Teksten schrijven en SEO, hoe werkt dat?


SEO, of Search Engine Optimization, is een groep van methoden waarmee je met je website inspeelt op de parameters van de zoekmachines. In het Nederlands wordt dit zoekmachine optimalisatie genoemd.

Door in te spelen op de parameters die de zoekmachines gebruiken om websites te rangschikken, zorg je ervoor dat je op de eerste pagina terecht komt. En dat is een groot voordeel, want maar 10 procent van de internetgebruikers kijkt naar de opvolgende resultaten.

Eén van de onderdelen van SEO is de content van je website, dus voornamelijk je teksten. Hier lees je meer over hoe je je teksten zo kunt schrijven dat jouw website gevonden wordt door Google en de andere zoekmachines.

Wat is SEO precies?

Zoekmachines hebben regels nodig om uit de meer dan 1 miljard websites een goede rangschikking te creëren als een bepaald zoekwoord wordt ingetypt. Jij kunt deze regels gebruiken zodat jouw website hier uit wordt gehaald.

SEO is een groot begrip en behalve content komen hier ook andere zaken bij kijken, zoals de techniek achter je website, je linkbuilding, de gebruikersvriendelijkheid van je website en de opbouw ervan. Als je dit goed invult en de SEO regels goed toepast, dan levert dit een goed resultaat op, maar doe je het verkeerd, dan straffen de zoekmachines je ook net zo hard weer af.

Zoekwoorden zijn hier een goed voorbeeld van. Je verwerkt deze op strategische plekken, maar als je ze te veel gebruikt, dan denken de zoekmachines dat je ze in de maling probeert te nemen.

Waarom schrijf je teksten voor je website?

Teksten schrijven voor je website doe je natuurlijk met het idee om te informeren. Je vertelt je bezoekers waarom jij de beste bent in wat je doet. Maar als je zoekmachine optimalisatie erbij pakt, dan moeten je teksten SEO teksten worden en krijgen ze veel meer doeleinden.

Starten met Affiliate Marketing?

Toen ik begon met Affiliate Marketing had ik geen idee wat ik moest doen. Totdat ik begon met de Affiliate Marketing Revolutie. Nu kan ik leven van mijn online inkomsten.

Meer informatie over de cursus

De teksten moeten je klanten informeren, maar ze ook op je website houden. Een hoge dwell rate, dus de tijd dat de bezoekers op je website blijven, wordt door de zoekmachines als positief gezien.

Hoe wordt een online bedrijf gevonden op het internet

Ook moeten je teksten goed zijn opgebouwd, moeten ze het juiste aantal zoekwoorden bevatten op de juiste plekken en moeten ze naar elkaar refereren met interne links.

De structuur van je website wordt bepaald door hoe je je teksten plaatst en ook dat is essentieel. SEO teksten moeten dus voldoen aan een aantal regels en dat maakt het schrijven ervan een stuk ingewikkelder.

Waaraan moeten goede teksten voldoen?

Goede teksten die geschreven zijn volgens de SEO principes moeten aan een aantal voorwaarden voldoen.

  • Zoekanalyse: allereerst doe je een zoekanalyse en bepaal je welke zoekopdrachten weinig concurrentie hebben en veel worden gebruikt. Deze verwerk je vervolgens in je teksten en wel in je titel, in de eerste zin van je introductie en in het eerste tussenkopje. In totaal moeten je zoekopdrachten 1 tot 2 procent van het totale aantal woorden van je tekst opmaken en moet je ervoor zorgen dat de tekst nog steeds vloeiend is.
  • Structuur: iedere tekst moet een H1 bevatten. Dit is de titel van de pagina en deze komt maar één keer voor in je artikel. De H2 tussenkopjes refereren aan deze titel. Je kunt ze zien als hoofdstukken in een boek. De H3 tussenkopjes zijn kopjes die weer refereren aan een H2 kopje, enzovoorts. H3 kopjes zijn bijvoorbeeld opsommingen.
  • Link-worthy content: één van de onderdelen van SEO zijn backlinks. Dat zijn links van andere websites die naar jouw pagina leiden. Er zijn verschillende manieren waarop je backlinks kunt vergaren, maar één hiervan is door linkwaardige inhoud aan te bieden. Goede SEO teksten zijn dus nuttig en hebben waarde. Ze zijn zo goed dat andere schrijvers hier naar willen linken.
  • Multimedia elementen: wil je de aandacht van je bezoeker erbij houden, dan zorg je dat je een aantal multimedia elementen toevoegt. Dit zijn afbeeldingen, video’s, tabellen, gifjes en screenshots. Geef deze ook een goede naam om de zoekmachine te vertellen wat er op de afbeelding staat. Dit doe je in je Content Management Systeem bij de alt-tekst.

5 tips bij het schrijven van teksten

De gemakkelijkste oplossing is je teksten laten schrijven door een SEO tekstschrijver. Zij weten exact hoe ze jouw SEO teksten moeten optimaliseren en vindbaar kunnen maken. Wil je je teksten laten schrijven, dan betaal je daar uiteraard voor, maar dit is het geld vaak meer dan waard. Ben je zelf een schrijver en is teksten schrijven je hobby, dan kun je dit uiteraard ook zelf doen. De volgende 5 tips helpen je bij het opstellen van de perfecte SEO teksten.

Alles begint bij een zoekanalyse

Zoekanalyse vormt de rode draad door alle tekst op je website, van de metatitels tot de blogs. Zou je je teksten laten schrijven, dan zou de specialist beginnen met een zoekwoorden onderzoek en dat doe jij dus ook. Tijdens een zoekwoorden onderzoek probeer je de termen te vinden waarop jij gezocht wil worden, maar die de minste concurrentie hebben. Hoe minder andere websites hierop doelen, hoe groter de kans dat jij wordt uitgekozen. Langere zoekwoorden zijn dan dus vaak veel succesvoller. Het verschil tussen bijvoorbeeld ‘herenkleding’ en ‘herenkleding kopen’ of zelfs ‘ herenkleding kopen in Amsterdam’ wordt dan snel duidelijk. Er zijn verschillende programma’s te vinden waarmee je een zoekwoorden onderzoek kunt uitvoeren. Met een lijst van 5 tot 8 zoekwoorden kun je aan het teksten schrijven beginnen.

De zoekwoorden verwerken op de juiste plekken

Nu je je zoekwoorden hebt vastgesteld, is het zaak deze te verwerken op de juiste plekken. Het is ook altijd goed om een aantal variaties van je zoekwoorden te gebruiken, dus ‘kleding voor heren’ in plaats van ‘herenkleding’. Ga vervolgens alle teksten schrijven volgens de volgende principes.

  • Verwerk je hoofdzoekwoord in de titel, de eerste zin en het eerste tussenkopje.
  • Laat je hoofdzoekwoord in totaal in 1 tot 2 procent van alle woorden van die tekst voorkomen.
  • Verwerk je hoofdzoekwoord in het adres van je pagina.
  • Verwerk je hoofdzoekwoord in de metatitel en de metadescriptie.
  • Gebruik de andere zoekwoorden uit je zoekwoordenlijst af en toe in je SEO teksten, waar het uitkomt.

Voer links in

Linkbuilding is erg belangrijk bij SEO en als je je teksten zou laten schrijven, dan zou de tekstschrijver altijd een aantal links toevoegen. In je teksten verwerk je interne- en externe links. Interne links zijn links die verwijzen naar een pagina op je eigen website.

Hiermee vertel je de zoekmachines dat je website een goede structuur heeft. Gebruik ook een paar links naar externe teksten en zorg er dan voor dat dit kwalitatieve websites zijn met autoriteit. Door goede kwalitatieve links toe te voegen ziet de zoekmachine dat jouw informatie goed onderbouwd en dus correct is.

Schrijf een goede laatste alinea

In de laatste alinea vat je het voorgaande wat je geschreven hebt nogmaals samen. Dit is ook een goed moment om nog een laatste keer je zoekwoorden te verwerken. Dit is voor de lezer handig, maar ook voor de zoekmachine, want deze kan zien dat de tekst daadwerkelijk gaat over het onderwerp waar de internet gebruiker naar zoekt.

Teksten schrijven met de bezoeker in het achterhoofd

Zoekmachines besteden bijzonder veel aandacht aan de ervaring van de gebruiker en proberen goede websites aan te leveren in de zoekmachines.

Dit zijn websites met autoriteit, met een relevante inhoud die gebaseerd is op feiten en gestructureerde websites die gemakkelijk te navigeren zijn. Het is de bedoeling dat de internet gebruiker in één keer bij de juiste informatie terecht komt.

Wat is online marketing

Alles wat de zoekmachine verwart, verwart de internet gebruiker ook. Dubbele content, bijvoorbeeld, is slecht voor SEO, want dan weet de zoekmachine niet welke pagina prioriteit te geven.

Schrijf je SEO teksten dus altijd met de ervaring van de bezoeker in je achterhoofd, want dat doen de zoekmachines ook bij het rangschikken.

Hoeveel teksten heb je per week minimaal nodig?

Het gaat bij SEO niet direct over de kwantiteit van je teksten, maar over de kwaliteit. Toch is het goed om regelmatig wat toe te voegen, omdat je dan de hoeveelheid zoekwoorden weer verhoogt.

Je kunt wekelijks een blog schrijven en deze plaatsen, maar ook pagina’s als FAQ’s en woordenlijsten worden door de zoekmachines als erg positief gezien. Deze hebben waardevolle en goed gestructureerde inhoud.

Teksten schrijven doe je dus regelmatig, maar houd er rekening mee dat het belangrijker is dat deze teksten aan de SEO regels voldoen en kwalitatief zijn. Een grote hoeveelheid niet-relevante tekst is voor SEO een no-go.

Teksten laten schrijven door Writgo.nl

Het is niet verwonderlijk dat veel website beheerders hun teksten laten schrijven en Writgo is daar specialist in.

Jij geeft door aan ons wat het doel van je tekst is, hoeveel woorden je nodig hebt en welke andere regels je wilt laten toepassen. Vervolgens zorgt Writgo ervoor dat jouw teksten op tijd worden aangeleverd en van perfecte kwaliteit zijn voor jouw website.

Door je teksten te laten schrijven door een specialist van Writgo hoef jij je al geen zorgen meer te maken over alle SEO regels. Met hulp van ons komt jouw website ook hoog in de resultaten van de zoekmachines.

Lees hier alles over commerciële content van Writgo.nl >>

Starten met Affiliate Marketing?

Maak kennis met Affiliate Marketing in mijn Gratis E-book! Zelf ben ik al een tijd bezig met Affiliate Marketing en leef ik inmiddels van mijn online inkomen. Ik help je graag de eerste stappen te zetten met affiliate marketing. Download daarom mijn e-book helemaal gratis.

Gratis Downloaden

Recent Content