Ben je met jouw eigen online-business bezig? Lukt het nog niet echt om de gewenste resultaten te boeken? En ben je daarom op zoek naar een oplossing? Dan is deze oplossing mogelijk om een nieuwe tekstschrijver uit te kiezen.

Het gezegde ‘content is king’ is namelijk écht van toepassing. Met dit gezegde wordt eigenlijk aangegeven dat content tegenwoordig ongekend belangrijk is. Alleen als je de beste content op jouw website plaatst, kun je de strijden van jouw concurrentie winnen. Met teksten die bijvoorbeeld voor 90% goed zijn, ga je het gewoonweg niet redden.

Ben je er achter gekomen dat jij ook baat hebt bij een nieuwe tekstschrijver? Dan raden wij je aan om dit artikel op je gemakje door te nemen. In dit artikel bespreken we namelijk wat de meest gemaakte fouten zijn bij het uitzoeken van een tekstschrijver. Door dit artikel op je gemakje door te nemen, voorkom je in ieder geval dat jij dezelfde fouten gaat maken.

Liever een video kijken? 

Fout 1: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten

Ben je op zoek naar een goede tekstschrijver? Wil je hier echter niet al te veel geld aan uitgeven? Dan kun je het woordje ‘goede’ alvast achterwege laten. Als je namelijk een écht goede tekstschrijver in wilt huren, moet je hiervoor in de buidel tasten.

Logisch, aangezien je voor kwaliteit altijd moet betalen. Waarom denk je dat je voor een Audi meer geld moet betalen dan voor een Hyundai? Dit heeft deels met het merk zelf te maken, maar grotendeels heeft dit met de kwaliteit te maken. Dit is ook het geval als je een tekstschrijver in wilt gaan huren.

Wat kun je verwachten van een tekstschrijver die 1 cent per woord rekent? Juist, niet al te veel. Wat kun je verwachten van een tekstschrijver die 3 tot 6 cent per woord rekent? Juist, daar kun je al een stuk meer van verwachten. Heb je een schrijver gevonden die bijvoorbeeld 8 of 9 cent per woord rekent? Dan kun je je geluk niet op. Je moet hiervoor diep in de buidel tasten, maar je kunt wel van een geweldige kwaliteit uit gaan.

Een zeer laag woordtarief en kwaliteit gaan gewoonweg niet samen. Helaas zien wij vaak dat ondernemers vooral naar het tarief kijken. In onze ogen is het echter verstandiger om dit tarief even links te laten liggen. Kies echt voor kwaliteit en kies niet voor het laagste woordtarief!

Fout 2: niet naar voorbeelden vragen/kijken

Heb je enig idee hoe je de kwaliteit van een tekstschrijver kunt beoordelen? Dat doe je onder meer door naar het woordtarief te kijken. Zoals we hierboven al aangegeven hebben, staat het woordtarief namelijk bijna altijd in verhouding tot de geleverde kwaliteit. Indien je bereid bent om een bepaald bedrag te investeren, kun je daar veel kwaliteit voor verwachten.

Aan de andere kant kun je ook kijken naar al geschreven teksten kijken. De al geschreven teksten geven je namelijk direct veel duidelijkheid. Zo zie je direct wat de schrijfstijl is. zo zie je direct hoe uitgebreid het vocabulaire van de schrijver is. Zo zie je direct hoe de teksten opgebouwd worden. En zo zie je direct hoe de zoektermen in de tekst opgenomen worden.

Helaas zien wij dat veel online-ondernemers niet naar dergelijke teksten vragen. Als je niet naar dergelijke teksten vraagt, krijg je ook nooit een complete indruk van de tekstschrijver. Je weet daardoor eigenlijk niet of de schrijver de gewenste kwaliteit weet te leveren.

Met andere woorden: vraag altijd naar het portfolio van de schrijver. Als je naar het portfolio vraagt, krijg je ook direct duidelijkheid over eventuele specialiteiten van de tekstschrijver. Zo zijn sommige tekstschrijvers goed in tech onderwerpen, terwijl andere schrijver juist goed zijn in huis-tuin-keuken en onderwerpen.

Vraag dus áltijd naar voorbeeldteksten! Neem deze voorbeeldteksten goed door. Laat eventueel ook nog iemand anders naar de teksten kijken; vier ogen zien namelijk meer dan twee ogen!

Fout 3: niet de wensen op een rijtje zetten

Wil je graag een nieuwe tekstschrijver in gaan huren? Dan doe je er verstandig aan om jouw wensen op een rijtje te zetten. Helaas zien wij met enige regelmaat dat dit niet gedaan wordt. Eigenlijk is het in dat geval echt wortel schieten; je gaat dan op zoek naar een tekstschrijver, terwijl je niet precies weet wat je wilt.

Stel nu dat je een nieuwe auto gaat kopen. Dan weet je waarschijnlijk welk soort auto je wilt, hoeveel geld je uit wilt geven en over welke opties/accessoires de auto moet beschikken. Als je op zoek naar een tekstschrijver gaat, moet je ook precies weten wáár je naar op zoek bent. Zet daarom altijd jouw wensen op een rijtje.

Doe je dat niet? Dan wordt het een lange zoektocht. Een zoektocht die bovendien vaak niet goed eindigt. Pas als je echt weet wat je wilt, kun je gericht gaan zoeken. Daarbij moet je uiteraard wel reëel blijven. Veel online-ondernemers willen maar al te graag 2 cent voor perfecte teksten schrijven. De ervaring leert echter dat je voor dergelijke teksten (veel) meer moet betalen. Blijf daarom altijd reëel.

Vind je het lastig om jouw wensen op een rijtje te zetten? Neem dan eens contact met andere online-ondernemers op. Vraag waar zij veel waarde aan hechten op het gebied van teksten. Vraag ook aan hen van welke tekstschrijver zij gebruikmaken; mogelijk vind je op die manier via jouw netwerk een perfecte schrijver.

Wij raden je in ieder geval aan om altijd jouw wensen op een rijtje te zetten. Aan de hand van jouw wensen kun je de zoektocht in gang zetten. De succesvolle zoektocht welteverstaan!

Fout 4: niet voor een specialist kijken

Heb je een online onderneming in de hoek van affiliate marketing? Heb je een eigen webshop? Verkoop je producten via Bol.com? Of ben je met één van de andere online verdienmodellen bezig? Al deze verdienmodellen lijken op elkaar, maar zijn ook echt onderscheidend ten opzichte van elkaar.

Het advies is dan ook om te kijken naar een specialistische tekstschrijver. Als je je bijvoorbeeld met affiliate marketing bezig houdt, moeten de teksten overtuigend zijn. Als je via Bol.com verkoopt, moeten de teksten juist kort en krachtig zijn. Om dit te kunnen bewerkstelligen, is het aan te raden om voor een gespecialiseerde tekstschrijver te kiezen. Een tekstschrijver die precies wéét waar de teksten aan moeten voldoen.

Helaas zien wij dat veel online-ondernemers hier niet al te goed op letten. Wij raden je vooral aan om zelf hier wel heel goed op te letten. Kijk goed naar jouw online-business en zoek een gespecialiseerde tekstschrijver uit. Een schrijver die verstand van zaken heeft en precies weet waar de teksten aan moeten voldoen.

Overigens is het sowieso wenselijk dat een tekstschrijver veel kennis over bijvoorbeeld SEO heeft. Een schrijver moet weten hoe de juiste zoektermen op de juiste manier in de tekst verwerkt kunnen worden. Ook moet de copywriter de nodige synoniemen gebruiken. Zo hebben wij in deze alinea drie synoniemen gebruikt: tekstschrijver, schrijver en copywriter. Juist door op een dergelijke manier een tekst op te bouwen, wordt de tekst door Google goed beoordeeld. Dat is overigens ook iets wat alleen goede en gespecialiseerde tekstschrijvers weten!

 

Fout 5: geen goede vergelijking maken

Recent hoorden wij een opmerkelijk verhaal van een online-ondernemer. Hij gaf aan dat hij een goede vriend heeft, waarvan zijn zoontje sinds kort als hobby teksten schrijft. De online-ondernemer heeft een prima business en dacht dat het een verstandig idee was om deze jongeman zijn teksten te laten schrijven. Het was een nobel idee, maar het pakte volledig verkeerd uit. Puur omdat de jonge tekstschrijver nog een hoop te leren had.

Wat wij met dit voorbeeld willen zeggen? Dat je écht een goede vergelijking moet maken. Deze online-ondernemer koos voor de eerste de beste copywriter. Een onverstandige keuze, aangezien de teksten niet van het gewenste niveau bleken te zijn. Dat was echter vooraf wel te verwachten. Maak daarom áltijd een goede vergelijking.

Hoe je deze vergelijking kunt maken? Eigenlijk is het zaak om op meerdere facetten te letten:

 

  • De specialiteit: is de tekstschrijver gespecialiseerd in een bepaald onderwerp, thema of branche?
  • Soort teksten: wat voor soort teksten schrijft de schrijver zoal? Richt hij/zij zich vooral op overtuigende teksten? Of houdt hij/zij zich vooral bezig met SEO teksten?
  • Voorbeeldteksten: ook door naar voorbeeldteksten te kijken, kun je een prima vergelijking maken.
  • Ervaringen van andere klanten: check ook goed de beoordelingen/ervaringen van andere klanten. Zijn deze allemaal positief? Dan is dat een teken dat de schrijver mogelijk zijn of haar zaakjes prima op orde heeft.
  • Het tarief: je doet er ook verstandig aan om naar het tarief te kijken. Kijk op welke manier het tarief opgebouwd is, wat het tarief precies is en wat je voor het tarief mag/kunt verwachten. Voorkom in ieder geval dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt gaan zitten.
  • Onderbuikgevoel: tot slot is het ook raadzaam om naar jouw onderbuikgevoel te luisteren. Heb je bij een bepaalde copywriter direct een goed gevoel? Dat goede gevoel komt niet zomaar uit de lucht vallen!

 

Wij raden je aan om hier echt veel tijd aan te besteden. De tijd die je hieraan besteedt, ga je op termijn weer terugverdienen. Doordat je een goede schrijver ingehuurd hebt, ga je namelijk meer en meer bezoekers op jouw website verwelkomen. Daarmee weet je jouw omzet (en winst) alleen maar verder op te krikken!

Maak gebruik van onze diensten!

Zo, je weet nu precies hoe je de beste tekstschrijver kunt vinden. Maar, waarom zou je nog zelf op zoek gaan? Je kunt namelijk óók van onze diensten gebruik maken. Bij Writgo is een team van goede tekstschrijvers aanwezig; we kunnen hierdoor meerdere soorten teksten van het hoogste niveau aanbieden.

Meerdere specialisaties en veel enthousiasme. Dat is eigenlijk de manier waarop wij ons team kunnen omschrijven. In de afgelopen jaren hebben wij met ons team in ieder geval al veel klanten blij weten te maken. Mocht je zelf op zoek naar een goede tekstschrijver zijn, is het dus interessant om van onze diensten gebruik te maken. Daarmee voorkom je bovendien direct dat je één van de hierboven genoemde fouten maakt!

Bij ons kun je overigens ook terecht voor allerlei soorten teksten. Je kunt hierbij denken aan complete e-books, aan affiliate teksten, aan productomschrijvingen, aan categorieomschrijvingen, aan SEO teksten en aan linkbuilding teksten. We hopen snel van je te horen!

Bekijk onze bestelpagina >>