On-page SEO – een complete On-page SEO checklist

On-page SEO – een complete On-page SEO checklist

Binnen de wereld van zoekmachineoptimalisatie zijn On-page SEO en Off-page SEO de twee elementen. Bij On-Page SEO draait het hierbij om alle onderdelen die je óp je webpagina’s kunt zien. In dit artikel vertellen we je graag meer over dit onderdeel van zoekmachineoptimalisatie.

Zo bespreken we wat On-page SEO precies is. Ook bespreken we hoe je zelf met On-page sSEO aan de slag kunt gaan én laten we je kennismaken met een On-page SEO checklist. Aan de hand van deze checklist optimaliseer je je website op de juiste manier.

Wat is On-page SEO precies?

On-page SEO is het optimalisatie van verschillende onderdelen óp je website. Het gaat hierbij om onderdelen die op je website zichtbaar zijn. Je kunt hierbij denken aan de titels van de pagina’s, aan de afbeeldingen/illustraties, aan de meta omschrijving en aan alle links.

Verschil tussen On-page SEO en Off-page SEO

Tussen On-page SEO en Off-page SEO bestaan significante verschillen. Het belangrijkste verschil heeft betrekking op de facetten wáár je je op richt.

Bij On-page SEO ben je namelijk alleen met je eigen website bezig. Je bent je eigen website aan het optimaliseren, waarmee je de autoriteit van je website verhoogt. Dat gaat op den duur voor alleen maar hogere rankings in Google zorgen.

Bij Off-page SEO ben je bezig met andere websites. Het doel hierbij is dat andere websites een linkje naar jouw website plaatsen. Des te meer je van deze linkjes ‘scoort’, des te beter de autoriteit van je website wordt. Dát gaat op den duur ook voor betere rankings binnen Google zorgen.

Moet je met zowel On-page- als Off-page SEO aan de slag gaan?

Ja, als je echt met je website wilt scoren, moet het totaalplaatje kloppen. Door zowel met On-page- als met Off-page SEO aan de slag te gaan, creëer je het gewenste effect.

Het is hierbij goed om het volgende te weten: deze twee onderdelen vullen elkaar aan. Ben je serieus met On-page SEO bezig, maar laat je Off-page SEO links liggen? Dan ga je niet de gewenste resultaten behalen. Dat is ook het geval als je juist wel met Off-page SEO bezig bent en minder met On-page SEO. Uiteindelijk moet je je pijlen goed op beide onderdelen richten.

Waarom met On-page SEO aan de slag gaan?

Zijn er belangrijke redenen om met On-page SEO aan de slag te gaan? Ja, absoluut. De belangrijkste redenen hiervoor hebben wij voor je op een rijtje gezet:

  • Je verhoogt de autoriteit van je website. Door gericht met SEO aan de slag te gaan, verhoog je de autoriteit van je website. Dit gaat er uiteindelijk voor zorgen dat je een hogere ranking binnen Google op relevante zoektermen scoort. Des te hoger deze ranking is, des te meer bezoekers je op je website mag verwelkomen.
  • Je optimaliseert de website ook voor je bezoekers. Bij On-page SEO ligt de focus niet alleen op de zoekmachine(s), maar ook op je bezoekers. Door bijvoorbeeld op je website de interne linkstructuur te verbeteren, maak je het surfen voor je bezoekers een stuk fijner.
  • Je website straalt meer vertrouwen uit. Als je alles op het gebied van On-page SEO geoptimaliseerd hebt, straalt je website veel vertrouwen uit. Je laat hiermee duidelijk aan je bezoekers zien dat je serieus met je website bezig bent. Grote kans dat bezoekers hierdoor maar al te graag op je website terugkeren.

Uit welke elementen bestaat On-page SEO?
Is het je droom om meer en meer bezoekers op je website te verwelkomen? Dan is het zaak om deze droom om te toveren tot de werkelijkheid. Iets wat je kunt behalen door gericht met On-page optimalisatie aan de slag te gaan.

Als je met On-page SEO aan de slag gaat, moet je goed weten waar je mee bezig bent. Je moet weten welke elementen je kunt optimaliseren én hoe je dit kunt doen. Hieronder bespreken wij graag de belangrijkste elementen, zodat je gericht aan de slag kunt gaan.

URL

Allereerst is het zaak dat je de URL’s op je website gaat optimaliseren. De URL’s moeten kort en krachtig zijn, de URL’s moeten een logische opbouw hebben en de URL’s moeten ‘schoon’ zijn.

Wat we met dat laatste bedoelen? Nou, we hebben hieronder twee voorbeelden van URL’s voor je op een rijtje gezet. De bovenste URL is schoon en de onderste URL is absoluut niet schoon:

  • www.rijschoolutrecht.nl/rijlessen-utrecht
  • www.rijschoolutrecht.nl/subid=3001/page=12

Wat het verschil tussen deze URL’s is? De bovenste URL is geoptimaliseerd en voldoet daarmee aan alle wensen. Dergelijke URL’s zijn niet alleen fijn voor je bezoekers, maar ook het algoritme van Google.

H1, H2 en H3

Ben je een tekst in WordPress aan het opmaken? Dan is het advies om met H1, H2 en H3 te werken:

  • H1: dit is de hoofdtitel van het artikel. Als je bijvoorbeeld een artikel over de beste hardloopschoenen plaatst, moet de H1 titel iets zijn van ‘De beste hardloopschoenen op een rijtje’. Dit is uiteindelijk de titel die je aan de bovenkant van het artikel ziet staan.
  • H2: in het artikel zelf moet je vervolgens met tussenkopjes werken. De belangrijkste tussenkopjes geef je een H2 tag mee. Dit betekent dat het voor Google makkelijk is om te analyseren hoe het artikel opgebouwd is.
  • H3: ben je een artikel aan het schrijven met daarin H2 kopjes? Dan is het goed mogelijk dat je nog sub kopjes wilt gebruiken. Voor die sub kopjes kan je het beste H3 tags gebruiken. Met een H3 tussenkopje geef je aan dat het een belangrijk tussenkopje is, maar dat het niet zó belangrijk is als een H2 tussenkopje.

In elk artikel is het advies om met links te werken. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten links:

  • Uitgaande links: dit zijn links die naar andere websites verwijzen. Als je bijvoorbeeld met affiliate marketing aan de slag bent, zijn dit de zogeheten affiliate links. Met deze links verwijs je je bezoekers naar de webshop/website van een partner.
  • Interne links: in elk artikel is het belangrijk om interne links te verwerken. Dit zijn links die naar een andere pagina op je website verwijzen. Het advies is om echt een complete linkstructuur voor jezelf te bedenken, zodat je elk artikel op deze manier kunt optimaliseren.

Snelheid en techniek

Bij On-page SEO komt het ook aan op de snelheid van je website. Alle pagina’s op je website moeten snel laden. Daarbij is het ook zéér wenselijk dat de bezoeker géén foutmelding(en) te zien krijgt. Zorg er daarom voor dat je met bijvoorbeeld re-directs gaat werken.

Afbeeldingen en illustraties

Voor de leesbaarheid van een tekst is het aan te raden om afbeeldingen en illustraties toe te voegen. Als je een afbeelding aan je artikel toe gaat voegen, moet je de Alt tekst altijd invullen.

Wat je als Alt tekst kunt gebruiken? Je kunt bijvoorbeeld het tussenkopje gebruiken waaronder je de foto gaat plaatsen. Geef de afbeelding de naam van het tussenkopje en doe dit ook voor de Alt tekst. Dit is een simpele handeling, maar wel een handeling waarmee je je artikel/afbeeldingen optimaliseert.

Meta titel & meta description

Ook is het advies om je pijlen op de op de meta description en meta titel te richten. Dit is de titel en de omschrijving die in de zoekresultaten door Google weergegeven wordt. Hieronder vind je een voorbeeld van een description en titel die wij voor onze website gebruiken:

Deze titel en description moeten kort en krachtig zijn. Deze titel en description moeten duidelijk maken waar het op de pagina over gaat. En deze titel en description moeten bij voorkeur over de belangrijkste zoekwoorden beschikken.

Content

Tot slot is het van groot belang om je pijlen op de content te richten. Met de beste content informeer je je bezoekers, overtuig je je bezoekers en scoor je hoge rankings binnen Google. Op onze website vind je reeds veel artikelen waarin we het belang van goede content uitgebreid bespreken.

On-page SEO checklist

Wil je graag met On-page SEO aan de slag gaan? Dan adviseren wij je om onderstaande checklist volledig te doorlopen:

  • Heb je een duidelijk plan? Weet je precies wat je met je website wilt gaan bereiken? En heb je ook een duidelijk plan hoe je dit denkt te gaan bereiken? Super!
  • Heb je een contentplan? Voor je website is het van essentieel belang dat je de juiste content gaat plaatsen. Maak daarom een contentplan op en zorg ervoor dat wekelijks nieuwe content aan je website toegevoegd wordt.
  • Heb je de beschikking over goede software? Voor On-page SEO kan je gebruik maken van onder meer SEMrush, Screaming Frog, MozBar, Sitechecker en de SEO plugin van Yoast.
  • Ben je bereid om tijd en geld te investeren? Om met je website te kunnen scoren, moet je investeren. Je moet zowel tijd als geld investeren; dat is zéker het geval als je serieus met On-page SEO aan de slag gaat.
  • Richt je pijlen op alle hierboven besproken elementen. Bij On-page SEO kan je niet ‘beetje bij beetje’ aan de slag te gaan. Om de gewenste successen te behalen, moet je je pijlen op alle hierboven besproken elementen richten.

Vergelijkbare berichten