Hoe maak je een intro voor YouTube? De beste tips voor een geweldige start van je video

Hoe maak je een intro voor YouTube? De beste tips voor een geweldige start van je video

Dus je hebt besloten om een YouTube video te maken voor je bedrijf. Goede keus! Er gaat veel tijd en energie in een video, en het kan een geweldige manier van promotie zijn. Het probleem is echter dat er elke minuut maar liefst 500 uur aan video’s naar YouTube wordt geüpload. Met een YouTube intro kun je ervoor zorgen dat je er meteen uitspringt.

Een YouTube intro is een goede manier om de aandacht van publiek te trekken. Door middel van pakkende tekst, muziek en animaties kun je je merk herkenbaar maken voor de kijkers. Deze intro’s kun je maken in je eigen video editing programma, of in programma’s die specifiek zijn ontworpen om intro’s mee te maken. 

In dit artikel lees je alles over het belang, de belangrijkste aspecten, en de programma’s van YouTube intro’s. 

Wat is een YouTube intro?

YouTube intro’s zijn korte clips die aan het begin van een video afspelen. Ze zijn een herkenningspunt voor je YouTube kanaal. In de intro zie je meestal door wie de video is gemaakt, een merk en animaties. Het is belangrijk dat ze consistent zijn met de content die gemaakt wordt, en niet te vaak veranderd worden. Deze moet namelijk herkenbaar worden voor de kijkers.

Daarnaast is het doel van een intro om de aandacht van de kijkers vast te houden. Je probeert je publiek namelijk te overtuigen dat je video en je kanaal de moeite waard zijn. Een YouTube intro heeft veel voordelen vergeleken met een video-advertentie. De intro’s worden namelijk vrijwillig gekeken als iemand op je video klikt, en zullen bij de kijker daarom geen frustratie oproepen. Deze context maakt het een geweldige mogelijkheid om je bedrijf te promoten.

Hoewel ze kort zijn, is het belangrijk dat er tijd en aandacht gestoken wordt in je intro’s. Lees verder om te leren hoe je de perfecte YouTube intro maakt!

Waarom een YouTube intro maken?

YouTube intro’s zijn een handige tool om de aandacht van kijkers te pakken, ze op je kanaal te houden en ze uiteindelijk te overtuigen om te abonneren. Daarnaast geven ze je ook de mogelijkheid om je publiek bekend te maken met je merk en je logo. Het fijne van YouTube intro’s is dat als je er één keer moeite en tijd in steekt, je ze bij al je toekomstige video’s kan gebruiken.

Hier zijn een paar sterke argumenten voor het gebruikmaken van een intro:

Professionaliteit

Als je een ondernemer bent, is het belangrijk dat je content een professionele uitstraling heeft. Een intro kan dit overdragen. Het geeft de kijker het idee dat je video betrouwbaar is, en niet amateuristisch in elkaar gezet is. 

Denk eens aan de YouTube video’s die je zelf hebt bekeken. Wat geeft je het gevoel dat een YouTube kanaal professioneel is? Waarschijnlijk niet eentje die video’s direct laat beginnen met content.

Nieuwe kijkers trekken

Een goed in elkaar gezette intro kan zorgen voor een groter publiek, doordat je video’s meteen met een knaller beginnen en mensen daarom graag verder kijken. Nieuw e kijkers zullen daarnaast meteen de belangrijkste informatie tot zich nemen: wie je bent en waar je video over gaat. Met deze kennis zullen meer mensen bepalen verder te kijken, omdat ze weten wat ze kunnen verwachten.

Wanneer je kijkers gewend raken aan de visuals en de muziek van je intro, kan je het vergelijken met de intro van een tv-serie. Daarom is het zo belangrijk dat je intro pakkend en herkenbaar is.

Merk en logo’s

Of het nou je logo, de kleuren van je merk of je slogan is, maak in een intro meteen de link tussen je bedrijf en je video’s. Hoe meer kenmerken van je bedrijf je gebruikt, hoe makkelijker het zal zijn voor kijkers om je merk te herkennen. 

Zorg dat je intro’s niet te veel veranderen gedurende de tijd. Kijkers houden van vertrouwde content, en willen niet graag aan iets nieuws hoeven te wennen. Daarnaast hoeven ze zo niet hun verwachting van je content aan te passen.

Informatieve waarde

Naast het noemen van je merk, kun je een intro ook gebruiken om van je publiek een community te maken. Zet je social media en andere relevante informatie in je intro, zodat kijkers die deel uit willen maken van deze community ook je andere content zullen opzoeken.

Hoe maak je een goede YouTube intro?

Het klinkt misschien als een simpele taak, maar er zijn veel aspecten waar aan gedacht moet worden als je een intro maakt. De kracht zit in de details.

Houd het kort

Met kort, bedoelen we echt kort. Een intro van 5 seconden wordt aangeraden, maar zorg er in ieder geval dat je intro niet langer is dan 10 seconden. Houd de aandachtsspanne van je kijkers in gedachten. 

Het doel van een intro is om kijkers aan te trekken, en de rest van de video in te leiden. Een te lange intro kan ervoor zorgen dat je publiek afgeleid raakt en interesse verliest.

Duidelijke boodschap

Een korte intro leidt er ook toe dat je lekker snel je punt maakt. Maak dus geen gebruik van lange zinnen of ingewikkelde woorden, maar houd het simpel. Of het nou in audiovorm is of in tekst, onnodige informatie heeft geen plaats in een intro. 

Maak het herkenbaar

Een van de belangrijkste dingen die je moet benadrukken, is je merk. Als je kijkers direct je merk kunnen herkennen, zullen ze ook buiten YouTube om bekend zijn met je bedrijf. 

Maak gebruik van de juiste kleuren, logo’s, lettertypen en slogans, waardoor kijkers je content zullen associëren met je merk.

Kies goede muziek

Een geweldige manier om je intro herkenbaar te maken, is door de muziek die erin wordt afgespeeld. Kies daarom voor een aanstekende melodie, die lekker in je hoofd blijft hangen.

Zorg wel dat je muziek rechtenvrij is, anders kan de eigenaar van de muziek je video’s claimen, en kunnen deze van YouTube verwijderd worden.

Waar maak je een YouTube intro?

Als je bekend bent met video-editor programma’s, kun je waarschijnlijk met gemak een intro in elkaar zetten. YouTube hoeft echter niet alleen voor de experts te zijn. Ook als je geen verstand hebt van ingewikkelde editing programma’s, kun je met vrij veel gemak een YouTube intro maken. 

Op het internet kun je veel programma’s vinden die het maken van een intro ontzettend simpel maken. Veel Youtubers maken gebruik van deze optie, wat ertoe heeft geleid dat er tegenwoordig veel verschillende programma’s zijn die je kunt gebruiken.

Een goede intro maker kan je inspiratie bieden, en je voorzien van alle belangrijke aspecten die in een intro moeten staan. Maar hoe kies je het beste programma? Op deze zaken kun je letten als je een intro maker kiest.

Flexibiliteit in ontwerp

Als je een intro echt bij je content wil laten passen, is het verstandig om deze zo veel mogelijk op maat te maken. Kies daarom een intro maker die je veel keuze aanbiedt als het gaat om ontwerp.

Content Selectie

Elk YouTube kanaal heeft zijn eigen niche en unieke publiek. Je intro moet daar op inspelen. Daarom is het goed om voor een intro maker te kiezen die je veel content aanbiedt, zoals afbeeldingen, clips en muziek. 

Merk, merk, merk!

We hebben het al enkele keren benadrukt, maar we zeggen het nog een keer: zorg dat je merk goed zichtbaar is. Zorg daarom dat je intro maker het makkelijk maakt om je logo te uploaden, en je intro kan personaliseren zodat het bij jou merk past.

Muziek

Een goede intro maker biedt een grote keuze aan muziek aan die rechtenvrij is. Zo kun je op je gemak een deuntje kiezen dat bij je merk past, zonder je zorgen te hoeven maken om geclaimd te worden. Muziek is de kers op de taart als het gaat om intro’s, dus sla dit niet over.

Conclusie

Een YouTube intro is een geweldige manier om publiek te trekken naar je video’s. Maak daarom slim gebruik van je intro’s, en vermeld de belangrijkste informatie van je bedrijf in dit korte stukje video.

Zorg bij het kiezen van een intro maker dat je artistieke vrijheid hebt, zodat je intro uniek en herkenbaar is.

Succes!

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]