Waarom content marketing

Waarom content marketing?

Heb je de wens om als digitaal ondernemer door het leven te gaan? En ben je daarom met bijvoorbeeld je eigen website(s) of webshop(s) begonnen? Of ben je als ondernemer actief en wil je op het online vlak een flinke groei doormaken? In al deze situaties zou je met content marketing aan de slag moeten gaan. Waarom content marketing? Dat vertellen we je in dit artikel!

Wat is content marketing precies?

Voordat we antwoord op de vraag ‘waarom content marketing?’ geven, is het goed om naar content marketing zelf te kijken. Want, wat betekent content marketing nou precies?

Content marketing is een vorm van marketing waarbij je waardevolle content creëert en verspreidt voor een specifieke doelgroep. Bij deze definitie ligt de nadruk op de volgende woorden:

  • Waardevolle content. Alle content die je via het internet deelt, moet waardevol zijn. Dit betekent dat lezers iets aan de content moeten hebben, dat de inhoud op de waarheid berust en dat de inhoud uniek is. Je kunt dus niet zomaar contente kopiëren van je concurrent.
  • Creëert en verspreidt. Het is bij content marketing de bedoeling dat je content creëert, maar dat je deze vervolgens ook verspreidt. Het fijne hierbij is dat je content op veel manieren kunt verspreiden. Je kunt dit via je eigen website doen, maar je kunt ook gebruik maken van de verschillende social media kanalen.
  • Specifieke doelgroep. Alle content die je creëert en verspreidt, moet op een specifieke doelgroep gericht zijn. Dit betekent dat je eerst moet bepalen wie je doelgroep precies is. Vervolgens moet je bepalen wat voor hen de juiste aanspreekvorm is, wat het juiste content kanaal is en hoe je hen op de juiste manier kunt bereiken.

Waarom is content marketing belangrijk?

Ben je op dit moment nog niet met content marketing bezig? Dan is het zaak om hier zo snel mogelijk mee te starten. De reden hiervoor is terug te vinden in onderstaande content marketing voordelen.

Voordeel 1: je legt de basis voor een relatie

Als je nieuwe klanten aan wilt trekken, moet je hen iets te bieden hebben. Heb je hoogwaardige content te bieden? Dan leg je hiermee de basis voor een relatie. Een duurzame relatie waarmee je de continuïteit van je onderneming waarborgt.

Het fijne is dat je met content marketing veel kanten op kunt. Je kunt het eerste content met een specifieke doelgroep leggen, je kunt hen keer op keer met je kennis laten maken en je kunt daarmee de juiste basis leggen. Deze basis heb je absoluut nodig om met je onderneming te kunnen groeien.

Voordeel 2: content marketing is goed voor je online vindbaarheid

Content marketing gaat altijd gepaard met content. Of beter gezegd: met waardevolle content. Als je voortdurend waardevolle content op je website plaatst, geef je hiermee een signaal aan Google af. Een signaal dat je echt iets te bieden hebt met je website.

Het gevolg laat zich al raden: het algoritme van Google wordt steeds enthousiaster van je website. Daardoor krijg je een hogere ranking binnen Google, krijg je meer website bezoekers en werk je gericht aan je omzet/winst. Dit begint dus allemaal met content marketing!

Voordeel 3: door content marketing kom je betrouwbaar over

Stel dat een consument tussen twee bedrijven moet kiezen. Het ene bedrijf heeft een goede naam opgebouwd, terwijl het andere bedrijf nieuw is en nog naam moet maken. Heb je enig idee voor welk bedrijf de meeste consumenten kiezen? Juist! Voor het bedrijf dat al een goede naam opgebouwd heeft.

Dat bedrijf komt, door de goede naam, een stuk betrouwbaarder over. En daar kiezen consumenten toch het liefste voor. Om zelf ook een betrouwbare naam te krijgen, zou je met content marketing aan de slag moeten gaan. Dankzij content marketing kom je namelijk steeds betrouwbaarder over.

Hoe dat komt? Dat komt voornamelijk doordat een consument je naam steeds vaker voorbij ziet komen. Als een consument je naam 7 keer voorbij heeft zien komen, zit je naam in het brein van de consument opgeslagen. Komt de consument vervolgens een aanbieding of iets dergelijks van je tegen? Dan zegt het brein tegen de consument dat je betrouwbaar bent. Puur doordat het brein jouw naam meerdere keren voorbij heeft zien komen. Dát krijg je voor elkaar met content marketing!

Voordeel 4: met contentmarketing bouw je leads & klanten op

Bijkomend voordeel is dat je met content marketing leads op gaat bouwen. Dit komt doordat je hoogwaardige content creëert, deze verspreidt en hiermee een specifieke doelgroep aanspreekt. Deze gehele doelgroep zijn op dit moment nog leads, maar kun je razendsnel omtoveren tot klanten.

Hiermee werk je dus aan de continuïteit en winstgevendheid van je onderneming. Voordat je het weet, heb je met content marketing een geheel nieuwe klantenbase opgebouwd. En kun je mogelijk ook nieuwe producten/diensten aanbieden of de volgende stap met je onderneming zetten.

Voordeel 5: je hebt de keuze uit veel kanalen

Een ander voordeel is terug te vinden in de diversiteit en de vrijheid. Hoe je je eigen content marketing in gaat vullen, is echt volledig aan jezelf. Zo kun je uit meerdere kanalen kiezen.

Wil je je website meer autoriteit geven? Dan zou je via je website waardevolle content moeten delen. Dit kun je bijvoorbeeld doen in de vorm van blogs. Promoot deze blogs vervolgens ook via social media, zodat je ook via dat kanaal kenbaarheid geeft van hetgeen waar je mee bezig bent.

Wil de juiste mensen kennis laten maken met je nieuwe product? Dit kun je ook prima via je eigen website doen, maar ook via bijvoorbeeld social media. Je kunt hierbij met tekstuele content aan de slag gaan, maar ook met video content.

Waarom video content? Omdat beelden nu eenmaal meer zeggen dan woorden. Met video’s laat je je producten/diensten meer spreken, deel je sprekende content en kun je nog meer kanten op. Het leuke is dat je video content en geschreven content uiteraard ook perfect met elkaar kunt combineren.

Je concurrentie is ook met content marketing bezig

Als ondernemer ben je altijd aan het strijden. Je bent aan het strijden om succesvol te zijn, om je klanten blij te maken en om je concurrentie te verslaan.

Om je concurrentie te verslaan, moet je simpelweg met content marketing aan de slag gaan. De reden hiervoor is heel duidelijk: je concurrentie is zelf ook met content marketing bezig. Besluit jij om hier vooral niet mee bezig te zijn? Dan sta je al direct 1-0 achter. En is de kans heel groot dat je ook 2-0 en 3-0 achter komt te staan.

Je moet daarom het goede voorbeeld van je concurrentie volgen. Ga zelf ook gericht met content marketing aan de slag, verdiep je in de voordelen van content marketing en werk je eigen content strategie uit.

Content strategie uitwerken

In dit artikel heb je het antwoord op de vraag ‘waarom content marketing?’ kunnen lezen. Ben je door dit antwoord ook overtuigd geraakt om met content marketing aan de slag te gaan? Dan is ons advies om zo snel mogelijk een content strategie uit te werken.

Waarom een contentstrategie? Omdat deze strategie als leidraad gaat dienen gedurende het gehele traject. Ons advies is alleen al hierom om direct een content strategie uit te werken.

Wat je in een content strategie moet benoemen? Onder meer onderstaande:

  • Wat is het doel van het verspreiden van content? Wil je bijvoorbeeld aan de naamsbekendheid van je onderneming werken? Of wil je vooral nieuwe leads genereren?
  • Welke content wil je publiceren? Je moet ook op voorhand bepalen welke content je wilt publiceren. Wil je bijvoorbeeld voor geschreven content gaan? Of opteer je voor visuele content?
  • Welke online kanalen wil je gebruiken? Als je weet wat voor content je wilt publiceren, kun je ook een keuze voor de online kanalen maken. Ga je de content verspreiden via je website? Of kies je er toch voor om gebruik van bijvoorbeeld social media te maken?
  • Wie is de doelgroep voor de content? Zoals we eerder al aangegeven hebben, moet je je bij content marketing op een specifieke doelgroep richten. Werk deze doelgroep daarom nauwkeurig uit voor je content strategie.
  • Wanneer wil je je content publiceren? Tot slot moet je bepalen wanneer je de content wilt publiceren. Wil je dit bijvoorbeeld op vaste dagen in de week doen?

Met een content strategie leg je de juiste fundering. De juiste fundering voor content marketing op de lange termijn. Een content strategie gaat daarom altijd gepaard met een bepaalde lange termijn visie en langere termijn doelen.

B2C of B2B?

Wil je je eigen content strategie uitwerken en serieus met content marketing aan de slag? Besef dan goed dat er een groot verschil bestaat tussen B2C en B2B:

  • B2C: bij B2C kun je veel invloed uitoefenen op de consument. Een consument is namelijk gevoelig voor de juiste content. Daarnaast kun je met content marketing een bepaalde vibe rondom je bedrijf, producten of diensten creëren. Hiermee kun je consumenten inspireren en een volledig eigen brand opbouwen.
  • B2B: bij B2B zijn je klanten op zoek naar de beste oplossing tegen de beste prijs. Hier moet je met je content dan ook inspelen. Je moet aan je potentiële klanten laten zien wat de meerwaarde van je producten/diensten is. Richt je daarom vooral op het ‘Waarom’ en houd rekening met een lang aankoopproces. De meeste (grote) bedrijven gaan met investeringen niet over één nacht ijs.

Hoe kun je zelf met content marketing aan de slag gaan?

Heb je de wens om met je onderneming te groeien? Of wil je op je website veel meer bezoekers krijgen? Door gericht met content marketing aan de slag te gaan, geniet je van alle bovengenoemde voordelen. Althans; dat is het geval als je op de juiste manier met content marketing aan de slag gaat.

Om je hier een handje bij te helpen, hebben wij de beste tips voor je verzameld. Volg onderstaande 5 tips op en werk daarmee gericht aan content marketing.

Tip 1: richt je pijlen altijd op de lange termijn

Content marketing is iets dat je voor de lange termijn doet. Je wilt resultaten op de lange termijn behalen en daarvoor komt content marketing goed van pas. Bij het opstellen van een content strategie moet je daarom je pijlen op bijvoorbeeld een jaar richten. Werk voor een jaar lang je volledige content plan uit.

Gedurende dit jaar is het van belang om dit content plan aan te houden. Door continu nieuwe content te plaatsen, werk je aan je betrouwbaarheid en online vindbaarheid.

Heb je na een paar maanden nog niet het gewenste resultaat? Dat is volledig logisch. De resultaten van content marketing zijn pas op de langere termijn te meten. Richt daarom altijd je pijlen op de lange termijn.

Tip 2: werk je contentstrategie volledig uit

Het is onwijs belangrijk om je contentstrategie volledig uit te werken. Hiermee leg je de juiste fundering, heb je een leidraad en weet je waar je mee bezig bent. Wijk daarom ook nooit van de gekozen strategie af.

Tip 3: publiceer veel content

Content is koning. Dat is een uitspraak waar wij, bij Writgo, overtuigd van zijn. Wij raden je daarom aan om veel content te publiceren. Plaats bijvoorbeeld meerdere keren per week een blog op je website. Hiermee laat je zien dat je serieus bezig bent, waardoor je ook hogere rankings binnen Google gaat verkrijgen. En des te vaker leads je bedrijf voorbij zien komen, des te groter de kans is dat ze klant bij je worden.

Let wel op: het moet altijd om waardevolle content gaan. Ga dus niet publiceren om het publiceren, maar zorg ervoor dat je altijd waardevolle content aanbiedt.

Tip 4: richt je pijlen op meerdere kanalen

Bij content marketing is het interessant om met meerdere kanalen bezig te zijn. Denk hierbij aan een combinatie van je website en social media kanalen bijvoorbeeld. Via social media werk je aan je naamsbekendheid en betrouwbaarheid, terwijl je via je website werkt aan je online vindbaarheid.

Zo’n combinatie werkt, over het algemeen, het beste. Dit komt puur door het volgende: herhaling zorgt ervoor dat iemand informatie langer kan onthouden. Krijgt een consument via meerdere kanalen meerdere keren jouw bedrijfsnaam te zien? Dan onthoudt hij/zij je bedrijfsnaam en neemt hij/zij mogelijk contact met je op na verloop van tijd. Of plaatst hij/zij direct een bestelling. De kracht van herhaling is ongekend!

Tip 5: schakel een content specialist in

Tot slot is het advies om een content specialist in te schakelen. Daarvoor zit je bij Writgo goed. Wij, als content bureau, zijn dagelijks bezig met content marketing. Deze vorm van marketing kent geen geheimen meer voor ons!

Bij ons ben je aan het juiste adres voor het laten schrijven van content. Van waardevolle content die volledig geoptimaliseerd is voor een specifieke doelgroep én voor Google. Je website krijgt hiermee meer autoriteit, de content spreekt de juiste personen aan en de contente draagt een flink steentje bij aan het succes van je website.

Klinkt dit als muziek in je oren? Neem gerust contact met ons op voor het bespreken van alle mogelijkheden. Ook kun je alvast de content abonnementen op onze website checken; met zo’n abonnement ga je op de juiste manier aan de slag met je content marketing!

Vergelijkbare berichten