor kun je, zonder er werk in te hoeven steken, met je klanten in communicatie blijven, zodat zij altijd geïnformeerd worden over de producten in je webshop. 

Hoe werkt een autoresponder?

Een autoresponder bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel is het bericht dat als e-mail naar de klant verstuurd wordt. Een autoresponder heeft meestal meerdere berichten, die bij een actie op de website automatisch verstuurd worden. Deze stel je zelf samen. 

Daarnaast bestaat een autoresponder uit automation rules. Dit zijn de acties op de website die de verzending van de e-mail in gang zetten. Een gebruikelijke automation rule is bijvoorbeeld het kopen van een product, waardoor de autoresponder een e-mail verzendt naar de klant. Je bepaalt zelf wanneer een autoresponder plaatsvindt. 

Hoe maak je een autoresponder?

Er zijn online apps die je helpen met het ontwikkelen van een autoresponder. Voorbeelden van bekende bedrijven die autoresponder aanbieden zijn GetResponse, MailChimp en MailBlue. 

Deze bedrijven hebben apps die de autoresponders voor je instellen. Daarnaast bieden ze tips en tools aan om de e-mails aantrekkelijker te maken. Dit kan je helpen je klantenkring uit te breiden. 

Let wel op, er zijn kosten verbonden aan het gebruik van deze diensten.

Conclusie

Een autoresponder is een automatisch verstuurde e-mail die een bezoeker van een website ontvangt na een actie uitgevoerd te hebben. Deze tool is een belangrijk deel van de marketing voor je bedrijf, omdat het geautomatiseerd contact behoudt met klanten, en ze zo op de hoogte houdt van de diensten of producten die je aanbiedt.

Ben jij van plan een webshop te beginnen? Dan is het gebruik van een autoresponder dus een geweldig middel om een klantenkring mee op te bouwen. Klik hier voor meer tips voor je nieuwe webshop.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]