Compleet Stappenplan om te verkopen via bol.com + TIPS


Ben je voortdurend in beweging, zoekende naar mogelijkheden om te groeien? Dan ben je vast ook benieuwd hoe je als bol.com verkooppartner aan de slag kunt. In dit stappenplan vertel ik je hier meer over. Zodat jij weet wat je nodig hebt om succesvol te kunnen verkopen bij bol.com.

Wanneer je kiest voor verkopen bij bol.com, kies je voor een gegarandeerd groter bereik van je doelgroep. Waarvan je veel klanten kunt bereiken die normaal aan je webwinkel voorbij gaan. Die kracht wil je natuurlijk optimaal benutten. Maar voordat je echt aan de slag kunt gaan met succesvol verkopen is het natuurlijk belangrijk dat alles op orde is. Een goede voorbereiding helpt hierbij. Daarmee ga ik je in dit stappenplan helpen. Ik vertel je over de basis die nodig is voor succes verkoop op het bol.com platform. Maar ook hoe je jouw succes voortdurend in beweging kunt houden. Zodat je een blijvende groei ervaart waarvan je optimaal profiteert. 

Voor jij aan de slag kan als verkoop partner van het bol.com platform help ik je eerst bij de basis van de artikelen die je wilt verkopen. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met de voorraad die je tot je beschikking hebt, de artikelinformatie die moet kloppen maar ook kennis van deze artikelen. Zodat je precies weet wat je de klant verkoopt. 

In de artikelinformatie vermeld je alles dat de klant daadwerkelijk moet weten. Om dat voor elkaar te krijgen hoef je echt geen lang verhaal te schrijven. Zolang de essentiële informatie maar niet in jouw verhaal ontbreekt. 

Het is bijvoorbeeld mogelijk om beoordelingen over een artikel nader te onderzoeken. Je kunt deze in je artikelinformatie opnemen. Dat is bijvoorbeeld erg handig als je een fotocamera verkoopt waarbij je klanten de zoomfunctie indrukwekkend vinden, bijvoorbeeld door te vermelden dat de camera een indrukwekkende zoomfunctie heeft. 

Ook Geld verdienen via Bol.com?

Ontdek wat jij allemaal leert over geld verdienen via BOL in de Bol Masterclass Training.

Direct Gratis Toegang

Nog een tip voor je start met het bol.com stappenplan!

Je staat natuurlijk te tenen trappelen om daadwerkelijk te beginnen met je bol.com avontuur. Maar je moet je als verkoper wel realiseren dat groeien tijd nodig heeft. Je moet immers alles leren over de mogelijkheden die het platform je kan bieden. Waarbij deze steeds veranderen om verkoop door de verkooppartners te stimuleren.

Om succes te hebben met verkoop zijn goede statistieken belangrijk. Je bent hierbij soms afhankelijk van seizoensgebonden invloeden. Bijvoorbeeld als je zwembaden verkoopt. Hoe beter je sturing kan geven aan de gegevens die je verkrijgt door potentiële klanten, hoe makkelijker je kunt inspelen op  de mogelijke groei die je kunt bereiken.

Het is daarom belangrijk om voortdurend de groei te analyseren. Je kunt op deze manier ook inspelen op plotselinge veranderingen. 

In het stappenplan leer je om aan de slag te gaan, daarnaast geef ik gedurende de stappen ook verschillende tips, informatie of uitleg over de aanpak.

Stap 1 Maak je account volledig voor verkoop.

Een goed account is voor jouw als verkoop partner ontzettend belangrijk. Je kunt hierdoor het verschil tussen verkopen of niet verkopen ervaren. Bij het compleet maken van je account kun je denken aan zaken als bedrijfsinformatie, de voorwaarden van leveringen of levertijd. Hoe meer informatie je jouw potentiële verkopers geeft, hoe eerder ze zullen overgaan tot een aankoop.

Met een KvK kun jij succesvol verkopen bij bol.com

Je moet je bij het aanmaken van het account realiseren dat klanten ook contact met je kunnen zoeken. Wanneer je dus geen zakelijk telefoonnummer hebt, uitsluitend een prive e-mail of geen bedrijfsadres kan dit een bezwaar voor je zijn. Tot in zekere mate kun je hier iets aan doen. 

Het is belangrijk te weten dan relatief jonge bedrijven niet in aanmerking komen voor het bol.com verkoop parner programma. Je moet ten minste drie weken staan ingeschreven. Wanneer je dus net bent begonnen moet je nog even geduld hebben. Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat je direct klaar bent om te verkopen via het bol.com partnerprogramma.

Waarom kun je niet direct verkopen bij bol.com?

Als je aangemeld bent bij het partnerprogramma van bol.com moet je nog even geduld hebben. Elke aanvraag die bij bol.com binnenkort moet namelijk worden beoordeeld. Dit beoordelen kan enkele dagen tijd kosten. Maar de ervaring leert dat bol.com hier relatief sneller mee is.

Als je bent afgekeurd kan dit verschillende redenen hebben. In de mail staat waarom je afgekeurd bent voor deelname aan het partnerprogramma. De ervaring leert dat eventuele problemen vaak snel worden opgelost. Waarna je wel aan de slag kunt met het verder aanvullen van je winkel gegevens.

Je winkelgegevens verder aanvullen, wat zijn de mogelijkheden?

Je hebt misschien ook zelf wel eens gekocht bij bol.com. Het is je dan misschien opgevallen dat niet alle verkooppartners dezelfde voorwaarden hanteren. Sommige bedrijven uitsluitend op Alias worden weergegeven, maar niet met de oorspronkelijke bedrijfsnaam. Zo kan ook jij je gegevens verder aanvullen in je verkoop account.

  • Wil je zichtbaar zijn met je bedrijfsnaam of gebruik je liever alias. 
  • Wil je alleen in Nederland leveren of ook buiten de Nederlandse grenzen.
  • Hoe wil je de retourservice regelen, via bol.com of in eigen beheer.
  • Welke levertijd hanteer je bij producten die je op bol.com verkoopt.

De verdere aanvulling van je winkelgegevens hebben dus voornamelijk betrekking op de voorwaarde waaronder je producten levert of juist retour neemt, bijvoorbeeld als een klant niet tevreden is met het gekochte product. Waarbij je voor alles kunt kiezen om de divisies van het platform te volgen. Wat in veel gevallen voordeliger is. 

Meer bol.com bestellingen

Wanneer je alles in goede orde hebt aangevuld is het account klaar voor verkoop. In sommige gevallen vraagt een wijziging opnieuw voor goedkeuring. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als je gegevens wilt wijzigen die te maken hebben met de winkel waarvoor je het account hebt geopend.

Tot slot ben je verplicht om je betaalgegevens aan te vullen. Op dit rekeningnummer krijg je opbrengsten van bestellingen gestort. Of worden zaken waarvan je tegen betaling gebruik maakt betaald.

Stap 2 Aan de slag met verkopen als verkooppartner

Wanneer alle gegevens kloppen, waarna het account compleet is kun je aan de slag met verkopen op het bol.com verkooppartners platform. Je kunt nu dus daadwerkelijk je eerste producten aan je online bol.com winkel toevoegen. 

Om een artikel te kunnen verkopen moet deze een E.A.N nummer hebben. Wanneer je deze invoert komt in sommige gevallen artikel informatie naar voren. Je kunt deze dan direct gebruiken. Maar je kunt er ook voor kiezen om zelf unieke informatie over een product te geven. Hiermee heb je in veel gevallen een voordeel. Omdat de informatie uniek is.

Soms komt het voor dat er geen match is binnen het systeem. In dat geval moet je standaard zelf de informatie aan het product toevoegen. Het is verstandig om in elk geval eigen, unieke informatie over een product toe te voegen. Ook als er wel al informatie bekend is.

Je kunt bij het toevoegen van een artikel alle informatie die je wenst toevoegen. Maar het is ook mogelijk om foto’s aan een artikel toe te voegen indien je deze hebt. Het is verstandig om te kiezen voor goede foto’s waardoor direct duidelijk is om wat voor product het gaat.

Tot slot sla je alle gegevens op, waarna je artikel beschikbaar is voor verkoop. Voor sommige artikel groepen heb je goedkeuring nodig. Het kan in dat geval enige tijd (meestal binnen een dag) duren voor het artikel te koop is binnen de bol.com winkel.

Grotere hoeveelheden artikelen toevoegen aan je bol.com webwinkel.

Als je meerdere artikelen wilt toevoegen aan je webwinkel kun je dit doen door een zogenaamd excel sheet met alle product informatie. Nadat je deze via het winkelportaal van bol.com hebt geupload kun je alle producten nalopen, informatie aanvullen en publiceren. Dit is een handige toevoeging als je een grotere hoeveelheid artikelen te koop wilt aanbieden via bol.com.

Ook bij een groter aantal artikelen die je door excel wilt toevoegen moet elk artikel ten minste een afbeelding hebben.

Wanneer je een nieuw artikel toevoegt aan de winkel moet je ook een artikelgroep kiezen, waardoor je voorkomt dat het artikel na 10 dagen automatisch zal worden verwijderd. 

Stap 3 Blijf jouw verkoop volgen, verbeteren & vernieuwen.

Heb je jouw eerste artikelen toegevoegd? Dan is het afwachten tot de verkopen binnenkomen. Of je gaat op zoek naar informatie om producten te verbeteren. Op het bol.com platform is veel informatie over de mogelijkheden die producten verkopen verbeteren te vinden.

De producten waarvan je doorgaans het meest verkoop in je account kun je op voorhand zeggen dat die producten de meeste verkoop potentie hebben. Het is dus belangrijk om je meestverkopende artikelen voortdurend te volgen, verbeteren maar ook durven vernieuwen. 

Om verkoop op het bol.com platform te verbeteren kun je ook gebruikmaken van de verschillende in het verkoopaccount beschikbare tools. 

Een van de meest belangrijke tools om te gebruiken, jezelf op te focussen is het koopblok. Je hebt ze vast en zeker wel eens op de website van bol.com zien staan. klanten bestelden ook, soortgelijke artikelen of misschien zoek je dit

Deze verkoopblokken vormen een belangrijk succes van het bol.com platform, dus ook voor jou. Want gemiddeld bestellen 5 tot 9 procent van de klanten een door dit blok aangewezen artikel. 

Echter, je kunt je niet zomaar aanmelden voor dit verkoopblok. Je maakt het meeste kans om in een van de verkoopblokken vermeld te worden als je verbeteringen in je voorwaarden doorvoert. Je kunt hierbij denken aan de levertijd, prijs, verkoopcondities maar ook je algemene prestatie score. Het is dus belangrijk dat je klanten om beoordelingen vraagt. 

Met een verkoopblok bereik je dus meer kopende klanten. In het begin zal het zeker niet eenvoudig zijn om in een verkoopblok getoond te worden. Je bent hiervoor doorgaans enkele maanden of zelfs langer actief binnen bol.com. Maar dit laat wel zien dat blijven verbeteren, vernieuwen of veranderen echt loont. 

Stap 4 Van je klanten leren is een belangrijke succes factor.

Wanneer een klant jouw winkel bezoekt (stel je voor) dan heb je verschillende contactmomenten. Je kunt een klant vragen of hij alles kan vinden, voorstellen of adviezen geven maar ook de sfeer van een bezoek bepalen door een vriendelijk woord of compliment bij het afrekenen. Bij een internet winkel is dit anders, maar niet onmogelijk.

Je hebt dan geen contact met de klant, maar kunt wel inspelen op verwachtingen. Wanneer je dit slim aanpakt kun je verkoop via bol.com stimuleren. 

Inspelen op de klantbehoeften kun je bijvoorbeeld doen door recenties of beoordelingen te blijven lezen, waarna je deze ongemerkt meenement in informatie. Maar ook door te kiezen voor een misschien beter alternatief voor een artikel met veel slechte beoordelingen. Waarbij je tegenstellingen van de slechte beoordelingen meeneemt in een omschrijving. 

Zo heeft elk artikel een bepaalde verwachting. Een shampoo moet haren fijn wassen. Een fotocamera moet mooie foto’s maken. Een tablet moet een goede kwaliteit scherm hebben en ga zo maar door. Hier speel je vrijwel altijd al op in met goede product informatie. Maar als iedereen het artikel slecht beoordeeld moet je misschien een keuze maken tot een beter artikel. Bijvoorbeeld een shampoo die wel fijn de haren wast. Of de fotocamera die wel mooie foto’s maakt. 

Of je nu kiest voor het aanpassen van bestaande informatie of een vervangend artikel. Je moet in elk geval de voordelen blijven benoemen. 

Je speelt dus direct en indirect in op verwachtingen van de klant. Waar je gedurende onderzoeken achter bent gekomen.

Hoe goed jij klant informatie gebruikt om succes te hebben bepaald in grote mate het succes dat je met je artikelen op het bol.com platform hebt.

Stap 5 Blijf herhalen wat je succes brengt. 

Je denkt misschien dat herhalen van wat je succes brengt eenvoudig is. Maar dit is misschien wel een van de meest lastige stap uit dit stappenplan. Daarbij zit jouw concurrentie op het bol.com platform ook niet stil. Je hebt dus te maken met verschillende belangrijke factoren. 

Bovendien heb je lang niet op elk succes invloed. Soms hangt een succes af van een seizoen. Je kunt hierbij denken aan ventilatoren tijdens langdurig warm weer. Als jij de enige nog bent die deze te koop hebt is de kans groot dat je meer zult verkopen. Maar bij unieke producten is dit anders. Jij bent de enige die het artikel verkoopt. Dat behoeft geen verdere uitleg.

Maar sommige factoren kun je niet eenvoudig achterhalen. Daarvoor moet je echt in de statistieken van je verkopen kijken om te achterhalen.

Door goed bij te houden wat je aan vernieuwingen of verbeteringen doorvoert, welke invloed deze op de verkoop hebben of waarom deze een bepaalde invloed hebben kom je verder. Als een techniek je veel verkoop oplevert moet je misschien overwegen om deze ook op andere artikelen toe te passen.

Stap 6 Blijf actueel, vernieuwend. Overtref verwachtingen.

Geld verdienen naast je studie

Als verkooppartner van bol.com is blijven toevoegen van nieuw assortiment. Het oude assortiment in alle opzichten blijven vernieuwen maar vooral verwachtingen overtreffen ontzettend belangrijk. Het is de sleutel om samen met alle andere in dit stappenplan te vinden stappen tot een succes te maken.

Bij actueel blijven kun je denken aan het op peil houden van het assortiment. Er komen elke keer in vrijwel elke verkoopbranche nieuwe producten op de markt. Blijf de actualiteit volgen, waardoor je actueel maar ook vernieuwend kunt zijn. 

Als je de verwachtingen van klanten wil overtreffen heb je goede voorwaarden nodig. Je kunt om dit te bereiken denken aan levertijd, prijs, gratis extra’s of garanties. 

Ik wens je veel succes bij het verkopen van je artikelen!

Ook Geld verdienen via Bol.com?

Ontdek wat jij allemaal leert over geld verdienen via BOL in de Bol Masterclass Training.

Direct Gratis Toegang

Recent Content