Hoe zorg je voor een perfecte webshop? 7 Goede tips!


Hoe zorg je voor een perfecte webshop?

Hoe zorg je voor een perfecte webshop? De opkomst van het internet heeft voor grote veranderingen gezorgd. Dat is onder meer terug te zien in de manier waarop consumenten momenteel nieuwe producten kopen. Pakweg 30 jaar geleden hadden consumenten hier maar één keuze voor: naar een fysieke winkel toegaan en daar de gewenste producten aanschaffen.

Momenteel heeft een consument echter veel meer keuze. Een consument kan nog steeds naar een winkel toe gaan, maar kan ook gebruikmaken van het internet. Via het internet zijn namelijk alle producten wereldwijd te vinden. Met dank aan de vele webshops die in de afgelopen jaren opgericht zijn.

Ben jij ook met jouw eigen webshop gestart? Dan wil je ongetwijfeld veel orders scoren. Je hebt daar wel één ding voor nodig: veel bezoekers. Het conversiepercentage is namelijk nooit 100%. Wat we daarmee bedoelen? Nu, niet alle bezoekers die op jouw webshop een kijkje nemen, plaatsen uiteindelijk een bestelling. Je hebt daarom veel bezoekers nodig, waarvan uiteindelijk bijvoorbeeld 5% een order plaatst. Als je de hoeveelheid bezoekers omhoog weet te krikken, weet je daarom ook de hoeveelheid orders omhoog te krikken!

Maar, hoe zorg je nu voor veel bezoekers op jouw webshop? Dat doe je door voor een perfecte webshop te zorgen. In dit artikel geven wij je graag enkele handige tips voor het verkrijgen van een perfecte webshop. Neem de tips door, kom in actie en scoor zo snel mogelijk zoveel mogelijk orders!

Tip 1: bewaar altijd jouw geduld

Denk je dat Coolblue op haar eerste dag direct veel orders wist te scoren? En denk je dat Coolblue in haar eerste jaar echt heel veel orders wist te scoren? Dan heb je het mis. Ook Coolblue heeft een lange aanloopperiode nodig gehad. Iets wat voor echt alle webshops geldt. Het succes van een webshop uit zich eigenlijk pas altijd op de lange termijn.

Het advies is dan ook om jouw geduld te bewaren. Niet alleen met betrekking tot de hoeveelheid bezoekers, maar ook met de hoeveelheid orders. Ondertussen is het zaak dat je jouw website blijvend blijft verbeteren en optimaliseren. Door hier bewust mee om te gaan, kun je op den duur voor een perfecte webshop zorgen.

Gooi niet zomaar de handdoek in de ring. Dat is ook een tip die hier perfect bij past. Je moet gewoon het nodige geduld hebben, voordat je daadwerkelijk succes kunt gaan behalen. Blijf daarom rustig, blijf je focussen op jouw doelen en raak niet in paniek. Gooi ook zeker niet de handdoek in de ring; de mogelijkheden via het internet zijn en blijven ongekend interessant!

Tip 2: zorg voor perfecte content

Heb je enig idee hoe veel consumenten op zoek naar nieuwe producten gaan? Dat doen ze met behulp van Google. Via Google zoekt een internetgebruiker bijvoorbeeld naar de beste espressomachine van dit moment. Als jouw website vervolgens hoog in de zoekresultaten weergegeven wordt, bestaat de kans dat de internetgebruiker op jouw website terechtkomt. Hoe hoger jouw website rankt, des te groter de kans is op bezoekers.

Met andere woorden: je moet een hoge ranking binnen Google gaan verkrijgen. Eén van de belangrijkste aandachtspunten daarvoor zijn de teksten op jouw website. Deze teksten worden door Google beoordeeld; je website kan hierdoor direct ‘afgekraakt’ worden, maar kan juist ook een hoge beoordeling krijgen.

Eigenlijk is het belang van content hedendaags ongekend. Als jij de perfecte content op jouw website plaatst, scoor je hoog in Google. Dat is één van de weinige zekerheden die je hebt. Juist doordat je deze zekerheid hebt, is het zaak om jouw pijlen op de content te richten. De content op jouw website moet aan enkele facetten voldoen:

  • De teksten op jouw website moeten SEO Proof zijn. Dit betekent dat de teksten op een juiste manier geschreven moeten zijn, dat de juiste zoekwoorden in de tekst naar voren moeten komen en dat je bijvoorbeeld ook de titel en kopjes van jouw teksten optimaliseert.
  • De teksten moeten uniek zijn. Het algoritme van Google kijkt ook naar de uniekheid van jouw teksten. Het is absoluut wenselijk dat jouw teksten voor 100% uniek zijn, aangezien je anders strafpunten van Google krijgt. Je kunt dus niet lukraak teksten van een andere webshop kopiëren.
  • De teksten moeten waardevol zijn. Tot slot kijkt Google ook nog naar de relevantie van de teksten. Geven de teksten daadwerkelijk duidelijkheid over een bepaald onderwerp? Of geven de productteksten veel duidelijkheid over het betreffende product? Zorg er voor dat jouw webshopteksten een daadwerkelijke meerwaarde hebben.

Vind je het lastig om dergelijke teksten zelf te schrijven? Dat is heel goed te begrijpen. Eigenlijk is het een kunst om dergelijke teksten te schrijven. Een kunst die we bij Writgo.nl zéker beheren. Als je op zoek naar de perfecte webshopteksten bent, kun je altijd bij ons aankloppen. Wij leveren graag de perfecte content voor op jouw webshop aan. Dankzij deze perfecte content is de kans steeds groter dat je webshop daadwerkelijk perfect gaat worden!

Hoe zorg je voor een perfecte webshop?

Tip 3: zorg voor een snelle webshop

Shop je zelf ook wel eens via het internet? Dan is het eigenlijk goed om eens in de gaten te houden hoe je dat precies doet. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je op een webshop zit die onwijs traag laadt? Juist, dan doe je waarschijnlijk maar één ding: de webshop direct wegklikken. Dit is een logische reactie van elke internetgebruiker.

Is jouw webshop op dit moment traag? Dan heb je dus zeker geen perfecte webshop. Nee, je moet er echt alles aan doen om de webshop zo snel mogelijk te maken. Een snelle webshop levert tevreden gebruikers op, maar zorgt ook voor een hogere ranking binnen Google. Het algoritme van deze zoekmachine kijkt namelijk óók naar de snelheid van jouw webshop.

Met andere woorden: je moet er echt voor gaan zorgen dat jouw webshop onwijs snel wordt. Dit doe je door overbodige plug-ins te verwijderen, door de website te optimaliseren en door de techniek te optimaliseren. Mocht je dit niet zelf kunnen, is het advies om hier een specialist voor in te huren. Ja, dit kost geld, maar dat verdien je op lange termijn absoluut weer terug. Het belang van een snelle webshop mag absoluut niet onderschat worden.

Tip 4: zorg voor een duidelijke webshop

Heb je wel eens een website van 20 jaar geleden bekeken? Dan valt je ongetwijfeld direct op dat de website helemaal niet overzichtelijk oogt. Allerlei visuele effecten, allerlei kleurtjes en allerlei vormen komen direct naar voren. Juist door een dergelijke lay-out waren de websites van vroeger absoluut niet overzichtelijk.

Als je nu een webshop gaat ontwerpen, moet je juist wel voor het gewenste overzicht zorgen. Door een webshop een overzichtelijke lay-out te geven, maak je in ieder geval veel internetgebruikers direct blij. Een internetgebruiker wil namelijk snel iets kunnen vinden én snel een bestelling kunnen plaatsen. Dat is alleen mogelijk als jouw webshop overzichtelijk is.

Hoe je een overzichtelijke webshop kunt maken? Puur door voor een overzichtelijk thema te kiezen, inclusief duidelijke kleuren. Probeer er geen poppenkast van te maken, maar probeer alles zo strak mogelijk te houden. Uiteraard moet je hierbij ook jouw pijlen richten op het soort product dat je in jouw webshop verkoopt. Een webshop met zonnebrillen kan een geheel andere uitstraling hebben dan een webshop met ventilatoren.

Een webshop moet in ieder geval direct tot de verbeelding spreken. Qua snelheid, qua lay-out en qua teksten. De tweede tip, de derde tip en de vierde tip uit dit artikel moet je dan ook met elkaar gaan combineren. Althans, niks moet, maar het is wel een aanrader als je een perfecte webshop wenst te hebben.

Tip 5: zorg voor een goede backend

Wil je een perfecte webshop hebben? Door bovenstaande tips op te volgen, kom je al een heel eind. Deze tips hebben echter wel betrekking op dat wat jouw bezoekers zien; de voorkant van de website eigenlijk. Je hebt daarnaast ook nog met de achterkant van de webshop te maken. In onze ogen is het van belang om óók die achterkant te perfectioneren.

Van welke inloggegevens maak je bijvoorbeeld gebruik? Zijn deze inloggegevens voor de volle 100% veilig te noemen? En wie hebben allemaal toegang tot jouw webshop? Kijk eens kritisch naar de antwoorden op dergelijke vragen.

Wat gebeurt er eigenlijk als een bezoeker een bestelling plaatst? Krijg je hier automatisch een bericht van en wordt deze bestelling direct in de boekhouding verwerkt? Ook dit zijn zaken waar je goed naar moet kijken. Door de backend van de webshop zo goed mogelijk in te richten, geniet je van veel gemak. Je hoeft minder tijd te besteden aan bijvoorbeeld het onderhouden van jouw webshop en de orders. Belangrijk voordeel daarvan; je hebt meer tijd om je te richten op jouw core business.

Tip 6: zorg ervoor dat jouw webshop overtuigt

In welke branche of niche ben je op dit moment actief? Ongeacht wat het antwoord is, is de kans heel groot dat je met concurrentie te maken hebt. Jouw concurrenten hebben wellicht ook een webshop; het wordt dan een strijd tussen jullie. Om deze strijd te kunnen winnen, moet je sowieso met SEO aan de slag gaan. Door met zoekmachineoptimalisatie (SEO) aan de slag te gaan, kun je de hoogste rankings binnen Google verkrijgen.

Daarnaast is het ook zaak om ervoor te zorgen dat jouw webshop overtuigt:

  • Jouw webshop moet direct betrouwbaar ogen: een bezoeker moet direct het gevoel hebben dat jouw webshop te vertrouwen is. Zorg daarom voor een overzichtelijke lay-out, vermeld de keurmerken waar je over beschikt en zorg dat je open en eerlijk bent. Zo kan een ‘Over ons’ pagina het ook altijd goed doen.
  • De teksten moeten overtuigend zijn: het doel van jouw webshop is uiteraard om producten te verkopen. Dat lukt alleen als je voor overtuigende productteksten zorgt. De teksten moeten niet alleen veel informatie over de producten geven, maar moeten ook direct overtuigen. Kun je hier hulp bij gebruiken? Writgo.nl staat graag voor je klaar!
  • De verzending/retournering moeten interessant zijn: een gemiddelde internetgebruiker is tegenwoordig ontzettend kritisch. Zorg daarom ook voor interessante verzendings- en retourneringsvoorwaarden. Probeer bijvoorbeeld gratis verzending aan te bieden en de retourzendingstermijn zo ver mogelijk op te rekken. Daarmee maak je het voor klanten alleen maar interessanter om een product in jouw webshop te bestellen.
  • Zorg voor unieke producten: uiteraard kun je de klant ook met jouw producten overtuigen. Zorg er daarom voor dat je unieke producten verkoopt. Als een bezoeker alléén in jouw webshop de betreffende producten kan bestellen, ben je spekkoper. In dat geval zijn de bezoekers in ieder geval niet geneigd om nog even naar andere webshops te kijken. Nee, de producten zijn toch alleen in jouw webshop te verkrijgen.

Met andere woorden: je moet veel tijd besteden aan onder meer de opbouw, de teksten en de voorwaarden. Zorg er in ieder geval voor dat je echt de perfecte productteksten op jouw webshop plaats. Het gaat hierbij niet alleen om de informatieve tekst, maar ook om de productspecificaties. Aan de hand van deze productspecificaties doen potentiële klanten namelijk ook een hoop kennis op.

Wil je graag de perfecte webshopteksten laten schrijven? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij kijken graag naar jouw webshop, geven je graag advies en schrijven graag de perfecte webshopteksten voor je. Met de perfecte webshopteksten gaan jij en jouw webshop snel scoren en groeien!

Tip 7: ga met advertenties aan de slag

Heb je alle hierboven genoemde tips opgevolgd? Dan heb je voor een perfecte webshop gezorgd. Jouw webshop is overzichtelijk, is snel en beschikt over de juiste content. Het is nu zaak om gebruikers naar jouw webshop te lokken; dat kun je met behulp van advertenties voor elkaar krijgen!

Wij raden je graag aan om met Google Ads en/of met Facebook Ads aan de slag te gaan. Met een relatief klein budget kun je via deze kanalen al de nodige bezoekers naar jouw webshop trekken. Ook hiervoor geldt dat je het beste een specialist in kan huren. Een specialist zorgt voor de perfecte advertenties. Net zoals dat Writgo.nl zorgt voor de perfecte teksten op jouw webshop!

writgo.nl

Heb je een eigen website? Dan is de kans groot dat je daar met regelmaat teksten voor schrijft. Sommige mensen vinden dat wel leuk om te doen, maar andere mensen hebben daar een ontzettend hekel aan. Toen Writgo.nl net bestond, schreven we voor een handje vol klanten en hadden we nooit durven dromen dat we nu voor meer dan 500 klanten teksten mogen schrijven. Dat allemaal dankzij een paar duidelijke regels en een ontzettend sterk team. Als website-eigenaar ken je de quote “Content Is King” natuurlijk wel. Hier staan we bij Writgo.nl dan ook volledig achter. Hoe meer content hoe beter, maar de content moet natuurlijk ook waarde leveren aan je bezoekers. Hier gaat het bij veel mensen mis waardoor ze geen resultaten behalen met hun website. Wij willen hier te hulp schieten door ijzersterke content te schrijven, waarmee je goed kunt scoren in de zoekmachines en nog de door jou gewenste resultaten mee kunt behalen.

Recente berichten