goede titel bedenken

Een goede titel bedenken: Zo doe je dat!

Een goede titel bedenken kan frustrerend zijn. Hoe kun je in één kleine zin de boodschap van je content aangeven? Toch is het een ontzettend belangrijk deel van een succesvolle blog of je online marketing. Titels zijn namelijk essentieel voor het grijpen van de aandacht. Hoe meer nieuwsgierigheid je met je titel kunt opwekken, hoe meer mensen erop zullen klikken. 

Heb je moeite met het bedenken van de perfecte titel? Probeer deze tips dan eens uit!

Een goede titel bedenken die pakkend is

Elke dag lees je meerdere titels. Denk aan krantenkoppen, nieuwsberichten, e-mails en video’s. Allemaal proberen ze je te overtuigen dat hun content de moeite waard is. Hoe reageer je daar zelf op? Wanneer besluit jij om een video te bekijken, of een nieuwsbericht te lezen? Waarschijnlijk door de pakkende titel.

Trends van pakkende titels

Om een goede titel te bedenken, moet je dus kunnen bepalen wat pakkend is. Wat grijpt meteen de aandacht van de lezer? Al jaren wordt er onderzoek gedaan naar de meest pakkende titels. Hier zijn bepaalde trends gevonden die bijzonder goed de aandacht trekken. Maak hier gebruik van! Enkele voorbeelden van deze trends zijn:

  • Nummers in de titel. Je kent ze wel. ‘De beste 10 films van het jaar’, of ‘5 reizen die je in je leven moet maken’. Het lijkt eenvoudig, maar het werkt. Mensen zijn dol op lijstjes. Het is makkelijk om te lezen, en het geeft je in korte tijd veel informatie.
  • Een titel met een belofte. In de titel geef je meteen aan wat een lezer zal leren van je artikel. Kijk eens naar de blog die je nu leest. Ook wij hebben met onze titel aangegeven wat je aan deze content zult hebben. 
  • Een ontmaskerende titel. Maak de lezer benieuwd naar je content door de titel geheimzinnig te houden. Denk bijvoorbeeld aan ‘De beste tips voor je haar die niemand je vertelt’, of ‘Het geheim van professionele kappers’. Dit maakt de lezer meteen nieuwsgierig naar de geheimen die je gaat onthullen.

Een goede titel bedenken met een zoekwoordonderzoek

Met een zoekwoordonderzoek kun je erachter komen waar je doelgroep naar op zoek is. Hierdoor kun je veel gerichter te werk gaan. In de titel kun je namelijk meteen laten weten dat je het antwoord op de vraag van je publiek hebt. 

Met een zoekwoordonderzoek bekijk je waar mensen naar zoeken in online zoekmachines zoals Google en Bing. Door die woorden in je titel te gebruiken, ziet Google bijvoorbeeld meteen dat het relevante informatie is. Hierdoor scoor je dus hoger op de resultatenpagina van een zoekopdracht. Zo maak je je titel én je content dus SEO vriendelijk! 

Meer leren over SEO? Download dan het gratis SEO e-book van IMU ‘Winnen in Google’!

Een goede titel bedenken die specifiek is

Er staat ontzettend veel informatie online. Als jouw titel niet meteen duidelijk maakt waar je content over gaat, zal een lezer hoogstwaarschijnlijk doorscrollen. Mensen willen namelijk weten wat ze kunnen verwachten als ze ergens op klikken. Een specifieke titel maakt in één klap duidelijk welke vragen beantwoord zullen worden. Hierdoor kun je interesse opwekken bij je lezers.

Er is zelfs onderzoek gedaan naar het maken van specifieke titels. Door maar liefst 3 miljoen titels te vergelijken, is aangetoond dat meer informatie leidt tot meer clicks. 

Een goede titel bedenken zonder valse beloftes

Een titel kan veel beloven, maar de content moet het wel waarmaken. Het kan heel frustrerend zijn om op een artikel te klikken, en achteraf geen antwoord hebt gekregen die de titel beloofde. Als je wel eens van ‘clickbait’ hebt gehoord, zul je weten hoe vervelend dit is. Een titel speelt in op de emoties, maar de content blijkt niet aan de verwachtingen te voldoen. 

Blijf daarom realistisch, en maak geen valse beloftes in je titel. Zo kunnen lezers te weten komen dat je content de moeite waard is. De volgende keer dat ze iets van je voorbij zien komen, zullen ze niet bang zijn dat het om clickbait gaat.

Een titel bedenken met je publiek in gedachten

Je zult niet de aandacht van iedereen kunnen pakken met een titel. Wat belangrijk is, is dat jouw doelgroep wordt aangesproken. Probeer je publiek daarom zo goed mogelijk te leren kennen. Welke titels hebben in het verleden goed gewerkt? Welke woorden spreken je doelgroep aan? Hoe langer je actief bent met het schrijven van content, hoe specifieker je strategie van het bedenken van titels zal worden. 

Conclusie

Een titel moet in een fractie van een seconde de aandacht kunnen pakken van een lezer. Het is bewezen dat sommige formules hier goed voor werken. Het toepassen van deze formule is echter niet genoeg. Houd ook in gedachten dat je meteen moet aangeven waar je content over gaat, en dat het geen valse beloftes maakt. 

Door een zoekwoordonderzoek te doen krijg je belangrijk inzicht in de interesses van je publiek. Gebruik dit bij het schrijven van je titel! Je spreekt daar meteen je gewenste doelgroep mee aan. Succes!

Vergelijkbare berichten