Verschil tussen SEO en SEA

Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Lees alles over het belang van Search Engines!

Sommige termen lijken zo veel op elkaar, maar hebben toch belangrijke verschillen. Dit geldt ook voor SEO en SEA. Wie er wel eens van gehoord heeft, zal ongetwijfeld weten dat de begrippen te maken hebben met zoekmachines zoals Google. Maar wat is nou precies het verschil tussen SEO en SEA?

In dit artikel gaan we zowel SEO als SEO behandelen, en met name de verschillen tussen beide begrippen. De vraag ‘wat is het verschil tussen SEO en SEA?’ zal jij na het lezen van deze blog dus kunnen beantwoorden! Lees dus vooral verder!

Verschil tussen SEO en SEA

Goed, hoe groot is dit verschil tussen SEO en SEA nou eigenlijk? Het zal je misschien verbazen, maar dit is toch nog opvallend groot! SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie, waar SEA Search Engine Advertising betekent; hierbij heb je het dus over adverteren in zoekmachines.

Dus wat houdt dit precies in? Wel, bij SEO gaat het meer om de organische zoekresultaten. Deze zijn onbetaald en werken aan de hand van diverse factoren, zoals algoritmes. Bij SEA heeft het daarentegen meer betrekking tot zoekresultaten waarvoor betaald wordt. Dit zijn dus geen “natuurlijke” resultaten, maar veel artificiëler.

SEO vs SEA: welke is beter?

SEO vs SEA; leg ze eens naast elkaar en veel mensen zullen concluderen dat de één beter is dan de ander. Dit komt door het feit dat er in feite meer verschillen zijn dan dat er aan de oppervlakte lijken te zijn. Wil je zelf een oordeel trekken over waarom SEO of SEO beter is (of misschien zelfs beide even goed), dan is het goed om ook nog eens alle kleinere verschillen tussen de twee bloot te leggen. Kijk maar eens even mee:

Succesmeting

Wil je meten of je met je SEO of SEA succes boekt voor je resultaten, dan is het bij SEA aanzienlijk makkelijker om dit te meten. De tijd die je zelf besteedt aan de SEO is natuurlijk niet vergelijkbaar met SEA; hier zie je gelijk hoeveel conversies en clicks de campagne opgeleverd heeft, en tegen welke prijs. Dit mis je bij de SEO die je zelf dient uit te voeren.

Lange of korte termijn

Wil je snel resultaten boeken, dan zal je er beter aan doen om in SEA te investeren, want dit is meer een strategie om op korte termijn te gebruiken, omdat je direct betaalt voor resultaten. SEO daarentegen is meer een langetermijnstrategie. Het kan hierbij weken tot soms zelfs wel maanden duren voordat je de resultaten zal opmerken.

Zichtbaarheid van resultaten

De resultaten van SEA vind je vaak gelijk bovenaan de pagina, waardoor je in één klap direct kan zien waar je SEA je op dat moment gebracht heeft. SEO daarentegen zijn vaak pas te vinden wanneer je helemaal naar beneden scrolt.

Inzichten in resultaten

De termen waarop wordt gezocht via Google, wordt alsmaar minder inzichtelijk gemaakt door het bedrijf. Bij SEO kan je namelijk niet zien welke zoekwoorden men precies gebruikt die ze naar je site leiden. Dit kan wel via SEA. Oftewel, Google laat je eigenlijk betalen om dit te zien.

SEO vs SEA: is SEA dan beter?

Door de bovengenoemde verschillen zou je denken dat SEA de betere optie is. En ja, er zijn meerdere aspecten die investeren in SEA tot de slimste keuze maken. Toch is dit niet helemaal hoe het zit. Er kleeft namelijk ook veel waarde aan sterke resultaten boeken via zoekresultaten waarvoor je géén geld weglegt. Waarom? Het belang van SEO gaan we even uitgebreid met je doornemen.

Waarom is SEO belangrijk?

Waarom is SEO belangrijk? Het is niet gek om te denken dat SEA de beste keuze is, omdat je veel meer garantie hebt op hoge resultaten. Toch is het ook ontzettend belangrijk om via SEO sterke resultaten te boeken. Enkele belangrijke redenen vind je hieronder:

Kosten

Een van de belangrijkste redenen is natuurlijk dat SEO zo goed als gratis is; je hoeft Google niet te betalen om hoog te scoren wanneer internetgebruikers de zoekmachine doorspeuren. Natuurlijk kan SEO ook kosten met zich meebrengen, zoals betaald keyword-onderzoek, maar dit heb je zelf dus volledig in de hand.

Geen advertentiemarkering

Wie betaalt om een hoge positie te krijgen op Google, betaalt eigenlijk voor een advertentie. Oftewel, SEA wordt op de resultatenpagina gemarkeerd als advertentie. Dit is niet het geval als je zelf goed zoekwoordenonderzoek doet en op een organische manier een hoge positie verkrijgt. Waarom dit een voordeel is? Omdat er nog steeds veel mensen zijn die alle advertenties overslaan en liever op ‘echte’ pagina’s klikken. Dit zijn de mensen die jouw webpagina groot kunnen maken!

Uitgelichte fragmenten

Met SEO kan je bovendien ook nog eens een zogenaamde ‘featured snippet’ – oftewel een uitgelicht fragment – toepassen om meer bezoekers te krijgen. Kort gezegd houdt dit in dat je korte fragmenten van je wegpagina terug kan zien in Google resultaten, zoals een FAQ, een opsomming of een top-lijstje.

Blijvende resultaten

We zeiden eerder al dat SEO geschikt is voor de langere termijn, en dat kan erg in zijn voordeel werken. SEA levert namelijk in een korte tijd veel resultaten op, maar als je je SEO echt goed en consequent bij blijft houden, zullen de resultaten blijvend zijn. Bij SEA zal je namelijk niet meer te zien zijn zodra je stopt met betalen, terwijl je je daar geen zorgen over hoeft te maken bij SEO.

Waarom SEA en SEO combineren: het beste van beide werelden!

SEO vs SEA, het verschil tussen SEO en SEA – alles wat je nu weet over SEO en SEA, zal je ongetwijfeld wel het idee gegeven hebben dat de één beter is dan de ander, of dat een van de twee een verstandigere investering is van tijd en/of geld, en dat is natuurlijk geheel aan jou.

Echter, waarom zou je het bij het ene of het andere houden? De ervaring leert dat een combinatie van beide toch ook zeker het overwegen waard is. Door eerst te investeren in SEA, ka je de opgedane kennis namelijk toepassen in je SEO-strategieën. Oftewel, het beste van beide werelden!

Verschil SEO en SEA duidelijk? Dan is het nu tijd aan de slag te gaan!

Nu jij! Je weet waarom SEA snelle, sterke resultaten oplevert, waarom SEO belangrijk is ondanks dat er meerdere nadelen aan kleven – en natuurlijk wat nou precies het verschil is tussen SEO en SEA. Wat ga je dan met deze kennis doen?

We hebben je natuurlijk al de tip gegeven om beide search engine-marketingstrategieën te combineren voor optimale resultaten. Maar natuurlijk is het ook altijd goed om bij de kern te beginnen: zelf goed scoren met SEO.

Voor je gaat rennen, moet je immers leren lopen en een goede handleiding om effectief de ladder te beklimmen met SEO, zal je ontzettend helpen om de eerste stappen richting mooie resultaten met SEO te zetten. Neem hiervoor dus gauw een kijkje en download het gratis e-book ‘Winnen in Google’ om te leren hoe ook jij bezoekers vergaren kunt met Google. Wanneer begin jij?

Vergelijkbare berichten