Op welke sociale media je ook kijkt, de hashtags vliegen je soms om de oren. Dat is niet voor niets. Met goede hashtags kun je namelijk gemakkelijk een groter publiek bereiken. Hoe meer mensen je weet te bereiken, hoe groter de kans is dat je kunt verdienen met je sociale media activiteiten.

Het gebruik van hashtags is de afgelopen jaren explosief toegenomen. Met name onder bedrijven die regelmatig berichten posten. Maar ook particulieren weten ze te vinden. Er zijn verschillende manieren waarop of waarvoor je hashtags kunt gebruiken. Je kunt denken aan het uitlichten van een onderwerp waardoor je mee kunt doen aan lopende discussies. Maar ook om beter gevonden te worden op social media kun je hashtags toevoegen aan je bericht. Dit doe je heel eenvoudig door het # voor een zoekwoord in de tekst te plaatsen, maar kun je ook doen door aan het einde van de tekst enkele zoekwoorden toe te voegen met # ervoor.

Hoe verleidelijk het ook is om hashtags te gebruiken in een bericht dat je plaatst. Als je de hashtag overmatig gaat gebruiken levert je dat niets op. Je moet dus slim omgaan met het gebruik ervan in de berichten die je plaatst.

De hashtag gebruik je op elk social media platform op een andere manier. Daarover lees je in dit artikelen meer. Het is belangrijk om te weten, zodat je optimaal kunt profiteren van de kracht die hashtags voor een social media bericht heeft.

Wat zijn hashtags eigenlijk?

De hashtag is een goede manier om beter vindbaar te zijn op social media. Je kunt hiermee heel gemakkelijk onderwerpen uitlichten, door eenvoudig een hekje voor het woord te plaatsen. Er zijn verschillende voorbeelden waarop de hashtag gebruikt kan worden.

De hashtag kan gebruikt worden om een specifiek onderwerp nader uit te lichten. Je maakt hierbij gebruik van willekeurige hashtags, gerelateerd aan het onderwerp. Maar je kunt ook merkwaarde met hashtags opbouwen.

Het opbouwen van merkwaarde kun je doen door te kiezen voor vaste hashtags. Je kunt hierbij als voorbeeld The Voice of Holland nemen, waarbij de vaste hashtag #TVOH is.

SMMB Masterclass Training

Wil jij Geld verdienen met Social Media? Dan is je eigen Social Media Marketing Bureau Starten een goede idee. Lees meer over de SMMB MAsterclass op de onderstaande pagina.

Ga DIRECT Naar De GEHEIME Kortingspagina

Door het gebruiken van deze vaste hashtag weten veel geïnteresseerde gebruikers van het social media platform je gemakkelijker te vinden. Maar kunnen ze ook veel sneller op recente berichten reageren door een commentaar of vind-ik-leuk (like).

De hashtag is dus een handige marketingmethode, waardoor je publiek kunt vergroten middels een eenvoudig hekje voor het woord, merk of programma waarmee je gevonden wilt worden. Door het toevoegen van een hekje (hashtag) veranderd een woord in een klikbare link.

Waarom gebruik je hashtags op social media?

Iedereen gebruikt hashtags voornamelijk om gelijkwaardige berichten te bundelen. Maar vanuit een marketing perspectief, zoals ik het in mijn artikel wil belichten, gebruik je hashtags voornamelijk om echt beter gevonden te worden. Daardoor krijg je sneller nieuwe volgers op je social media profiel.

Er is dus een daadwerkelijk verschil tussen het gebruik van hashtags door bedrijven of particulieren die actief zijn op social media.

Waar bedrijven jou willen verleiden hen te volgen, maken particulieren voornamelijk gebruik van de hashtags als stof ter discussie of om in content te komen met anderen mensen die er hetzelfde over denken.

  • Hashtags verbeteren je vindbaarheid op social media
  • Sommige hashtags zorgen dat je meer volgers krijgt op social media
  • Juist gebruik van hashtags zorgt voor beter bereik op lange termijn
  • Er is een groot verschil tussen privé hashtags en zakelijke hashtags.

Op welke manieren kun je hashtags gebruiken?

Je kunt de hashtag op verschillende manieren gebruiken. De meest bekende manier is binnen een nieuwe post op social media. Waarbij je specifieke woorden binnen het artikel begint met het hekje, maar ook aan voor je het artikel begint of aan het einde woorden met een hashtag toevoegen is een van de meest gebruikte methode.

Verder hoef je de hashtags natuurlijk niet te bewaren voor uitsluitend de berichten die je op social media deelt. Je kunt er ook voor kiezen om bij het geven van een reactie een hashtag te gebruiken. Je kunt op deze manier zorgen dat meer mensen de reactie gemakkelijk kunnen vinden. Waardoor er in veel gevallen ook vaker op een post gereageerd zal worden.

Nog een andere methode waarop je hashtags kunt gebruiken is binnen je profiel omschrijving. Dat zie je vaak gebeuren op Twitter en Instagram.

Wat bij elk soort gebruik van hashtags ontzettend belangrijk is, gebruik nooit meer hashtags dan je echt nodig hebt. Daarmee zorg je dat hashtags tegen je zullen werken. Wat het marketingdoel dat je hebt niet ten goede zal komen.

Hieronder lees je de verschillende manieren waarop je hashtags kunt gebruiken. Natuurlijk verschilt het per social media, maar over het algemeen zijn dit de meest voorkomende mogelijkheden. Hashtags kun je gebruiken

  •  in de profiel, zodat je profiel beter vindbaar is.
  • voor het bericht begint, dus voor de tekst.
  • binnen je bericht, in de berichttekst zelf.
  • achteraan het bericht dat je deelt.
  • in reacties op andere social media berichten.

Hoe gebruik je hashtags op social media?

De manier hoe je hashtags gebruikt op social media verschilt enorm. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het geven van reacties, waarbij je door het gebruiken van hashtags ook andere kunt aansporen om te reageren. Maar je kunt ook denken aan merken benoemen in je hashtags. Bijvoorbeeld als je op je webwinkel een leuke actie hebt.

Voor het gebruiken van hashtags ben je allerminst beperkt. Je kunt er je creativiteit volledig in kwijt op vrijwel elk platform.

Er zijn overigens ook hashtags die veelgebruikt worden op social media. Deze kun je soms, als het bij je bericht past, toevoegen voor meer succes op korte termijn.

Wat zijn de meest bekende hashtags van dit moment?

Het is goed te weten wat de meest bekende hashtags van dit moment zijn. Deze gebruiken zal je dan ook meer succes opleveren. Hieronder heb ik de 10 meest gebruikte bekende hashtags voor je op rij geplaatst. Samen met een korte uitleg.

Ik heb bij het samenstellen van hashtags bewust gekozen voor hashtags waar je voor marketing echt iets aan hebt. Deze kan dus verschillen met andere lijsten die je op internet kunt vinden.

#love – kun je gebruiken in alles waarop je trots bent, wat je mooi vind of waar je gewoon ontzettend vrolijk van kan worden als je dat ziet.

#summer – deze hashtag kun je goed gebruiken wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe zomer collectie hebt die je aan klanten wil laten zien. Of het zet zomergevoel hebt.

#goedemorgen – vaak gebruikt wanneer je weer open bent. Als de nieuwe dag is begonnen kun je de mensen laten zien wat ze te wachten staat.

#happy – heb je iets nieuws, waar jij heel blij van bent geworden. Dat deel je natuurlijk graag met de hele wereld. Maar met deze hashtag deel je het niet, je bereikt ook de hele wereld.

#style – leuk als je iets unieks hebt waar je helemaal trots op bent. Dan kun je het delen met deze korte hashtag. Zodat je laat zien dat het helemaal van nu is.

#merk – je kunt merk veranderen door je bedrijfsnaam, merken die je verkoopt of gewoon houden zoals deze is. Je kunt hier dus heel veel creatieve moves in maken.

#life – laat zien wat je aan het doen bent, ook marketing technisch. Je kunt deze hashtag op heel veel verschillende manieren gebruiken.

#makeup – is lang niet voor elk bedrijf of zakelijke gebruiker van social media te gebruiken. Maar toch staat deze ertussen. Omdat je hiermee een groot bereik hebt en veel kanten op kan.

#aanbieding – kun je natuurlijk zo laten om te zien wat je te bieden hebt, maar je kunt ook zorgen dat je een aanvulling voor of na het woord aanbieding zet. Zo bereik je zeker mensen die echt op zoek zijn naar een specifiek voordeel.

#inspiratie – breng je volgers graag op nieuwe ideeën of ongewoon gebruik van artikelen die je op je website verkoopt? Dan is deze hashtag zeker een leuke aanvulling om je bereik te vergroten.

Hoe gebruik je hashtags op Twitter?

Je wilt natuurlijk alles uit Twitter halen. Dan zijn hashtags om onderwerpen of trefwoorden uit te lichten belangrijk. Je kunt op deze manier je begrijp vergroten. Door het gebruiken van hashtags zal Twitter je berichten indexeren. Waardoor deze gemakkelijker getoond zullen worden als gebruikers van het social media platform er gebruik van maken.

Wat een ander voordeel is van Twitter, je kunt interessante onderwerpen instellen om te volgen. Als je dus weet dat mensen een bepaalde hashtag volgen is het waardevol om die te gebruiken bij de berichten die je plaatst.

Hoeveel hashtags gebruik je in een Twitter bericht?

Het is verstandig om in Twitter berichten niet te veel hashtags te gebruiken. Je kunt daardoor ook veel volgers verliezen. Omdat je meer bezig bent met de hashtag marketing dan daadwerkelijk goede informatie aanbieden.

Beperk je daarom tot het gebruiken van maximaal 2 hashtags in of achter het bericht. Je voorkomt hiermee dat je aan het over optimaliseren bent.

Daarnaast kun is het verstandig om steeds opnieuw gebruik te maken van verschillende hashtags in de postberichten die je deelt. Daarmee vergroot je het bereik dat je hebt op Twitter aanzienlijk. Wat je mogelijk meer volgers zal opleveren.

Wat moet ik weten over hashtags gebruiken op Twitter?

De berichtdeling op Twitter gaat razendsnel. Die is vrijwel voor geen enkel bedrijf gemakkelijk bij te houden. Het is daarom belangrijk dat je regelmaat kiest in het posten. Waarbij je blijft meten welke impact het heeft op de resultaten die je kunt behalen.

Wanneer je Nederlandstalig gebruik maakt van Twitter zijn ochtendtijden of avondtijden het meest verstandig. Wanneer je wereldwijde bereik hebt, is het verstandig om hierin juiste informatie te zoeken, zodat je optimaal profiteert.

Hoe gebruik je hashtags op Facebook?

Op Facebook worden hashtags veel minder vaak gebruikt. Zonde, je kunt er veel potentiële klanten mee bereiken. Maar voor iedereen die hashtags wil gaan gebruiken om beter gevonden te worden biedt het minimale gebruik ook kansen. Je bent namelijk een van de weinigen die hashtags op dit social media platform gebruikt.

Hoewel het gebruik ervan op Facebook nog niet heel groot is, maken wel steeds meer bedrijven van hashtags gebruik. De concurrentie neemt hierdoor steeds verder toe.

Om de concurrentie voor te blijven is een juist gebruik van tags dus belangrijk. Je kunt dit doen door vooral onderaan berichten een aantal hashtags te plaatsen. Wat ik mijn klanten die vooral binnen een bepaalde plaats actief zijn, om deze ook in een hashtag te verwerken.

Dat zorgt dat je bereik doorgaans in grote mate zal toenemen. Waardoor je uiteindelijk meer kunt verdienen met hashtags op social media.

Hoeveel hashtags gebruik je in een Facebook bericht?

De hoeveelheid hashtags op Facebook ligt hoger dan bij andere social media. Wat eigenlijk niet zou moeten wanneer je juist gebruik maakt van hashtags. Daardoor adviseer ik mijn klanten maximaal 3 hashtags te gebruiken.

Door je te beperken in het gebruik van hashtags vergroot je de kans dat je echt gevonden zal worden op Facebook. Omdat je beter in staat bent de hashtags binnen het bericht onderwerp te houden. Als je het aantal hashtags vergroot is de kans dat je hierover minder goed nadenkt, niet de juiste mensen zal bereiken maar uiteindelijk ook weinig bereikt aanzienlijk aanwezig. Dat moet je dus echt voorkomen.

Wat moet ik weten over hashtags gebruiken op Facebook?

Op Facebook kun je doorgaans langere berichten kwijt, de voorkeur heeft dan ook om hashtags onderaan in een bericht te plaatsen. Zeker omdat deze alleen je gebruikt worden om beter op het platform gevonden te worden.

Binnen Facebook kun je hashtags ook gebruiken in reacties die je geeft. Hoewel deze niet zoals op andere social media gevonden worden heeft het wel een kleine meerwaarde.

Hoe gebruik je hashtags op Instagram?

Het gebruiken van Instagram is vooral voor jongeren. Die delen dan ook massaal nieuwe beelden op het social media platform. Je kunt je bijna afvragen hoe je zorgt dat je als bedrijf opvalt tussen als die beelden die gedeeld worden. Precies, hashtags zijn een goede manier.

Maar om raakvlak te hebben tussen de jongeren maak je doorgaans gebruik van meer hippe hashtags dan op andere sociale media. Je kunt hierbij denken aan langere hashtags. Maar ook door leuke toevoegingen op hashtags.

Waarbinnen Twitter vooral gebruik wordt gemaakt door vaste hashtags is dit bij Instagram minder het geval. Je moet hierdoor soms echt op zoek naar actualiteiten die spelen. Wanneer je dus echt wil winnen op Instagram moet je blijven veranderen, meten en onderzoeken.

Hoeveel hashtags gebruik je in een Instagram bericht?

Je kunt je het beste beperken tot 3 hashtags per Instagram bericht. Zo blijven de berichten die je plaatst overzichtelijk, ondanks dat deze voornamelijk uit foto’s bestaat. Wat vooral heel belangrijk is voor het gebruiken van hashtags op Instagram, overdrijf het niet.

Hoewel veel bedrijven meer dan de 3 hashtags plaatsen biedt dat geen garantie tot meer succes op het social media platform. Daarom is het goed om met de 3 hashtags binnen je onderwerp te blijven.

Wat moet ik weten over hashtags gebruiken op Instagram?

Waar de voorkeur bij andere media vooral heeft om hashtags onder of achteraan een bericht te gaan plaatsen, kun je hashtags op Instagram ook kwijt in de berichten. Dit komt omdat Instagram vooral gaat over de fotomaterialen die je deelt.

Dat maakt de tekst als hashtags op Instagram minder belangrijk dan op andere media. Maar voor marketing doeleinden belangrijk genoeg om er serieus mee aan de slag te gaan.

Hoe gebruik je hashtags op Pinterest?

Er is maar een plek waar je alles dat je vindt op internet aan beeld en fotomateriaal kunt delen. Dat is natuurlijk Pinterest. Maar hoe werkt dat nu met hashtags. Hebben deze dan wel voldoende waarde op dit social media platform. Dat jij je dit afvraagt is een goed begin. Want tja, hoe populair is dit platform?

Vooralsnog zijn de mogelijkheden om hashtags te plaatsen bij Pinterest beperkt tot in je pin omschrijving. Maar zelfs dat bied je al voldoende kansen. Je kunt hierbij denken aan het verbeteren van de vindbaarheid van je blog. Als je vanaf je eigen blog pint natuurlijk.

De mogelijkheden die Pinterest heeft gaan dus wat verder dan uitsluitend een hashtags om door de mensen gevolgd te worden. Je bent indirect bezig om ook de marketing van je blog te vergroten.

Hoeveel hashtags gebruik je in een Pinterest bericht?

Je kunt met Pinterest heel veel delen. Daarom is het verstandig om je vooral te beperken in het gebruiken van hashtags. Waarbij je moet denken aan maximaal 2 hashtags per media die je op dit platform wil delen.

Hoe zit het met hashtags op de lange termijn?

Alle berichten die je op social media deelt blijven natuurlijk bestaan. Dus ook voor de lange termijn is een juist gebruik van hashtags belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je binnen vooral populaire hashtags ook in beeld blijft.

Je kunt er niet vanuit gaan dat je met een enkele hashtag altijd een toppositie kunt behouden. Er komen dagelijks vele miljoenen berichten bij. Dus je moet er echt goed over nadenken. Voor lange termijn is het gebruiken van minder populaire hashtags daarom veel verstandiger.

Als je minder populaire hashtags gebruikt, val je binnen actuele zoekresultaten minder snel op. Maar voor de lange termijn kunnen deze hashtags een belangrijk onderdeel uitmaken van je succes. Waar veel van je concurrenten niet op inzetten.

Hoe kun je de populairste hashtags vinden?

Op social media platformen zelf worden met regelmaat actueel gebruik van hashtags gedeeld. Je kunt dus daadwerkelijk de meest populaire hashtags eenvoudig vinden. Maar ook verschillende websites bieden je top lijsten aan.

Wanneer je ervoor kiest om met populaire hashtags aan de slag te gaan moet je weten dat jij dus niet de enige bent, waardoor je slechts kort profijt kunt hebben. Doordat je weer snel onderaan staat.

Het is dus verstandig om populaire zoektermen met minder populaire zoektermen te combineren, afhankelijk van wat je wilt bereiken.

Kiezen voor minder populaire zoekwoorden is anders dan eindeloos nadenken over mogelijke synoniemen. Daar bereik je uiteindelijk niet heel veel mee. Het moet natuurlijk ook passen bij het onderwerp waarover je post gaat.

Je kunt ook toevoegingen doen aan zoekwoorden. Misschien is #schoenen ongekend populair, maar wanneer je kiest voor #nikeschoenen je langer resultaat kunt genieten. Het is dus zeker heel belangrijk dat je blijft nadenken over de hashtags die je wilt gebruiken.

Zijn hashtags echt zo belangrijk voor meer succes op social media?

Het gebruik van hashtags kan om verschillende redenen bijdragen aan het succes dat je hebt. Waar je wel goed moet nadenken over welke hashtags je wilt gebruiken of hoe je deze inzet. Daarover heb je al veel informatie gekregen.

Waarover ik bewust niet gesproken heb ik de reden om de hashtags in social media berichten zo veel als mogelijk is te minimaliseren. Dus je te houden aan het aangegeven aantal in dit artikel. Dat is namelijk redelijk eenvoudig. Hiermee voorkom je een wildgroei binnen je account. Je kunt het met de afbakening van je account vergelijken.

Zorg daarom dat je bewust bezig bent met de hashtags die je in berichten wilt plaatsen. Je hebt er als timmerman niets aan om op huishouden of gordijnrails gevonden te worden. Zelfs niet als je een bericht plaatst over de gordijnrails die je hebt opgehangen.

Is hoe concurrentie de hashtag inzet belangrijk om te weten?

Het is natuurlijk goed om de concurrentie in de gaten te houden. Maar uiteindelijk bevaren jullie niet dezelfde wateren op social media. Dat heeft alles te maken met het feit dat het niet direct samenhangt met verkoop. Je concurrentie heeft misschien vele duizenden volgers, toch kan het zomaar zijn dat er weinig verkoop is.

Waarbij jij misschien met enkele honderden volgers heel veel verkoop hebt. Dat kun je vanaf een social media account niet inschatten. Maar als dit zo is, wil jij allesbehalve hetzelfde doen als jouw concurrentie.

Dat deze bedrijven vaak veel volgers hebben hangt samen met het overmatig gebruik van hashtags in berichten. Waardoor ze door zogenaamde autofollow systemen worden toegevoegd. Dat zijn in de praktijk dus niets zeggende volgers.

Kijk daarom goed tussen de volgers van deze bedrijven, alvorens je zelfde hashtags gaat gebruiken om ook aan meer volgers te komen. Het is de moeite in vrijwel geen enkel geval waard om hierin de tijd te investeren die je beter kunt besteden aan posten of optimaliseren van content.

Als marketing expert kan ik hierover heel veel theorie loslaten, waarmee jij niet geholpen bent. Het is dus veel belangrijker om te weten wat wel werkt, waarover je al in dit bericht gelezen hebt.

Deze pagina delen wordt gewaardeerd!

SMMB Masterclass Training

Wil jij Geld verdienen met Social Media? Dan is je eigen Social Media Marketing Bureau Starten een goede idee. Lees meer over de SMMB MAsterclass op de onderstaande pagina.

Ga DIRECT Naar De GEHEIME Kortingspagina