Wat zijn featured snippets? En hoe kun je de featured snippets krijgen?

Wat zijn featured snippets? En hoe kun je de featured snippets krijgen?

Wil jij met je website gaan knallen? Om veel bezoekers naar je website te  kunnen trekken, moet je website 100% geoptimaliseerd zijn. Je website moet snel zijn, je moet met linkbuilding aan de slag gaan en je moet de perfecte content op je website plaatsen. Daarnaast kun je met tal van andere zaken aan de slag gaan, waaronder featured snippets.

In dit artikel beantwoorden wij enkele vragen over deze featured snippets:

  • Wat zijn featured snippets precies?
  • Hoe ziet een featured snippet eruit?
  • Wat is het belang van featured snippets?
  • Hoe krijg je een featured snippet?
  • Welke soorten featured snippets bestaan er?
  • Wanneer wordt er een featured snippet weergegeven?
  • Uit hoeveel woorden bestaat een featured snippet?
  • Aan welke voorwaarden moet een goede featured snippet voldoen?

Kortom: na het lezen van dit artikel weet je alles over de featured snippets.

Wat zijn featured snippets?

Als we naar de vertaling van ‘featured snippets’ kijken, komen we uit op de term ‘uitgelichte fragmenten’. Geeft dit duidelijk aan wat dergelijke snippets precies zijn? Nee, zeker niet. Om dit duidelijker voor je te maken, zetten we graag twee voorbeelden op een rijtje.

Voorbeeld 1:

In dit voorbeeld hebben we in Google gezocht naar ‘Hoe oud is een peuter?’. Het bovenste zoekresultaat wordt vervolgens in de vorm van een featured snippet weergegeven:

Wat zijn featured snippets?

Voorbeeld 2:

In dit voorbeeld hebben we in Google gezocht naar ‘Hoe ver vliegen naar Dubai?’. Het bovenste zoekresultaat wordt ook in de vorm van een featured snippet weergegeven:

Wat zijn featured snippets?

Definitie van een featured snippet

Een featured snippet kun je zien als het uitgelichte stukje tekst aan de bovenkant van de zoekresultaten binnen Google. De featured snippet kun je niet alleen aan de tekst herkennen, maar ook aan de foto (zie de voorbeelden hierboven).

De featured snippet geeft altijd een direct én beknopt antwoord op de zoekvraag. Deze snippets kun je dan ook perfect inzetten als je wilt scoren op bepaalde zoektermen in een vragende vorm. Indien je bijvoorbeeld op ‘vliegen naar Dubai’ zou zoeken, zou je géén featured snippet aan de bovenkant van Google zien. Als je de zoekterm ‘Hoe ver vliegen naar Dubai?’ gebruikt, wordt er wél een featured snippet weergegeven.

Hoe ziet een featured snippet eruit?

Allereerst kunnen we stellen dat een featured snippet anders opgemaakt is dan normale zoekresultaten. Ook is een featured snippet anders opgemaakt dan een advertentie. Een featured snippet is dus uniek en is herkenbaar. Dat is vooral aan de volgende eigenschappen van een dergelijke snippet te danken:

  • Tekst: in een featured snippet zie je altijd tekst naar voren komen. Dit is het stukje tekst waarin antwoord wordt gegeven op de zoektermen in de vragende vorm.
  • Foto: bij veel featured snippets is ook een foto te zien. Dit is in veel gevallen de uitgelichte afbeelding van de betreffende webpagina.
  • URL: in een featured snippet zie je ook direct de URL naar voren komen. Deze URL wordt compleet met de breadcrumbs weergegeven.
  • SEO titel: ook komt de SEO titel van de betreffende webpagina duidelijk in beeld. Dat is de titel die je aan de onderzijde van de featured snippet aantreft.
  • Streep + buttons: onder een featured snippet is ook altijd een scheidingsteken te vinden. Daarnaast plaatst Google hier automatisch twee buttons bij ‘Over samenvatten’ en ‘Feedback’.

Voor de gein zou je eens veel zoektermen in de vragende vorm in Google in moeten typen. Je krijgt dan een duidelijke indruk van de opbouw en inhoud van een featured snippet. Graag geven we je hier nóg een voorbeeld van. In onderstaand voorbeeld vind je alle eigenschappen die we hierboven op een rijtje hebben gezet:

Hoe ziet het eruit?

Dat dit een webpagina van Wikipedia is, is niet opvallend. Heel veel featured snippets die je tegenkomt, zijn van een webpagina van Wikipedia. Dit is simpelweg te danken aan de ongekend hoge autoriteit van deze website.

Wat is het belang van featured snippets?

Is het nou aan te raden om je pijlen op featured snippets te richten? Ja, dat is zeker aan te raden. Als je bovenaan de zoekresultaten met featured snippets staat, geniet je van drie voordelen:

  • Meer bezoekers naar je website: veel onderzoeken wijzen uit dat internetgebruikers kiezen voor één van de bovenste termen. Daarbij is het ook zo dat bezoekers procentueel gezien het vaakst voor de bovenste term kiezen. Met featured snippets verkrijg je dus (veel) meer websitebezoekers.
  • Goed voor de autoriteit van je website: als je featured snippets hebt ‘gekregen’, is dit goed voor de autoriteit van je website. Google heeft hiermee namelijk in de gaten dat je website waardevol is. Uiteraard is dit een wisselwerking; alleen als je een waardevolle website hebt, kun je featured snippets binnen Google verkrijgen. Het is een beetje het kip en het ei verhaal, maar featured snippets zijn absoluut goed voor de autoriteit van je website.
  • Je bouwt een naamsbekendheid op: een belangrijke eigenschapen van featured snippets is dat de URL en de SEO titel ook weergegeven wordt. Zelfs als de internetgebruiker níet op jouw link klikt, maakt hij/zij in het kort kennis met je website. Mocht dit meerdere malen gebeuren, onthoudt deze bezoeker absoluut je website. Op deze manier bouw je een behoorlijke naamsbekendheid op.

Hoe krijg je een featured snippet?

Zie jij de voordelen van de featured snippets in? En wil je graag de featured snippets ook gaan krijgen? Dan is het advies om onderstaande drie stappen op te volgen:

  • Stap 1: voer een zoekwoordenonderzoek uit. Ten eerste raden wij je aan om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Ga hierbij na op welke relevante vragen je een antwoord kunt geven. En ga ook goed na bij welke relevante vragen nog geen featured snippet weergegeven wordt. Voor dit onderzoek kun je gebruik maken van Google Search Console, Keywordtool.io en/of SEMrush.
  • Stap 2: verwerk de zoekvraag in een pagina. Weet je op welke relevante zoekvragen je kunt gaan scoren? Dan is het zaak om deze relevante zoekvraag in één van je webpagina’s te verwerken. Je moet deze pagina echt volledig optimaliseren, aangezien Google heel kritisch naar de betreffende pagina kijkt. Zorg daarom voor perfecte content, voor een kort en bondig antwoord op de zoekvraag en voor een perfecte On Page SEO.
  • Stap 3: optimaliseer de pagina verder. Stilstand is achteruitgang. Zorg er daarom voor dat je de webpagina blijft optimaliseren. Hierbij is het ook zaak om je geduld te bewaren. De kans dat je met de betreffende webpagina binnen één dag een featured snippet hebt gescoord, is minimaal.

Welke soorten featured snippets bestaan er?

Zie je de voordelen van een featured snippet in? En wil je graag zoveel mogelijk featured snippets krijgen? Dan is het advies om je eerst heel goed in deze snippets te verwerken. Het feit dat je nu dit artikel aan het lezen bent, is wat ons betreft een goed teken. Dit betekent immers dat je serieus met de mogelijkheden bezig bent.

Het is hierbij goed om te weten dat je uit meerdere featured snippets kunt kiezen.

Zo is het mogelijk om een featured snippet in de vorm van een antwoord paragraaf te creëren. Dat zijn precies de voorbeelden die je hierboven voorbij hebt zien komen. Bij deze paragraaf is vaak ook een foto voorzien.

Je kunt ook kiezen voor een lijst met bullets of getallen. Hoe dat er uit ziet, zie je in onderstaand voorbeeld”

Welke soorten zijn er?

De andere mogelijkheden die je hebt, is een tabel of een video. Als je zo’n video wenst te hebben, zou je hiervoor een YouTube video moeten hebben. Voor deze featured snippets richt Google zich namelijk op YouTube. Geef je de voorkeur aan een tabel? Dat is bij sommige zoektermen absoluut de beste optie, zoals je in dit voorbeeld kunt zien:

Wat zijn featured snippets?

Wanneer wordt er een featured snippet weergegeven?

Wordt bij elke zoekterm een featured snippet weergegeven? Nee, absoluut niet. Google geeft de featured snippet alleen weer als deze aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • In een kort stukje tekst moet antwoord op de vraag gegeven worden. Geef je in een alinea van 400 woorden antwoord op de betreffende zoekvraag? Dan kun je een featured snippet vergeten. Het antwoord moet kort en bondig zijn.
  • Het antwoord moet uniek en waardevol zijn. Google checkt of de informatie die op je website staat wel uniek en waardevol is. Als dat het geval is, is de kans op een featured snippet groter.
  • Er moet een zoekvraag gebruikt worden. Een featured wordt alléén bij een zoekvraag weergeven. Het draait immers om het antwoord dat er gegeven wordt; zonder vraag is er ook geen passend antwoord te geven.

Als je featured snippets wilt krijgen, zijn dit belangrijke aspecten om goed rekening mee te houden.

Uit hoeveel woorden bestaat een featured snippet?

Om een featured snippet te kunnen krijgen, moet je een goed en bondig antwoord op de vraag geven. Hierbij kun je een richtlijn van 40 tot 60 woorden aanhouden. Geef je in méér woorden antwoord op de vraag? Dan kun je het beste kiezen voor een kortere beantwoording van de vraag.

Let wel op: dit is een richtlijn. Google maakt namelijk nooit bekend wat nou de exacte woorden- of letterhoeveelheden zijn. Wij houden in ieder geval altijd de 40 tot 60 woorden aan. Dit staat gelijk aan pakweg 150 tekens.

Aan welke voorwaarden moet een goede featured snippet voldoen?

Zo, je weet nu eigenlijk alles over de featured snippets. Om van de voordelen van deze snippets te kunnen profiteren, kun je het beste zo snel mogelijk aan de slag gaan. Zo snel mogelijk aan de slag gaan om je webpagina te optimaliseren.

Ons advies is om hierbij met onderstaande voorwaarden rekening te houden:

  • Je moet per webpagina op één zoekvraag richten. Heb je bijvoorbeeld een website over vliegtijden. Dan kun je één webpagina richten op de vraag ‘hoe ver vliegen naar Dubai?’, één webpagina richten op de vraag ‘hoe ver vliegen naar Valencia?’ en één webpagina richten op de vraag ‘hoe ver vliegen naar Miami?’.
  • Het antwoord moet relevant en waardevol zijn. Het antwoord dat je op je webpagina gaat geven, moet zowel relevant als waardevol zijn. Google scant echt of het artikel (en dus het antwoord) relevant zijn voor de betreffende zoekvraag.
  • Het antwoord moet kort en bondig gegeven worden. Op je webpagina moet je het antwoord op de zoekvraag kort en bondig geven. Je kunt hierbij een woordenaantal van 40 tot 60 woorden aanhouden. 
  • Je moet de webpagina optimaliseren. Alleen als je je webpagina volledig geoptimaliseerd hebt, is de kans op een featured snippet aanwezig. Zorg er ook voor dat je je pagina’s/website in de toekomst voortdurend blijft optimaliseren.

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]