SEO titel schrijven – Alle informatie over wat het is en hoe je een goede SEO titel schrijft

SEO titel schrijven – Alle informatie over wat het is en hoe je een goede SEO titel schrijft

Hoe schrijf je nou de beste SEO titel? Waar moeten goede SEO titels aan voldoen? En wat is nou het belang van goede SEO titels? Als je met je eigen website of webshop bezig bent, zit je mogelijk met dit soort vragen in je hoofd. Dat je in dit artikel uitgekomen bent, is in dat geval een goed teken. In dit artikel geven wij je namelijk een uitgebreid antwoord op bovenstaande vragen.

Wat is een SEO titel precies?

Voordat we echt de diepte in duiken, kijken we graag eerst naar een dergelijke titel. Want, wat zijn SEO-titels nou precies? En waar kom je een SEO-titel tegen? Een SEO-titel is simpelweg de titel van de webpagina. Dat is de titel die je in de bovenbalk van de browser ziet staan. Als je bijvoorbeeld naar onze website gaat, zie je de volgende SEO titel:

SEO titel

Wil je contact met ons opnemen? Dan kun je op onze website op ‘Contact’ klikken, waarna je naar de juiste webpagina doorverwezen wordt. Bij deze pagina zie je vervolgens een andere SEO-titel in de bovenbalk van de browser verschijnen:

SEO titel

Zoals je kunt zien, is elke SEO titel uniek. Dat is althans de bedoeling als je serieus met SEO aan de slag wilt gaan. Bij zoekmachineoptimalisatie moet je je met tal van factoren bezig houden, waaronder dus de SEO-titel. Veel experts zijn het er over eens dat de SEO titel een van de belangrijkste eigenschappen van een webpagina is.

Dit komt door het volgende: de SEO-titel wordt ook in de Google zoekresultaten weergegeven. Om dit aan te duiden, hebben we ook een voorbeeld voor je verzameld.

Wij zijn namelijk via Google op zoek gegaan naar de leukste weetjes over een baviaan. Als tweede zoekresultaat komt dierenparkamersfoort.nl naar voren. Zoals je in onderstaande schermafbeelding kunt zien, heeft deze dierentuin voor een heel goede SEO-titel gezorgd. De SEO titel is het blauwe gedeelte tekst:

Klik je deze pagina aan? Dan zie je ook in de bovenbalk van je browser deze SEO-titel weer naar voren komen:

Wat is het belang van een goede SEO titel?

Is het nou aan te raden om veel tijd en aandacht aan de SEO titels te besteden? Ja, absoluut. Volgens ons, en veel andere SEO experts, kan een goede website simpelweg niet zonder een goede SEO-titel.

Met een goede SEO titel geef je veel duidelijkheid. Je geeft hiermee duidelijkheid aan Google, maar ook aan je bezoekers. Als je een goede SEO titel geschreven hebt, ziet Google precies waar de webpagina omdraait. Het is hierdoor voor Google veel makkelijker om je website te beoordelen. Grote kans dat je website hierdoor veel beter beoordeeld gaat worden.

Ook voor de bezoekers is een goede SEO-titel van cruciaal belang. Een bezoeker kijkt namelijk – bewust en onbewust – regelmatig naar de SEO-titels in de bovenbalk. Dat is bijvoorbeeld het geval als de bezoeker tussen meerdere tabbladen aan het scrollen is. Zodra jij voor een goede SEO- titel gezorgd hebt, ziet een bezoeker in zijn of haar browser direct in de bovenbalk op welk tabblad je website geopend is.

Door goede SEO titels te schrijven, laat je je website dus extra opvallen. Scroll voor de gein maar eens door de zoekresultaten binnen Google. Door de afwijkende kleur worden je ogen al snel naar de SEO-titel getrokken; het blauw valt immers goed op. Als jij voor een opvallende SEO-titel gezorgd hebt, betekent dit dat je website (extra) op gaat vallen binnen de zoekmachine.

Hoe kun je een goede SEO titel schrijven?

Wil jij graag met je een SEO-titels aan de slag? Als je een goede SEO meta titel wenst te hebben, dan kan je uit twee mogelijkheden kiezen:

  • Je gaat zelf aan de slag met het schrijven van de SEO-titel. Als je hiervoor kiest, moet je echt goed weten waar je mee bezig bent. Daarvoor raden wij je aan om onderstaande tips goed op te volgen.
  • Je huurt een professionele tekstschrijver in. Als je de perfecte title tag wilt krijgen, kun je ook een professionele tekstschrijver inhuren. Vanuit Writgo zijn wij je graag van dienst om goede SEO-titels te schrijven.

Wil jij zelf je SEO titels gaan schrijven? Dan adviseren wij je om onderstaande meta title tips goed op te volgen:

Tip 1: schrijf voor alle pagina’s een unieke SEO-titel. Met een goede tag title werk je gericht aan je SEO, dus schrijf echt voor alle pagina’s een unieke SEO titel. Als je SEO-titels gaat kopiëren, wordt dit door Google als ‘duplicate content’ aangemerkt.

Tip 2: doe goed onderzoek naar de zoekwoorden. Met het oog op SEO is het van groot belang om een goede SEO-titel te schrijven. Als je bewust met SEO bezig bent, ben je ongetwijfeld ook met zoekwoorden bezig. Zorg er daarom voor dat je de belangrijkste zoekwoorden in de SEO meta titel verwerkt.

Extra tip: zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord als éérste woord in de SEO-titel staat.

Tip 3: experimenteer met je bedrijfsnaam. In veel gevallen zie je aan het einde van de tag title de bedrijfsnaam staan. In sommige gevallen is dit een prima opvulling om aan het aantal tekens te komen, maar in andere gevallen is het benoemen van de bedrijfsnaam overbodig. Probeer hier mee te experimenteren.

Tip 4: houd 55 tot 60 tekens aan. De perfecte SEO-titel beschikt over ongeveer 55 tot 60 tekens. Mocht je te veel tekens gebruiken, dan is de kans groot dat Google zelf een SEO-titel gaat bedenken. Dat is ook het geval als je voor een niet-relevante SEO-titel kiest.

         Extra tip: weet je niet zeker of je SEO titel lang genoeg is? Je kunt dat via    deze website snel checken.

Tip 5: gebruik aantallen indien mogelijk. Heb je een artikel over de 10 beste waterpistolen van dit jaar geschreven? Benoem dan het getal ‘10’ absoluut in de SEO-titel. Onderzoek wijst namelijk uit dat je de CTR (Click Through Rate) door getallen kunt verhogen.

Tip 6: maak gebruik van een handige plugin. Maak je gebruik van WordPress? Dan kun je met een plugin snel de perfecte WordPress SEO-titel creëren. Je doet dit bijvoorbeeld met de Yoast plugin. Deze plugin kun je één keer naar wens instellen, waarna de plugin automatisch de juiste parameters gebruikt voor de SEO-titel. De SEO-titel aanpassen is nadien uiteraard nog mogelijk.

Tip 7: durf ‘af te kijken’ bij je concurrentie. Grote kans dat je concurrenten ook nadrukkelijk met hun SEO titels bezig zijn. Het kan absoluut geen kwaad om eens naar hun SEO titels te kijken. Kijk hoe zij hun SEO-titels vormgegeven hebben, en bedenk op welke manier jij hen op dit gebied kunt verslaan.

Tip 8: durf te experimenteren. Voor het schrijven van de beste SEO titels bestaat geen vaste formule. Ons advies is daarom om vooral veel te experimenteren. Door allerlei dingen uit te proberen, creëer je uiteindelijk een succesformule voor je eigen website.

Tip 9: ga grootschalig met SEO aan de slag. Als je je SEO titels geoptimaliseerd hebt, ben je er nog niet. De SEO titels zijn namelijk slechts onderdeel van het totaalplaatje. Om het complete plaatje in orde te krijgen, moet je ook met allerlei andere factoren aan de slag. Belangrijkste hierbij is dat je je pijlen op de lange partij gaat richten.

Veelgestelde vragen over SEO titels

In dit artikel staat de belangrijkste informatie over SEO titels op een rijtje. Heb je echter nog steeds vragen over de SEO meta titels? Dat is goed voor te stellen; vrij veel website-eigenaren en ondernemers zitten met vragen over de SEO titels. Dit was voor ons reden om de belangrijkste vragen te bundelen en hieronder een kort antwoord op te geven.

Wat is een SEO titel?

Een SEO titel is de titel van de webpagina. Deze titel zie je in de bovenbalk in je browser, maar ook in de zoekresultaten binnen Google. De SEO titel heeft in de zoekmachine van Google een blauwe kleur gekregen.

Wat is een meta titel?

Een meta titel is hetzelfde als een SEO titel. De termen ‘SEO titel’ en ‘meta titel’ worden simpelweg door elkaar gebruikt. dit geldt ook nog voor de term ‘meta title’.

Hoe lang moet een SEO titel zijn?

Een SEO titel is bij voorkeur tussen de 55 en 60 tekens lang. Een te korte of te lange SEO titel is niet bevorderlijk voor je website. In sommige gevallen besluit Google zelfs om zelf maar de SEO titel te creëren.

Kun je het schrijven van SEO titels automatiseren?

Ja, met behulp van een handige plugin is het mogelijk om het creëren van de SEO titels te automatiseren. Daarvoor is het wel zaak dat je de parameters perfect instelt.

Kun je het schrijven van SEO titels uitbesteden?

Ja, je kunt het schrijven van SEO titels uitbesteden aan een SEO specialist of contentbureau. Veel ondernemers kiezen ervoor om het schrijven van de SEO titels uit te besteden aan Writgo.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]