Titels schrijven die mensen dwingen verder te lezen

Titels schrijven die mensen dwingen verder te lezen

Titels schrijven – Het wereldwijde web is net een eigen universum dat alleen maar uitdijt en nooit lijkt te slinken. Hoe zorg je dan in hemelsnaam dat tussen de ontelbare pagina’s juist op jouw webtekst geklikt wordt? Dit klinkt als een onmogelijke taak; je zou nog eerder op zoek willen gaan naar een gebroken naald in een hooistapel. Maar toch kan het! En wel door de juiste titels boven je webtekst te zetten. Hoe je deze zelf ook kan creëren, lees je allemaal hier. Lees dus vooral verder!

Concurrentie is eindeloos

Waar sommige titels amper tot geen kliks opleveren, zal je zien dat sommige uitspringers er honderden tot zelfs wel duizenden weten te vergaren. Hoe komt dit? Wat doen deze andere schrijvers dan toch zo goed dat ze massaal bezoekers binnen weten te trekken? Hier spelen enkele factoren in mee.

De eerste die je moet onthouden, is dat je nooit de enige zal zijn. Niet zo gek ook; met de vele webpagina’s die rondcirkelen, is de kans dat jij een 100 % originele webtekst hebt gecreëerd, ontzettend klein.

Dit weten de lezers ook, maar toch moet er iets zijn wat hen ervan overtuigt dat ze in jouw tekst dát gaan vinden waarnaar ze op zoek zijn. Zorg dus te allen tijde dat – hoeveel gelijkenissen je misschien ook nog mag hebben met andere teksten – jouw titel aangeeft dat juist jouw tekst het lezen waard is.

Eerlijkheid duurt het langst

Goed, een indicatie geven dat men in jouw tekst iets nieuws, belangrijks of misschien wel iets essentieelskan vinden; dat klinkt niet moeilijk; je zou grootste beloftes kunnen maken, of misschien wel moeilijke vragen kunnen stellen die je elders niet snel beantwoord krijgt. Maar als je daarvoor kiest, is het hoofdzaak dat jij deze beloftes ook waar gaat maken.

Clickbait titels

Neem bijvoorbeeld eens een kijkje naar socialmedia-posts; de makers hiervan zijn vrijwel letterlijk afhankelijk van kliks. En je zult al snel zien dat ze er vaak alles voor over hebben om deze te krijgen. Hoeveel berichten met titels als ‘Meneer X en mevrouw Y hebben Z gedaan. Wat er toen gebeurde, geloof je nooit’ heb je wel niet voorbij zien komen?

En áls je erop klikt, kom je er al snel achter dat de belofte of het vraagstuk uit de titel niet tot amper waargemaakt wordt.

Dit noemen we ook wel clickbait, en het is iets waar iedereen allergisch voor is (behalve dan misschien de mensen die dit soort titels voor een goede boterham maken). Word hier zelf dan ook absoluut geen medeplichtige in; men zal je tekst vaak niet lezen en je titels niet meer serieus nemen – dat wil je natuurlijk absoluut niet.

Door eerlijk te blijven, krijgen mensen vertrouwen in jouw teksten en – nog beter – zullen ze bij je volgende titel denken: oh, wat heeft hij of zij déze keer geschreven? Dit resulteert natuurlijk in een klik. Dat is ook waarom het je goed zal doen om naar titels te kijken naar mensen die veel socialmedia-posts maken die eerlijk zijn in hun titels.

Nog steeds zal je clickbait-achtige taferelen voorbij zien komen, maar wanneer de consument wéét dat deze belofte waargemaakt gaat worden, zullen ze alsnog klikken. Dus als je een belofte doet, kom deze na, en als je een vraag stelt, beantwoord hem dan.

De kracht van de term

Krachttermen – het woord zal je vast wel eens gehoord hebben. Krachttermen zijn woorden die je gebruikt in een tekst – of titel – om de boodschap helderder, directer, en bovenal pakkender te maken.

In plaats van ‘veel’, schrijf je ‘ontzettend’ of ‘enorm’. In plaats van ‘nou’ schrijf je ‘nu’ of ‘direct’. En in plaats van ‘dit zal je …’, schrijf je ‘dit gaat je …’ of zelfs ‘dit dwingt je …’.

Maak het natuurlijk niet te gek; je lezers moeten niet denken dat ze gegijzeld of bedreigd worden, maar let er zeker eens op hoeveel impact het juiste woord kan hebben. Kan je niet op de alternatieve, betere termen komen, struin dan eens het internet af naar synoniemenwoordenboeken.

Andere termen die je uiteraard wel echt moet gebruiken, zijn de belangrijkste woorden die met het onderwerp te maken hebben.

Stel, je schrijft over een aquarium voor goudvissen. Schrijf dan niet ‘Temperatuur, veel ruimte, en een filter – alles waar je rekening mee moet houden bij het inrichten van je aquarium’. Deze zaken kunnen dan nog 90% van je tekst omvatten, maar je lezer moet weten dat het om aquaria van goudvissen gaat – geen andere waterwezens.

Ander soort woorden die je vaak tegen zult komen bij titels, zijn woorden die nieuwsgierigheid opwekken (bijvoorbeeld ‘dit mysterie’, ‘hét antwoord op …’, of vraagwoorden als ‘wie’, ‘wat’, waar’ en ‘hoe’).

Maar ook ontkrachtende woorden (bijvoorbeeld ‘niemand’, ‘nooit’, of ‘nergens’), of alliteraties (woorden die met dezelfde medeklinker beginnen; bijvoorbeeld ‘nieuwe nagellak’, ‘grote griebels’, of ‘slechte samenwerking’).

Echter, deze worden ook vaak té intens gebruikt, waardoor de titel al snel als clickbait wordt gezien of het niveau van een kinderstripboek krijgt. Wees hier dus niet te royaal mee.

Krachttermen zijn woorden die je gebruikt in een tekst – of titel – om de boodschap helderder, directer, en bovenal pakkender te maken.

Kort en …iets minder kort?

De meest pakkende titels zijn vaak kort en krachtig; niemand wil immers drie zinnen door moeten spitten om te weten of de tekst wel voor hen geschikt is. Dit houdt echter niet in dat je per se een hele korte titel moet hebben.

In tegendeel; soms kan een tweede zin extra toevoeging geven aan wat je tekst te bieden heeft. Echter, de éérste paar woorden zijn de dealbreaker, zoals men dat noemt. Dit zijn de eerste woorden waar de consument naar kijkt en direct al uit oordeelt of de rest van de tekst het lezen waard is.

Wil je dus een titel hebben die uit twee zinnen (of één zin en een ondertitel) bestaat, dan kan dat. Let er hierbij alleen wel op dat je de zinnen niet te lang maakt én dat ze allebei iets anders te bieden moeten hebben.

Bijvoorbeeld één zin met een vraag die je in je tekst beantwoordt, en één zin met het onderwerp. Of één zin met het onderwerp, en één zin met een prikkelende woordspeling. Het kan allemaal, zolang het maar niet te lang is.

Denk in koppen

Oefenen, oefenen, oefenen. Dat is bij de meeste dingen die je wil leren altijd de sleutel tot succes. Dit geldt natuurlijk ook voor het bedenken van pakkende titels. Om goed te worden in het schrijven van pakkende titels, moet je doen alsof alles in je leven voorzien dient te worden van een headline.

Krijg je een saai boodschappenlijstje mee van je partner? Gooi er een titel boven die zó verleidelijk is dat de ander haast de boodschappen zou willen doen.

Lees je een krantenkop die je te droog vindt? Bedenk hoe jij hem zou schrijven als je er lezers mee moest aantrekken om de tekst te lezen als het nieuwsbericht door joú geschreven was.

Laat titels lezen door anderen

Laat je titels ook eens lezen door anderen, of probeer willekeurige titels uit en vraag anderen waar ze eerder op zouden klikken. Schrijf vervolgens alles op wat wél maar ook wat er níet werkt. Zo leer je het beste welke titels jouw lezers doen watertanden. Beloftes en vragen doen het bijvoorbeeld altijd goed, maar wellicht herontdek jij wel het wiel met andere elementen die jouw titel perfect maken.

Vind je het toch nog moeilijk om zelf oefenmateriaal te bedenken, dan hebben wij hier voor je enkele – vrij saaie – titels genoteerd. Probeer er voor elk een stuk of vijf à zes alternatieven te bedenken. Onderzoek vervolgens wat het beste werkt, maar ook wat juist niet. Klaar? Hier komen ze:

  • Je zult geen last meer hebben van grijze haren. Wij geven je hier de beste tips voor!
  • De uitbarsting van Pompeii en wat het betekende voor de eilandbewoners toen
  • Vuurwerk: is het gevaarlijk of maakt het gelukkig?
  • Nieuw wetsvoorstel kan veel problemen opleveren voor mensen in de bouwvak-sector
  • De Tasmaanse buidelwolf: is dit dier nou uitgestorven, of leeft hij nog?

Kan je hier wat mee? Wij zijn ontzettend benieuwd naar hoe jij deze titels nieuw leven in zal blazen! Doe je beloftes, stel je vragen, prikkel je met nieuwsgierig makende woorden? Of gooi je er een lading alliteratie overheen? Hoe je het ook probeert, in één keer slagen zal waarschijnlijk niet lukken. Maar net zoals Rome niet in één dag is gebouwd, zijn de beste titels ook niet in één dag geschreven.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]