Hoe schrijf je productteksten? Om meer te verkopen met je webshop is het belangrijk dat je goede productteksten schrijft. Hoe beter jouw productteksten zijn geschreven hoe meer verkopen je productpagina’s gaan genereren. Waar moet je dan op letten bij het schrijven van een producttekst?

In dit blogbericht ga ik je uitleggen wat productteksten precies zijn. Welke informatie je zou moeten verwerken om een goede producttekst te schrijven en geef ik je nog 10 praktische tips die je direct kunt toepassen in de praktijk. Na het lezen van dit blogbericht heb je een prima antwoord op de vraag ” Hoe schrijf je productteksten”

Wat zijn productteksten en hoe schrijf je ze?

Productteksten zijn teksten die geschreven zijn om een product te verkopen. In de meeste gevallen worden productteksten vooral geschreven bij e-commerce. Als je een eigen webshop hebt, heb je voor alle producten die je verkoopt goede pakkende teksten nodig.

Krijg Meer Bezoekers, Kliks & Commissies

Kan jouw website wel wat meer bezoekers, Kliks en commissies gebruiken? Laat ons helpen, door teksten te schrijven voor jouw website

Meer informatie

Om een goede producttekst te schrijven moet je producttekst aan een aantal voorwaarden voldoen. Hoe beter jouw teksten aan deze voorwaarden voldoen, hoe meer je verkoopt in je webshop.

Welke informatie verwerk je in een producttekst?

Om een goede producttekst te schrijven is het een goed idee om de 5 w’s toe te passen. Bij elke producttekst begin je dan met het volgende te beschrijven:

  • Wie: Voor wie is dit product?
  • Wat: Geef hier vooral informatie over het product en vertel waarom je bezoekers juist jouw product zouden moeten kopen in plaats van die van de concurrent.
  • Waar: Waar kun je het product het beste gebruiken? Is het bijvoorbeeld een product dat vooral geschikt is voor buiten of heb je er binnenshuis ook iets aan.
  • Waarom: Waarom zouden je bezoekers je product moeten kopen? Dit is het punt waar je uitlegt welk probleem het product oplost voor je bezoekers en vertel je welke voordelen het product geeft als ze het kopen.
  • Hoe: Hoe werkt het product? Als het product een handleiding nodig heeft om te kunnen gebruiken is het een goed idee om alvast een korte beschrijving te geven van hoe het product werkt.

Zoals je ziet dient er aardig wat informatie gegeven te worden bij het schrijven van een goede producttekst. Dat maakt het schrijven van een goede producttekst vaak lastig. Uiteindelijk baart oefening kunst.

10 tips om betere productteksten te schrijven

Om je direct op weg te helpen om een betere producttekst te kunnen schrijven geven we je graag nog wat tips mee. Deze tips kun je direct toepassen in de praktijk als je aan de slag gaat met het schrijven van je productteksten.

1. Weten wie je doelgroep is

Om de mensen die je webshop bezoeken zo goed mogelijk te kunnen aanspreken is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Op basis hiervan kun je dan je Tone of voice zetten.

Hoe beter jij weet wie je doelgroep is hoe beter je een connectie kunt leggen door het schrijven van teksten.

2. Beschrijf de voordelen in plaats van de specificaties

Vaak zien we dat er in de productteksten meer wordt geschreven over specificaties of eigenschappen van een product. Toch werkt het veel beter om in plaats daarvan de voordelen te benoemen.

3. Vertel een verhaal

Een goede manier om je lezers mee te nemen in je productbeschrijvingen is door een verhaal te schrijven. Dit kun je doen door jezelf af te vragen welke situatie zich zou kunnen voordoen wanneer iemand je product heeft gekocht.

Ook kun je ervoor kiezen om een probleem te beschrijven in de vorm van een verhaal en uitleggen hoe jouw product hiervoor de oplossing was. Mensen zijn gek op verhalen en verhalen worden over het algemeen goed onthouden.

4. Spreek je bezoekers persoonlijk aan

Bij het schrijven van een productbeschrijving is het belangrijk dat je niet in de derde persoon praat. Dit komen we vaak tegen bij productbeschrijvingen. In tegenstelling tot praten in de derde persoon is het veel beter om je productteksten zo persoonlijk mogelijk te brengen.

Om dit goed te doen kun je er over nadenken hoe jij een vriend zou vertellen over dit product en dat meenemen in het schrijven van de producttekst.

5. Gebruik krachtige woorden

Hoe schrijf je nou sterke productteksten die ervoor zorgen dat je meer verkoopt? Om je kans op een verkoop te vergroten is het een goed idee om gebruik te maken van krachtige (koop)woorden. Dit zijn woorden die extra kracht zetten aan hetgeen dat je wilt vertellen

Een aantal voorbeelden van dit soort woorden zijn:

  • Gratis
  • Voordeel
  • Gegarandeerd
  • Geweldig
  • Gemakkelijk
  • Ontdek
  • Koop nu
  • Bespaar
  • Krachtig
  • Veilig
  • Betrouwbaar

Er zijn diverse marketing onderzoeken gedaan waaruit is gebleken dat productteksten met deze woorden meer resultaten opleverden.

6. Maak je productteksten scanbaar

Bij het schrijven van een producttekst is het belangrijk dat je gebruik maakt van veel witregels. Zelf hanteer ik over het algemeen dat ik nooit meer dan 3 zinnen per alinea schrijf.

Daarnaast is het ook een goed idee om te kiezen voor een Website thema waarmee het product overzicht zo overzichtelijk mogelijk is.

Bezoekers op je website zijn vooral haastig en willen niet zoeken naar de juiste informatie.

7. Denk ook bij je productteksten aan SEO

Goede productteksten zorgen ervoor dat je meer omzet genereert met je webshop. Toch komen er zonder bezoekers geen inkomsten binnen. Daarom is het een goed idee om bij het schrijven van je productteksten ook rekening te houden met SEO. Een aantal dingen waarop je moet letten zijn:

  • Schrijf een goede metaomschrijving
  • Gebruik het zoekwoord ook in de ALT tag van je afbeeldingen
  • Bepaal vooraf welke zoekwoorden relevant zijn voor het product
  • Zorg voor een snelle website
  • Kopieer geen productbeschrijvingen van andere webshops
  • Gebruik geen productbeschrijvingen van je leveranciers

Verder is het vooral belangrijk dat je het zoekwoord of meerdere zoekwoorden een aantal keer laat terugkomen in je productteksten. Zorg daarbij wel dat je er niet te veel zoekwoorden in verwerkt. Daardoor wordt je tekst minder fijn leesbaar voor je bezoekers.

8. Maak gebruik van goede en duidelijke afbeeldingen

Voordat een bezoeker het product koopt wil hij of zij natuurlijk wel even goed kunnen kijken naar het product. Daarom is het belangrijk dat je afbeeldingen gebruikt van goede kwaliteit. Ook is het een goed idee om meerdere afbeeldingen te gebruiken die verschillende aanzichten laten zien.

Een andere manier om een goed beeld te geven van het product is door een video toe te voegen.

9. Hanteer een vaste lay-out voor je productbeschrijvingen

Om het schrijven van productteksten makkelijker te maken zou je ervoor kunnen kiezen om een vaste lay-out te maken. Zo worden alle productteksten op dezelfde manier ingedeeld en wordt het steeds makkelijker om de teksten te schrijven.

Voorbeeld Productbeschrijving lay-out: 

  • Introductie
  • Algemene informatie over het product
  • De voordelen
  • Welk probleem het oplost
  • Voorbeelden van het opgeloste probleem
  • Call to action

Naast deze lay-out kun je er ook voor kiezen om de eerder genoemde 5 w’s te gebruiken bij het schrijven van je productteksten.

10. Maak duidelijk welk probleem het product oplost

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen bij het schrijven van een goede producttekst is duidelijk maken welke probleem het product oplost. Hoe beter jij een oplossing kunt bieden voor een probleem dat je bezoekers hebben, hoe groter de kans is dat je meer verkopen gaat genereren.

Het is dus een goed idee om hier extra veel aandacht aan te besteden. Dat kan je op langere termijn een hogere conversie opleveren.

Dit bespaart je veel tijd en moeite

Nu je antwoord hebt op de vraag “Hoe schrijf je productteksten” kan ik me voorstellen dat je na het lezen van deze tekst helemaal geen zin meer hebt om zelf aan de slag te gaan met je productteksten. Wist je dat je je productteksten ook gewoon kunt laten schrijven?

Bij Writgo helpen we je graag om al je producten te voorzien van goede pakkende content. Zo hoef jij niet dagenlang achter de computer te zitten en kun jij je bezig houden met je andere belangrijke taken voor je webshop.

Ben jij benieuwd hoe dat werkt? Neem dan contact met ons op via de onderstaande knop

Klik hier om contact met ons op te nemen.

 

 

Deze pagina delen wordt gewaardeerd!

Krijg Meer Bezoekers, Kliks & Commissies

Kan jouw website wel wat meer bezoekers, Kliks en commissies gebruiken? Laat ons helpen, door teksten te schrijven voor jouw website

Meer informatie