Hoe kun je je online bedrijf promoten op Facebook? De wereld van marketing is in de afgelopen jaren compleet veranderd. Dit valt uiteraard volledig te danken aan de opkomst van het internet. Dankzij het internet zijn er enerzijds veel meer mogelijkheden met betrekking tot de marketing. Terwijl er anderzijds ook een veel grotere doelgroep ontstaan is. Je kunt nu, met dank aan het internet, tenslotte mensen van over de hele wereld aanspreken. Het maakt daarbij niet uit of de personen in Spanje of in Zuid Korea wonen. Nee, alle mensen ter wereld kan je aanspreken via het internet. De enige vereiste daarbij is uiteraard dat er internet aanwezig is.

Doordat de marketing zo veranderd is, zijn de marketeers ook veranderd. Hun hele gedachtegang is veranderd. Dat geldt overigens niet alleen voor marketeers, maar ook voor ondernemers. In de afgelopen jaren is een tendens zichtbaar dat er steeds meer digitale ondernemers tot stand komen. Deze digitale ondernemers zien de kracht van het internet duidelijk in en probeer via die weg een bepaald idee uit te werken tot een (groot) bedrijf. De ervaring leert dat vele digitale ondernemers daar in slagen. Dit heeft weer tot gevolg dat andere mensen ook geloven dat zij goede resultaten kunnen behalen met hun eigen online business. Maar, hoe kan je tegenwoordig je online bedrijf nog promoten op het internet?

Het feit dat overal ter wereld internet verkrijgbaar is, heeft ook zo zijn keerzijde. Het is namelijk ongelooflijk lastig om op te vallen in het oerwoud aan concurrenten. In nagenoeg elke online bedrijfstak heb je te maken met gigantisch veel concurrenten. Om het water boven het hoofd te houden, heb je uiteraard wel klandizie nodig. Hoe kom je aan nieuwe klanten en hoe trek je bestaande klanten nogmaals naar je toe? Daar zijn meerdere redenen voor, waarbij wij ons in dit artikel tot één mogelijkheid beperken. We hebben het hierbij over het adverteren op Facebook.

Wat is adverteren op Facebook?

Als online bedrijf is het uitermate goed te doen om via Facebook te adverteren. In de afgelopen jaren hebben de ontwikkelaars van Facebook namelijk veel tijd geïnvesteerd in het gebruiksgemak van hun applicatie. Het aanmaken van een advertentie gaat nu dus al een stuk makkelijker dan een x aantal jaren geleden.

Bij het maken van een advertentie moet je wel enkele belangrijke keuzes maken. Zo meot je nadenken over de tekst, over een afbeelding/video en over je doelgroep. Met name dat laatste is ongelooflijk belangrijk.

Facebook heeft, wellicht zonder dat je het door hebt, ongelooflijk veel informatie over de gebruikers. Sterker nog: Facebook weet exact waar je bent, wat je doet, wanneer je jarig bent etc. Deze informatie komt voor Facebook uitermate goed van pas. Want, dit Amerikaanse bedrijf weet ook waar jouw interesses liggen. Op deze manier kunnen ze elk Facebook account een bepaalde waarde meegeven. Op basis van die waarde worden uiteindelijk relevante advertenties weergeven. Hier draait het uiteraard met name om het woordje ‘relevante’.

Als jij op Facebook allerlei filmpjes over tuinieren kijkt, heb je niet zoveel aan een advertentie over een lamp voor naast je bed. Nee, het zou voor jou prettig zijn als je advertenties ziet van bijvoorbeeld hoge kortingen op een zak tuinaarde. Als je een dergelijke advertentie ziet, kan je namelijk daar wellicht interesse in hebben. Voor de adverteerder zijn juist de relevante mensen dan ook belangrijk. Bij het aanmaken van een advertentie moet je dan ook goed op de relevantie van je doelgroep letten. Bovendien is het belangrijk om de doelgroep goed vast te stellen en te kaderen.

SMMB Masterclass Training

Wil jij Geld verdienen met Social Media? Dan is je eigen Social Media Marketing Bureau Starten een goede idee. Lees meer over de SMMB MAsterclass op de onderstaande pagina.

Ga DIRECT Naar De GEHEIME Kortingspagina

Betaalde advertentie

Vooralsnog hebben we het hierboven over zogeheten betaalde advertenties gehad. Hierbij betaal je een bepaald bedrag per klik of per weergave. Hoe veel mensen jouw advertentie zien, is dus uiteindelijk bepalend voor het bedrag dat je moet betalen. Uiteraard kan je wel een maandelijkse limiet instellen, evenals de mogelijkheid om een dag limiet in te stellen.

Het voordeel van een betaalde advertentie is dat deze volledig in de interface van Facebook opgenomen wordt. Het valt vaak niet eens op dat je met een advertentie te maken hebt. Ook voor online bedrijven is dat zeer prettig, aangezien zij vaak op alle digitale details letten.

Voor een online bedrijf is het dan ook absoluut aan te raden om betaalde advertenties in te zetten. Stel hierbij wel een limiet in, zodat je niet in één dag over je jaarlijkse marketingbudget heen gaat. Nogmaals willen we ook aangeven dat het belangrijk is om je doelgroep goed te bepalen en op basis daarvan de advertentie in te stellen.

Via je social media kanalen

Via social media, bijvoorbeeld Facebook, is het ook mogelijk om te promoten. Dit draait dan echter niet om betaalde promotie, maar om het verkopen van je product of dienst. Daarbij is het uiteraard wel prettig als je veel vrienden/volgers op Facebook hebt. Hoe meer vrienden je hebt, hoe groter je bereik wordt. Dat geldt met name als er een interactie onder je post plaatsvindt. Op dat moment wordt de post aan nóg meer mensen getoond. Dat is uiteindelijk wat je wenst.

Nogmaals; deze mogelijkheid is alleen goed te doen als je veel vrienden/volgers op Facebook hebt. Is dat nog niet het geval? Dan kan je de hierboven gesuggereerde mogelijkheid proberen: het laten tonen van betaalde advertenties.

Door je vrienden/volgers op Facebook aan te spreken, kan je in ieder geval wel je online bedrijf promoten. Het is daarbij echter ook belangrijk om na te gaan of je op die manier de potentiële klanten aan kunt spreken.

Om je digitale marketing nog meer kracht bij te zetten, kan je er ook voor kiezen om andere social media kanalen te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld via Twitter, Instagram of LinkedIn potentiële klanten aanspreken. Daarbij is het uiteraard wel van belang om te bepalen of jouw doelgroep wel actief is op deze kanalen. Denk daar dus ook goed over na voordat je een geheel online marketing plan gaat schrijven.

Onder aan de streep kunnen we concluderen dat er meerdere mogelijkheden zijn om je online bedrijf via Facebook te promoten. Het plaatsen van betaalde advertenties op Facebook is in ieder geval een wijze tip. Hiermee kan je namelijk veel potentiële klanten aanspreken. Dat is uiteindelijk het doel van reclame maken, niet waar?

Deze pagina delen wordt gewaardeerd!

SMMB Masterclass Training

Wil jij Geld verdienen met Social Media? Dan is je eigen Social Media Marketing Bureau Starten een goede idee. Lees meer over de SMMB MAsterclass op de onderstaande pagina.

Ga DIRECT Naar De GEHEIME Kortingspagina