e-mail marketing

E-mail Marketing – zo kan jouw bedrijf nog verder groeien

Hoewel e-mail marketing een negatief imago heeft, is het eigenlijk heel nuttig. Je kan er eenvoudig mensen mee informeren en overtuigen. Ook zorgt het ervoor dat je contact kunt onderhouden.

Al sinds de e-mail bestaat, is er sprake van e-mail marketing. Inmiddels bestaat het dan ook al zo’n 50 jaar.

Je kan er zonder veel moeite een grote groep mensen mee bereiken. Vaak hebben zij al interesse in het product dat je verkoopt of de dienst aanbiedt. Met behulp van e-mail marketing houd je de mensen ook betrokken bij je bedrijf.

Meer weten over e-mail marketing? Lees dan snel verder om meer te ontdekken over dit onderwerp.

Verschillende vormen van marketing

Voordat we verdergaan over e-mail marketing is het eerst handig om te weten wat voor soorten marketing je allemaal hebt. Hieronder staan ze voor je op een rijtje.

Direct marketing

Eigenlijk zegt de naam hier al waar het over gaat. Het gaat namelijk om marketingmethoden die zich direct richten op een bepaalde doelgroep. Via sociale media wordt er ook gebruikgemaakt van deze vorm van marketing.

Internet marketing

Internet marketing staat eigenlijk voor alle vormen van marketing die er op het internet te vinden zijn. Het is een erg grote groep, waar heel veel onder valt. Denk bijvoorbeeld aan SEO, maar ook sociale media marketing en het adverteren in zoekmachines.

Content marketing

Tot slot is er nog content marketing. Hiermee wordt het geven van waardevolle informatie aan je doelgroep bedoeld. Ook hier zijn weer meerdere voorbeelden van. Sociale media, een website en podcast zijn hier enkele van.

Wat is e-mail marketing precies?

Wat is e-mail marketing precies?

E-mail marketing is een vorm van direct marketing, internet marketing en content marketing. Je maakt gebruik van een mailing lijst met de e-mailadressen van mensen die geïnteresseerd zijn en die zichzelf ook hebben opgegeven om regelmatig updates te ontvangen. Dankzij die e-maillijst weet je ook zeker dat je jouw e-mail verstuurt naar de juiste persoon.

De mensen die op de lijst staan stuur je met enig regelmaat een e-mail in hun inbox. Hierin geef je ze informatie over je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde acties, nieuwe producten of ontwikkelingen en andere dingen die te maken hebben met de branche waarin je actief bent.

Om het interessant te maken voor de ontvangers kan je ze ook speciale acties aanbieden. Hierdoor kan het nog interessanter voor ze worden om zich aan te melden.

Ook als je een blog of eigen website hebt is e-mail marketing een interessante vorm van marketing om mee te werken. Je hoeft dus niet per se een bedrijf te hebben om op deze manier marketing in te zetten.

Het is uiteraard ook niet zomaar dat e-mail marketing nog altijd gebruikt wordt na al die jaren. Je bent er erg doeltreffend en persoonlijk mee. Hierdoor bouw je een relatie op met de ontvangers van je e-mails.

Als je deze vorm van marketing nog niet gebruikt, dan is het zeker iets om over na te denken. Je kan er je bedrijf, website of blog zeker mee laten groeien. Het grote voordeel is namelijk dat het erg breed inzetbaar is.

Hoe werkt e-mail marketing?

Hoe werkt het?

Natuurlijk vraag je je nu af hoe het dan allemaal precies werkt.

Allereerst moet je een lijst hebben met mailadressen van geïnteresseerden. Vaak staat er op een website een formulier dat bezoekers vrijwillig in kunnen vullen en zo aangeven dat ze regelmatig informatie willen ontvangen.

Zodra er aanmeldingen komen kan je beginnen met het maken van een groep. Om de zoveel tijd stuur je een e-mail naar de geïnteresseerden. In het begin heb je natuurlijk nog wel met weinig ontvangers te maken. Doe je het allemaal goed? Dan krijg je er snel de ene na de andere nieuwe ontvanger bij die jouw bericht direct ontvangen.

Zodra je succesvoller wordt, kan je de groep gaan onderverdelen. De bestaande klanten kunnen aangeven wat ze willen ontvangen en de potentiële klanten kunnen dit aangeven bij het opgeven voor het ontvangen van de e-mail.

Door de groep te verdelen kan je nog doelgerichter jouw e-mails versturen. Hierdoor neemt de kans op het aantrekken van nieuwe klanten nog verder toe.

Stappenplan voor e-mail marketing

Stappenplan

Natuurlijk wil je erg succesvol zijn met deze vorm van marketing. Door een stappenplan te volgen kan je er snel voor zorgen dat e-mail marketing voor jou een effectief marketingmiddel wordt. Met de volgende stappen zorg jij ervoor dat jouw campagne straks het beste werkt en je een succesvolle e-mail kan versturen.

Stap 1: het maken van een plan

Een campagne kan niet succesvol worden zonder een goed plan. Het is dus belangrijk om hier mee te beginnen.

Voor het maken van een goed plan zijn er een aantal vragen die je aan jezelf kunt stellen.

  • Welke doelstellingen heb ik?
  • Wie zijn de lezers?
  • Hoe vaak ga ik de e-mails versturen?
  • Wat is de inhoud van mijn campagne?
  • Hoe wil ik de resultaten gaan meten?

Je hoeft het plan niet per se heel gedetailleerd te maken. Met het benoemen van enkele kernpunten kan je namelijk ook al een eind komen. Je hebt dan in ieder geval een plan gemaakt waar je later nog weer op kunt terugvallen.

Stap 2: een eenvoudige en gestructureerde campagne

Het gebeurt vaak dat er veel boodschappen in een campagne gestopt worden. Dit met het doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Dat is juist wat je niet moet doen. De juiste manier is namelijk het beknopt houden van de boodschap. Daardoor blijft het makkelijk leesbaar en is het ook relevant.

Voor het geven van wat extra structuur aan je campagne kan je kiezen om de vier P’s te gebruiken (promise, picture, proof, push).

Eerst moet je namelijk de klanten zien te overtuigen. Bied ze bijvoorbeeld een oplossing voor een probleem. Met behulp van een verhaal kan je de potentiële klanten een beeld laten vormen van de situatie. Uiteraard moet je hier dan wel bewijs voor geven. Tot slot geef je duidelijk aan wat de lezer moet doen. Dat kan met behulp van een link voor het kopen van producten of diensten of bijvoorbeeld een gratis download.

Stap 3: test de berichten

De mails moeten getest worden om de boodschap over te laten komen.

De e-mails moeten natuurlijk wel het gewenste resultaat opleveren. Laat bijvoorbeeld eerst de mails nog door iemand nalezen.

Ook is het belangrijk dat je jouw e-mail op verschillende apparaten gaat bekijken. Zo weet je hoe het overal leest en kan je ook zien of afbeeldingen op de juiste manier worden weergegeven. E-mails worden veel op mobiele telefoons geopend. Het is dus handig om het op zo’n apparaat te testen.

Stap 4: een goede timing

Timing is belangrijk voor het sturen van jouw e-mailberichten

Niet iedereen leest jouw e-mail op hetzelfde moment. Het is voor jou natuurlijk belangrijk dat de mail op het juiste moment in de inbox van de ontvanger komt. Je moet je daarvoor in de positie van je klanten verplaatsen. Openen ze jouw e-mails in de ochtend of juist in de avond? Deze gegevens zijn van invloed op wanneer jij de e-mailberichten moet versturen.

De beste manier om dit te testen is door de mail op verschillende dagen en verschillende tijdstippen te versturen. Zo kom je er snel achter wat het beste werkt voor jouw campagne.

Stap 5: maak de mails persoonlijk

Met behulp van software kan je het persoonlijk maken

In principe zijn sommige interesses van je ontvangers hetzelfde. Anders hadden ze zich niet aangemeld voor het krijgen van de mails. Toch zit er ook nog erg veel verschil tussen de ontvangers. Mensen vinden het fijn om speciaal te zijn en dus is het handig om jouw e-mails te personaliseren.

Om ervoor te zorgen dat een e-mail persoonlijk wordt, kan je gebruik gaan maken van software. Daardoor lijkt het erop dat je de campagne op iedere persoon afzonderlijk hebt afgestemd. In hoeverre je alles wil personaliseren ligt natuurlijk aan jou.

Voor het personaliseren van je campagne heb je enkele mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld de volgende dingen aan de e-mail toevoegen:

  • Naam
  • Locatie
  • Geschiedenis van de aankopen
  • Laatste keer dat er is ingelogd
  • Recente activiteiten

Stap 6: vraag toestemming voor het versturen van de e-mail

Voor het versturen van de e-mail heb je toestemming nodig. Hierover volgt later nog meer informatie. Het is misschien tijdrovend werk om op deze manier een lijst te maken, maar uiteindelijk ga je er alleen maar profijt van hebben.

Je krijgt er namelijk een betere respons door. Dat komt omdat de mensen die zich hebben aangemeld ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en dus ook echt iets willen ontvangen.

Stap 7: meet de resultaten

Om te zien of je campagne het gewenste resultaat behaalt, is het handig om de resultaten te meten. Dit doe je aan de hand van enkele indicatoren:

  • Percentage e-mails dat wordt ontvangen
  • Percentage e-mails dat wordt geopend
  • Doorklik percentage

Het percentage van de ontvangen mails kan je berekenen door te kijken hoeveel van de verzonden mails daadwerkelijk zijn aangekomen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een mailadres is verwijderd of niet goed is ingevuld.

Het percentage van de mails dat geopend is, is natuurlijk eenvoudig te berekenen. Dat doe je door te kijken naar hoeveel van de verzonden mails daadwerkelijk geopend zijn.

Bij het doorklik percentage kijk je naar hoeveel mensen die de e-mail geopend hebben vervolgens klikken op afbeeldingen of links die in de mail verwerkt zijn.

Door op deze manier te kijken naar de verzonden e-mails, kan je de campagne verder perfectioneren. Je ziet namelijk meteen wat er goed werkt en wat niet werkt.

Handige tips

Om van dit alles een succes te maken, zijn enkele tips handig om te hebben. Benieuwd naar welke tips dat zijn? Hieronder staan er meer dan genoeg om van jouw campagne een succes te maken.

Tip 1: nooit opgeven

Niet opgeven

Alles is in het begin moeilijk en dat is zeker met e-mail marketing ook het geval. Zeker in het begin is het tijdrovend en moet je er nog veel energie in steken.

In het begin merk je dat er weinig leden zijn en heb je af en toe ook wel het gevoel dat je alle moeite voor niets doet. Je bereikt dan immers maar weinig mensen.

Toch is opgeven hier geen optie. De aanhouder wint wel vaker en dat is ook in dit geval zo. Zodra je meer leden krijgt, wordt het voor jou steeds leuker. Je kan groepen onderverdelen en handmatig werk is niet meer nodig. Met behulp van e-mail marketing software kan je namelijk alles automatiseren.

Je inspanningen worden uiteindelijk beloond en je krijgt steeds meer bezoekers en klanten. Ook voor jou zal het uiteindelijk zeer effectief blijken. Je moet alleen even door de zure appel bijten op het begin.

Tip 2: geen adressen kopen

Het lijkt misschien aantrekkelijk om mailadressen te kopen. Toch heeft het geen enkele nut voor je gehele campagne. Om het eerlijker en succesvoller te laten worden, is het belangrijk om de mailadressen juist te verzamelen.

Koop je mailadressen? Dan heeft dat geen enkele toegevoegde waarde. Bij verzamelde adressen is dat juist wel het geval.

Het is dus belangrijk om geduld te hebben en zeker in het begin niet al te hoge verwachtingen te hebben.

Tip 3: kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit

Kwaliteit is belangrijk bij e-mail campagnes.

Bij e-mail marketing draait het bij alles om kwaliteit. Kwaliteit is namelijk beter dan kwantiteit bij e-mailcampagnes. Zo kan je er bijvoorbeeld beter voor kiezen om iedere maand een waardevolle e-mail te sturen, dan iedere week een mail waarin je met pijn en moeite wat bij elkaar krijgt.

Natuurlijk moet je er wel op blijven letten dat je jouw e-mails met een vaste frequente blijft versturen. Kies bijvoorbeeld voor iedere maand of ieder kwartaal. Iedere week kan ook, maar dan moet de e-mail wel waardevol zijn. Het sturen van de e-mail moet je niet doen met de gedachte dat je dan in iedere geval iets gestuurd hebt.

Om een goede e-mail te schrijven, moet er sprake zijn van een duidelijk en aantrekkelijk onderwerp. Je moet links toevoegen, waardoor klanten meer kunnen leren over de informatie die je in de mail hebt gezet.

Zet je afbeeldingen in je e-mails? Zorg dan ook voor een zogenaamde Alt Text. Lezers kunnen dan zien waar de afbeelding over gaat. Het toevoegen van een call to action is ook erg belangrijk. Deze moet dan niet te lang zijn, want dat is niet prettig voor de lezer. In plaats daarvan kan je ook foto’s en video’s gebruiken in je e-mail.

Wil je dat het voor lezers bijzonder is om je e-mails te ontvangen? Zorg er dan voor dat je ze speciale dingen aanbiedt, bijvoorbeeld acties bij een bepaald product. Uiteraard moet je in iedere e-mail ook niet vergeten om de optie toe te voegen dat mensen zich kunnen afmelden.

Tip 4: zorg voor een P.S. sectie

Het toevoegen van een P.S. sectie klinkt wellicht wat ouderwets en als iets dat je alleen in brieven doet, maar ook bij het versturen van je e-mails is het erg handig.

Voeg na de afsluiting nog een extra sectie toe. Je deelt er extra informatie en ook kan je er links delen waar de geïnteresseerden op kunnen klikken. Het oogt minder opdringerig, maar kan er wel voor zorgen dat je nog meer mensen naar je website trekt.

Je kan bepaalde onderwerpen uit je e-mail zo nog weer eens subtiel naar voren brengen. Hierdoor wordt je nog effectiever en heb je snel een succesvolle e-mail.

Tip 5: verstuur alleen waardevolle informatie

Alles wat in je e-mail vermeld wordt, moet van waarde zijn voor de personen die je e-mails ontvangen. Het versturen van een goede e-mail is belangrijker dan je denkt. Daarom moet je rekening houden met een aantal criteria waaraan iedere e-mail moet voldoen.

  • De inhoud van je e-mail moet van uitstekende kwaliteit zijn, wat er ook in je e-mail staat. Je moet geen e-mails gaan sturen puur omdat je vindt dat je weer eens wat van je moet laten horen. Je schiet er namelijk niets mee op en je kan er ook mensen mee kwijtraken. Het sturen van de e-mail kan je dan beter uitstellen en bovendien kan je het ook nog herschrijven.
  • De informatie in je e-mail moet relevant zijn voor degene naar wie je de e-mail stuurt. Vraag jezelf af of jij de mail zou willen ontvangen. Wees natuurlijk wel eerlijk bij het beantwoorden van die vraag.
  • Kijk eerst nog naar informatie die je e-mail nog waardevoller kan maken voordat je de e-mail gaat versturen. Door die informatie ook nog toe te voegen, kan je zorgen voor de perfecte communicatie.

Tip 6: zorg voor relevante landingspagina’s

Voeg niet willekeurig allerlei links toe aan jouw e-mail. Je moet ervoor zorgen dat ze relevant zijn voor hetgeen waar je over schrijft. Het heeft natuurlijk geen nut om te linken naar een pagina als dat onderwerp niet behandeld is in je e-mail. Bovendien willen de lezers ook datgene zien waarvan ze denken dat ze het te zien krijgen als ze op de link klikken.

Tip 7: maak het uitschrijven makkelijk

Het uitschrijven moet makkelijk zijn.

Het is belangrijk voor de lezers dat ze niet het gevoel krijgen dat het lezen van je e-mails een verplichting is. De mails moeten dus niet overkomen als spam e-mails. Je hebt er natuurlijk ook niets aan als iemand nog wel op de lijst staat, maar daar eigenlijk liever niet meer op te vinden wil zijn.

Geef daarom ook een uitweg aan iedere ontvanger. Je campagne krijgt er een positievere uitstraling van en vaak heeft het juist meer positieve effecten.

Vind iemand de mail niet interessant? Dan is de kans groot dat de volgende mail dan eerst nog wordt afgewacht als duidelijk is dat men zich makkelijk kan afmelden.

Is deze optie er niet? Je ontvanger krijgt dan sneller een negatief gevoel bij de mails. Het rechtzetten van zo’n negatief gevoel is moeilijk en het is dus beter om de positieve gevoelens te behouden.

Voor- en nadelen van e-mail marketing

Voor-en nadelen

Elk nadeel heeft zijn voordeel en dat geldt ook voor e-mail marketing. Benieuwd naar de voordelen en de nadelen? Hieronder staan ze voor je op een rij.

Voordelen van e-mail marketing

Het gebruiken van deze vorm van marketing brengt veel voordelen met zich mee.

Lezers zijn al geïnteresseerd

Het grote voordeel van deze vorm van marketing ten opzichte van andere vormen, is dat de ontvangers al interesse hebben getoond in je producten of diensten.

Ze hebben zich namelijk vrijwillig opgegeven voor het ontvangen van je mails en dat wil dus zeggen dat ze graag van je willen horen. Met een goede campagne kan je deze specifieke doelgroep veel makkelijker overtuigen dan met bijvoorbeeld een advertentie.

De lezers kunnen zelf bepalen

Het versturen van e-mails is ook veel minder opdringerig. De e-mails die je gaat versturen belanden in de inbox van de ontvangers of in een folder die ze hebben aangemaakt. Bovendien kunnen ze de e-mail openen wanneer ze dat zelf willen.

De geïnteresseerden hebben zelf aangegeven de e-mails te willen krijgen, kunnen zelf bepalen wanneer ze deze openen en ook kunnen ze zich afmelden. Ze hebben dus de volledige controle over de situatie en dat is best bijzonder.

Het zorgt ervoor dat je doelgroep een stuk positiever naar jouw producten en diensten gaat kijken.

Persoonlijk en op maat

Persoonlijke e-mails werken goed.

Met deze vorm van marketing stuur je e-mails die op maat gemaakt zijn naar de geïnteresseerden. Hierdoor geef je er een persoonlijk tintje aan. Eigenlijk is daar door het directe benaderen sowieso al sprake van.

Je kan de lezers ook laten aanvinken waar ze graag over willen lezen. Dit kan bij het aanmelden, maar ook op een later tijdstip. De ontvanger geeft je daarmee toestemming om ze over bepaalde onderwerpen in te lichten.

Informatie die ze liever niet willen krijgen, krijgen ze dan ook niet. Ze worden dus alleen op de hoogte gehouden van wat ze interessant vinden.

Goedkope vorm van marketing

Een groot voordeel is dat e-mail marketing erg goedkoop is. Het verzenden van e-mails is namelijk gratis. Wel is het handig om te investeren in een goede software. Zeker met een grote groep is het hebben van software heel handig.

Verder is het allemaal erg goedkoop. Productiekosten, verzendkosten en kosten voor andere materialen zijn er namelijk niet. Je behaalt direct resultaten en het kost je geen fortuin om een goede campagne op te zetten.

De resultaten zijn meetbaar

Het laatste voordeel is dat je met behulp van de juiste software exact het succes van je campagne kunt meten. Deze vorm van marketing is dus goed meetbaar.

Zo zie je bijvoorbeeld of de e-mails gelezen zijn, of mensen links in de e-mail hebben geopend en ook is er te zien wat de lezers op je website hebben gedaan.

Het is voor jou dus in een oogopslag duidelijk waar de interesse van je doelgroep ligt. Daardoor kan je de campagne volledig aanpassen en je richten op de behoeften die ze hebben.

Nadelen van e-mail marketing

Zoals gezegd zijn er ook nadelen verbonden aan het gebruiken van e-mail marketing.

Zo moet je het goed onderhouden. Het gebeurt regelmatig dat er lijsten worden opgesteld, maar dat er vervolgens niets meer mee gedaan wordt. Je moet je tijd steken in het schrijven van interessante berichten en bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Om dit goed te laten werken moet je het iedere week of maand doen.

Voer je het niet goed uit? Dan is de kans groot dat de ene ontvanger na de andere gaat vragen of hij of zij van de lijst afgehaald kan worden. Een marketingspecialist kan je helpen bij het goed uitvoeren van je campagne.

Tot slot hebben sommige mensen nog altijd een negatief beeld van e-mail marketing. Het heeft vaak te maken met eerdere negatieve ervaringen en soms wordt het ook nog gezien als een vorm van spam, oftewel ongewenste e-mails. Het is daardoor handig om naast e-mail marketing nog enkele andere marketing methodes te gebruiken binnen je bedrijf.

Belangrijk om te weten

AVG

Wil jij beginnen met een campagne met behulp van e-mail marketing? Dan is het belangrijk om te weten dat er ook enkele regels zijn waar je rekening mee moet houden. Zo heb je de Europese regelgeving en je moet bijvoorbeeld goed bekend zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming, ook wel AVG genoemd. Deze verordening is bedoeld om mensen te beschermen en niet heel lang geleden zijn de regels omtrent de AVG ook aangescherpt.

Met deze vorm van marketing verzamel je de persoonlijke gegevens van iedere ontvanger. Het is dan ook niet zo gek dat er regels bedacht zijn. Schrijven mensen zich in voor jouw e-mail? Dan moeten ze daar bijvoorbeeld eerst toestemming voor geven.

Het geven van die toestemming gaat vaak met behulp van het inschrijfformulier. Vaak kunnen ze daar een vakje aanklikken. Let wel op, want je moet aan kunnen tonen dat er daadwerkelijk toestemming gegeven is voor het verzenden van de e-mails.

Ook moet iedere e-mail de ontvanger de mogelijkheid geven om zich af te melden. Uiteraard is het ook verboden om misleidende informatie te versturen en dus moet je altijd eerlijk zijn.

Om te voorkomen dat je een boete krijgt moet je dus goed de regels doorlezen.

Conclusie – e-mail marketing in een notendop

Alles in een notendop

Voor het groeien van je bedrijf is het hebben van goede marketing erg belangrijk. E-mail marketing kan zeker bijdragen aan het laten groeien van je bedrijf, als je het allemaal op de juiste manier aanpakt.

Bij e-mail marketing verstuur je e-mails naar mensen waarvan het e-mailadres op een lijst terug te vinden is. Naar ieder e-mailadres op die lijst verstuur je op vaste momenten een mail met daarin informatie over jouw product, dienst of andere informatie over je bedrijf. Een nieuwsbrief waarin staat wat je gedaan hebt de afgelopen tijd behoort ook tot de mogelijkheden.

Bij veel mensen is er nog een negatief gevoel als het gaat om e-mail marketing. Dat komt omdat het vaak nog gezien wordt als een vorm van spam. Vaak zijn er in het verleden ook negatieve ervaringen geweest.

In het begin is het vaak nog moeilijk. Je hebt dan nog maar weinig mensen die je bereikt en daardoor is het soms aantrekkelijk om te stoppen. Toch is het belangrijk om door te gaan. Uiteindelijk kan je namelijk je doelstellingen bereiken als je door blijft gaan. Vanwege de regelgeving moet je wel toestemming hebben gekregen voor het sturen van de e-mails. Zorg dus dat je dit doet en dat je het ook kunt aantonen.

Door regelmatig in de inbox te verschijnen blijven mensen betrokken bij je bedrijf en dat is alleen maar positief. Met behulp van de juiste software kan je het allemaal makkelijker maken. Software helpt namelijk met erg veel dingen. Zo kan het mails automatiseren, maar de software helpt je ook met het meten van je resultaten.

Al met al kan e-mail marketing jou zeker helpen. Als je graag wilt groeien dan is e-mail marketing ook voor jou een goede optie om je boodschap over te brengen. Kies dus ook voor deze vorm van marketing.

Vergelijkbare berichten