Social Media Marketing Agency; Alles wat je moet weten!

Social Media Marketing Agency; Alles wat je moet weten!

Denk jij erover om een social media marketing Agency te starten? Er zijn veel verschillende businessmodellen te vinden waar jij jouw geld mee zou kunnen verdienen. Zeker op het gebied van marketing komen er steeds meer mogelijkheden bij.

Waar het vroeger nog ging om het maken van advertenties voor in kranten en bladen, gaat het vandaag de dag veel verder. Waar je ook kijkt, overal is wel een advertentie te vinden.

Zo ook op social media. Een social media marketing Agency starten kan daarom een goede oplossing zijn als je uiteindelijk een mooi maandbedrag wilt gaan verdienen.

Je moet dan wel weten wat het is en hoe je deze kunt gaan starten. Onderstaande informatie helpt jou hierbij.

Wat is social media marketing precies?

Voor bedrijven is social media marketing niet meer weg te denken. Het is zowel de perfecte manier om klanten te bereiken. Als de manier om aan merkwaarde en erkenning te bouwen. Grote kans dat jij in de tussentijd ook al wat advertenties van bedrijven voorbij heb zien komen op je tijdlijn.

Je hebt misschien ook wel eens op een advertentie geklikt. Dat deed je misschien wel perongeluk, maar het is waarschijnlijker dat je het deed omdat de advertentie je aansprak.

Door als bedrijf actief te zijn op social media zorg je voor merkwaarde, betrokkenheid, zichtbaar zijn voor je klanten. Met andere woorden, als bedrijf ben jij waar klanten zijn. Daardoor verkoop je meer producten of abonnementen.

Bij social media marketing is het ontzettend belangrijk dat je goede targeting inzet om de juiste mensen te bereiken. Hoe je dit precies kunt toepassen als social media marketingbureau leer je in de SMMB Masterclass. Hierin worden alle facetten besproken die nodig zijn om daadwerkelijk succes te hebben.

Als marketing bedrijf ben jij namelijk de schakel die tussen de klant en het bedrijf instaat. Jij bent dus verantwoordelijk voor het te behalen succes.

Welke voordelen heeft social media marketing voor bedrijven?

Als je op het punt staat een social media marketing bureau te beginnen, moet je natuurlijk ook weten welke voordelen dit bedrijven zal opleveren.

Logisch, je moet je dienstverlening wel begrijpen om te kunnen verkopen. Of waarom een bedrijf hiervan gebruik wil maken. Je kunt het vast zelf al invullen, een bedrijf wil uiteindelijk verkopen, eigenlijk hetzelfde als wat jij wilt.

Het bedrijf heeft dus een aanzienlijk belang bij het uitbesteden van social media marketing aan een marketing bureau dat hier thuis in is. Waarbij de verantwoordelijkheid zal worden overgedragen. Je moet daar dus zorgvuldig mee omgaan.

De voordelen voor een bedrijf zijn uiteenlopend. Je kunt bijvoorbeeld direct denken aan meer omzet behalen door te zijn waar klanten zijn. Maar de informatie die klanten geven op social media is voor veel bedrijven ook waardevol.

Zo hebben volgers de vrijheid om een opmerking te plaatsen. Of wat dacht je van een like geven. Het is voor een bedrijf waardevolle informatie. Wanneer je doorgaans 1000 likes op een post krijg, en in een keer krijg je er 4000, dan is het goed te weten waardoor dat komt.

De reden kan zijn dat je met een bericht hebt geadverteerd. Maar het kan ook zijn dat meer mensen het product echt ontzettend leuk vinden. Zo zijn er verschillende redenen die belangrijk zijn. Een bedrijf:

  • Kan meer omzet behalen door actief te zijn op social media.
  • Krijgt meer naamsbekendheid door actief te zijn op social media.
  • Krijgt inzicht in wat volgers (klanten) aanspreekt door social media.
  • Kan makkelijker communiceren dan per website met social media.
  • Bouwt aanzienlijke merkwaarde op bij het gebruiken van social media.

Dit zijn slechts enkele voordelen die actief zijn op social media voor een bedrijf heeft. Maar vaak is dit ook een stukje maatwerk. Als social media marketingbureau ga jij aan de voordelen (het belang) dat het bedrijf heeft vorm geven.

Hoe geef je als social media bureau vorm aan het belang voor klanten.

Voor bedrijven ben jij de sleutel tot succes. Dat is ook de reden dat ik je eerst heb  verteld over de belangen voor een bedrijf. Het is ontzettend belangrijk om die te weten. In de SMMB Masterclass zal hier nog verder op ingegaan worden.

Hoe jij vorm geeft aan het belang voor bedrijven heeft alles te maken met wat de klant wilt bereiken. Een merk dat al heel bekend is wil uiteraard zijn merkwaarde behouden.

Daar moet je dus op een verantwoordelijke manier mee omgaan. Maar het doel van het bedrijf om te kiezen voor social media marketing is misschien wel om de volgers ook betrokken te maken.

De manier waarvoor social media marketing kan worden ingezet is dus ontzettend breed. Je moet dus precies weten wat nodig is om een bepaald doel te realiseren. Waarbij alles voortdurend bestaat uit maatwerk oplossingen.

Hoewel je er veel van moet weten is het ook ontzettend leuk om mee bezig te zijn. Je ziet vaak het succes dat een aanpak heeft als eerste. Dat maakt je als social media marketing bureau ontzettend enthousiast. Dat verandert eigenlijk nooit!

Wat zijn de taken van een social media marketing bureau?

Je hebt te maken met verantwoordelijkheden, dit zijn de belangen voor klanten. Daarnaast moet je die vormgeven. Maar dat zijn lang niet de enige taken waarmee je te maken krijgt. Het ene bedrijf zal je strikte richtlijnen geven. Waarbij het andere bedrijf je liever vrijheden geeft. Zodat jij al jouw creativiteit de vrije loop kunt geven.

Aan jouw de taak om elke opdracht, steeds opnieuw tot een succes te maken. Waarbij je elementen als content, bereikbaarheid, interactie, verkopen, merkwaarde of uitstraling tot een geheel laat samenkomen.

Dat is niet altijd eenvoudig. Zoals ik al benoemde, heeft lang niet elk bedrijf goede richtlijnen of een werkwijze waaraan jij je te houden hebt.

Je hebt dus daadwerkelijk kennis nodig van het geheel. Ook als je volledig vrijgelaten bent in wat je mag doen. Heb jij kennis nodig van de manier hoe je aan de slag kunt gaan.

De hoofdtaak die jij hebt, is het succesvol maken van social media campagnes, accounts of acties die een bedrijf wil inzetten.

Voorbeeld: stel dat een groot frisdrankmerk een nieuw energie drankje heeft. Daarvan wil het merk natuurlijk veel verkopen. De doelgroep van het merk is op facebook sterk vertegenwoordigd.  Dan is het doel van dit merk, de jongeren laten kennismaken met het nieuwe drankje. Waarna de verkoop later zal volgen.

Je werkt dus altijd vanuit een vast stramien, bekendheid, interactie, verkoop, omzet.

Hoe je dit in de praktijk goed vorm kunt geven, dat leer je in de SMMB Masterclass. Waarin je alles wat je nodig hebt om jouw social media bureau te beginnen te horen krijgt.

Waarom geven bedrijven zoveel geld uit aan social media?

De afgelopen jaren is social media uitgegroeid tot een gigantisch platform, waarvan iedereen graag gebruikmaakt. Er worden foto’s, verhalen, producten als nieuws op gedeeld. Daar willen bedrijven dus graag adverteren, actief zijn of in contact komen met potentiële klanten.

Hiervan maken sociale netwerken gretig gebruik. Om te adverteren moet soms diep in de buidels worden getast. Een social media bureau inhuren is dan vaak goedkoper, waarbij een bedrijf veel meer kan bereiken dan met een advertentie.

Dat bedrijven dus veel geld willen betalen voor het bereiken van klanten is in dit geval logisch.

Een andere reden dat veel bedrijven kiezen voor een social media bureau heeft te maken met de beschikbaarheid in tijd. Maar ook dat het duurder is om zelf intern te regelen. Door het uit handen te geven kunnen bedrijven flink geld besparen in tijd, geld of moeite.

Als social marketing bureau zelf bedrijven benaderen slim?

Ik krijg met regelmaat aanbiedingen van social marketing bureaus, die blijkbaar niet goed weten met wat voor soort bedrijf ze te maken hebben.

Ze sturen vrijwel elk bedrijf dezelfde tekst toe waarin alleen de naam is veranderd. Als je het mij vraag is dat de verkeerde benadering. Ik ben van mening, als je een bedrijf echt jouw diensten wilt verlenen je toch wat meer inspanning zal doen.

Je kunt bedrijven dus echt wel benaderen om je diensten aan te bieden. Ik zoek zelf ook actief naar klanten voor mijn diensten. Maar er zit wel een groot verschil in de manier waarop je een klant het beste kunt benaderen.

Hoe je dat aanpakt, lees je hieronder, maak zelf nooit de fout om een 100 in een dozijn bericht te sturen aan bedrijven. Zonde van je tijd, het zal je bijna niets opleveren.

Laat bedrijven zien dat jij er echt verstand van hebt.

Het is heel belangrijk, wanneer je klanten gaat benaderen om je dienst te verkopen dat je laat zien hoeveel verstand je er van hebt. Zou jij voor een brood naar de bakker gaan, of andersom? Laat jouw expertise dus terugkomen in het contact dat je met een bedrijf hebt.

Er zijn verschillende manieren om te tonen hoeveel jij van een bepaald onderwerp weet. Zoals je hiervoor gelezen hebt door een rapport mee te sturen. Maar het komt er eigenlijk op neer dat je goed onderzoek doet naar wie je klant precies is.

Voor een bedrijf is het interessant als jij precies weet te vertellen wat de klant bijvoorbeeld al goed doet, maar hoe jij dit zou kunnen aanvullen om het perfect te maken.

Zonder dat je de klant in deze dingen bekritiseert. Maak hiervoor gebruik van actieve zinnen! Focus je op wat positief is, maar laat je vooral leiden door je gevoel voor social media marketing.

Een bedrijf dat ziet hoeveel moeite je doet, kun je eerder over de streep trekken!

Naar klanten zoeken is net als solliciteren, je kunt vaak afgewezen worden.

Wanneer je nog weinig tot geen ervaring met klantenwerving hebt kunnen de afwijzingen best een teleurstelling zijn. Het gebeurt vaak, daarom kun je dit proces het beste vergelijken met solliciteren.

Een van de redenen dat ik niet veel tijd besteed aan klantenwerving. Ik schrijf liever een goed artikel, zodat klanten mij kunnen vinden. Dat levert mij doorgaans een goede score van klanten die wel interesse hebben in mijn diensten op.

Dus hoewel ik mij er soms wel mee bezig kan houden, maak ik mij er niet druk om. Het ligt een beetje aan het bedrijf waarop ik alle pijlen gericht hebt.

Oja, vergeet nooit om informeel te blijven. Aan de andere kant van het scherm, bij de ontvanger zitten ook mensen. Zorg daarom voor een goede balans in hoe je zaken wilt formuleren.

Laat jij bedrijven zien hoe actief je bent op social media?

Wat altijd helpt is een goed voorbeeld kunnen tonen. Wanneer je nog niet veel klanten hebt of echt pas net begonnen bent is dat lastig. Maak van je eigen social media marketing bedrijf een voorbeeld voor klanten.

Zo kun je toekomstig klanten direct laten zien dat ze met een serieus bedrijf te makennen hebben dat hun echt wil helpen op social media.

Het is goed om je eigen social media als die van een klant te behandelen. Zo kun je klanten die er meer over willen weten ook van een goed antwoord voorzien. Dat helpt altijd. Jij laat je website toch ook niet maken bij een webdesign bureau met een slecht ontwerp.

Heb ik een KvK nodig om een social media bureau te starten?

Ja, je hebt hiervoor een inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig. Dat is niet voor niets. Je verkoopt diensten aan bedrijven. Die bedrijven willen de btw ook graag kunnen indienen als een aftrekpost. Dat zorgt dat investeren in content enorm waardevol is.

Je hoeft je natuurlijk niet tijdens de voorbereidingsfase in te schrijven, hoewel dit wel al een stap in de goede richting kan zijn. Het kan je bijvoorbeeld motiveren om er echt mee aan de slag te gaan.

Wanneer je het nog niet zeker weet, of een social media marketing bureau echt wat voor je is, zou ik dat eerst proberen te ontdekken.

Er zijn verschillende manieren om hierachter te komen. Van het zoeken naar informatie, lezen van artikelen tot het volgen van een cursus of masterclass. Daarin is veel mogelijk.

Ik zelf geef de voorkeur naar goede informatie, gericht op het onderwerp “je eigen social media bureau beginnen”. Bij het schrijven van dit artikel ben ik dan ook op zoek gegaan naar een zeer goede en betrouwbare masterclass die je moet hebben gevolgd, waarover ik je hieronder meer wil vertellen.

De SMMB masterclass is een echte aanrader.

Wanneer je wilt beginnen met je eigen social media marketing bureau is de SMMB Masterclass een echte aanrader. Met deze masterclass krijg je alles te weten over marketing op social media.

Dat zorgt ervoor dat je goed voorbereid bent op de stappen die je moet nemen, wat je kunt tegenkomen of hoe je bepaalde zaken moet aanpakken.

Ik ben zelf een groot voorstander van deze masterclass. Dit komt door de makkelijke opzet van vooral praktische informatie die je krijgt. Je kunt hierdoor direct aan de slag.

Deze Masterclass is in de informatievoorziening heel compleet te noemen. Je leert de grote meest gangbare zaken kennen. Maar er is ook voldoende aandacht aan randzaken, die toch ook heel erg belangrijk zijn.

Een social media marketing agency starten met kennis

Een social media marketing agency starten kan pas als je weet wat het precies inhoudt en hoe je ermee aan de slag kunt gaan. Ook moet je goed weten welke stappen er ondernomen moeten worden om voldoende geld te verdienen.

Voordat je gaat kijken naar wat het echt inhoudt, is het goed om jezelf te realiseren of het verstandig om te bekijken of het werk wel iets voor jou is.

Zo moet je jezelf bijvoorbeeld afvragen of je van nature wel een ondernemer bent. Ga daarom ook na of je al ondernemende stappen hebt genomen vroeger.

Dit kan het verkopen van spullen zijn, maar ook auto’s wassen voor geld. Als je dit nog niet gedaan hebt, hoeft dit niet te betekenen dat je het niet zou kunnen, maar wel dat je op het juiste moment kennis op gaat doen.

Jezelf afvragen waar je wilt gaan werken

Daarnaast moet je jezelf afvragen of je locatie onafhankelijk wilt werken. Een social media marketing Agency starten kan namelijk overal, zolang je maar een werkende verbinding hebt en je laptop kunt gebruiken.

Vanaf dat moment kun je namelijk overal aan de slag gaan. Je moet daarbij wel de nodige discipline hebben. Een eigen bedrijf opzetten kost namelijk veel tijd en moeite en je zult hard moeten werken om het uiteindelijke doel te bereiken.

Eenvoudig zal het dus niet zijn, waardoor je veel oproepen ook niet moet geloven die via advertenties aangeboden worden op social media. Je moet er iedere dag tijd in gaan stoppen om ervoor te zorgen dat je jouw bedrijf op een goede manier opzet.

Voldoende rust en communicatieve vaardigheden

Een social media marketing agency starten houdt ook in dat je jezelf moet blijven ontwikkelen.

Niet alleen op het gebied van de zakelijke kant, maar ook als het gaat om social media. Daarnaast moet jouw geestelijke niveau verbeteren.

Je moet namelijk voldoende rust hebben om daadwerkelijk aan de slag te kunnen gaan. De rust die je uiteindelijk uitstraalt, zorgt voor grotere successen.

Ook moet je sociaal genoeg zijn en weten hoe je mensen moet overtuigen met bepaalde teksten en advertenties.

Je moet jezelf namelijk gaan verkopen, waardoor je ook goede communicatieve vaardigheden moet hebben om de bedrijven te overtuigen van jouw kennen en kunnen.

Als je dit nog niet volledig bezit, kan het een goede keuze zijn om hier een cursus voor te volgen.

Op een goede manier omgaan met geld

Geld speelt ook een belangrijke rol bij een social media marketing Agency starten. Je moet niet alleen voldoende geld bij de hand hebben om te investeren, maar ook met geld om kunnen gaan.

Je moet namelijk alles regelen rondom het bedrijf. Zo heb je niet alleen te maken met de belastingen, maar moet je ook geld opzij gaan zetten voor jouw pensioen en nog extra sparen.

Het is daarom van belang dat je jezelf goed gaat verdiepen in de mogelijkheden, zodat je ook de goede spaarpotjes bij gaat houden.

Je hoeft er niet direct alles van te weten, als je jezelf maar gaat ontwikkelen en ervoor gaat zorgen dat je ervan op de hoogte bent als je veel geld gaat verdienen.

De werkzaamheden van een social media marketing agency

Nu je weet wat je moet beginnen om een social media marketing Agency te starten kun je gaan kijken naar wat het werk precies inhoudt.

In feite is het een online marketing bedrijf dat andere bedrijven helpt bij de verschillende manieren van marketing.

Je bent daarom voortdurend op zoek naar klanten die je kunt helpen om te groeien en meer bekendheid te krijgen door middel van bepaalde advertentietechnieken en interessante teksten.

Je moet dan bellen om een afspraak te maken of langsgaan bij het bedrijf om de mogelijkheden te bespreken. Zorg er daarbij voor dat je alle mogelijkheden op tafel legt en uitlegt wat jouw verwachting is.

Zo kan het een bepaald aantal klanten zijn of een ander resultaat. Wanneer het bedrijf positief is over jouw werkzaamheden kun je een prijs af gaan spreken.

De prijzen voor jouw diensten bepalen

Het is dan wel goed om te weten wat je kunt gaan verdienen met een social media marketing agency. Je kunt in het begin jouw prijzen nog nergens op baseren, omdat je nog niet te vergelijken bent met een ervaren bedrijf.

Toch moet je ervoor zorgen dat je een minimumbedrag vast gaat stellen voor jouw diensten. Je kunt het beste uitgaan van een bepaalde maandprijs.

Zo voorkom je dat je jouw rekeningen niet kunt betalen. Wanneer je de omzet van een bedrijf omhoog kunt brengen met 2000 euro per maand, dan is een bedrijf automatisch ook bereid om hogere bedragen te betalen.

Zo kun je gaan kijken naar de grenzen en deze ook opzoeken. Door goede afspraken te maken kun je ervoor zorgen dat je zelf niets meer tekort gaat komen.

Alle afspraken op papier zetten

Een andere manier om geld te verdienen en een bedrag te bepalen is door te kijken naar een bepaald percentage dat je met jouw social media marketing agency gaat verdienen.

Hierbij bepaal je een percentage aan de hand van het bedrag dat je het bedrijf waar je jouw werkzaamheden uit gaat voeren. Het is wel van belang dat je alle afspraken goed op papier zet.

Of je nu voor een maandelijks bedrag gaat of een bepaald percentage, het blijft goed om alles zwart-op-wit te hebben staan.

Afhankelijk van de bedragen die je afspreekt, kun je dus ook bepalen hoeveel bedrijven je per maand moet helpen om de maandlasten te kunnen betalen en alle andere spaarpotjes aan kunt gaan vullen.

Als je het op een goede manier aanpakt, kun je er zelfs voor zorgen dat je veel meer overhoudt.

Op zoek gaan naar nieuwe klanten

Het is belangrijk dat je bedrijven gaat zoeken die nog niet heel actief op het internet zijn. Als social media marketing agency moet je hier namelijk op in kunnen spelen.

Veel van deze bedrijven vinden het namelijk veel werk om te adverteren via het internet en alles op social media bij te houden en anderen hebben er juist helemaal geen verstand van.

Deze bedrijven vind je vaak op de ouderwetse manieren, bijvoorbeeld kranten. Deze advertenties worden bijna niet meer gelezen, waardoor deze bedrijven altijd gebaat zijn bij jouw hulp.

Je kunt dan eenvoudig verschillende advertenties ontwikkelen voor social media, waardoor het bereik van het bedrijf vergroot gaat worden. Zo kun je precies inspelen op de juiste doelgroep, de locaties en de interesses die er spelen.

De verschillende advertenties in de gaten houden

Wanneer je de advertenties ontwikkeld hebt met jouw social media marketing agency dan houdt het nog niet op. Je moet namelijk goed gaan bekijken welke advertenties veel bekeken worden en welke niet.

Zo kan het zijn dat jouw berichten op Facebook minder goed werken dan bijvoorbeeld op Instagram. Dit kan komen doordat de doelgroep actiever is op een bepaald platform, maar ook dat de teksten simpelweg niet aanslaan.

Door dit te monitoren kun je er direct op inspelen. Bovendien koppel je de resultaten altijd terug aan het bedrijf. Zij zijn namelijk benieuwd wat het al heeft opgeleverd en ze betalen jou niet voor niets.

De goede contacten onderhouden zijn daarom belangrijk wanneer je als agency werkt. Hierbij komen opnieuw de communicatieve vaardigheden kijken. Plan daarom regelmatig een gesprek in met het bedrijf om de voortgang te bespreken.

Investeer jouw tijd op de juiste manier

Maar hoeveel tijd moet je er dan daadwerkelijk in steken om een social media marketing agency te starten en te onderhouden? In de eerste dagen kan dit veel tijd in beslag nemen.

Je bent jezelf nog aan het ontwikkelen en moet ook gaan bekijken hoe jouw concurrentie hun kennis inzet voor de bedrijven.

Wanneer je de verschillende zaken onder de knie hebt, kun je met minder uren per dag de advertenties onderhouden.

Soms kun je het zelfs in twee uur al doen, waardoor je de rest van de dag de tijd hebt om jezelf te concentreren op jouw ontwikkeling en het vinden van nieuwe klanten.

Jouw bedrijf wordt namelijk pas succesvol als je ook echt weet wat er speelt en je ook iedere verandering in jou op kunt nemen. Je bepaalt dus uiteindelijk zelf jouw tijden en zorgt ervoor dat je alles bij de hand hebt om succesvol te worden. Ook je eigen Social Media Marketing Agency Starten? Lees mijn Review over de SMMB Masterclass.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]