Wat is CTA?

De afkorting CTA staat voor Call To Action. Het is een veelgebruikte methode om specifieke zaken op een website te benadrukken. Je kunt hierbij denken aan promotie van producten of diensten. Maar ook aan het onder de aandacht brengen van affiliate marketing activiteiten.

Er zijn verschillende manieren waarop je een Call To Action vorm kunt geven. Je kunt denken aan de informatie of opbouw van de Call To Action. Maar over het algemeen bestaat deze manier van promotie uit een aantal basis elementen waarover je later meer leest. Een Call To Action gebruik je niet voor niets. Je wilt iets extra onder de aandacht brengen op je website, binnen het blog of andere artikelen. Daarvoor is deze methode van promotie uiterst geschikt. Omdat je er veel meer aandacht mee kunt krijgen.

Het is belangrijk dat je een CTA niet te vaak gebruikt op een website. Hoewel dit natuurlijk heel erg verleidelijk is omdat je er meer mee kunt bereiken. Maar juist daarom moet je er geen gewoon onderdeel dat op je website te vinden is van maken.

Een goede CTA is een tijdelijk hulpmiddel om aandacht te krijgen. Zoals ik al vertelde moet je deze niet te vaak gebruiken. Maar je moet deze ook niet te lang laten meelopen op de website. Het is juist belangrijk dat je met regelmaat vernieuwd.

Wat zijn de basis onderdelen van een Call To Action?

Een CTA heeft doorgaans een aantal basis elementen. Je kunt je voorstellen dat elk een eigen doel heeft. Je kunt hierbij denken aan de pakkende titel, ondertitel, omschrijving, soms een afbeelding en de button van de CTA.

De titel van een CTA is er om direct op te vallen. Het is verstandig om je te beperken tot slechts een aantal woorden. Waardoor je kort als krachtig bent in het vertellen wat er te halen is. Een voorbeeld kan zijn “Verdien online geld”.

Bij een ondertitel van een CTA is het vooral belangrijk om het onderwerp te benaderen. Je moet denken aan “met het #1 verdienmodel” of “met affiliate marketing”. De ondertitel wordt vaak als niet belangrijk of zelfs noodzakelijk gezien. Maar dat is geheel afhankelijk van wat voor informatie je in de hoofdtitel van de CTA hebt staan. Je kunt er beknopte informatie nog specifieker mee maken.

Een korte omschrijving is vooral belangrijk als je een voordeel kunt benoemen. Een voordeel waar de klant echt naar op zoek is. Dus “geen opstartkosten t.w.v. 99euro als je nu instap”. Maar als er niet direct een voordeel duidelijk is kun je deze ook weglaten.

Voorkom irritatie bij bezoekers of klanten!

Tot slot sluit je altijd af met een opvallende button. Waarmee je naar de pagina verwijst. Op het internet zie je vaak knipperende of felle kleuren. Probeer het echter bij je website te passen. Een Call To Action heeft niet meer succes door irritatie elementen.

Ik adviseer altijd te werken met een blauwe, groene of oranje kleur. Bij voorkeur een neutraal zachte kleur die vertrouwen uitstraalt.