Long Tail Keywords SEO  – Zit er een staartje aan?

Long Tail Keywords SEO  – Zit er een staartje aan?

‘Find long tail keywords with low seo difficulty’ is een van de meest gestelde vragen op Google als het gaat om het fenomeen ‘long tail keywords SEO’. En het grappige eraan is, de zin op zichzelf is toevallig ook nog eens een prachtig voorbeeld van dit hele principe. Waar we het in hemelsnaam over hebben? Bespaar jezelf de vragen om in de Google-zoekbalk te typen, want wij hebben het antwoord!

Wie zich bezighoudt met zoekwoordenonderzoek zal de term ongetwijfeld wel eens gehoord hebben, maar toch is het handig om er nog even een lichtje op te werpen: long tail keywords SEO. Wat is het precies? En nog belangrijker: hoe kan je er gebruik van maken om meer verkeer naar je website te trekken? Laten we er gauw in duiken, en blijf zeker doorlezen tot het einde, want dit verhaal krijgt nog een staartje.

Wat is Long Tail Keywords SEO?

Voordat we dieper ingaan op specifiek de term “long tail keywords”, is het eerst handig om even uit te leggen wat SEO nou ook alweer precies inhoudt. SEO, afgekort van ‘Search Engine Optimization’, is het optimaliseren van jouw vindbaarheid in zoekmachines door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden – ook vaak ‘keywords’ genoemd.

Je zult dus begrijpen dat SEO onmisbaar is wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt of aan affiliate-marketing doet. Maar zoals met alles, heeft ook SEO enkele diepere lagen. Een voorbeeld van zo’n laag, zijn dus de titulaire ‘long tail keywords’. Wellicht geeft de naam je al een kleine clue over wat dit precies inhoudt.

Meer woorden, minder resultaten?

‘Long tail’ betekent letterlijk ‘lange staart’, wat een goede benaming is voor het fenomeen. Waarom? Omdat long tail keywords feitelijk gewoon zoekopdrachten betreft die uit meer dan één woord bestaan. Neem als voorbeeld dat je op zoek bent naar een tekstschrijver. Wanneer je enkel het keyword ‘tekstschrijver’ invult, krijg je enorm veel resultaten.

Richt je je echter ergens wat specifieker op, dan zal je betere resultaten krijgen die voor jou persoonlijk veel nuttiger zijn. Typ je bijvoorbeeld ‘tekstschrijver affiliate’ in, of ‘tekstschrijver affiliate marketing goedkoop’, dan biedt de zoekmachine je heel andere websites. Oké, de hoeveelheid resultaten vermindert, maar je kunt wel sneller vinden wat je zoekt!

Long Tail Keywords of Short Tail Keywords?

Voordat we gaan kijken naar wat jij als SEO-gebruiker wel of juist niet kan hebben aan long tail keywords SEO, is het handig om eerst nog even kijken naar het kleine broertje van long tail keywords, namelijk de short tail keywords. Je raadt waarschijnlijk al wat dit inhoudt: korte zoekopdrachten.

Neem bijvoorbeeld de eerdergenoemde situatie waarin je een tekstschrijver zoekt, en enkel ‘tekstschrijver’ intypt in de zoekmachine, dan zoek je dus met een short tail keyword. Is dit dan nou juist beter of slechter?

Dat hangt er eigenlijk geheel van af wat je eigenlijk wil. Wil jij graag een biologische groenteboer vinden in de buurt, dan is enkel ‘groenteboer’ intypen écht niet voldoende. Long tail keywords intypen als ‘biologische groenteboer Amsterdam centrum’ zal je eerder de gewenste resultaten geven. Maar wanneer gebruik je dan short tail keywords?

Snelle info

Wanneer je zo snel mogelijk, zo eenvoudig mogelijk en/of zo veel mogelijk informatie wil hebben over een onderwerp, dan is het aan te raden om het bij short tail keywords te houden. Wil je weten hoe oud Elvis Presley geworden is, reken dan maar dat je met enkel ‘Elvis Presley’ of zelfs ‘Elvis’ binnen één oogopslag zijn geboortedatum vindt. De zoektermen ‘Geboortedatum sterfdatum Elvis Presley’ of ‘Hoe oud is Elvis Presley geworden’ zullen je dezelfde resultaten bieden, maar zijn eigenlijk een beetje onnodig.

Kan ik met Long Tail Websites makkelijker vindbaar maken?

Nu komen we aan bij het stuk waar je waarschijnlijk al op zat te wachten: helpt long tail keywords SEO om meer internetverkeer naar mijn website te krijgen? Nou, simpel gezegd, als je weet wat je doet, dan kan dat zeker! Hiervoor is het echter wel handig meer begrip te krijgen van SEO en alles wat hiermee te maken heeft. Het gratis e-book ‘Winnen in Google’ zal je hier vast en zeker bij van pas komen!

Maar natuurlijk willen we je in dit artikel ook onze eigen tips en inzichten geven. Een eerste gouden tip is, wel, het klinkt wat onaardig, maar toch is het zo: op het internet wordt men nogal lui. En daar kan jij gebruik van maken! Hoe? Door veel zinnen te gebruiken die als long tail keywords worden ingetypt in zoekmachines. Geen zorgen, dit zullen we verder voor je uitleggen.

Lui typen

Goed, op het internet wordt men lui, zeiden we. Wat we hiermee bedoelen? Wel, neem ons voorbeeld van een biologische groenteboer in de buurt. Weinig mensen zullen de moeite nemen om een grammaticaal correcte zin uit te schrijven en ‘wat is de dichtstbijzijnde biologische groenteboer in het centrum van Amsterdam?’ in te typen. De kans dat ze ‘biologische groenteboer Amsterdam centrum’ intypen is daarentegen vele malen groter. Hier kan je slim gebruik van maken door je zinnen zodanig te construeren dat hun zoekopdracht zo letterlijk mogelijk op jouw webpagina gevonden wordt.

Dit kan soms lastig zijn, maar met wat creativiteit is het vaker mogelijk dan dat je denkt! Als de eerste zin op je website kan je bijvoorbeeld het volgende schrijven: ‘Weet je welke eerlijke, gezonde biologische groenteboer Amsterdam centrum te bieden heeft? [naam groenteboer] is dé plek om jezelf te voorzien van de beste biologische groenten en fruit!’

Dit wil echter niet altijd lukken. De long tail keywords ‘wortels bieten groenteboer biologisch’ is bijvoorbeeld al een stuk lastiger om correct in een zin te verwerken. Gelukkig worden zoekmachines mettertijd alsmaar slimmer, en hoeven de keywords niet meer per se letterlijk overgenomen te worden, en weten de machines zelf de juiste woorden uit de zin te filteren, waarmee je met een zin als ‘de lekkerste wortels en bieten vind je bij de biologische groenteboer [naam groenteboer]!’ al een prima stuk tekst hebt dat voldoende is voor goede resultaten.

Richt je op de potentiële kopers

Of je nou koopt of verkoopt; iedereen weet dat wie naar een product of dienst op zoek is, zijn of haar eigen eisen en wensen heeft. En dit komt alleen maar goed uit als je gebruikmaakt van SEO om internetverkeer te vergaren. Want met kennis van jouw product of dienst én genoeg kennis van SEO, weet jij precies wat deze specificaties en eisen zijn die jouw potentiële kopers hebben. En déze woorden dien jij in je longtail keywords te verwerken.

Nog niet helemaal duidelijk wat we bedoelen? Laten we weer even onze vertrouwde biologische groenteboer erbij halen. Heb jij bijvoorbeeld gemerkt aan jouw cijfers dat de meeste van je kopers die aubergines kopen, ook courgettes aanschaffen? Dan kan je aan de hand van je SEO-onderzoek achterhalen waar aubergine- en courgettekopers nog meer naar op zoek zijn, en de resultaten van jouw onderzoek in je webteksten verwerken. Elk woord kan het verschil maken, dus met het juiste onderzoek en kennis over je product, weet jij klanten aan te trekken die nog nooit van je hoort gehoord hadden – totdat ze Google gingen raadplegen.

Adverteerkosten

Tot slot hebben we nog één klein detail over long tail keywords dat jou waarschijnlijk ook nog wel wat vreugde zal brengen: adverteren op zoekmachines is duurder op losse zoekwoorden. Oftewel, met langere zoektermen waarop jij adverteren wil, zal je goedkoper uit zijn!

Scheelt het veel? Nee, maar alle kleine beetjes helpen! Net zoals elk woord in je long tail keywords het verschil kan maken, geldt dat ook voor elke cent die je spendeert.

Long Tail Keywords SEO: conclusie

‘How to find long tail keywords for SEO’, ‘why are long tail keywords important for SEO’ en ‘finding long tail keywords SEO’ zijn nog meer voorbeelden van long tail SEO’s die veel ingetypt worden op zoekmachines. Goed nieuws: jij weet nu niet alleen waaróm hier zo vaak naar gezocht wordt, maar kan deze vragen zelfs beantwoorden! Deze veelgestelde vragen hoef jij niet meer in de zoekbalk van Google in te voeren, en in plaats daarvan kan jij anticiperen op de ándere long tail keywords waarnaar men het internet voor afspeurt.

Hoewel onze uitleg vrij op de basis gericht is, en wij natuurlijk niet voor jou kunnen zeggen welke long tail keywords het beste zullen zijn voor jouw webpagina, heb je nu wel een idee hoe jij deze kan ontdekken en toepassen om meer internetverkeer te verkrijgen. En nog even een leuk weetje dat je mogelijk wat hoop geeft: volgens Google is er naar één op de zeven ingevoerde zoektermen nog nooit gezocht. Oftewel, er zijn niet alleen ontelbaar veel long tail keywords, maar je kunt er zelf ook nog vele ontdekken en gebruiken.

Heb je toch eerst wat meer kennis nodig over het uitvoeren van SEO-onderzoek? Dan kan je ook altijd nog de hulp inschakelen van Writgo! De vele ervaring en opgedane kennis over SEO zullen jou zeker van dienst kunnen zijn bij het vindbaarder worden op zoekmachines. Neem contact met ons op voor meer informatie. Zo krijgt dit verhaal toch nog een leuk staartje!

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]