Wat is CPA?

De CPA is een afkorting die je op verschillende affiliate netwerken kunt tegenkomen. Het betekend niets anders dan Cost Per Action. Met andere woorden, als affiliate (jij) krijg je pas betaald als er aan een bepaalde actie is voldaan. Hoe de actie eruit ziet kan verschillend zijn per adverteerder.

Je kunt op internet veel verschillende vergelijkingswebsites bekijken. Van energieprijzen tot jouw lopende hypotheek. Het is bij deze dienstverlening niet mogelijk om je te betalen per verkoop. Je krijgt daarom vaak betaald per aanmelding of aanvraag. Het maakt dus geen verschil of klanten de dienst uiteindelijk zullen afnemen. Als zij zich hebben aangemeld krijg jij bijvoorbeeld je geld. HEt aanmelden gaat vaak aan de hand van een online formulier. Waar een bezoeker gegevens ahter kan laten.

De CPA is een goede oplossing voor het verkopen van informatie door aanmelding. Je kunt je het misschien voorstellen dat het lastig is om verdiensten over een energiecontract te berekenen. In sommige gevallen kan dit wel, maar vaak valt de keuze op Cost Per Action.

Wat een aanmelding, vergelijking of informatie aanvraag je kunt opleveren verschilt aanzienlijk per adverteerder. Waar de een slechts een euro betaald voor de aanmelding voor een nieuwsbrief ben je bij de andere adverteerder soms meerdere euro’s rijker.

Is CPA interessant voor mijn website?

Als jij een website hebt die is ingericht op de dienstverlening kan CPA een gunstige methode zijn. Je kunt veel bezoekers bereiken, de drempel met voordelen verlagen maar vooral op veel verschillende manieren toepassen. De meest succesvolle methode is na een vergelijking gegevens aan de klant vragen. Vaak wordt er als reden genoemd dat de klant dan een nog voordeliger tarief kan krijgen of gebruik kan maken van een collectiviteit.

Hoewel CPA veel mogelijkheden heeft ontwikkeld is de verdiensten slechts eenmalig. Je moet er dus steeds opnieuw voor aanmeldingen zorgen. Daar moet je dus echt van op de hoogte zijn.

Wat kun je nog meer met CPA?

Als je werkt met CPA krijg je veel inzicht in het gedrag van bezoekers. Waardoor je steeds beter in staat bent om te meten wat werkt, wat niet werkt of wat je moet veranderen om resultaat verder te verbeteren.

Het is overigens niet zo dat je de CPA altijd kunt verbeteren. Het is namelijk een vast model waarbij je door verbeteringen niet kunt richten op hogere commissie, je moet dus echt optimaliseren om je bereik te vergroten. Wat uiteindelijk moet gaan zorgen voor meer aanmeldingen of meer actie.

Om meer profijt te hebben van een CPA is het belangrijk dat bezoekers niet het gevoel hebben dat ze veel gegevens moeten invullen. Dat is vaak de reden dat een formulier zich beperkt tot slechts de naam, postcode en plaats. Soms met een telefoonnummer als aanvulling.

Kies daarom ook affiliate adverteerders uit die dit begrijpen, daarmee vergroot jij jouw kans op het kunnen verdienen met CPA. Met name op een affiliate netwerk heb je vaak ruime keuze in verschillende affiliate marketing adverteerders.

Wil je alles leren over affiliate marketing? Dan raad ik je aan eens te kijken naar de affiliate marketing revolutie cursus. Hierin leer je alles dat belangrijk is bij affiliate marketing. Lees mijn review over de cursus