Voorbeelden en details: hoe maak je je webteksten geloofwaardiger?

Voorbeelden en details: hoe maak je je webteksten geloofwaardiger?

Bij het schrijven van webteksten wil je natuurlijk gewoon dat je de lezer van iets overtuigt; zij het het aankopen van een product of het delen van een mening. Hiervoor moet je tekst er geloofwaardig uit komen te zien. Er zijn meerdere manieren om dit voor elkaar te krijgen, maar een van de belangrijkste is nog wel het toepassen van voorbeelden en details.

Hoe pas je deze dan toe? En waarom zijn voorbeelden en details nou zo belangrijk? In deze blog gaan we hier een kijkje in nemen, te beginnen met de drie belangrijkste redenen om voorbeelden en details toe te passen in je tekst. Dat zijn de volgende:

1. Voorbeelden en details scheppen een beter beeld

Lezen is één ding, maar begrijpen is iets anders. Om te zorgen dat de lezer begrijpt wat jij uitlegt of wil overbrengen, moet je ze helpen om zaken beter te visualiseren; oftewel, help ze een beeld te scheppen. Dit doe je onder andere door voorbeelden en details te geven van je kwestie.

Je kunt bijvoorbeeld wel zeggen dat de hoogste boom ter wereld een mammoetboom is, maar je lezer kan dit beter visualiseren als je zegt dat deze 115 meter hoog is, de stam een diameter heeft van 5 meter, en dat hij zelfs uittorent boven het Vrijheidsbeeld en de Big Ben. Zo krijgt de lezer een veel beter beeld van hoe hoog zo’n boom nou daadwerkelijk is.

2. Voorbeeld en details laten zien dat jij er verstand van hebt

Jij weet waar je het over hebt – dat is zeker. Althans; dat is zeker voor jou. Jouw lezer daarentegen moet je hier nog van zien te overtuigen. Dit doe je door voldoende voorbeelden en details te geven. Laat zien aan de lezer dat ze naar jouw teksten moeten gaan voor informatie over het onderwerp, omdat jij degene bent die meer te bieden heeft dan een samenvatting van Wikipedia.

Terugkomend bij de hoogste boom, de informatie die wij in deze tekst gaven, was gewoon van het internet geplukt om een goed voorbeeld te kunnen geven. Maar als jij die tekst schrijft, is het aan jou om als een Steve Irwin van bomen de lezers te laten zien dat jij je kennis wel op orde hebt; hoe de boom ruikt, hoe hoog je erin kan klimmen, wat het allemaal heeft meegemaakt in zijn duizenden jaren van bestaan – jij weet het allemaal te vertellen!

Ook bij productomschrijvingen is dit belangrijk. Schrijf je bijvoorbeeld over een nieuwe oven die het aanschaffen zeker waard is, laat de lezer dan zien dat jij er ervaring mee hebt, en dat jij dé aangewezen persoon bent om de beste ovens aan te wijzen. Vertel hoe jij het gebruik van de oven zelf ervaren hebt, en wat er beter is ten opzichte van andere ovens.

3. Voorbeelden en details helpen de boodschap

Misschien nog wel de belangrijkste reden om voldoende voorbeelden en details in je teksten te verwerken, is omdat deze jouw boodschap of product zouden moeten helpen. Schrijf je over een dienst, dan wil de lezer er zoveel mogelijk over weten alvorens ze ertoe bereid zijn om te betalen. Geloof me, de meeste mensen nemen liever niet nog contact op om over meer details te beschikken (en qua extra werk, zou dit voor de dienstverlener ook niet ideaal zijn).

Geef dus vooral de extra details over tijden, locaties, prijzen, betrokken personen en beschrijf die extra voorbeelden van tevreden klanten. Jij wil namelijk dat de lezer na het lezen van jouw webtekst wijzer is geworden – en als je het extra goed doet, ook nog eens overtuigd

Voorbeelden en details van …voorbeelden en details?

Oké, we kunnen natuurlijk wel blijven roepen dat je genoeg voorbeelden en details moet geven over je product, dienst of onderwerp, maar dit is niet altijd zo gemakkelijk om te doen. Want wat voor soort voorbeelden of details hebben toegevoegde waarde in jouw tekst?

Cijfers en data

Een van de belangrijkste aspecten om te noemen, zijn keiharde, koude cijfers. Dit is wat mensen het meest duidelijke, eerlijke beeld geeft van waar ze over lezen. ‘Een boom van meer dan honderd meter hoog’ klinkt interessant, maar ‘een 115 meter hoge boom’ zegt wat het ís.

Wees dus specifiek. Mensen willen weten hoe groot jouw oven is en hoe warm deze wordt, omdat ze van plan zijn hem aan te schaffen. Vaak zoekt een lezer dan ook naar voorbeelden in infographics of tabellen; hiervoor hoeven ze niet eerst de hele tekst te lezen om aan de belangrijkste informatie te komen. Daar zou je als schrijver dus best gebruik van kunnen maken.

Ervaringen en meningen van anderen

Waar veel mensen ook baat bij hebben, is de ervaringen en meningen van anderen. Zo lezen ze bijvoorbeeld graag eerst recensies voor ze een aanschaf doen. Deze kan je zelf niet schrijven voor jouw product, maar ook jij kan voorbeelden en details geven over wat anderen vinden.

Je kunt bijvoorbeeld opnoemen wat er in de meeste recensies van anderen wordt geschreven, maar je kunt ook voorbeelden uit enquêtes halen die je online vindt of zelf afneemt. Je kunt bijvoorbeeld in een enquête vragen wat men vond van de dienst waarover jij schrijft, of ze het zouden aanraden aan anderen, wat de voor- en nadelen waren, en nog belangrijker: of ze er weer gebruik van zouden maken.

Eén punt om hier wel bij op te letten, is dat je niet te veel met anekdotisch bewijs komt. Dit houdt in dat men op basis van één of slechts enkele ervaringen een conclusie trekt. Schrijf je bijvoorbeeld ‘Gertrude dronk vanaf haar 21e elke dag een glaasje cognac en zij werd 98 jaar’, dan kan je dit niet als bewijs gebruiken dat cognac gezond is. Je kunt ze gebruiken om je boodschap wat leuker aan te kleden, maar nooit om als bewijs te leveren.

Te veel voorbeelden en details

De laatste tip om mee te geven, is dat je wel moet weten wanneer te stoppen. Té veel voorbeelden en details kunnen je lezer overrompelen. Zorg dus dat je enkel de meest relevante (of leuke) zaken deelt en dat je ze zodanig in je tekst verwerkt dat de kennis op een aangename wijze verwerkt wordt.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]