SEO-vriendelijke URL

SEO-vriendelijke URL: krijg meer website bezoekers

Een Uniform Resource Locator, beter bekend als de afkorting ‘URL’, is een stuk data dat eigenlijk iedereen wel gebruikt, zij het bewust of onbewust. Je kent ze wel: de soms korte en eenvoudige, maar andere keren ellen lange adressen die in het balkje staan boven de webpagina. Het is dus ook niet meer dan logisch om zoiets universeels naar je eigen hand te zetten voor meer bezoekers! Maar hoe? Lees hier alles over hoe je een SEO-vriendelijke URL kan maken en gebruiken!

Wat is een SEO-vriendelijke URL?

Een SEO-vriendelijke URL, ook wel bekend als een zoekmachine-vriendelijke URL, is een Uniform Resource Locator (URL) die zodanig geconstrueerd is dat ze helpen bij je SEO, oftewel je Search Engine Optimization. Kort samengevat pas je SEO toe om meer gevonden te worden op zoekmachines op Google. Wil je meer over SEO leren, neem dan vooral eens een kijkje bij dit artikel.

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat jij je URL dusdanig kan aanpassen dat deze je zou kunnen helpen meer te verschijnen op zoekmachines en zodoende meer bezoekers te trekken. Dat lijkt me helder nu. Maar hoe doe je dat dan precies? Daar gaan we nu een blik op werpen. Kijk je mee?

Keywords en leesbaarheid

Dat gebruikmaken van SEO voordelen heeft, is duidelijk. Maar hoe kan je SEO URL’s maken? Daarvoor is het eerst belangrijk om goed zoekwoordenonderzoek te doen. Schrijf je een tekst over een bepaald thema, dan kan je aan de hand van keyword-onderzoek achterhalen welke woorden je in je tekst verwerken moet voor een succesvolle SEO. Maar deze keywords kan je dus ook gebruiken voor je SEO-vriendelijke URL!

Keywords in je URL

Schrijf je bijvoorbeeld over Oost-Europese gerechten, dan zijn ‘oost’, ‘europese’ en ‘gerechten’ de belangrijkste keywords. Deze dien je dus in je URL te verwerken (bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/oost-europese-gerechten). Vind je bij je zoekwoordenonderzoek dat er nog een écht onmisbaar keyword is dat veel resultaten oplevert, dan zou je deze ook in je URL kunnen verwerken.

Daarnaast is het ook belangrijk om te voorkomen dat je complete titel de URL overneemt. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat de titel van jouw tekst de volgende is: ‘De lekkerste Oost-Europese gerechten koken: zorg voor genoeg feta en kruiden in huis voor de heerlijkste Balkan-maaltijden!’. Veel automatische URL-generators zouden hier de volgende URL van maken: www.voorbeeld.nl/de-lekkerste-oost-europese-gerechten-koken-zorg-voor-genoeg-feta-en-kruiden-in-huis-voor-de-heerlijkste-Balkan-maaltijden. Dit is ontzettend lang en zal niet optimaal zijn voor je SEO. Kort het dus vooral in.

SEO URL Structure: hier moet een SEO-vriendelijke URL aan voldoen

Voor we onze eigen URL’s gaan maken, zetten we nog even voor je op een rijtje waar je zoekmachine vriendelijke URL aan moet voldoen:

  • Gebruik géén laag streepje (underscore), maar het koppelteken (het minteken) en geen underscore (‘_’). Dus niet: voorbeeld_van_url, maar wel: voorbeeld-van-url
  • Houd je URL kort, maar duidelijk. Dus niet alles-over-seo-vriendelijke-urls-leer-je-hier, maar wel over-seo-vriendelijke-urls
  • Maak een heldere sitestructuur waarin niet te veel gecompliceerde kruisverwijzingen zitten. Zo voorkom je dat zowel jouw gebruikers als zoekmachines op je site verdwalen
  • Per webpagina maak je slechts één URL. Op deze manier vermijd je dubbele inhoud
  • Zet de juiste extensies van je documenten aan het einde van je URL, zoals .html of .pdf
  • Toon je sitemap op je webpagina en verwerk deze in je URL’s. Zo krijgen de zoekmachines een goed overzicht van je website
  • Verander je URL niet te vaak als je al een domeinnaam hebt; dit kan zorgen dat bezoekers dan soms op een niet-bestaande pagina uit zullen komen

SEO-vriendelijke URL: een voorbeeld

Nu we duidelijk hebben waar we op moeten letten, gaan we eens kijken of we er zelf een mooie URL kunnen maken. We zullen hiervoor eerst even een voorbeeld laten zien van enkele bestaande URL’s. Kijk maar eens mee.

Dit blogbericht, genaamd ‘Signaalwoorden van tegenstelling: maak je tekst sterker!’, heeft de volgende URL:

writgo. nl/signaalwoorden-tegenstelling

Je ziet dat alleen de twee belangrijkste keywords gebruikt zijn. Vergelijk dat nou eens als we de volledige titel als URL zouden gebruiken:

writgo.nl/signaalwoorden-van-tegenstelling-maak-je-tekst-sterker

Veel onleesbaarder, toch? Niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor de zoekmachines. Daarom is de korte URL de beter optie. Echter, korter is niet altijd beter. Kijk maar eens:

https://buff.ly/3MsDOeF

Dit is de zogenaamde shortcode van dezelfde webpagina. Deze kunnen erg handig zijn voor bijvoorbeeld socialmediaposts. Echter, voor een goede vindbaarheid op zoekmachines, is deze verzameling van willekeurige letters natuurlijk ontzettend onhandig.

Tot zover alles duidelijk? Top! Dan kan je nu aan de slag gaan zélf een paar mooie SEO-vriendelijke URL’s te maken. En natuurlijk hebben we een mooie hoeveelheid oefenmateriaal voor je. Veel succes!

Maak SEO-vriendelijke URL’s voor onderstaande webpagina’s:

“Het grootste dier zonder botten of graten: de mysteries en wonderen van de reuzeninktvis”

“Kruidig koken? Met deze specerijen breng jij kleur aan je eten!”

“Terug in de tijd: hoe Romeinen stoomenergie al hadden ontdekt!”

“Hoe schrijf je de mooiste teksten? Het verschil tussen een tekst en een verhaal!”

“Waar rook is, is vuur – hoe herken je een brandonvelig gebouw?”

Meer tips over hoe de beste resultaten te boeken met behulp van SEO? Probeer dan vooral dit gratis e-book uit!

Vergelijkbare berichten