Verkopen via Bol.com of verkopen via Amazon; wat is de beste optie

Verkopen via Bol.com of verkopen via Amazon; wat is de beste optie?

Ben jij in staat om jouw eigen producten te maken? Of heb je bijvoorbeeld een exclusieve samenwerking met een bepaalde leverancier of fabrikant? Als hier sprake van is, is het uiterst interessant om deze producten via meerdere kanalen te verkopen.

Waar je zoal aan kunt denken? Nou, je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de producten via jouw eigen webshop te verkopen. Indien je jouw website perfect weet te optimaliseren, kan dit veel mogelijkheden opleveren.

Daarnaast kun je ook van de verkoopkanalen van bijvoorbeeld de leverancier of fabrikant gebruikmaken.

Iets wat in de afgelopen jaren óók populair geworden is, zijn de online-marktplaatsen. Je kunt hierbij aan bijvoorbeeld Marktplaats.nl denken, maar dat is niet precies waar wij in dit geval op doelen.

Nee, in dit gevoel doelen wij op het verkopen van producten via Bol.com én op het verkopen van producten via Amazon. Door via deze kanalen jouw producten te verkopen, kun je echt heel veel geld gaan verdienen. Bovendien is het leuk om op deze manier met jouw eigen producten aan de slag te gaan.

Maar, kun je hierbij nou beter voor Bol.com kiezen? Of doe je er toch beter aan om voor Amazon te kiezen? De keuze is aan jou.

De ervaring leert echter dat het vrij lastig is om een dergelijke keuze te maken. Daarom ook dat wij besloten hebben om dit artikel te schrijven; in dit artikel maken wij een complete vergelijking tussen het verkopen van producten via Bol.com en via Amazon. Neem het artikel op je gemakje door, maak een goede vergelijking en hak voor jezelf de knoop door.

Liever niet Lezen? Bekijk dan de YouTube Video! 

Vond je deze informatie interessant? Like dan even de video en abonneer op dit kanaal.

Verkopen via Bol.com; hoe werkt dat?

Zie jij het wel zitten om jouw eigen producten online te verkopen? En merk je op dat dit via jouw eigen website nog niet heel gemakkelijk gaat?

Dan is het wellicht interessant om eens je pijlen op Bol.com te richten. Door jouw producten via Bol.com te verkopen, kun je écht de volgende stappen met jouw onderneming gaan zetten. Daar zijn wij in ieder geval van overtuigd.

Hoe werkt het verkopen van producten op Bol.com? Nou, eigenlijk vrij makkelijk. Allereerst is het zaak dat je een account bij Bol.com aan gaat maken.

Dit account moet je van allerlei gegevens voorzien, zodat Bol.com een check uit kan voeren. Mochten alle gegevens correct ingevoerd zijn, accepteert Bol.com jouw aanvraag.

Op dat moment krijg je toegang tot een exclusief gedeelte binnen Bol.com. In dit gedeelte kun je jouw producten toevoegen; hierbij kun je denken aan het toevoegen van de productnaam, de foto’s, de omschrijving, de specificaties en aanverwante onderwerpen.

Nadat je dat gedaan hebt, worden jouw producten opgenomen binnen het aanbod van Bol.com. Je bent zeker niet de enige die op deze manier zijn of haar producten wilt verkopen, maar het biedt wel ongekend veel voordelen.

Wat deze voordelen precies zijn, bespreken we graag hieronder. Wil je nou alles Leren over Verkopen via Bol.com? Volg dan zeker deze 100% Gratis Bol.com Verkopen Training!

Wat zijn de voordelen van het verkopen via Bol.com?

Zie jij het wel zitten om jouw producten via Bol.com te verkopen? Dat is heel goed mogelijk. Als je hiervoor kiest, geniet je namelijk direct van meerdere voordelen:

  • Het aanbieden van producten via Bol.com is niet al te lastig
  • hoe dat komt? Dat heeft puur te maken met de situatie die we hierboven geschetst hebben. Als je producten toe gaat voegen, werkt dit eigenlijk heel simpel en snel. Binnen een paar minuten kun je al jouw aanbod op Bol.com online hebben staan.
  • Je bereikt een miljoenenpubliek: lukt het met jouw webshop niet om veel mensen te bereiken? Dan is Bol.com uiteraard dé oplossing; deze webshop trekt maandelijks namelijk miljoenen bezoekers. Door jouw producten op Bol.com aan te bieden, kun je zo een miljoenenpubliek bereiken. Precies dát is wat je nodig hebt als je met jouw bedrijf wilt groeien.
  • Je kunt jouw producten op laten vallen: binnen Bol.com zijn er ook voldoende mogelijkheden om jouw producten extra op te laten vallen. Dat is bijvoorbeeld mogelijk door jouw producten te sponsoren; in dat geval krijgen de producten een prominente plek binnen Bol.com. Verder is het ook aan te raden om voor perfecte foto’s en productteksten te zorgen. Daar komen we graag verderop in dit artikel nog even op terug!
  • Je draagt alleen geld af als je iets verkocht hebt: het gebruikmaken van het platform van Bol.com is uiteraard niet gratis. Men heeft echter wel voor een interessant betaalmodel gezorgd: jij hoeft pas geld te betalen als je daadwerkelijk producten verkocht hebt. Zolang je géén producten verkoopt, hoef je ook geen geld aan Bol.com af te staan. Zo loop je in principe géén risico.
  • Het logistieke proces kan ook uit handen genomen worden: vind je het lastig om producten op voorraad te houden, te verzenden en vervolgens eventueel de retournering af te handelen? Dan ben je zéker niet de enige. Bol.com heeft hier dan ook perfect op ingespeeld door LVB aan te bieden; logistiek via Bol.com. In dit geval draag je een deel van jouw winst af, maar heb je zelf geen omkijken naar de fysieke handelingen.
  • Je geniet van een hoge conversie: ook leert de ervaring ons dat de conversie bij Bol.com vrij hoog ligt. Dit komt onder meer doordat Bol.com de nieuwste technologieën toepast op hun platform. Mocht een bezoeker product X in zijn winkelmandje hebben gedaan, wordt hij voor het betalen ook nog op product Y gewezen. Hoe ideaal zou het zijn als product Y nu precies jouw product is? De kans op verkopen is hierdoor alleen maar groter en groter. Met alle dank aan Bol.com!

Wat zijn de nadelen van het verkopen via Bol.com?

Spreken de hierboven genoemde voordelen jou wel aan? Dat is heel goed voor te stellen. Persoonlijk zijn wij ook fan van het kopen via Bol.com, maar je moet ook goed met enkele aandachtspunten rekening houden:

  • Je behaalt een lagere winst: als je producten via Bol.com verkoopt, moet je een deel van jouw winst afstaan. Dit moet puur omdat je van het platform van Bol.com gebruikmaakt. De winst per verkocht product ligt hierdoor lager.
  • Je moet eerlijke prijzen hanteren: Bol.com heeft ook enkele regels opgesteld met betrekking tot jouw prijsstelling. Zo moeten de prijzen op Bol.com en in jouw webshop gelijk aan elkaar zijn. Je kunt dus niet de producten op Bol.com goedkoper of duurder aanbieden dan in jouw eigen webshop.
  • Ook heb je met flinke concurrentie te maken: tot slot moet je ook goed rekening houden met de flinke concurrentie. Je bent toch zéker niet de enige die zijn of haar producten via Bol.com wil gaan verkopen. Dit betekent dat je tegen flink wat concurrentie op moet boksen en dat je dus van goeden huize moet komen!

Verkopen via Amazon; hoe werkt dat?

Zo, je hebt hierboven kunnen lezen hoe je producten via Bol.com kunt verkopen. Spreekt jou dat wel aan? Dan is het ook eens interessant om naar Amazon te kijken.

Sinds enkele jaren is het namelijk óók mogelijk om jouw producten via deze gigantische webshop aan te bieden.

Werkt dit hetzelfde als bij Bol.com? Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Je moet je ook eerst bij Amazon aanmelden, waarna jouw aanmelding goedgekeurd wordt.

Mocht jouw aanmelding goedgekeurd worden, kun je van start gaan met het toevoegen van producten. Vanaf dat moment kun je jouw producten via Amazon gaan verkopen.

Wat zijn de voordelen van het verkopen via Amazon?

Kunnen wij je aanraden om jouw producten via Amazon te verkopen? Nou, het is sowieso een feit dat je van meerdere voordelen kunt genieten:

  • Je kunt een internationaal miljoenenpubliek bereiken: een groot voordeel van Amazon is dat deze webshop zich op heel de wereld richt. De producten die jij aanbiedt, kunnen zo ook door Portugezen, Bulgaren of Egyptenaren gekocht worden. Dit zorgt ervoor dat je echt een gigantisch publiek kunt bereiken.
  • Je profiteert van de naamsbekendheid van Amazon: door de jaren heen heeft Amazon echt een geweldige naamsbekendheid op weten te bouwen. Als jij jouw producten via Amazon gaat verkopen, kun je op deze naamsbekendheid meeliften. De kans op succesvolle orders is daarmee vrij groot.
  • Het is mogelijk om de logistiek uit handen te geven: wil jij graag het gehele logistieke proces uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Amazon; je kunt namelijk gebruikmaken van de dienst Fulfillment by Amazon. Deze dienst kent uiteraard zijn prijskaartje, maar biedt tegelijkertijd ook veel mogelijkheden.
  • Het is makkelijk om producten toe te voegen e.d.: voordat je producten kunt verkopen, moet je deze eerst aan Amazon toevoegen. De ervaring leert dat het toevoegen van deze producten vrij simpel gaat. Met name als je dit vaker hebt gedaan, is het eigenlijk een fluitje van een cent.

Wat zijn de nadelen van het verkopen via Amazon?

Het mag duidelijk zijn: ook Amazon heeft het nodige te bieden. Net zoals Bol.com biedt ook Amazon veel voordelen aan, maar je moet ook met enkele nadelen rekening houden:

  • De website voelt niet altijd even betrouwbaar aan: voor veel Nederlanders voelt Bol.com als een écht betrouwbare naam aan. Puur omdat Bol.com één van de grootste webshops in ons land is en veel reclame maakt. Dit geldt voor Amazon een stuk minder, waardoor Amazon mogelijk bij veel mensen een stuk minder betrouwbaar overkomt.
  • Het is niet goedkoop om via Amazon te verkopen: ook is het een feit dat je relatief veel geld aan Amazon af moet staan. Hier is op zich niks mis mee, aangezien je gebruik van hun platform maakt. Iets wat hierbij wel vervelend is, is dat de commissie hoog is én ook voortdurend aangepast wordt. Met name van dat laatste heeft Amazon een handje, waardoor je bijvoorbeeld moeilijk kunt budgetteren.
  • Amazon is erg streng: tot slot is het een feit dat Amazon erg streng is. Als jij niet de gewenste service aan de Amazon bezoekers levert, krijg je een waarschuwing. Een tweede waarschuwing wordt echter vaak al niet meer gegeven: dan wordt gewoon de toegang tot Amazon gewoon ontzegd. Onhandig en niet wenselijk, zeker niet als je jouw business deels op Amazon gebaseerd hebt.

Wat is voor jou de beste keuze?

Lijkt het jou interessant om producten via Bol.com óf Amazon te verkopen? In dat geval raden wij je toch aan om voor Bol.com te kiezen. Ten opzichte van Amazon weet Bol.com meerdere voordelen te bieden:

  • De klantenservice is een stuk beter: naar onze mening fungeert de klantenservice van Bol.com een stuk beter. Wel zo prettig, aangezien de kans groot is dat je hulp nodig gaat hebben.
  • De website is overzichtelijker en betrouwbaarder: bovendien zijn wij van mening dat de website van Bol.com overzichtelijker is. Dit komt waarschijnlijk ook doordat de website van Bol.com écht specifiek op Nederlanders ingericht is. De website van Amazon is daarentegen een stuk internationaler en daardoor ook een stuk drukker om te zien.
  • De kosten zijn bij Bol.com aantrekkelijker: als je producten via Bol.com of Amazon verkoopt, moet je hier geld voor afdragen. De ervaring leert dat de kosten bij Bol.com een stuk aantrekkelijker zijn. Daarnaast staan de kosten bij Bol.com vast, terwijl je bij Amazon met voortdurend wisselende kosten/commissies te maken hebt.

Tips om te verkopen via Bol.com

Zie jij het wel zitten om jouw producten via Bol.com te verkopen? Dat kunnen wij ons maar al te goed voorstellen. Sterker nog: zoals je hierboven hebt kunnen lezen, raden wij je dit zelfs aan.

Maar, op welke manier kun je nou zoveel mogelijk producten via Bol.com verkopen? Allereerst raden wij je aan om zoveel mogelijk tijd en aandacht te besteden aan het toevoegen van jouw producten.

Zorg bijvoorbeeld voor een pakkende productnaam, voor perfecte foto’s en voor een ideale producttekst.

Lukt het jou maar niet om een goede producttekst te schrijven? Ook dat is goed voor te stellen; dit is namelijk een vak apart.

Gelukkig hebben wij ons – bij Writgo – hier in de afgelopen jaren in gespecialiseerd. Als je op zoek naar de perfecte Bol.com productteksten bent, kun je altijd bij ons aankloppen.

Teksten laten schrijven

Ons team van gespecialiseerde schrijvers staan graag voor je klaar om jouw van de best mogelijke teksten te voorzien.

Bovendien is het advies om goed naar jouw prijsstelling te kijken. Kies bijvoorbeeld niet voor een prijskaartje van 21,00 euro, maar zet de prijs op 20,99 euro.

Dit lijkt een klein verschil te zijn, maar is psychologisch gezien een behoorlijk groot verschil.

Wil je graag zo snel mogelijk zoveel mogelijk producten via Bol.com verkopen? Neem direct contact met ons op voor het laten schrijven van de beste productteksten.

Daar ga je op termijn absoluut géén spijt van krijgen, ondanks dat je hier een investering voor moet doen. Deze investering betaalt zich binnen de kortste keren alweer uit; we hopen van je te horen!

Vond je deze informatie interessant en wil je er graag meer over weten? Abonneer dan ook op ons YouTube Kanaal. Hier Plaatsen we met regelmaat nieuwe content. Like ook even de YouTube video.

In de beschrijving plaats ik links naar onze website voor het laten schrijven van productteksten. Ook vind je in de YouTube beschrijving Links naar een Gratis Bol verkopen training en een gratis Amazon Verkopen Training.

Vergelijkbare berichten