Wat is keyword density? En hoe kan je dit optimaliseren?


Als je met jouw website, webshop of online concept wilt scoren, spelen de teksten een cruciale rol. Het is niet voor niets dat ik persoonlijk fan ben van het gezegde ‘content is king’.

In mijn ogen is content van cruciaal, onmisbaar en doorslaggevend belang voor elke website, voor elke webshop en voor elk digitaal concept. Als de content niet van het allerhoogste niveau is, ben je niet in staat om de gewenste resultaten te gaan behalen.

In dit artikel bespreek ik graag één van de belangrijkste facetten van online content; de keyword density. Ik geef in dit artikel antwoord op de vraag ‘Wat is keyword density?’. Dat is echter niet het enige. Nee, ik geef je ook enkele tips over het optimaliseren van de keyword density en daarmee dus ook het optimaliseren van jouw website.

Nadat je dit artikel gelezen hebt, kan je direct aan de slag gaan met het optimaliseren van jouw online content. Mocht je hier graag nóg meer kennis over op willen doen, ben je op deze website sowieso aan het juiste adres.

Krijg Meer Bezoekers, Kliks & Commissies

Kan jouw website wel wat meer bezoekers, Kliks en commissies gebruiken? Laat ons helpen, door teksten te schrijven voor jouw website

Meer informatie

Op mijn website vind je namelijk onwijs veel informatie over het optimaliseren van jouw website, over affiliate marketing en over aanverwante onderwerpen. Mocht je alle benodigde kennis op willen doen, zit je op mijn website dus zeker goed. Door dit artikel door te lezen, doe je in ieder geval alle informatie omtrent keyword density op.

Wat is keyword density precies?

Als je een tekst gaat schrijven, doe je dat met een bepaald doel. Je wilt met de tekst de bezoeker bijvoorbeeld informeren, overtuigen of een combinatie van beide. Bij het schrijven van de tekst moet je echter ook rekening houden met een bepaald zoekwoord. Door het artikel op het betreffende zoekwoord te optimaliseren, kan je het artikel hoog laten scoren binnen Google. Op het moment dat iemand het betreffende zoekwoord in Google intypt, is de kans groot dat jouw website hoog getoond wordt. Althans; die kans is groot als je het artikel op de juiste manier weet te optimaliseren.

Eén van de vereiste daarbij is dat je het zoekwoord niet té vaak gebruikt. Je moet het zoekwoord echter ook niet te weinige gebruiken. Op dit vlak komt de term ‘keyword density’ om de hoek kijken. Vrij vertaald betekent deze term de zoekwoorddichtheid in jouw tekst.

Stel nou dat je een tekst van 1000 woorden hebt geschreven met daarin als belangrijkste zoekwoord ‘beste paperclip’. Als je deze zoekterm 15 keer in jouw tekst geplaatst hebt, is de keyword density van deze tekst 1,5%.

Keyword density geeft dus eigenlijk aan hoevaak in de tekst de zoekterm gebruikt wordt. Bij het schrijven van een geoptimaliseerde webtekst is dit één van de belangrijkste facetten waar je rekening mee moet houden. Een tekst waarin de zoekterm té vaak voorkomt, kan op weinig waardering van Google rekenen. Anderzijds is het echter ook zo dat Google weinig waarde hechte aan teksten waarin het zoekwoord nagenoeg níet voorkomt. Je moet dus de gulden middenweg zien te vinden. Maar, wat is de gulden middenweg? Daarover informeer ik je graag in het volgende hoofdstuk.

Wat is de gewenste keyword density?

Als je deze vraag in Google intypt, krijg je allerlei leuke percentages voorgeschoteld. Veel experts geven bijvoorbeeld aan dat de keyword density tussen de 1 en 2% moet liggen. Is dat ook zo? Nee, dat is niet per sé het geval. Google geeft namelijk aan dat er geen vast percentage gehanteerd wordt. Mocht je een tekst met een keyword density van 3% hebben, kan die tekst beter scoren dan een tekst met een keyword density van 1,5%.

Hoe weet je dan wat voor jouw tekst de ideale keyword density is? Daarvoor heeft Google een handige tip: lees de tekst voor aan een ander. Je geeft de luisteraar hierbij de opdracht dat hij/zij moet bepalen wat volgens hem/haar de belangrijkste zoekterm in het artikel is.

Weet hij/zij het juiste zoektermen te raden? Dan is de keyword density eigenlijk goed. Komt de juiste zoektermen volgens hem/haar té vaak naar voren? Dan kan je de tekst het beste nog even aanpassen. Dat is ook het geval als de zoekterm juist te weinig in de tekst voorkomt, waardoor de luisteraar mogelijk niet eens de juiste zoekterm heeft geraden.

Over de gewenste keyword density kan ik dus niet met 100% zekerheid een bepaald percentage vaststellen. Dat zelfs Google dit niet kan, geeft mij in feite al voldoende informatie. De keyword density is dus geen vast gegeven, maar speelt onder aan de streep wel een belangrijke rol in de optimalisatie van jouw tekst.

Wel is het ook belangrijk om te weten dat voor Google de Keyword density steeds minder belangrijk wordt. Google is namelijk steeds slimmer in het ontrafelen van blogberichten zonder dat ze daarvoor keywords gebruiken om te achterhalen waar de tekst over gaat. In de toekomst zal keyword Density daarom ook steeds minder belangrijk worden. Zelf ben ik helemaal niet meer bezig met de juiste keyword density en schrijven we bij Writgo vooral liever de beste content.

Mike Schonewille – Writgo.nl

Hoe bereken je de keyword density?

Mocht je graag de keyword density zelf willen berekenen; dat is absoluut niet moeilijk! Mocht je een tekst van 1000 woorden hebben, kan je de belangrijkste zoekterm bijvoorbeeld 15 keer in de tekst geplaatst hebben. De rekensom is dan als volgt:

15 * 100 / 1000 = 1,5%

Mocht je een tekst van 1000 woorden hebben geschreven, is het ook mogelijk dat je de belangrijkste zoekterm in totaal 44 keer gebruikt hebt. In dat geval is de rekensom als volgt:

44 * 100 / 1000 = 4,4%

Deze rekensom is dus behoorlijk simpel te noemen. Doe het aantal keren dat de zoektermen in de tekst voorkomt maal 100 en deel dit vervolgens door de totale woorden hoeveelheid van de tekst. Indien de tekst 2000 woorden bevat, doe je bovenstaande rekensom dus als volgt:

44 * 100 / 2000 = 2,2%

Mocht je dit alsnog lastig vinden, kan je ook gebruik maken van online tools. Tools waarmee je snel en makkelijk de keyword density van een bepaalde tekst kunt laten meten. Gezien de eenvoud van bovenstaande rekensommen kan je dit echter ook makkelijk én snel zelf doen!

Om de teksten te optimaliseren, moet je rekening met meerdere factoren houden. In het restant van dit artikel geef ik je nog enkele handige tips voor het optimaliseren van een tekst. Ook geef ik je graag nog handige achtergrondinformatie over de term ‘keyword density’. Je hebt hierboven in ieder geval al het uitgebreide antwoord op de vraag ‘Wat is keyword density?’ kunnen vinden!

Voorkom keyword stuffing!

De belangrijkste tip die ik je mee wil geven, is om keyword stuffing te voorkomen. Wat betekent keyword stuffing? Dat betekent eigenlijk dat je de zoekterm té vaak in tekst geplaatst hebt. Dit wordt door het algoritme van Google absoluut niet gewaardeerd; voorkom dus dat je een zoekterm té vaak gebruikt.

Maar, bij welk percentage is er nou sprake van keyword stuffing? Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Feit is dat een keyword density van meer dan 3% door bijvoorbeeld de Yoast plugin als ‘fout’ beoordeeld wordt. Indien je het percentage van 3% aanhoudt, zit je in de meeste gevallen dus goed.

Vind je het lastig om keyword stuffing te voorkomen? Dan heb ik een handige tip voor je. Maak gebruik van bijvoorbeeld een woordenboek of een online tool waarmee je synoniemen kunt vergaren. Voor de belangrijkste zoekterm bestaan immers ook andere woorden; probeer met die andere woorden te variëren, zodat je in ieder geval de keyword stuffing weet te voorkomen.

Om je hierbij een voorbeeld te geven. Stel dat de belangrijkste zoekterm in jouw artikel ‘auto’ is, kan je ook de volgende woorden gebruiken: automobiel, wagen, rijtuig, bolide en voertuig. Door deze synoniemen te gebruiken, voorkom je dat je het woord ‘auto’ veel te veel gaat gebruiken. Varieer dus met de synoniemen en houd daarmee de keyword density binnen de gewenste grenzen!

Optimaliseer de tekst

Door alleen de keyword density te optimaliseren, ben je er nog niet. Het is óók van belang om alle overige aspecten van de tekst op de juiste manier te optimaliseren. Hoe je dit kunt doen? Nou, daarvoor wil ik je op onderstaande lijst wijzen. In onderstaande lijst heb ik de belangrijkste zaken opgesomd die je dient te optimaliseren:

  • Werk in elke tekst met de header tags; h1, h2 en h3. Door deze header tags heeft Google sneller door wat de structuur van de tekst is; dat levert direct pluspunten op.
    • Door met dikgedrukte en schuine woorden te werken, kan je de tekst beter leesbaar maken voor bezoekers. Dit is niet per sé bevorderlijk voor de ranking in Google, maar verhoogt dus wel de leesbaarheid van de tekst.
  • Optimaliseren van de afbeeldingen middels een alt tag. Een tekst zonder een afbeelding is uiteraard niet compleet. Voeg daarom een relevante afbeelding toe en voorzie deze van de juiste alt tag.
  • Plaats links in de tekst. Dit kunnen interne links zijn (naar andere webpagina’s van jouw website) of externe links zijn (naar andere websites).
  • Optimaliseer de title tag en de metatags. Zorg sowieso voor een pakkende titel van het artikel, zorg voor een krachtige meta description en optimaliseer ook de URL van het artikel. Dit hoef je in bijvoorbeeld WordPress niet bij elk artikel zelf te doen; je kunt zelf de slug instellen, waarna WordPress automatisch de juiste URL aanmaakt.
  • Pas het aantal woorden aan op het doel van de tekst. Wil je de bezoekers uitgebreid informeren? Ga dan voor een monsterartikel (kan wel tot 3.000+ woorden). Wil je de bezoeker juist op een snelle wijze informeren? Hou dan het aantal woorden beperkt; bijvoorbeeld 300 tot 500 woorden.

Door de teksten op bovenstaande vlakken te optimaliseren, weet je perfect in te spelen op het algoritme van Google. Daarbij wil ik je wel wijzen op het feit dat niemand exact weet hoe het algoritme van Google werkt. Bijkomende uitdaging is dat het algoritme van Google ook nog vrij dynamisch is. Google voert keer op keer veranderingen door, waardoor de rankings van jouw website(s) soms opeens flink kunnen schommelen.

Daarnaast is één ding natuurlijk het allerbelangrijkste voor Google. en dat is dat jij een zo relevant mogelijke tekst schrijft . Bekijk hieronder de video daarover.

Slotwoord

Na het lezen van dit artikel weet je exact het antwoord op de vraag ‘Wat is keyword density?’. Tegelijkertijd heb je enkele tips kunnen vinden waarmee je keyword stuffing kunt voorkomen en hoe je de keyword density van jouw tekst zelf op kunt meten.

Om het artikel helemaal af te maken, heb ik enkele tips voor je op een rijtje gezet voor het optimaliseren van jouw tekst. Schrijf de tekst aan de hand van deze informatie, optimaliseer de keyword density van jouw tekst en plaats de tekst online. Houd de rankings van jouw website in de gaten en probeer keer op keer de teksten te optimaliseren. Je kunt hierbij ook variëren met de keyword density; uiteindelijk krijg je gevoel voor de perfecte zoekwoorddichtheid van jouw tekst.

Oja, om dit artikel nog passend af te sluiten. Heb je enig idee wat in dit artikel de belangrijkste zoekterm is? Juist, dat is ‘keyword density’. Dit artikel kent 1788 woorden en ik heb de belangrijkste zoektermen 30 keer in deze tekst verwerkt. Dit komt neer op een zoekwoorddichtheid van 1,67% Perfect, toch?

De beste content voor je website?

Met de Content Marketing Training van de IMU leer je Stap voor stap hoe jij de beste content schrijft voor je website.

Naar de Cursus Pagina

Recent Content