nadelen van social media

De nadelen van social media: ook nadelig voor jou?

Liken, swipen, subscriben en streamen – het zijn slechts enkele van de vele termen die je om de oren vliegen als je je bezighoudt met social media. Aangezien je tegenwoordig overal om je heen tegen social media aanloopt, is het niet vreemd dat de meeste mensen met de hype meerollen en leren ermee om te gaan. Toch kan je daarnaast ook tegen nadelen van social media aanlopen.

Inderdaad, hoewel het allemaal erg praktisch klinkt, en social media mensen juist dichter bij elkaar lijken te brengen, kleven er toch enkele nadelen aan het gebruik van social media. Daar gaan we in dit artikel wat meer licht op werpen. Want welke nadelen van social media zijn er allemaal? En er is een manier om ze te omzeilen? Lees vooral verder!

Openbaarheid en privacy

Alles wat jij via social media deelt, is voor iedereen te zien. Dat is het punt, hoor ik je denken. Maar toch ligt het net iets anders. Want ook mensen die andere ideeën hebben dan jij, of misschien wel een heel negatief beeld van je hebben en niet schromen om dit kenbaar te maken.

En dat zijn enkel nog mensen met een andere mening. Tegenwoordig worden social media ook steeds vaker gebruikt door mensen met kwade intenties. Denk bijvoorbeeld aan mensen die je gegevens gebruiken voor frauduleuze zaken, of die jouw foto’s gebruiken voor identiteitsmisbruik, of erger.

Daar komt ook nog bij kijken dat alles wat je deelt, tegen je gebruikt kan worden. Dit is al helemaal een aanzienlijk gevaar als je een onderneming hebt of een publiek persoon bent of wenst te worden. Deel jij een foto van jou op het strand, terwijl meerdere klanten van jou geen producten geleverd krijgen? Dan kan het nog zo onschuldig zijn, maar het schept geen goed beeld van hoe jij zaken doet.

Het houdt niet op

Laten we even verder borduren op mensen die (extra) geld willen verdienen met behulp van social media, zoals ondernemers of publiekelijke figuren. Deze worden namelijk op een gegeven moment veel te afhankelijk van promotie maken via social media of het bedenken van nieuwe inhoud om via social media te delen. En dit wordt om twee redenen alleen maar erger.

Grote reikwijdte; grote verwachting

Ten eerste is er natuurlijk sprake van een sneeuwbaleffect; hoe meer je verdient dankzij social media, hoe belangrijker het is dat je er tijd in stopt. Men verwacht je te zien via bijvoorbeeld Facebook of Instagram, dus als je niks deelt, valt dit ten negatieve op.

Ook wordt de reactie van je publiek groter bij elke nieuwe post. Oftewel, deel je iets wat bij veel mensen in het verkeerde keelgat schiet, dan kan je er donder op zeggen dat dit ontzettend vaak gedeeld gaat worden.

Algoritme

Een andere reden dat je almaar afhankelijker wordt van social media, is het algoritme dat langzaamaan steeds meer vrijheid op het internet over begint te nemen. Heb jij een bepaalde doelgroep, dan is het zaak om te verschijnen op hun zogenaamde feeds van recommended-pagina’s om gezien te blijven worden.

Je hebt namelijk ontzettend veel concurrentie en het algoritme slokt alles op wat er niet voldoende uitspringt. Zelfs al zal je voor drie maanden ontzettend veel gedeeld en geliket worden; als jij daarna even niks meer deelt, wordt jouw hoge rank in het algoritme binnen no-time weggestoten door de volgende persoon die vaker wat deelt.

Verslavende rolmodellen

Je zult er vast wel eens een artikel over gelezen hebben, of een documentaire over gekeken – misschien zie je het zelfs in je directe omgeving: social media zijn ontzettend verslavend. Veel socialmediaplatformen zijn namelijk dusdanig ontworpen dat de gebruikers heel vaak heel veel prikkels krijgen in een hele korte tijd.

Altijd geprikkeld

Hierdoor raakt je brein er steeds meer aan gewend dat je deze prikkels blíjft ontvangen, en zal je bij elk moment van niks doen, of het kleinste schrijntje verveling, geneigd zijn door je social media te scrollen. Hierin hebben deze nadelen van social media voornamelijk grote invloed op de jeugd, die bij voorbaat al een minder grote spanningsboog hebben dan volwassenen.

“Zijn er juist niet veel voordelen van social media voor de jeugd?”, hoor ik je vragen. Ze hoeven zich zo nooit te vervelen en hebben altijd vermaak én kunnen makkelijk en snel andere jongeren bereiken.

Helaas is dit niet het geval, want juist doordat hun brein zo gewend is aan korte, snelle prikkels, raakt hun brein steeds minder gewend aan zelf de tijd nemen om na te denken of dingen op te lossen.

Jouw verantwoordelijkheid?

Ben jij dus zelf iemand die veel volgers heeft op social media? Dan zou je kunnen stellen dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt om geen dingen te delen die schadelijk kunnen zijn voor anderen – met name de jeugd.

Is dit helemaal zo? Daarover heeft iedereen een andere mening. Wel is het veel belangrijker om na te denken wat je deelt wanneer je ontzettend veel volgers hebt (en al helemaal als je inkomstenafhankelijk bent van deze volgers), dan wanneer alleen jouw naasten je volgen.

Voordelen van social media: zijn de nadelen te omzeilen?

Meerdere ondernemers en publiekelijke figuren zullen je echter zeggen dat er vooral voordelen aan social media hangen voor bedrijven, of dat er alleen maar voordelen zitten aan social media voor je marketing. Klopt dit?

Nadelen van social media omzeilen

Hoewel ook hier de meningen over verdeeld kunnen zijn, is het moeilijk te ontkennen dat je met social media wel een ontzettend groot bereik hebt en dat dit ook zeker naar je hand te zetten is. Het is dan ook niet gek dat er complete marketingstrategieën ontwikkeld worden voor social media.

Ja, er zitten vele nadelen aan social media, maar deze zijn grotendeels te omzeilen wanneer je bewust bent van wat je deelt, hoe vaak je het gebruikt en goed voor jezelf bedenkt hoe afhankelijk je ervan wil zijn.

Vraag hulp voor sterke inhoud

Een goede manier om niet te afhankelijk te worden van social media, is door het enkel te gebruiken om bezoekers naar je toe te trekken. Wil je graag sterke inhoud delen in bijvoorbeeld je blogs of productpagina, zorg dan met social media dat de potentiële klant ervoor kiest om door te klikken om op jouw pagina te komen – en op jouw eigen pagina plaats je dan juist sterke teksten.

Hierdoor ben je minder afhankelijk van social media, en dien je de meeste focus te gooien op de kwaliteit van je eigen webpagina. Kan jij wel wat hulp gebruiken voor teksten die goed genoeg zijn om social media minder essentieel voor je te maken? Neem dan vooral eens een kijkje op onze productpagina en kijk wat wij voor je kunnen betekenen!

Vergelijkbare berichten