Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO – alle tips en trucs!

Afbeeldingen zijn onmisbaar voor een goede opmaak van je tekst. Dit zorgt niet alleen voor een mooie vormgeving en een wat aantrekkelijker aangezicht voor je lezers.

Daarnaast kun je ook met behulp van afbeeldingen je SEO wat op gaan krikken. Dat klinkt misschien als iets vreemds, want wat hebben afbeeldingen nou met SEO te maken?

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO op je website, is ideaal om beter op zoekmachines zoals Google gevonden te worden.

Maar hoe doe je dit precies? En waarom is dit zo belangrijk? Deze vragen en meer gaan wij voor je beantwoorden in dit artikel.

Lees dus vooral snel verder om ook jouw SEO te verbeteren met niet veel meer dan een eenvoudige afbeelding.

Waarom afbeeldingen optimaliseren voor SEO?

Natuurlijk maakt het toevoegen van een afbeeldingen aan je tekst het geheel visueel veel aantrekkelijker.

De lezer kijkt niet alleen naar een saaie muur aan woorden en wanneer de afbeeldingen ook nog eens relevant zijn, kunnen ze er mogelijk zelfs wat van leren.

Maar niet alleen de lezer kan er wijzer van worden. Ook de robots van de zoekmachines krijgen informatie over je website door middel van afbeeldingen.

Bovendien zal je niet alleen beter begrepen worden door de zoekmachines, maar kan je door middel van afbeeldingen ook nog eens gevonden worden op Google Afbeeldingen.

Dit is allemaal ideaal dus, maar het is ook belangrijk om te weten hoe je precies kan zorgen dat je je voordeel kan halen uit deze afbeeldingen.

Er komt namelijk meer bij kijken dan enkel ‘afbeeldingen kiezen en klaar’, wil je ook beter scoren op SEO met je kiekjes.

Gelukkig zijn er enkele tips en trucs die je hiervoor te kan passen. En natuurlijk delen wij die graag met je! Lees je mee?

Tip 1: Zoek originele afbeeldingen uit

In de wirwar aan webteksten die allemaal te vinden zijn op het internet, is het ontzettend belangrijk om hiertussen op te vallen.

Natuurlijk is een sterke, originele tekst hierbij hoofdzaak. Daar is nog niet alles mee gezegd. Want ook je afbeeldingen dienen zo uniek mogelijk te zijn.

Probeer dus zo veel mogelijk om je eigen foto’s te uploaden, of te betalen voor de rechten van oorspronkelijk beeldmateriaal.

Lukt dit je niet en ben je genoodzaakt om van stockfoto’s gebruik te maken, zorg dan dat je op zijn minst de relevantste afbeeldingen kiest.

Let er ook op dat je dan vooral let op andere zaken om betere SEO-resultaten te boeken. Daarvoor hebben we onderstaande tips voor je opgesteld.

Tip 2: Zorg voor het juiste soort afbeelding

Een afbeelding kan je op meerdere manieren opslaan, zo heb je JPEG, PNG en nog enkele andere wijzen.

We houden het in dit artikel echter op enkel JPEG en PNG omdat de meest voorkomende afbeeldingformaten zijn. Maar wanneer gebruik je eigenlijk welke?

JPEG

JPEG is eigenlijk gewoon de standaard keuze wanneer je het compatibel wil houden. JPEG wordt doorgaans nagenoeg altijd en overal ondersteund, van plaatjes die gebruikt worden in een heuse copyshop tot de snelle post die je op social media gooit.

Is JPEG dan perfect? Nee, natuurlijk kleven er ook nog nadelen aan JPEG-formaatjes. Neem bijvoorbeeld de achtergronden. Bij JPEG-afbeeldingen zal je namelijk nooit een doorzichtige achtergrond hebben. Verder worden JPEG-foto’s ook nog eens gecomprimeerd, wat tot mindere kwaliteit van het bestand leidt wanneer je hem opslaat.

PNG

Bij PNG zal de kwaliteit van je bestand niet verminderen wanneer je het opslaat. De bit-rates en zelfs transparante achtergronden zijn te waarborgen bij PNG-afbeeldingen. Wanneer je dus een bestand wil plaatsen waar geen achtergrond bij zit, zoals je logo, dan zijn PNG-bestanden perfect.

Maar natuurlijk hangt er ook aan PNG-afbeeldingen een nadeel. PNG zijn vaak namelijk vrij groot als bestandstype, wat veel geheugen kan kosten. Gelukkig zijn er diverse tools om de afbeeldingformaten mee te verkleinen.

Tip 3: Zorg voor een goede bestandsnaam

Nu je je afbeelding hebt opgeslagen als JPEG- of PNG-bestand, zal je merken dat de naam van je bestand automatisch wordt gegenereerd; vaak naar iets als ‘IMG123.jpg’. Daar is in principe niets mis mee natuurlijk, maar wil je deze afbeelding bij je webtekst plaatsen, dan is het aan te raden deze naam te veranderen.

Voor sterke SEO dien je je afbeeldingen een naam te geven die herkend wordt door zoekmachines. De zoekmachines kunnen mede aan de hand van een goede naam namelijk raden wat je precies voor afbeelding hebt. Heb jij bijvoorbeeld een afbeelding van een fossiel dat in natuurhistorisch museum staat, dan zou bestandstitel ‘fossiel-natuurhistorisch-museum’ al veel beter zijn.

Tip 4: Schrijf goede titels en alt-tags

Goed. Nu je een afbeelding hebt gedownload en van een goede bestandsnaam hebt voorzien, is het tijd om je afbeelding ook te uploaden bij je webtekst. Hierbij merk je dat je via de meeste webbuilding-platforms de optie hebt je afbeelding van een titel en zogenaamde alt-tags te voorzien. Deze zijn ideaal voor SEO-afbeeldingen.

Titel

Laten we eerst naar de titel van je afbeeldingen kijken. Wanneer je bijvoorbeeld bij WordPress afbeeldingen optimaliseren wil, klik je op de afbeelding en je ziet dat je daar de titel veranderen kunt. Belangrijk is dat je bij de titel juist géén streepjes plaatst, zoals je dat bij de bestandsnaam wel doet.

Als we het voorbeeld nemen van de foto van het fossiel, zou de titel van de afbeelding dus ‘Fossiel in natuurhistorisch museum’ worden. De zoekmachines zullen hierdoor sneller doorhebben dat mensen die zoeken naar fossielen en natuurhistorische musea, baat zouden kunnen hebben aan jouw afbeelding!

Alt-tag

Naast de titels heb je ook nog alt-tags, ook wel alt-teksten of alt-titels genoemd. Dit zijn alternatieve (“alt”) titels die tevoorschijn komen als de afbeelding wat trager laadt. Oftewel, zoekmachines zullen deze tekst zien in plaats van de afbeelding wanneer deze nog niet geladen is. Oftewel, bij het omschrijven van je alt-tekst zou je je moeten indenken “als de afbeelding niet te zien is, hoe zou ik deze foto dan beschrijven?”

Naast dat dit ideaal is voor je SEO, is dit ook nog eens handig voor webpaginabezoekers met een visuele beperking, omdat de voorleessoftware die ze daarvoor gebruiken, voor hen kan beschrijven wat er op de afbeelding staat. Net als de titel kan je bij de meeste webbuilding-platforms, is de alt-tag eenvoudig in te stellen. Upload de afbeelding en je ziet gelijk de invulbalkjes zoals ‘titel’ en ‘alt-tag’ staan.

Screenshot van hoe je de titel en alt-tekst van een afbeelding aan kan passen
Zo ziet het er op de meeste platforms ongeveer uit hoe je de titel en alt-tekst van een afbeelding aan kan passen om je afbeeldingen te optimaliseren voor SEO

Tip 5: Bedenk goede onderschriften en inleidingen

Het zal je nog verbazen hoeveel factoren er toe doen bij de ranking in de zoekresultaten. Zowel de kwaliteit als de relevantie, maar ook de gebruikte zoekwoorden die rondom het plaatje staan, zijn allemaal van invloed.

Om de zoekwoorden rondom de afbeeldingen te optimaliseren, is het dus zaak dat je de keywords verwerkt in de inleidende tekst die boven het beeldmateriaal staat. Ook het onder- of bijschrift van de afbeelding dient goed opgevuld te worden met deze zoekwoorden.

Tip 6: Houd je afbeeldingen mobielvriendelijk

De wereld wordt steeds mobieler, en wij als tekstschrijvers dienen hier dan ook zeker rekening mee te houden. Voordat je je teksten publiceert, is dan dus zaak om altijd eerst even een mobiele check te doen voor je site. Dit geldt ook vanzelfsprekend ook voor je afbeeldingen.

Hoe werkt dit precies? Wel, er is nu iets wat de ‘mobile first index’ heet. Dit houdt op zijn eenvoudigst gezegd in dat aan mobiele pagina’s voorrang verleend wordt wanneer ze door Google geïndexeerd worden. Om jouw afbeelding hier ook van mee te kunnen laten snoepen, is er de zogeheten ‘img srcset’-code.

Img srcset staat voor ‘Image sourceset’, en dit is een code die zorgt dat je afbeeldingen mobielvriendelijk worden. Een andere code die te gebruiken is, is de <picture>-code. Deze zijn geschikter wanneer je je afbeelding liever op een ander formaat toont, bijvoorbeeld een uitsnede van het plaatje. Door je afbeeldingen te schalen, maak je je afbeelding overigens ook toegankelijker voor mobiel gebruik.

Tip 7: Voorzie je XML-sitemap van afbeeldingen

Een XML-sitemap; wellicht heb je er wel eens van gehoord. Om het toch nog even kort en bondig uit te leggen, leggen we eerst even uit wat een sitemap precies inhoudt. Eigenlijk is een sitemap een soort inhoudsopgave van je webpagina. Deze worden meestal bovenaan de website geplaatst en zijn in wezen lijsten met alle pagina’s van je site, geordend op systematische wijze.

Dit betreft echter de HTML-sitemaps, maar XML-sitemaps werken namelijk net iets anders. Want waar de HTML-sitemap dient om de bezoekers wegwijs te helpen op de webpagina, fungeren XML-sitemaps juist om zoekmachines een handje te helpen. De XML-sitemaps bestaan daarom juist om de URL’s van de website, inclusief enkele metagegevens. Ditzelfde kan je ook doen voor je afbeeldingen, zodat deze nóg vaker op zoekmachines gevonden worden.

Tip 8: Houd rekening met laadtijd en bestandsgrootte

Trage websites zijn voor iedereen vervelend; zowel voor de aanbieder als de bezoeker. Ook het laden van afbeeldingen kost vaak veel laadtijd en het is dan ook zaak om ervoor te zorgen dat deze niet de laadtijd van je website enorm uitrekken.

Dat is waarom veel webpagina-eigenaren ervoor proberen te zorgen om de laadtijd en snelheid van hun website zo soepel en vloeiend mogelijk laten verlopen. En dit is natuurlijk niet alleen fijn voor de websitebezoekers, maar dit helpt ook zeker om je beter te laten scoren wat betreft je SEO. Hoe werkt dit dan precies?

Eigenlijk is het niet hel complex: hoe sneller je pagina zich laadt, hoe langer de bezoeker op je pagina blijven en misschien zelfs wel verder klikken. Dit maakt ook dat ze op den duur beter zullen scoren in zoekresultaten. Er zijn gelukkig diverse tools en plugins om gebruik van te maken om de laadsnelheid van je website te optimaliseren, en zodoende dus ook je SEO een handje te helpen.

Tip 9: Maak gebruik van social media

Waarschijnlijk zag je hem al aankomen: het enorme bereik van social media moét wel op de een of andere manier ingezet kunnen om beter te scoren met SEO. En ja, dat klopt inderdaad. Want hoewel misschien niet iedereen evenveel waarde hecht aan de vele verschillende platforms, kan je niet om het feit heen dat je met social media veel nieuwe webpaginabezoekers kan strikken.

Door sociale media te integreren in jouw afbeeldingen, kan jij nóg beter gevonden worden in zoekmachines. Door ‘social media sharing buttons’ toe te voegen onder je afbeelding, kunnen bezoekers die op jouw artikel stuiten, jouw bericht delen via hun favoriete socialmediaplatform, wat natuurlijk een nieuwe mogelijkheid biedt om naar jouw blog of productpagina gestuurd te worden.

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO met sociale media
Afbeeldingen optimaliseren voor SEO kan ook met behulp van sociale media

Tip 10: schakel hulp in

Niet iedereen heeft natuurlijk evenveel tijd om zich bezig te houden met de SEO van hun website; laat staan om deze ook nog eens op hun afbeeldingen toe te passen. Het is dan ook niet heel vreemd dat meerdere webpagina-eigenaren hulp inschakelen om beter te ranken op zoekmachines. Maar aan wat voor hulp zou je kunnen denken?

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel aanbieders op de markt die bereid zijn je te helpen met het schrijven van SEO-gerichte webteksten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld copywriters, marketingbureaus of freelancers. Door hen uit te leggen wat je precies verwacht van een tekst, kan je voor een X aantal woorden bestellen en krijg jij teksten aangeleverd voor je webpagina – zonder er zelf voor in de pen te hoeven klimmen.

Wij van Writgo worden vaak ingeschakeld om SEO-gerichte teksten te schrijven en het nodige keyword-onderzoek te verrichten om de beste ranks te behalen. Ook voor jouw website staat het team van Writgo graag klaar om de beste teksten te schrijven! Op onze productpagina kan je precies zien waarmee wij jou kunnen helpen om hoger op zoekmachines te ranken en wat je van ons kan verwachten.

Wil je toch liever eerst kijken wat voor kwaliteit wij leveren? Momenteel bieden we zeker 50 % korting op onze proefteksten! Wacht dus niet langer en neem snel een kijkje om meer te leren over ons werk.

Conclusie: Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Afbeeldingen zijn meer dan plaatjes op je tekst vrolijker mee aan te kleden. Inmiddels heb je namelijk ook geleerd dat je met afbeeldingen SEO kan toepassen en nóg hoger kan ranken in de zoekmachineresultaten. Hiervoor dien je echter wel het een en ander te doen. Wat dit precies is, hebben wij natuurlijk ook voor je uitgeschreven. Scrol nog rustig even terug om te zien wat dit allemaal is.

Als je via je website of je pagina op WordPress afbeeldingen optimaliseren wil, is het noodzaak om enkele acties te ondernemen en een paar tweaks and twitches te maken aan de plaatjes die je delen wil. Ze zijn niet al te gecompliceerd, maar je moet er wel even voor gaan zitten en er de tijd voor nemen die ervoor nodig is.

Soms is hulp de beste optie

Heb je deze tijd echter niet, of vind je het toch wat lastig om voor elkaar te krijgen, dan is het ook altijd nog een mogelijkheid om ervoor te kiezen hier hulp bij in te schakelen. Je kunt hulp vragen bij het afbeeldingen optimaliseren voor je website, maar ook bij het schrijven van sterke SEO-gerichte teksten. Wij van Writgo staan natuurlijk maar wat klaar om je hiermee van dienst te

Maar uiteindelijk komt het op één ding neer: of je het nou zelf doet of door een ander laat doen, resultaten boeken op zoekmachines zal nooit kwaad kunnen voor de bezoekerstoestroom naar je webteksten. Een afbeelding is niet alleen mooi, maar ook functioneel. En met zoals veel dingen in het leven, moet je soms altijd iets verder kijken dan de oppervlakte om de volledige potentie van iets te vinden. Hopelijk hebben wij daar met deze blog een beetje een duidelijk beeld van weten te scheppen.

Vergelijkbare berichten