Een advertentietekst laten schrijven? Dat doe je zo!

Een advertentietekst laten schrijven? Dat doe je zo!

Een advertentietekst laten schrijven is voor veel ondernemers een essentiële zet. Of je nu websiteverkeer wilt genereren, of specifieke producten wilt adverteren. Advertentieteksten zijn een geweldige manier om je doelgroep te laten weten wat het is dat je aanbiedt. 

Wil je een advertentietekst laten schrijven? In deze blog geven we je de belangrijkste informatie.

Geen zin om te lezen? Bekijk de video:

Hoe schrijf je een advertentie?

Een advertentie moet overtuigend zijn. Overtuigend schrijven is een poging om de lezer iemands standpunt te laten zien. Het bestaat uit redenen, argumenten en rechtvaardigingen. Waarom zou de lezer deze dienst of dit product moeten gebruiken? De schrijver probeert de lezer ervan te overtuigen aan zijn kant te staan. “Dit is inderdaad een geweldig product dat ik nodig heb!”

Overtuigend schrijven gebeurt over het algemeen in 5 stappen.

Ontwikkel geloofwaardigheid 

Overtuigend schrijven houdt in dat je op een authentieke manier contact maakt met je publiek. Het gebruik van technieken die vertrouwen opbouwen, is een cruciale manier om verbinding te maken. Iemand zal je eerder als een expert over een onderwerp zien als ze je vertrouwen, en dat is essentieel voor het adverteren van een product of dienst. 

Een goed startpunt bij het ontwikkelen van vertrouwen is om jezelf een aantal vragen te stellen voordat je begint met schrijven: Een vraag als “Wie is mijn doelgroep?” of “Waar wil ik dat mijn lezers in geloven?” zijn belangrijke vragen die je jezelf moet stellen voordat je gaat schrijven. Ook de vraag: “Waar wordt deze tekst gebruikt?” kan je helpen om de toon van je schrijfstijl overtuigende schrijfstijl te meten. 

Wat je schrijft is belangrijk, maar ook hoe je het brengt. Het is niet alleen een goede oefening om vooraf na te denken over deze zaken, maar het creëert ook vertrouwen tussen jou en je publiek door al hun vragen te beantwoorden voordat ze ze stellen. 

Begrijp het doel van de lezer

Het begrijpen van je publiek is zeer belangrijk bij het (laten) schrijven van een advertentie. Denk aan een zoekmachine zoals Google. Hoe hebben mensen jou gevonden, en waar zochten ze op? Deze antwoorden bieden context over wat je moet schrijven om informatief en overtuigend te zijn. Dit schept vertrouwen en geloofwaardigheid.

Een manier om erachter te komen waar mensen op zoeken, is door een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Zo krijg je inzicht in de denkwijze van je doelgroep. Ook kun je op deze manier beter gevonden worden in de zoekmachine. Dit proces heet search engine optimization (SEO), en is essentieel voor elke website-eigenaar. Meer leren over SEO? Download dan ons gratis e-book.

Let op taal 

De taal die je gebruikt, kan je schrijven overtuigender maken. Het is namelijk van invloed op je vermogen om op een zinvolle manier contact te maken met je publiek. Hier zijn enkele literaire basistechnieken en voorbeelden om te overwegen voor een overtuigender resultaat: 

  • Vleierij: “Je bent slim, dus ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat dit product je leven stukken makkelijker kan maken.” 
  • Hyperbool: “Je zult gewoon geen beter product vinden.” 
  • Spreek met de lezer: “Als je mijn blog bent tegengekomen, ben je waarschijnlijk op zoek naar dit product.” 
  • Actief taalgebruik: “Gebruik dit product thuis of op je werk.” 
  • Gebruik actuele statistieken: “Meer dan 80% van de mensen zeggen niet meer zonder dit product te kunnen.” 

Overweeg toon

De toon bepaalt hoe je tekst overkomt op de lezer. Je toon kan gezaghebbend, logisch, gepassioneerd, humoristisch, intelligent of neutraal zijn. Er zijn verschillende manieren waarop je met schrijven toon kan overbrengen. Vooral bij advertenties is het belangrijk om een toon te gebruiken die gunstig is voor de lezer. 

Als je bijvoorbeeld wilt uitstralen dat je een expert op dit gebied bent, kun je gaan voor een formele, deskundige en intellectuele toon. Misschien wil je juist een toegankelijke en humoristische toon aanhouden, waardoor je sympathie oproept bij je lezers. 

Retoriek en herhaling

Twee technieken die belangrijk zijn om op een overtuigende manier contact te maken met het publiek, zijn herhaling en retorische vragen.

Wanneer herhaling wordt toegepast, is het belangrijk dat dit behulpzaam is in plaats van overbodig. Herhaling is immers een belangrijke hulpbron die nadrukkelijk kan zijn en een punt kan helpen illustreren. Kijk bijvoorbeeld naar deze zin: “Je gezondheid is belangrijk. Dit product helpt je om je gezond te houden. Daarom is dit product belangrijk.”In deze zin worden verschillende trefwoorden herhaald om een punt te benadrukken.

Hier is nog een voorbeeld: “Een gezondheidsproduct is een product dat wordt gebruikt om de gezondheid te bevorderen.” In dit voorbeeld is het tweede zinsdeel overbodig. Er wordt geen belangrijke betekenis toegevoegd. Ga daarom bewust om met de manier waarop je herhaling gebruikt. 

Een techniek voor het gebruiken van overtuigende herhaling is het toepassen van een retorische vraag. Een retorische vraag is een voor de hand liggende vraag die ergens de nadruk op legt.  Hier is een voorbeeld van een retorische vraag: “Wat is belangrijker dan een goede gezondheid?” 

Wanneer een schrijver een vraag als deze gebruikt, benadrukken ze een belangrijk thema dat waarschijnlijk door het hele werk zal worden herhaald.

Advertentietekst laten schrijven

Een tekst schrijven kan ontzettend lastig zijn. Het is tijdrovend, en er komt altijd meer bij kijken dan je denkt. Daarnaast heeft niet iedereen de aanleg om moeiteloos een overtuigende advertentietekst te schrijven. 

Goede content wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Het is een belangrijk middel om potentiële klanten van informatie te voorzien en om hoog te scoren in zoekmachines zoals Google of Yahoo. Advertentieteksten moeten onderhoudend en informatief, relevant, geoptimaliseerd voor zoeken en lezersvriendelijk zijn. 

Het onderzoeken, schrijven en testen van goede content kan complex zijn. Veel mensen en bedrijven beschikken niet over de middelen die nodig zijn om effectieve advertentieteksten te creëren. Daarom kan het schrijven van advertentieteksten makkelijk worden uitbesteed. 

Daarnaast is het ook nog eens heel verfrissend om een extra set ogen te hebben, die je kan helpen de belangrijkste punten van je product of dienst te benadrukken. 

Waar kan ik een advertentietekst laten schrijven?

Je hebt meerdere mogelijkheden als je het schrijven van een advertentietekst wilt uitbesteden. Er zijn talloze freelance schrijvers met een verscheidenheid aan vaardigheden en expertise op de markt. Het grootste voordeel van het werken met freelance schrijvers is hun flexibiliteit. Velen nemen bestellingen op korte termijn aan en bieden inhoud tegen redelijke prijzen. 

Het werken met freelance schrijvers heeft echter ook nadelen. Vaak hebben freelancers veel coördinatie en instructie nodig. Je zult dus zelf gedetailleerde instructies en specificaties aangeven. Hierdoor kan er extra inspanning nodig zijn om het voltooide project te publiceren.

Een contentbureau bestaat uit een team aan tekstschrijvers en editors. Binnen het team wordt gediscussieerd over de beste manier van het schrijven van een advertentietekst. De tekst wordt geschreven door het teamlid met de meeste raakvlakken met het onderwerp. Zo weet je altijd zeker dat je content in goede handen is. 

Je tekst laten schrijven bij Writgo

Interesse in het inhuren van een contentbureau om overtuigende advertentieteksten te laten schrijven? Dan ben je bij Writgo op het juiste adres. Writgo is een team met enthousiaste schrijvers, die veel ervaring hebben met SEO. Ook kun je bij Writgo actief betrokken zijn bij het schrijfproces. We staan altijd open voor feedback. Zo kunnen we de beste advertentietekst afleveren voor jouw producten of diensten. 

Writgo biedt ook andere diensten aan. Zo kunnen we een zoekwoordonderzoek voor je uitvoeren, om er precies achter te komen met welke content jij hoog kunt scoren. Bekijk hier alle mogelijkheden. 

Over de Auteur

Wij zijn Writgo.nl! Een gepassioneerd schrijversteam dat dagelijks voor je klaar staat om al je content te schrijven. Naast het schrijven van content voor onze klanten delen we ook op deze website met regelmaat interessante dingen die gaan over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Hiermee hopen we ook mensen die nog niet begonnen zijn, warm te krijgen voor het starten van een eigen business.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]