SEO Tips; de 7 beste SEO tips op een rijtje

SEO Tips; de 7 beste SEO tips op een rijtje

Ben je op dit moment met SEO bezig? Wil je daarmee graag je website naar een hoger niveau tillen? En lukt het op je dit moment niet helemaal om de gewenste resultaten te behalen? Of ben je pas recentelijk bezig met SEO? Dan is het zaak om onderstaande tips goed op te volgen. Met de SEO tips uit dit artikel kun je namelijk de beste resultaten behalen.

Tip 1: richt de content op zowel bezoekers als de zoekmachines 

Als je met je website wilt scoren, moet je je pijlen op je content richten. Door de perfecte content op je website te plaatsen, krijg je meer en meer waarde door Google toegeëigend. Daarbij is onze tip om de content voor zowel de bezoekers als de zoekmachines te schrijven:

  • Bezoekers: de inhoud van de content moet je afstemmen op je bezoekers. Wie zijn bijvoorbeeld je bezoekers? Hoe kan je de inhoud van je content op je bezoekers afstemmen? En waar zijn je bezoekers naar op zoek? Als je dit voor je website kunt bepalen, kan je hier je teksten op aanpassen. Zorg er in ieder geval voor dat je alleen unieke en waardevolle content op je website plaatst. En zorg er ook voor dat je bezoekers écht iets aan deze content hebben.
  • Zoekmachine: je moet de contact ook aanpassen op de algoritmes van de zoekmachines. Zo moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de content door het algoritme van Google als ‘waardevol’ bestempeld wordt. Dit doe je door unieke content te plaatsen, door waardevolle content te schrijven en door de juiste zoektermen op de juiste manier in de teksten te verwerken.

Tip 2: zorg voor een gebruiksvriendelijke website

SEO heeft echt niet alleen maar met de content te maken. Als je op het gebied van SEO wilt scoren, moet je ook voor een gebruiksvriendelijke website zorgen. Deze website moet niet alleen gebruiksvriendelijk voor je bezoekers zijn, maar ook voor de zoekmachines.

Hoe dat precies zit? Nou, het algoritme van Google komt eens in de zoveel tijd bij je website langs. Hierbij wordt gekeken naar ontelbaar veel factoren, welke tezamen uiteindelijk voor een bepaalde waardering zorgen. Des te hoger deze waardering is, des te hoger je in de zoekmachine van Google terechtkomt.

Door een gebruiksvriendelijke website te ontwerpen, weet Google precies wát ze op je website kunnen vinden. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om een duidelijke linkstructuur aan te houden. Door een duidelijke linkstructuur aan te houden, maak je het voor het algoritme van Google een stuk makkelijker.

Hoe je voor een gebruiksvriendelijke website kunt zorgen? Volg daarvoor onder meer onderstaande tips op:

  • Zorg voor een fraai design en opmaak. Door een fraai design te creëren, weet je je website een stuk gebruiksvriendelijker te maken. Zorg bijvoorbeeld voor subkoppen, voor voldoende witregels en voor kleinere stukken tekst. Met informatieve video’s, afbeeldingen en illustraties kleed je de content verder aan.
  • Zorg voor een snelle website. Ook is het aan te raden om je website op het gebied van snelheid te optimaliseren. Hoe je dit precies kunt doen? Daar komen we bij een van de volgende tips graag uitgebreid op terug.
  • Zorg voor duidelijke menu’s. Door menu’s aan je website toe te voegen, maak je het browsen op je website voor iedereen eenvoudiger. Je denkt hierbij wellicht direct aan het menu in de menubalk bovenaan, maar kijk ook eens naar een menu in de footer of in de sidebar.

Let op: richt ook hierbij je pijlen op bezoekers én zoekmachines. Door je pijlen op deze beide ‘partijen’ te richten, ga je op een duurzame manier met je SEO aan de slag. Precies dát is wat je wilt!

Tip 3: pas je website aan voor mobiele gebruikers

Heb je enig idee hoeveel mensen momenteel van hun smartphone of tablet gebruik maken? Dit zijn héél veel mensen. Het grootste gedeelte van de online internetgebruikers maakt tegenwoordig gebruik van een mobiel apparaat.

Met het oog op SEO zorgt dit voor een belangrijke wijziging: je moet je pijlen richten op mobiele gebruikers. Google hecht hier ook meer en meer waarde aan.

Hoe je je website op mobiele gebruikers aan kunt passen? Zorg in ieder geval voor een website met een responsive design. Als je zo’n website hebt, past het design van de website zich automatisch aan. Dit gebeurt volledig automatisch, waardoor je website bij al je bezoekers perfect weergegeven wordt.

Verder is het advies om je content in kleinere stukken op te delen. Dat doen wij ook in dit artikel; wij werken met hoogstens 2 á 4 zinnen per paragraaf. Hierdoor is het voor elke mobiele gebruikers een fluitje van een cent om door dit artikel heen te scannen. Dáár hechten namelijk veel mobiele gebruikers veel waarde aan.

Tot slot moet je zorgen voor een aantrekkelijke opmaak van de artikelen. Dit doe je bijvoorbeeld door afbeeldingen en lijstjes met bullet points toe te voegen.

In de afgelopen jaren heeft Google de nodige veranderingen doorgevoerd. Een van de belangrijkste veranderingen hierbij zijn de zogeheten featured snippets. Dit zijn opvallende zoekresultaten binnen de zoekmachine van Google; het is hierbij het bovenste zoekresultaat welke een volledig andere opmaak kent.

Wil je meer weten wat featured snippets zijn? Lees dan ons artikel over het verkrijgen van featured snippets. Graag willen we in dit artikel ook het belang van featured snippets aanstippen. Als jij deze snippets weet te verkrijgen, betekent dit dat je op relevante zoektermen ranking nummer ‘0’ krijgt.

Jouw website wordt hierdoor helemaal bovenaan Google weergegeven. Je kunt je vast voorstellen dat je hiermee de nodige bezoekers aan gaat trekken!

Wat ons betreft doe je er verstandig aan om serieus met featured snippets aan de slag te gaan. Door dergelijke snippets te creëren, krijg je meer en meer waarde vanuit Google toegekend. Daardoor is de kans groot dat je alleen maar meer featured snippets gaat verkrijgen!

Als je serieus met SEO aan de slag wilt gaan, moet je alle links gaan optimaliseren. Het gaat hierbij onder meer om de URL’s die in de browser naar voren komen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de URL die wij voor dit artikel gebruikt hebben. Deze is kort, deze is krachtig en deze is direct duidelijk voor zowel bezoekers als voor Google.

Het gaat echter niet alleen om die links, maar ook om de interne links. Door de interne linkstructuur te optimaliseren, geef je Google een fijne leidraad. Google kan hierdoor jouw website nog makkelijk doorgronden, waardoor de kans groter is dat je website een goede waarde toegekend krijgt.

Bijkomend voordeel: met interne links weet je de bezoekers op je website te houden. Je kunt je bezoeker bijvoorbeeld van artikel Z naar artikel Y doorsturen, waardoor je bezoeker op jouw website blijft. In plaats van dat je bezoeker naar de website van je concurrent gaat!

Tip 6: richt je pijlen op de SEO titel

Als je met On Page SEO aan de slag gaat, moet je je pijlen richten op de SEO titel. De SEO titel is de titel die je in de bovenbalk van de browser naar voren ziet komen. Daarnaast is de SEO titel de blauwe titel die in de zoekresultaten van Google naar voren komt.

Door deze titel te optimaliseren, weet je het voor zowel de bezoekers als voor Google erg duidelijk te maken. Het advies is dan ook om serieus met je SEO titels aan de slag te gaan.

Wil je weten hoe je de SEO titels op je website kunt optimaliseren? Wij schreven hier een uitgebreid artikel over met daarin de beste tips. Door met deze tips aan de slag te gaan, geniet je al snel van de nodige SEO voordelen!

Tip 7: optimaliseer de meta description

Tevens adviseren wij je om de meta description te optimaliseren. Dit is het stukje tekst dat je in de zoekmachine van Google naar voren ziet komen, net onder de SEO titel. Net zoals bij de SEO titel is het zaak dat je óók de meta description gaat optimaliseren.

Hoe je de meta description kunt optimaliseren? Daarvoor hebben we enkele tips voor je op een rijtje gezet:

  • Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in de meta description. Je doet er sowieso verstandig aan om de belangrijkste zoekwoorden in deze omschrijving te verwerken. Probeer hierbij om het belangrijkste zoekwoord als in eerste in de description te verwerken.
  • Probeer rondom de 155 tekens te gebruiken. De meta description mag niet te lang zijn, maar mag ook weer niet te kort zijn. Je kunt daarom het beste een woordenaantal van 155 tekens aanhouden. Kom je hier iets onder of iets boven? In veel gevallen is dat geen probleem.
  • Maak gebruik van de Yoast SEO plugin. Met de Yoast SEO plugin maak je moeiteloos zowel een SEO titel als een meta description. Je ziet hierbij ook direct weergegeven staan of je description goed is (groen). Mocht de plugin rood of geel aangeven, is het zaak om je meta description verder te optimaliseren.

Alles leren over SEO? Download dan ook het “Hoger in Google” boek van IMU. Hier vind je een hoop waardevolle informatie.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]