blog schrijven

Blog schrijven – hoe een blog schrijven je meer bezoekers bezorgt!

Een blog schrijven: het is voor velen een hobby, voor anderen een nevenactiviteit bij marketing en voor sommigen zelfs een heuse bron van inkomen! Tegenwoordig hebben ontelbaar veel websites een blog-pagina, waar meestal bijna wekelijks of zelfs dagelijks een nieuw blogartikel geplaatst wordt. Waar komt deze toenemende populariteit van bloggen toch zo vandaan? En heeft het daadwerkelijk toegevoegde waarde voor je website?

Wij gaan hier eens een flinke duik in nemen, en dat doen we natuurlijk in de vorm van – je raadt het al – een blog! Denk jij er ook aan om te gaan bloggen? Of blog je al regelmatig en ben je op zoek naar manieren om toch nog wat meer lezers te verkrijgen én vast te houden? Dit blogartikel zal dan ongetwijfeld ideaal zijn voor jou! Geïnteresseerd? Wacht dan niet langer en lees verder!

Wat is een blog?

Het fenomeen ‘blog’ is ooit begonnen als een soort online dagboek die vaak dagelijks werd bijgehouden. Men kroop achter zijn of haar toetsenbord om een, vaak komisch of aangrijpend, verhaal te schrijven over hun dagelijks leven om de lezers mee te vermaken. Dit stond toentertijd bekend als een ‘weblog’; een combinatie van ‘website’ of ‘webpagina’, en ‘logboek’. En zoals veel internettermen werd ook ‘weblog’ afgekort, wat uiteindelijk resulteerde in het woord ‘blog’.

Tegenwoordig is het fenomenen ‘bloggen’ echter enorm uitgegroeid tot een breder begrip. Bloggen wordt niet meer enkel gedaan om je eigen dagelijkse anekdotes te delen, of je mening te uiten over een actuele gebeurtenis, maar ook om informatie te delen, reviews te schrijven, of om producten en diensten aan het licht te brengen. Eigenlijk kan je het zo gek niet bedenken, of je kunt er een blog over schrijven.

Het inmiddels zelfs zo dat er complete platforms zijn opgericht rond het concept ‘bloggen’. Websites als Blogger, WordPress en Tumblr zijn opgericht met het idee dat hun gebruikers hier naar eigen believen blogs kunnen lezen, schrijven én delen.

Hoe kan ik een blog schrijven?

Een blog schrijven is in theorie geen lastige opgave; het enige wat je per slot van rekening nodig hebt, is een apparaat om mee te typen, en een platform om op te posten. Toch ligt het toch allemaal net een tikkeltje gecompliceerder. Het is bijvoorbeeld ook erg belangrijk om te weten wat het doel is van je blog, wie je ermee wil bereiken en of je voldoende inhoud hebt om vaak genoeg te kunnen updaten.

Heb je amper tot geen schrijf-ervaring, dan zal een blog schrijven je niet makkelijk afgaan. En het is ook niet zo dat je gelijk sterke teksten kan schrijven die mensen met plezier lezen na enkele keren ‘Een Blog Schrijven Voor Dummies’ doorgenomen te hebben.

Wil je blogs schrijven voor geld? Dan heb je al helemaal een sterk gevoel voor de pen nodig. Om geld te kunnen verdienen met je blogs, dien je namelijk niet alleen ontzettend goed te kunnen schrijven, maar je dient je lezers er ook nog eens van te overtuigen om bepaalde acties te ondernemen, zoals een product aanschaffen of een donatie plaatsen. Of, als je het écht per se wil gooien op je schrijftalenten, dan dien je dusdanig sterk in je woorden te zijn dat men bereid is te sponsoren of doneren.

Wil je blogs schrijven voor geld? Dan heb je een sterk gevoel voor de pen nodig

Een blog schrijven – tips en trucs

Dan komen we nu eindelijk aan bij de reden dat je waarschijnlijk de tijd hebt genomen om déze blog te openen en door te lezen: tips om zelf ook beter te kunnen worden in blogs schrijven. Gelukkig hoef je daarvoor niet langer te wachten. Hierbij presenteren wij: onze tips voor jou om nóg betere blogs te schrijven! Klaar? Daar gaan we!

Tip 1: hoe beter het aas, hoe meer je aan de haak slaat

De durfallen onder ons die in een kroeg op een onbekend persoon af te stappen, zullen dit weten als geen ander: je openingszin is cruciaal.

En eigenlijk is dit in wezen niet anders wanneer je een blog schrijft. Zowel je titel als de eerste paar zinnen van je inleiding dienen dusdanig pakkend te zijn, dat je lezer de behoefte voelt om de rest van je blog te willen verorberen.

Goede inleiding

Over het schrijven van een goede titel kan je in deze blog meer lezen. Maar om aan een sterke inleiding met een pakkende openingszin te komen, zullen we je in deze blog een handje helpen.

Er zijn namelijk meerdere manieren om dit te doen. Denk bijvoorbeeld aan een herkenbare situatie schetsen voor de lezer (“Je kent het vast wel: wil je net de deur uit gaan om te werken, maar dan gebeurt er ineens …”), of een heel vreemd, uit-de-toon-verhaal waardoor de lezer wel verder móét lezen om te begrijpen waar het over hebt (“Stop! Halt! Deze blog gaat niet geven wat je verwacht, maar wel wat je nodig hebt! …”).

Een andere goede manier om je lezer aan de haak te slaan, is door ze daadwerkelijk te benaderen alsof je op iemand in de kroeg afstapt.

En nee, dan hebben we het niet over “geloof je in liefde op het eerste gezicht, of moet ik nog een keer langslopen?”, maar meer over leuke, gezellige kroegpraat.

Vertel bijvoorbeeld over een grappige blunder die je gemaakt hebt, of een anekdote die gewoon erg grappig is.

Het maakt dat de lezer niet alleen moet lachen, maar ook nog eens empathie opdoet omdat je eerlijk en menselijk overkomt. Want wat is er nou oprechter dan een leuk, waargebeurd verhaal?

Tip 2: Laat direct zien wat de lezer van je kan verwachten

Goed, je hebt nu een sterke titel, een pakkende inleiding en de lezer hangt aan je lippen. Maar wat nu? Wat moet je toch met de aandacht van deze lezer die verwachtingsvol zijn ogen naar de volgende alinea laat glijden?

Een goede schrijver weet dat de aandacht trekken belangrijk is, maar de aandacht houden is de wáre kunst waarmee je succes boeken kan.

Dit doe je natuurlijk met een sterke inhoud en een makkelijke, aangenaam te lezen tekst. Maar misschien nog wel belangrijker is dat je de lezer direct laat zien dat ze ook zo’n kwaliteitstekst kunnen verwachten.

Dit doe je door aan het begin van je tekst – ongeveer aan het eind van de inleiding of direct na de inleiding – de lezer te vertellen wat voor soort tekst ze verwachten kunnen.

Geef een verwachting van de tekst

Oftewel, ben je van plan informatie te gaan geven over een bepaald onderwerp, dan vertel je dit. Ben je van plan tips te geven?

Laat het weten! Wil je gewoon een vermakelijk verhaal vertellen? Zeg de lezer dan lekker achterover te kunnen zitten met een kop koffie of thee en zich mee te laten slepen door jouw vertelsel.

Tip 3: Maak voor jezelf – en daarmee ook voor de lezer – een heldere structuur

Structuur brengt duidelijkheid; dat geldt voor bijna alles. Bij blogs is dit niet anders. Voordat je alles opschrijft wat je wil vertellen.

Zal het je blog goed doen om eerst voor jezelf duidelijk te noteren welke structuur je aan gaat nemen. Dit kan heel eenvoudig puntsgewijs op een kladje gekrabbeld worden.

Inleiding

Je begint natuurlijk met de inleiding. Bij het bedenken van je structuur, noteer je ook gelijk hoe je je lezer probeert op te warmen voor het verhaal.

Middenstuk

Vervolgens schrijf je op waar je middenstuk uit bestaat; bijvoorbeeld twee alinea’s gewijd aan voorbeelden, eentje aan nadelen, drie aan tips en eentje aan eigen ervaringen.

Conclusie schrijven

Vervolgens noteer je hoeveel alinea’s je aan de afsluiting wil besteden en wat je hierin wil beschrijven; bijvoorbeeld een conclusie of samenvatting.

Bedenk tot slot voor alle alinea’s die bij elkaar horen goede kopjes en tadaa! Je hebt de structuur van je tekst klaar. Nu hoef je hem alleen nog maar uit te schrijven!

Natuurlijk is de uitgewerkte structuur geen muurvast wetboek waar je je aan dient te houden; merk je tijdens het schrijven dat iets beter werkt dan dat je aanvankelijk in je structuur had uitgewerkt, dan ben je natuurlijk zo vrij om dit nog aan te passen als dat je zelf wil. Het blijft per slot van rekening jouw tekst!

Tip 4: Onthoud wat de lezer weet – en wat jij bij moet brengen

Deze tip is erg belangrijk voor de inhoud van je tekst. Want hoewel we bij de vorige tip aangaven dat dit jouw tekst is, klopt dit natuurlijk slechts gedeeltelijk; het is namelijk jouw tekst én die van de lezer.

Zonder lezer is je tekst immers net zo nuttig als een zak hondenbrokken zonder dat je een hond hebt. De tekst is geschreven door jou, inderdaad, maar geschreven voor de lezer.

Dat is waarom het ontzettend belangrijk is om in de schoenen van je lezer te staan en regelmatig stil te staan bij de vraag: waarom zou mijn lezer dit wel of niet willen lezen?

Natuurlijk is niet elke lezer hetzelfde, maar je moet er wel vanuit gaan dat jij degene bent die iets moet uitleggen, aanraden of hulp moet geven.

Jij hebt je natuurlijk al ingelezen, ervaring opgedaan of er lessen in gehad – de lezer waarschijnlijk niet.

Pas op met vakjargon

Zorg er dus voor dat je niet te veel vakjargon gebruikt en zo wel, dat je deze dan uitlegt. Ook is het belangrijk dat je uitlegt waaróm iets bijvoorbeeld een probleem is, of misschien juist wel de oplossing. “Iedereen heeft een hekel aan X.

Hiervoor heb ik gelukkig de oplossing: Y!”, geeft in niets aan waaróm X een probleem is, of hoe Y een oplossing zal bieden voor dit probleem.

Een extra tip is om je blog nog eerst even na te laten lezen door iemand die minder bekend is met het onderwerp, en aan hem of haar te vragen of je verhaal begrijpelijk en aangenaam te lezen is.

Een blog schrijven is een niet alleen jouw tekst, maar ook die van de lezer.

Tip 5: Noem geen statische feiten, maar vertel een verhaal

Deze tip is voor velen erg lastig om rekening mee te houden, omdat schrijven vaak iets is wat je ligt, of juist helemaal niet.

Hierover geven we in dit blogbericht meer informatie, maar we vinden dit toch belangrijk om ook in deze blog wat aandacht aan te geven.

Het komt er in feite op neer dat je tekst niet het beeld moet scheppen dat je lezer een lesboek aan het lezen is, of een bouwconstructie van een meubelzaak voor zijn neus heeft.

Schrijf zoals je praat

Schrijf zoals je praat; speel met de lengte van je zinnen, sluit niet alles af met een punt, verpak je informatie in leuke, kleurrijke verhaaltjes beschrijvingen. Wees creatief!

De aandacht van de lezer houd je het beste vast als jouw woorden ze de hand reiken om ze mee te nemen in een natuurlijk geschreven geheel, gevuld met woorden en beschrijvingen die ze ook zouden horen als ze met je een praatje aan het maken waren na elkaar tegen het lijf te lopen in de stad.

Twijfel je over welke uitleg het “fijnst” is om te lezen? Denk dan eens aan de ene leraar die altijd jouw aandacht wist vast te houden, en vervolgens aan de leraar bij wie je in slaap viel zodra hij zijn mond opendeed om zijn saaie, koude feiten eruit te laten vallen. Wiens manier van praten zou het beste bij jouw blog passen?

Tip 6: Taalvouten of taalfouten?

Aii, het blijft vervelend om tegenaan te lopen: taalfoutjes. Als je een blog schrijft, wil je natuurlijk serieus genomen worden als schrijver – en taalfoutjes helpen daar niet bepaald bij. Ze ogen vaak slordig en onprofessioneel. Maar betekenen taalfoutjes dan ook automatisch dat je blog slecht is?

Nee, dat niet per se. Foutjes maken we allemaal; dat is menselijk. Het is alleen meer dat de hoeveelheid foutjes kan bepalen of je tekst op het niveau van “een foutje maken moet kunnen” staat, of toch meer neigt naar “met deze taalvaardigheid lees ik toch liever een blog van een échte schrijver”.

Hiermee willen we niet zeggen dat jij ook daadwerkelijk een slechte schrijver bent, maar eerlijk is eerlijk: jouw lezer oordeelt naar wat hij of zij ziet. En een grote hoeveelheid taalfouten is nou eenmaal niet wat je graag ziet in een tekst.

Hoe voorkom je deze dan? Hier zijn enkele manieren voor. Ten eerste kan je je tekst na laten kijken door iemand die beter is in taal. Hier zitten echter wel vaak kosten aan verbonden.

Wil je het liever zelf doen, dan is het zaak dat je jezelf beter onderwijst in grammatica- en spellingregels. Lees er blogs of artikelen over en als je twijfelt of je iets wel correct schrijft, zoek het dan vooral op. Ook bij Writgo kan je enkele taaltips vinden, bijvoorbeeld over hoe je d, t en dt gebruikt.

Tip 7: Aarzel niet om hulp te vragen

Niemand is perfect. Het is daarom ook totaal geen schande om af en toe hulp te vragen met dingen die je wat moeilijker afgaan, te veel tijd kosten, of waar je nog veel van wil leren.

Dit geldt ook voor het schrijven van blogs. Heb je bijvoorbeeld trouwe lezers, vraag ze dan eens in je blogs of ze nog tips voor je hebben, of dat ze misschien zelfs wel een onderwerp weten waarover ze meer van je zouden willen lezen.

Zo voelt de lezer zich serieus genomen en een actief gebruiker van jouw webpagina én kan jij je teksten naar een nóg hogere kwaliteit opkrikken!

Een andere manier om hulp in te schakelen, is door je in te lezen en meer te leren over schrijven. Niemand weet alles in één keer en dat is ook helemaal niet erg.

Maar daarom is het ook des te belangrijker om bronnen te raadplegen om beter te worden in wat je doet. Je kunt bijvoorbeeld nog zo’n goede schrijver zijn, maar om de een of andere reden merk je dat je niet meer bezoekers trekt.

Doe je dan iets fout? Dat hoeft niet per se. Maar toch is het dan aan te raden om te onderzoeken wat de reden hiervoor zou kunnen zijn. Dat kan je doen door bijvoorbeeld de boeken in te duiken of het internet te raadplegen (of natuurlijk door blog schrijven-tips te lezen, zoals deze).

Gratis E-book!

Een handige tool om te gebruiken, is het gratis e-book ‘Maandelijks meer bezoekers naar je website!’ van Writgo. Hierin staan handige tips om je blogs met nóg meer mensen te delen.

Merk je toch dat blogs schrijven voor geld, of misschien zelfs voor de hobby, tóch niet helemaal aan jou besteed is omdat je bijvoorbeeld andere sterke talenten hebt?

Dan zou je er altijd nog voor kunnen kiezen om copywriters of marketingbedrijven in te schakelen.

Wij van Writgo hebben zelf al jaren ervaring en helpen je dan ook maar wat graag om de beste blogberichten voor je op papier te zetten. Meer informatie over onze diensten vind je hier!

Conclusie: Blogs schrijven voor je website is lastig, maar zeker mogelijk!

Een blog schrijven voor je website is ontzettend leuk om te doen, en je kunt zelfs blogs schrijven voor geld! Toch is het niet de makkelijkste klus, en vergt het erg veel tijd, toewijding en aandacht om de beste blogs te schrijven.

Gelukkig heb je nu voldoende blog schrijven-tips opgedaan om het werk wat te vereenvoudigen.

Vind je blogs schrijven toch lastig, dan kan je altijd nog een voorbeeld voor blogs schrijven vinden door andere blogs te lezen, bijvoorbeeld die van Writgo.

En mocht zelfs dát je niet voldoende helpen, dan zou je altijd nog blogs kunnen láten schrijven.

Want uiteindelijk blijft het je doel om je lezer te verwennen met een sterke, goed geschreven tekst. En beter een goed geschreven tekst, dan een slecht bezochte website.

Vergelijkbare berichten