Wat is conversie ratio bij affiliate Marketing?

De conversie ratio vertelt je hoeveel procent van je bezoekers daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan. Je kunt aan de hand van de conversie ratio bijhouden hoe je het op dit moment doet. De conversie ratio is per markt verschillend.

Bij goedkopere artikelen zie je vaak een hogere conversie dan bij duurdere producten. Met andere woorden, hoe meer gerichte bezoekers je website heeft hoe groter de kans is dat je daadwerkelijk een hogere conversie zal hebben. Echter is dit niet altijd zo. Je kunt begrijpen als je veel duurdere artikelen zal aanbieden, je minder gemakkelijk verkopen kunt hebben dan als de producten die je te koop hebt een lagere prijs hebben. Als er minder betaald hoeft te worden zijn mensen eerder geïnteresseerd in een product.

Een e-book van slechts 15 euro koop je eerder dan een laptop van 1500 euro. Dat zorgt ervoor dat de conversie ratio van een ebook zomaar 4% kan zijn maar van de laptop slechts 0,05%. Met andere woorden kopen 4 op de 100 bezoekers een e-book. Maar om een laptop te verkopen heb je dus veel meer bezoekers nodig, in dit voorbeeld 200 bezoekers om een laptop te verkopen.

Kun je met conversie ratio ook verdiensten meten?

Nee, je berekent met de conversie ratio uitsluitend het aantal verkopen. Je krijgt geen inzicht in de opbrengsten die je hebt. Je gebruikt deze gegevens dan ook voornamelijk om je website verder te kunnen optimaliseren. Je kunt ook nauwlettend in de gaten houden of je website het goed doet ten opzichte van de markt.

Bij sommige affiliate netwerken of adverteerders krijg je ook inzicht in de gemiddelde waarde van een specifiek advertentie middel. Ook deze is vaak gerelateerd aan de conversie ratio.

Daardoor kun je meten of je op het markt gemiddelde zit met de behaalde verkopen, je er ver onder blijft. Waarna jij je kunt afvragen of je het goed doet. Of dat een bepaalde campagne het juist niet goed doet op je website.

Is conversie ratio gerelateerd aan behaalde verkopen?

Vaak is een conversie ratio wel gerelateerd aan de hand van behaalde verkopen binnen affiliate marketing. Echter kan het ook andere informatie geven. Je kunt bijvoorbeeld denken aan hoeveel bezoekers zich hebben aangemeld voor een nieuwsbrief of de kortingcode hebben gebruikt.

Je komt het dus niet alleen tegen bij affiliate marketing. Je kunt het ook terugvinden in een aantal andere tools die gerelateerd zijn aan gestelde doelen. Ook in google analytics kun je het tegenkomen.

Een conversie ratio is dus het doel dat je hebt met een website. Als jij wilt dat 1 procent van jouw bezoekers zich zal aanmelden voor een nieuwsbrief heb je voor 10 nieuwe leden 1000 bezoekers op je website nodig. Stel dat je website slechts 10 bezoekers per dag heeft zal het 100 dagen duren voor je jouw doel hebt bereikt. Je kunt er dus heel veel interessante informatie uit opmaken die je helpen om te kunnen groeien op verschillende manieren.

Hoewel het een uitstekend middel is om je succes te berekenen voorziet de conversie ratio je niet in alle belangrijke informatie. Het is dus belangrijk om meerdere tools te blijven gebruiken.

Alles leren over affiliate marketing? Bekijk dan eens de affiliate marketing revolutie cursus. Lees hier mijn review over de cursus