Hoe word je succesvol met email marketing als affiliate?


Hoe word je succesvol met email marketing als affiliate Hoe word je vandaag de dag nog succesvol met email marketing? Want zeker als affiliate lijkt de nieuwsbrief al een beetje een gedane zaak. Dit ouderwetse communicatiemiddel lijkt eerder iets waar mensen liever van af willen dan dat het een succesvol marketing instrument is. Toch werkt email marketing nog steeds, zeker als affiliate. Het is alleen kunst om bekende middelen op een nieuwe manier in te zetten.

De nieuwsbrief: oud nieuws of gegarandeerd succesnummer?

Tegenwoordig zijn er online ontelbaar veel manieren om met klanten of doelgroepen in contact te komen. Want zelfs een 65-plusser heeft een Facebook pagina om de foto’s van de kleinkinderen in Canada te zien en een 3 jarige weet zijn favoriete tekenfilmpjes op YouTube te vinden. Een email lijkt een wat verouderd marketingtool waar langzaam aan wat roest op dreigt te komen. Veel bedrijven richten zich liever op nieuwe vormen om hun klanten te bereiken en aan zich te binden.

E-mail blijft het nummer 1 communicatiemiddel

Dat is eigenlijk vreemd. Want hoewel email als communicatiemiddel inderdaad al enige tijd bestaat, wordt het nog steeds gebruikt. Het zal in gebruik niet afnemen. Daar waar de populariteit van Facebook ineens een flinke duikeling naar beneden kan maken, zal dit niet zo gauw gebeuren met email. Het zal voorlopig nog het belangrijkste middel blijven waarop mensen elkaar bereiken. Voor bedrijven blijft dat dus ook een bruikbaar marketingmiddel.

Dit wil je niet hebben: ongeopend in de prullenbak

Maar hoe voorkom je dat jouw mails ongeopend in de prullenbak belanden? Want eerlijk is eerlijk: er is een zekere moeheid van de email lezer ten opzichte van nieuwsbrieven. Een email belandt zomaar tussen de spam. Wordt uit je mailing lijst veel ongeopend weggegooid, dan herkent de inbox je email nog sneller als spam. Dat wil je niet hebben.

Post met waarde

Het heeft zoals met zoveel dingen in het leven te maken met waarde. Kijk maar naar de papieren post die je dagelijks op de deurmat ontvangt. Wat maakt het verschil tussen een verjaardagskaart van je oma, de blauwe envelop van de belastingdienst en een foldertje van de supermarkt? Het heeft te maken met de waarde voor de ontvanger. De verjaardagskaart heeft een emotionele waarde voor je, de die komt op het prikbord. Een blauwe envelop bevat vaak belangrijke informatie dus die bewaar je in een map en een reclamefoldertje belandt in de papierbak. Email marketing wordt een succes als het waarde heeft voor de ontvanger en belangrijke informatie bevat.

De email als marketingmiddel, een onderzoek

GetResponse, een van de toonaangevende email marketingplatforms, zette zelf een onderzoek op om er achter te komen hoe in diverse branches email marketing wordt ingezet en ervaren. Wat bleek: de 585 ondervraagden waren zeer positief over de email als marketingmiddel.

bedrijf promoten internet

Starten met Affiliate Marketing?

Toen ik begon met Affiliate Marketing had ik geen idee wat ik moest doen. Totdat ik begon met de Affiliate Marketing Revolutie. Nu kan ik leven van mijn online inkomsten.

Meer informatie over de cursus

Bij de enquête onder marketingmedewerkers in diverse branches wereldwijd, gaf 29% zeer tevreden te zijn met de resultaten van email marketing. Deze groep geeft verder aan dat het rendement beter is dan via andere digitale marketingkanalen. Maar liefst 18% geeft zelfs aan email marketing als excellent marketingmiddel te zien. Klanten geven ook aan dat ze het liefst van alle communicatiemiddelen via de e-mail communiceren. Dit is dan ook het ideale communicatiemiddel om klanten te binden en adviseren.

Maak het persoonlijk

Het werkt dus wel: e-mail marketing. Maar je moet wel weten wat je doet, het werkt alleen vanuit een doordacht email marketingplan. Een email moet verder de ontvanger meteen aanspreken, informatie bevatten die van waarde is. Als affiliate moet je dus ook waar je aandacht aan besteedt waardevol zijn voor de ontvanger. Tips voor mooie hotels in New York komen van pas als je net een ticket hebt geboekt voor een romantische stedentrip naar New York. Dikke kans dat je de e-mail opent die begint met de 10 meest romantische hotels in the Big Apple. Maar weet wel wat je doet: iemand die net 40 is geworden zit niet altijd te wachten op een persoonlijke felicitatie met potjes antirimpelcrème in de aanbieding.
Hoe meer je van degene weet, hoe persoonlijker je de email kan maken en hoe effectiever je mail is. Probeer dus meer te weten te komen van degene die je de nieuwsbrief stuurt dan enkel een e-mailadres.

Van kennis van je klantenkring naar dynamisch content

Dynamisch content is content wat op maat gemaakt is voor de lifestyle en interesses van de klant. Met een systeem wat deels automatisch verloopt, kun je wat je stuurt aanpassen aan de geografische omgeving van de klant. Want iemand uit Den Haag die graag uit eten gaat is blij met een korte review en online reserveringsmogelijkheid van het nieuwe restaurant op de hoek. Naast informatie kunnen afbeeldingen ook afgestemd worden op de klant. GetResponse biedt de tools om dynamisch content te leveren.

Waardevol content

Content moet waarde hebben door de informatie die het bevat. Het moet meer zijn dan het aanbieden van een product en het moet bovendien in aansprekende wijze aangeboden worden. Een platte lap tekst die begint met “Geachte klant” doet mensen al gauw afhaken. Met afbeeldingen en korte krachtige teksten is de aandacht van de lezer langer gevangen. Creëer ook interactie. Mensen geven graag hun mening en dit geeft ook weer waardevolle informatie voor je bedrijf. GetResponse is een e-mail marketingplatform wat de mogelijkheden voor boeiende content creatie biedt. Met mooie kwalitatief hoogstaande templates heb je altijd de basis in huis voor een aantrekkelijke email. Hierbij heb je dan ook de keuze uit een database voor professionele stock foto’s en illustraties. Hiermee zet je snel en simpel waardevol content in elkaar.

Goede email marketing software

Het is belangrijk dat iedereen je email ook op elk apparaat kan openen en lezen, bekijken. Zorg dat je email software dit mogelijk maakt. Een voorbeeld is Kenneth Hart, professioneel reiziger en bierdrinker. Hij kwam op het idee een blog te beginnen met de vindplaatsen van de beste pubs op je plaats van bestemming.

Hoe word je succesvol met email marketing als affiliate

Het bleek een succesvol idee, zeker zijn nieuwsbrieven met informatie over nieuwe kroegentochten hebben een hoge respons. Veel van zijn e-mails worden logischerwijs onderweg geopend op een smartphone of tablet. Toen hij zijn nieuwsbrieven optimaliseerde voor alle apparaten ging het rendement en respons nog sterker omhoog.

Automatiseren én personaliseren

Automatiseren lijkt het tegenovergestelde van personaliseren. Maar in de email marketing gaat dit juist samen. Doordat je bepaalde processen in de email marketing automatiseert, hou je tijd en budget over om te richten op het specificeren van je doelgroep en hun wensen. Door segmentering van de mailing lijst in verschillende doelgroepen te maken, kun je verschillende groepen binnen je mailing lijst met op maat gemaakte informatie of aanbiedingen benaderen. Met dynamisch content spreek je iedereen persoonlijk aan in plaats van een bulk mail te versturen. Door email marketing te automatiseren reageer je bijtijds op een nieuwe klant of spreek je een klant aan. Met een automatische planning laat je regelmatig van je horen. GetResponse biedt zo de middelen om meer rendement uit email marketing te halen.

Starten met Affiliate Marketing?

Maak kennis met Affiliate Marketing in mijn Gratis E-book! Zelf ben ik al een tijd bezig met Affiliate Marketing en leef ik inmiddels van mijn online inkomen. Ik help je graag de eerste stappen te zetten met affiliate marketing. Download daarom mijn e-book helemaal gratis.

Gratis Downloaden

Recent Content