Hoe schrijf je een inleiding?

Hoe schrijf je een inleiding?

Een inleiding is hét visitekaartje van een blog of artikel. Het zorgt ervoor dat een lezer geïnteresseerd raakt in wat je te zeggen hebt, en verder wilt lezen. Toch kan het lastig zijn om te beginnen. Hoe bedenk je precies een goede inleiding?

Het is belangrijk bij het schrijven van een inleiding om meteen aan te geven waar je artikel over zal gaan. Laat de lezer niet gokken naar de inhoud, dan kunnen ze hun interesse verliezen. Houd het kort en spannend, zodat ze graag door willen lezen. 

In dit artikel geven we je tips om je te helpen met het schrijven van een pakkende inleiding.

Houd je zinnen kort

Korte zinnen zijn makkelijk te begrijpen, zelfs als je maar met een half oog kijkt. Een schrijver kan echter ontzettend veel informatie kwijt door korte zinnen te gebruiken. Details zijn in een inleiding niet belangrijk – dat komt later. 

Soms lijkt het misschien belangrijk om meteen alle informatie weg te geven, zodat lezers weten wat ze kunnen verwachten. Het probleem met lange zinnen waar veel informatie is echter dat lezers zich niet hard willen hoeven concentreren bij het eerste gedeelte van een tekst. Houd het daarom simpel!

Zeg iets onverwachts

In je inleiding moet iets staan dat de aandacht van een lezer pakt. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar is toch erg belangrijk. Een saaie, voorspelbare inleiding maakt je artikel namelijk niet aantrekkelijk.

Met onverwachts bedoelen we niet iets wat niet bij je onderwerp past, maar iets wat je lezers juist een nieuw inzicht geven. Beschrijf het op een manier waar mensen normaliter niet meteen opkomen als ze er aan denken. 

Herhaal de belangrijkste woorden

De sleutelwoorden in je inleiding herhalen is belangrijk voor zoekmachines om te bepalen waar je artikel over gaat. Toch is het niet de bedoeling om je titel letterlijk te herhalen. Je inleiding kun je zien als kostbare grond. Iets herhalen neemt dus kostbare plaats in je artikel in. Je lezer heeft de titel al gelezen, en weet dus waar je artikel over gaat. 

Voor SEO-redenen kan het belangrijk zijn om wel de juiste zoekwoorden te gebruiken. Speel dus met je tekst om deze woorden op verschillende manier in te zetten. Wees niet bang om creatief te zijn!

Houd het kort

Er is geen wetenschap die ons kan vertellen hoe lang een titel precies moet zijn, maar wat we wel weten is dat lezers, maar voor korte tijd aandacht hebben. Ze willen graag snel doorlezen om bij de kern van je artikel te kunnen komen. 

Maak het persoonlijk

Door gebruik te maken van het woord ‘jou’, maak je een direct verband tussen de schrijver en de lezer. Het geeft de lezer het idee dat zij in gedachten werden gehouden bij het schrijven. Hierdoor wordt een tekst toegankelijk en persoonlijk. 

Geef aan wat de lezer zal leren

Geef in 1 of 2 zinnen aan wat het belangrijkste punt van je artikel is. Dit betekent niet dat je je conclusie al verklapt, maar dat je de lezer de informatie geeft die nodig is om te weten wat ze kunnen verwachten van je artikel. 

Is je titel een vraag? Geef dan direct in het kort een antwoord. Dit scheelt de lezer een hoop frustratie en kan hem of haar juist aanmoedigen om door te lezen. 

Geef aan waarom je artikel belangrijk is

Misschien neem je aan dat iedereen geïnteresseerd is in je onderwerp, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Geef daarom in het kort aan waarom de lezer deze informatie nodig heeft, en wat het nut ervan is. Lezers die in eerste instantie geen interesse hadden in je titel kunnen hiermee van gedachten veranderen.

Pas op met anekdotes

Je inleiding persoonlijk maken is een goede manier om de lezer geïnteresseerd te maken in wat je te zeggen hebt, en eventueel zelfs empathie te laten voelen. Toch kan het gebruik van anekdotes snel misgaan. Als je te diep in je eigen verhaal duikt, kunnen lezers zich afvragen wat precies het punt is van je artikel, en hun interesse verliezen. 

Houd anekdotes dus kort, en geef meteen aan waarom het passend is bij het onderwerp van je artikel. 

Maak gebruik van statistieken of feiten

Het gebruik van een statistiek of een feit is een belangrijke manier om te laten zien dat jouw artikel relevant is, en gebaseerd is op daadwerkelijke gebeurtenissen of verschijnselen. Hiermee geef je ook meteen aan waarom je artikel belangrijk is.

Conclusie

Het belangrijkste om in gedachten te houden bij het schrijven van een inleiding, is dat het meteen de aandacht van de lezer moet trekken. Houd het daarom kort en bondig.

Geef ook meteen de juiste informatie, waardoor de lezer weet wat hij of zij kan verwachten bij het doorlezen. Zo voorkom je frustraties.

Zorg daarnaast dat je inleiding verwelkomend is, door het persoonlijk te maken en de lezer zich in je onderwerp kan herkennen.

Hulp nodig bij het schrijven van teksten? Bekijk dan onze diensten.

Vergelijkbare berichten