Hoe schrijf je activerende teksten?


Hoe schrijf je activerende teksten? Het schrijven van goede webteksten is geen gemakkelijke klus. Nee, als tekstschrijver moet je namelijk met vele elementen rekening houden.

Onder aan de streep is het noodzakelijk om de lezer te informeren. Uiteraard moet dit gepaard gaan met een bepaalde vorm van enthousiasme en de tekst moet óók gemakkelijk te lezen zijn. Daarnaast is het ook noodzakelijk dat de teksten op een activerende manier geschreven zijn.

Als je een tekst schrijft, heb je eigenlijk de keus uit twee varianten. Je kunt voor een activerende vorm kiezen, maar ook een passieve vorm behoort tot de mogelijkheden.

In de meeste gevallen is het beter om een tekst in een activerende vorm te schrijven. Maar, in bepaalde gevallen is een tekst in een passieve vorm beter.

Krijg Meer Bezoekers, Kliks & Commissies

Kan jouw website wel wat meer bezoekers, Kliks en commissies gebruiken? Laat ons helpen, door teksten te schrijven voor jouw website

Meer informatie

Als we naar webteksten kijken, is het beter om deze in een activerende vorm te schrijven. Hoezo dat beter is? Dat kan je in dit artikel lezen.

Net zoals je in dit artikel kunt lezen op welke manier je een activerende tekst kunt schrijven. Na het lezen van dit artikel weet je de verschillende tekstdoelen en hoe je een overtuigende tekst schrijft.

Wat is de activerende vorm?

Zoals we hierboven reeds zeiden, wordt er onderscheid gemaakt tussen een activerende- en een passieve vorm.

Deze twee varianten worden ook wel aangeduid als de twee tekstsoorten. Het verschil tussen deze varianten valt het beste toe te lichten met een voorbeeld.

Bij dit voorbeeld doen we even alsof we een makelaar zijn. Een makelaar heeft uiteraard als taak om een huis of ander gebouw te verkopen.

Op de website kan een makelaar daarom de volgende tekst neerzetten: De huizen worden door ons op een snelle manier verkocht.

Dit is een zin in de passieve vorm. Als de makelaar overtuigender over wilt komen, is het beter om voor de activerende vorm te kiezen. Bij de activerende vorm gaat de zin als volgt worden: wij verkopen uw huis snel.

Lees de bovenstaande twee voorbeelden eens goed door en probeer de verschillen te achterhalen.

Het mag duidelijk zijn dat de tweede variant (de activerende vorm) veel overtuigender overkomt. Je kunt hier dus meer klanten mee aan trekken. Met name voor webteksten is het dan ook van belang om activerende teksten te schrijven.

Let hierbij wel op het feit dat je ook té veel in de activerende vorm kan schrijven. Op dat moment werkt de activerende vorm averechts; het komt dan niet meer overtuigend over.

Het doel van activerende teksten

Het doel van een activerende tekst is om de lezer te overtuigen. Te overtuigen om bijvoorbeeld actie te ondernemen of om een bepaalde aankoop te doen.

Voor onder andere een blog of een webshop zijn de actieve teksten dan ook een mogelijkheid om meer omzet te genereren.

Bij activerende teksten blijkt ook dat je hiermee meer kennis over kunt dragen. Bovendien hebben de lezers meer het gevoel dat ze met een expert te maken hebben.

Oók dat draagt bij aan de mogelijkheid om klanten te overtuigen om een aankoop te doen.

Tot slot willen we nog aangeven dat activerende zinnen veel makkelijker lezen dan passieve zinnen.

Een activerende zin is namelijk veel korter en daarmee ook duidelijker. Dat zag je al in bovenstaand voorbeeld.

Als de zinnen nóg langer worden, zijn de passieve zinnen nog moeilijker te begrijpen.

Hoe schrijf je activerende teksten?

De vraag blijft dan uiteindelijk: hoe kan je activerende teksten schrijven? Wel, daar heb je meerdere kwaliteiten voor nodig.

Ook moet je rekening met meerdere factoren houden. Eén van de belangrijkste factoren is om een call-to-action in de tekst in te bouwen.

Een call-to-action is eigenlijk een knop of een button waarmee je lezers probeert aan te sporen tot actie.

Bekende voorbeelden van een call-to-action zijn onder andere de knoppen ‘Schrijf je in’ of ‘Lees meer’.

Dergelijke buttons kom je veelvuldig in emails tegen, maar ook op websites vind je deze buttons veel terug.

Deze buttons zorgen ervoor dat de lezers eerder geneigd is om actie te ondernemen. Door op de knop ‘lees meer’ te klikken, kan de bezoeker met meer informatie in contact worden gebracht.

Doordat de lezer maar op één knop hoeft te klikken, is de drempel bijzonder laag. Hierdoor is een call-to-action een prima mogelijkheid om bezoekers aan te sporen tot een bepaalde actie.

Een call-to-action is dan ook een belangrijk onderdeel van een activerende tekst. Maar, daarnaast moeten de zinnen uiteraard op de juiste manier samengesteld worden.

Een manier waarmee bezoekers overtuigd worden om een bepaalde actie uit te voeren. Dat is tenslotte het belangrijkste kenmerk/doel van een activerende zin.

Hierover zeggen we dat het belangrijk is om veel te oefenen. Je gaat niet binnen één dag leren om activerende zinnen te maken.

Nee, dit is een langdurig proces. Na verloop van tijd ben je echter wél in staat om activerende teksten te schrijven.

Daarmee kan je een hoop bezoekers overtuigen om toch een product of een dienst af te nemen. Dat wil je tenslotte, niet waar?

Besluit

Bij het schrijven van activerende teksten dien je dus met enkele factoren rekening te houden. Zorg ervoor dat je de teksten op een overtuigende manier schrijft, gebruik korte zinnen en verwerk call-to-actions in je zinnen.

Op die manier overtuig je de lezers om een bepaalde actie uit te voeren. Voor eigenaren van een webshop of een blog is het gebruik maken van activerende zinnen zeer profijtelijk.

Lijkt het je te lastig om activerende teksten te schrijven? Geen nood aan de man. Ga rustig oefenen en probeer veel ervaring te krijgen met het schrijven van zinnen in een activerende vorm.

Zie je ergens een zin in een passieve vorm staan? Maak dan van die zin een activerende zin.

Door dit proces continue te herhalen, krijg je meer gevoel voor het maken van een activerende zin.

Als het je nou echt niet lukt, is het beter om een tekstschrijver in te huren. Een tekstschrijver moet namelijk wel in staat zijn om een activerende tekst te kunnen schrijven.

Dankzij activerende teksten ben jij in staat om meer bezoekers te scoren en een hoge(re) conversie te hebben. Succes!

Liever je teksten laten schrijven? Neem dan contact met ons op >>

De beste content voor je website?

Met de Content Marketing Training van de IMU leer je Stap voor stap hoe jij de beste content schrijft voor je website.

Naar de Cursus Pagina

Recent Content