Hoe word je succesvol met email marketing?


Hoe word je succesvol met email marketing? Voor een (online) bedrijf is het internet tegenwoordig booming business.

Via internet kunnen tenslotte ongelooflijk veel potentiële klanten aangesproken én aangetrokken worden.

Des te meer reden om de focus volledig op het internet te leggen en daar dan ook de marketingmix op aan te passen.

In het marketingplan zou, bij alle online bedrijven, de nadruk dan ook op het internet moeten liggen.

Een treffend voorbeeld van een onderdeel van een marketingplan is de zogeheten email marketing.

Met email marketing kan je vele klanten aanspreken op een laagdrempelige en goedkope manier.

Maar, hoe word je succesvol met email marketing? In dit artikel kijken we naar de ‘voorwaarden’ waar je aan moet voldoen, zodat je goede resultaten met email marketing kunt behalen.

Wat is email marketing?

Wellicht is email marketing nog een ietwat onbekende term voor je. Dat kan enigszins ook logisch zijn, aangezien email marketing nog niet bijzonder lang bestaat.

Het is een fenomeen dat in de laatste jaren behoorlijk aan populariteit gewonnen heeft.

Email marketing is een vorm van marketing waarbij je klanten via de mail aan gaat spreken.

Je kunt hierbij huidige klanten aanspreken, maar je kunt ook potentiële klanten aanspreken.

Een email is echter niet zomaar onderdeel van het totaalplaatje van de email marketing.

Nee, een email moet sowieso aan de volgende voorwaarden voldoen waardoor het onder email marketing:

  • Je email moet bedoeld zijn voor relatiebeheer
  • De email moet bedoeld zijn om bestaande klanten aan te zetten tot een (nieuwe) aankoop
  • De email moet bedoeld zijn om nieuwe klanten te wervenWat is email marketing?

Als de email aan één van deze voorwaarden voldoet, is het met recht een onderdeel van email marketing. Maar, hoe werkt email marketing nou precies?

In feite is het heel simpel. Als eigenaar een online bedrijf kan je je huidige klanten middels email marketing op een makkelijke en laagdrempelige manier aanspreken.

In de huidige maatschappij is het wenselijk dat alles in de hoogste versnelling gaat.

Een voordeel van een mail is dat deze makkelijk te lezen is én dat deze op elk gewenst moment te lezen is.

Voor een klant is het dan ook prettig dat hij/zij achteraf altijd de mail nogmaals door kan lezen.

Voor een online ondernemer biedt email marketing ongelooflijk veel mogelijkheden. Wat zijn zoal de voordelen van email marketing? Je leest het hieronder.

De voordelen van email marketing

Voor elke online ondernemer biedt email marketing, zoals reeds gezegd, ongelooflijk veel kansen. Dit heeft puur te maken met de unieke voordelen van het sturen van een email.

Een van de voordelen is bijvoorbeeld dat het ongelooflijk goedkoop is. Je hoeft geen groot marketingbudget te hebben om te starten met email marketing.

Het enige wat je moet hebben, is een database met email adressen van je klanten en potentiële klanten. Die email adressen kan je echter makkelijk verzamelen.

Daarnaast is het ook een laagdrempelige manier om klantcontact te maken. Indien een klant geen interesse heeft, verwijdert hij het mailtje direct.

Email marketing funnel

Indien de klant wel interesse is, kan de klant via de mail direct actie ondernemen. De klant kan terug mailen of de klant kan middels een call to action button in de mail direct een aankoop doen.

Dat is uiteindelijk wat je wenst: de klant zo makkelijk mogelijk maken om een aankoop te doen. Middels email marketing is dat dus zeker mogelijk.

Daarnaast is het ook mogelijk om alles te meten met email marketing. Je kunt tenslotte direct zien hoeveel mensen de mail openen, hoeveel mensen actie ondernemen en hoeveel mensen niks met de mail doen. Op basis daarvan kan je vervolgens de volgende mail beter in elkaar zetten.

Tot slot willen we nog aangeven dat het met email marketing ook mogelijk is om de boodschap te personaliseren.

Je kunt tenslotte voor elke klant de mail op enkele puntjes aanpassen, zodat de mail gepersonaliseerd is.

Uit onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde marketing het vele malen beter doet.

Tips om succesvol te worden

Om dit artikel af te sluiten, willen we graag enkele tips aan je geven. Tips waarmee je succesvol met email marketing kan worden.

In feite sluiten deze tips aan op de hierboven genoemde voordelen van email marketing.

De eerste tip is om je mails te personaliseren. Zorg ervoor dat je persoonlijke boodschappen aan je klanten verwerkt in de mail.

Zorg ervoor dat je bepaalde klanten een bepaalde korting of bepaald product kunt bieden in je mail.

Kortom: een gepersonaliseerde mail doet het altijd goed. Een klant krijgt dan het gevoel dat hij/zij speciaal voor je is.

Op basis daarvan is de klant veel eerder geneigd om ook daadwerkelijk een aankoop te doen.

Daarnaast willen we je als tip meegeven om je klantendatabase steeds verder uit te breiden. Naarmate je meer email adressen in je database krijgt, kan je ook meer mails de deur uit sturen.

Daarmee kan je de emailmarketing nog efficiënter en groter inzetten. Op den duur ga je merken dat de emailmarketing een ongekend groot onderdeel van je marketingplan uit gaat maken.

wat is een affiliate partner

Dát heeft weer puur met de voordelen van emailmarketing te maken. Het staat als een paal boven water dat geen andere marketingvorm in de buurt van emailmarketing komt.

Ook willen we je aanraden om veel experimenteren met het versturen van de mails. Een ongelooflijk groot voordeel is namelijk dat je alles bij email marketing kunt meten.

Je kunt meten hoeveel mensen de mail openen én hoeveel mensen daadwerkelijk actie ondernemen. Dat is uiteraard de gewenste situatie.

Door alles te blijven meten, kan je dus de mails in de toekomst beter maken. Daardoor kan je er weer voor zorgen dat meer mensen actie ondernemen naar aanleiding van je mail.

Het gevolg? Je kunt je omzet (flink) laten groeien. Dát is de wenselijke situatie uiteraard.

Het mag duidelijk zijn dat email marketing een zeer nuttig marketingmiddel is. Sterker nog: bij veel online bedrijven is het één van de belangrijkste marketingkanalen.

Met behulp van bovenstaande tips kan jij er ook voor zorgen dat email marketing voor jouw bedrijf succesvol ingezet kan worden.

Geef het eens een poging en ga nadien finetunen; gebruik daarbij uiteraard de bovengenoemde tips.

Ook starten met e-mail marketing? Probeer het dan direct gratis…

GetResponse E-mail Marketing

Starten met E-mail marketing? Dan ben je het beste af bij GetResponse. Lees mijn uitgebreide review!

Lees mijn Review

Recent Content