Content marketing strategie ontwikkelen

Content marketing strategie ontwikkelen? Zo pak je dat aan!

Content marketing strategie ontwikkelen; Heb je het idee om serieus met content marketing aan de slag te gaan? Slim! Met content marketing werk je aan je online vindbaarheid, aan je naamsbekendheid en aan het succes van je bedrijf.

Om dit zo goed mogelijk te laten verlopen, zou je een content marketing strategie moeten ontwikkelen. Bij een content marketing strategie ontwikkelen komt het nodige kijken. De belangrijkste punten bespreken we hieronder, inclusief handige tips.

Waarom een content marketing strategie ontwikkelen?

Er zijn meerdere redenen waarom je een strategie content marketing uit zou moeten werken:

  • Een content marketing strategie vormt een leidraad voor je marketing. Met een content strategie werk je aan je website én aan je gehele marketing. Je kunt de content strategie zien als een belangrijk onderdeel van je marketingplan.
  • Een content marketing strategie biedt duidelijkheid. Als je de moeite doet om een contentmarketing strategie te ontwikkelen, biedt dit veel duidelijkheid. Je weet waar je aan toe bent, hoe je je plan in wilt vullen en wat je per week moet doen.
  • Een content marketing strategie vergroot de kans op succes. Heb je enig idee hoe een Olympische sporter naar de Olympische Spelen toeleeft? Eén van de dingen die hij/zij doet, is een compleet trainingsschema ontwikkelen. En daarmee de kans op succes vergroten. Dat doe je met je eigen content marketing strategie ook.

Hoe ontwikkel je je eigen content marketing strategie?

Heb je nu interesse om je eigen content marketing strategie te ontwikkelen? Dan raden wij je aan om onderstaande tips goed op te volgen.

Zorg voor een draagvlak voor de (nieuwe) strategie

Het uitrollen van een nieuwe strategie is van invloed op de gehele onderneming. Met zo’n strategie vertel je namelijk hét verhaal van je bedrijf.

En daar moeten bijvoorbeeld processen en diensten op aangepast worden.

Mede hierom is het van essentieel belang dat je op voorhand voor draagvlak zorgt voor de (nieuwe) strategie.

Bepaal goed je doelgroep

Wil je een content strategie B2B ontwikkelen? Of wil je een content strategie B2C ontwikkelen? In beide gevallen moet je voor een andere opzet van de strategie zorgen.

Bepaal daarom op voorhand goed wie je doelgroep is.

Vallen andere bedrijven onder je doelgroep? Werk dan een content marketing strategie B2B uit.

Een content marketing strategie waarbij je een bepaalde tone of voice aan moet houden. Bij een B2B marketing strategie zou je voor een andere tone of voice moeten kiezen.  

Deel je content marketing strategie in 4 onderdelen op

Wil je de beste contentstrategie je voor website ontwikkelen? Of wil je een algemene online content strategie ontwikkelen?

In beide gevallen is het van belang om je strategie in 4 onderdelen op te splitsen.

Ten eerste de business case. Je moet hierin uitgebreid uit de doeken doen waarom je met content marketing aan de slag wilt gaan.

Wat zijn hierbij de gestelde doelen? Wanneer heb je succes behaalt volgens jezelf? En welke risico’s brengen deze aanpak met zich mee?

Dit zou je allemaal in je content marketing strategie uiteen moeten zetten.

Ten tweede de positionering. Wat is jullie positionering precies? Welke soorten content past het beste bij deze positionering?

Welke tone of voice kun je het beste aanhouden? En op welke manier kun je de lezer tot actie ‘dwingen’?

Dit zijn stuk voor stuk zaken waar je bij de positionering goed over na moet denken.

Ten derde de customer journey. Welke reis leggen je leads af voordat ze daadwerkelijk een klant bij je worden?

Op basis van deze reis kun je meerdere fasen bepalen en per fase aangeven aan welke informatiebehoefte is.

Ten vierde de kanalen. Via welke kanalen wil je je content delen? Met welke frequentie wil je dit doen?

Wat is het doel per kanaal? En wil je mogelijk meerdere kanalen met elkaar combineren?

Dit zijn ook belangrijke vragen waar je over na moet denken. Bij goede content marketing breng je niet alleen de juiste boodschap, maar ook de juiste boodschap via het juiste kanaal.

Stel duidelijke doelen op

Het is van essentieel belang om duidelijke doelen op te stellen. Wat is precies dat je reden dat je met content marketing aan de slag wilt gaan?

En wat is de reden dat je een marketing content strategie ontwikkelt? Geef voor jezelf antwoord op deze twee vragen.

Aan de hand daarvan kun je duidelijke doelen opstellen. Het klinkt mogelijk iets té marketing-achtig ,maar doe dit aan de hand van de SMART formule.

Dit betekent dat je doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden moeten zijn.

Heb je uiteindelijk in beeld wat de gewenste doelen zijn? Dan kun je alles in het teken van het doelen zetten.

Hierbij kun je denken aan je gehele marketingplan, maar ook je werknemers. Mede hierom is het van belang dat je in eerste instantie draagvlak voor de nieuwe content marketing strategie creëert.

Stel hoge eisen aan de content

Heb je een geweldige content marketing strategie ontwikkelt? Dan is het zaak om deze strategie tot uiting te gaan brengen.

Je moet daarbij precies weten met welke kanalen je aan de slag gaat, hoe je de content gaat plaatsen, wat voor content je gaat plaatsen en met welke frequentie je dit gaat doen.

Om je content marketing strategie naar een nog hoger niveau te tillen raad ik je aan om eens te kijken naar de online marketing lessen van de IMU!

Zij helpen je nog verder groeien met je business door je te leren hoe online marketing werkt.

Met name bij geschreven content is het van belang om hier hoge eisen aan te stellen.

De geschreven content met uniek zijn, moet waardevol zijn en moet geoptimaliseerd zijn.

Geoptimaliseerd zijn voor de bezoeker, maar ook voor Google. Met een content marketing strategie werk je immers ook aan je online vindbaarheid.

Ons advies voor de geschreven content: stel hier hoge eisen aan. Om dit te (kunnen) doen, zou je in zee moeten gaan met een goed content bureau.

En daarvoor zit je bij Writgo goed. Wij hebben ons in de afgelopen jaren opgewerkt tot één van de toonaangevende content marketing bureaus van ons land.

Wij hebben een groot team van schrijvers tot onze beschikking, waardoor wij over elk onderwerp kunnen schrijven. Heb je interesse in onze diensten? Neem gerust contact met ons op!

Vergelijkbare berichten